Jump to content

Sverige siktar på ja till Natostyrka


SilentViper
 Share

Recommended Posts

Utrikesminister Carl Bildt: För min del mer en fråga om teknik än politik

BRYSSEL. Det är mer en fråga om teknik än politik om Sverige ska säga ja till att delta i Natos snabbinsatsstyrka, enligt utrikesminister Carl Bildt.

Häromdagen sade Finland ja till att delta.

TT: När kommer det svenska beslutet att delta?

– Vi håller på och tittar på det. Vi är ju redan med och anmäler styrkor till Nato och det är bara en fråga om när och hur man anmäler vilka styrkor till vilken styrkegenerering. Det är en rätt teknisk fråga, säger Carl Bildt på en pressträff i samband med EU:s utrikesministermöte i Bryssel.

– Som du hör är det här för min del mer en fråga om teknik än politik, säger han.

Fördjupning

I regeringens utrikesdeklaration 18 februari skrev Bildt att Sverige, i nära samverkan med Finland, prövar möjligheten att delta i Natos snabbinsatsstyrka. Bildt beskrev det som en ytterligare fördjupning av samarbetet med Nato.

Utrikesministern tror inte att det blir några problem att få acceptans i Sverige för svenskt deltagande. Han beskriver det som ett beslut som handlar om att samarbeta med Nato på en högre beredskapsnivå än hittills.

– Det har framförallt talats om, eventuellt, om en styrka som skulle stå i beredskap under 2010. Men inriktningen och sammansättningen på den är inte klar och så länge den inte är klar är det svårt att diskutera ett svenskt bidrag, säger Bildt.

Svar i höst

Enligt utrikesministern går datumet för besked till Nato ut i höst. Det är en missuppfattning, säger han, att Sverige skulle behöva leverera ett ja eller nej till Nato:s toppmöte i Bukarest i början av april.

Han säger att han inte hört några principiella invändningar mot att samarbeta med Nato från socialdemokraterna.

Enligt Bildt och medarbetare till honom är en viktig fråga vilka pengar som finns för att delta i snabbinsatsstyrkan, vars engelska förkortning är NRF.

I utrikesdebatten i samband med utrikesdeklarationen fick Bildt kritik från socialdemokraterna som gick ut på att försvarets ekonomi inte skulle mäkta med ett deltagande i NRF. Särskilt som försvaret redan har flera kostsamma utlandsuppdrag.

Socialdemokraterna hävdade också om att frågan om NRF är så viktig att Bildt borde ha samrått med oppositionen före det att han tog upp den i utrikesdeklarationen.

Miljöpartiet och vänsterpartiet ser det som ett steg närmare Natomedlemskap.

Vad tycker du om idén? Själv tycker ja att vi inte ska stödja NATO med att skicka soldater.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, tycker det var en bra tråd. Kan även tänka mig att den skrapar på ämnet svensk globalisering, samarbete, vad det kan innebära, osv. Bra försök att skapa lite seriösare diskussionstrådar, men just nu vill jag inte engagera mig i utrikespolitik.

Edit: Spontant säger jag nej till förslaget, men jag är inte påläst.

Redigerad av AngryAxel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ett stort antal av de svenska styrkorna utomlands just nu befinner sig redan under NATO- befäl, och så har det varit ett tag. Vi har dubbelstandarden att det är okej att delta i utlandsuppdrag under NATO- flagg, men det är inte okej att gå med i NATO.

Personligen anser jag numera att meddlemskap i NATO inte vore någon dålig idé. Folket och politikerna måste lära sig släppa "neutralitets- Sverige", det är år 2008 nu och inte Kalla Kriget längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...