Jump to content

Jag behöver en ny skärm!


felshoe
 Share

Recommended Posts

Som trådtiteln beskrev, behöver jag en ny datorskärm. För ett antal veckor sedan hände en liten olycka med den, och de döda pixlarna förökar sig sakta men säkert. Allting lutar mot att jag behöver köpa mig en ny skärm så fort som möjligt, för det börjar bli riktigt störande att inte kunna se på vissa ställen av skärmen.

En skärm jag är ute efter är ca 19-21", platt och relativt billig (!). Jag vet inte hur dyra eller billiga skärmar är, men jag antar att de går på ett par tusen? Skulle uppskatta några förslag/tips på skärmar, tack! :o

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som trådtiteln beskrev, behöver jag en ny datorskärm. För ett antal veckor sedan hände en liten olycka med den, och de döda pixlarna förökar sig sakta men säkert. Allting lutar mot att jag behöver köpa mig en ny skärm så fort som möjligt, för det börjar bli riktigt störande att inte kunna se på vissa ställen av skärmen.

En skärm jag är ute efter är ca 19-21", platt och relativt billig (!). Jag vet inte hur dyra eller billiga skärmar är, men jag antar att de går på ett par tusen? Skulle uppskatta några förslag/tips på skärmar, tack! :o

Här har du en likadan som jag har.

Kostar runt 2000 kronor.

http://www.superwarehouse.com/Philips_190S...FB_27/p/1506721

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jaja, om du ska vara petig.

Lägg på 25:- och få en 22" wide.

http://www.dustinhome.se/pd_5010127399.aspx

Den där var t.o.m. bättre på flera punkter än upplösning, t.ex. har den 16,7 miljoner färger (vilket jag tycker man bör satsa på) och även högre ljusstyrka. Troligen ett bra förslag, alltså.

Du bör leta upp recensioner dock, de säger väldigt mycket mer än de tekniska detaljerna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den där var t.o.m. bättre på flera punkter än upplösning, t.ex. har den 16,7 miljoner färger (vilket jag tycker man bör satsa på) och även högre ljusstyrka. Troligen ett bra förslag, alltså.

Du bör leta upp recensioner dock, de säger väldigt mycket mer än de tekniska detaljerna.

Skärmar med TN-paneler kan aldrig visa 16,7 miljoner färger, specifikationerna stämmer inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Precis, vänta er inga underverk med de här panelerna. Det är så mycket budget det kan bli. 18bitars färg istället för 24, Frame Rate Control (FRC) används för att emulera de färger som saknas. Den tekniken fungerar visserligen bra på budgetskärmar där styrelektroniken har kostats på lite mer, men gäller det de allra billigaste produkterna kan det bli mycket sämre. Således bör man inte arbeta med seriösare layoutarbeten, foto, video etc på en sån här billig skärm. Förvänta er dålig betrakningsvinkel (inte alltid någon problem för alla, men dålig vertikal betraktnigsvinkel blir horribelt som är ett problem då billigare skärmar inte alltid har höjdjustering). Backlight bleeding är standard på en sån här skärm.

MEN, fortfarande, det är mycket skärm för pengarna om man inte bryr sig om ovanstående.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...