Jump to content

Tror du på gud samt vad har du för tro/religion?


kicken
 Share

?  

172 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Well, det har funnits en liknande tråd som var gjord år 2003. Den är för det första 5 år gammal och mycket konstig och med ett så aktuellt tema som religion gör jag nu denna lilla undersökning. Även den här är av ren nyfikenhet då faktiskt detta forum har runt 100(?) aktiva eller mindre aktiva medlemmar mellan 14-20 år och då detta nästan kan tas som en undersökning som man kan göra ute på sta'n. Men nu till saken.

Tre stycken pollfrågor. Enkla alternativ. Ni får vara anonyma. Sedan är det mycket intressant då det faktiskt kan skapas livliga diskussioner i denna tråd, men bara kanske och det är ju alltid trevligt med sådant.

Jag väljer vara anonym, men rösta på ni :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 344
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Tror inte och har aldrig trott på gud och liknande. Även om jag gick på "kyrkans barntimmar" och liknande någon gång i veckan som liten.

Ateism är väl det som stämmer in bäst på min 'tro'. Vet inte tillräckligt om det för att vilja kalla mig ateist, men jag tror inte det minsta på någon typ av gud eller liknande.

Jag är inte anonym.

Redigerad av Qouad
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej.

Jag har ingen tro - Eftersom jag inte riktigt ser Ateism som en tro. Ateism säger bara att en person inte tror på en/flera gud(ar).

Nej.

Jag har inte växt upp med en religion i familjen. Eller , min morfar var präst men det har aldrig varit så att min mamma/pappa har påverkat mig och sagt att vi är kristna och ska till kyrkan bla bla bla.. Vi började läsa religion i skolan och det var väl där som jag tyckte hela "there is a god"-conceptet kändes ologiskt så jag har hållt mig borta från det.

Qquad: Then you are an ateist. Simple as that.

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är väl närmast vad man kan kalla en kristen agnostiker (ja, man kan vara det). Jag varken förnekar eller erkänner Guds existens, eftersom det är något jag inte kan ha vetskap om, men jag hör till lutherska kyrkan eftersom jag tror på kyrkans (för att inte säga religioners) samhälleliga funktion samt kristendomens grundbudskap.

Amen!

Sedan är det mycket intressant då det faktiskt kan skapas livliga diskussioner i denna tråd,

ajr_952097_0.gif

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sedan är det mycket intressant då det faktiskt kan skapas livliga diskussioner i denna tråd, men bara kanske och det är ju alltid trevligt med sådant.

Diskussioner om religion blir alltid samma sak, de icke-troende rabblar ur sig massa fakta och bevis medans de troende gör det dom har lärt sig, vänder andra kinden till och nynnar någon psalm. Religion är inte diskussionsmaterial, för det är nästintill omöjligt att få en troende att bli ateist och tvärtom. Själva grunden för religion gör det omöjligt för diskussion, iom. att religion är tro, inget man bevisar. Antingen tror man eller så tror man inte.

Vi kan ju alltid diskutera varför man inte kan diskutera religion? :)

För övrigt röstade jag Nej, Har ingen tro och Nej.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kul tråd kicken! :mellow: Hoppas inte undersökningen förstör all debatt bara.

Jag tror inte på Gud, och jag är har ingen religion. Fast jag konfimerade mig så jag räknas nog som kristen.

Tack.

Jag är väl närmast vad man kan kalla en kristen agnostiker (ja, man kan vara det). Jag varken förnekar eller erkänner Guds existens, eftersom det är något jag inte kan ha vetskap om, men jag hör till lutherska kyrkan eftersom jag tror på kyrkans (för att inte säga religioners) samhälleliga funktion samt kristendomens grundbudskap.

Amen!

Intressant!

Tror inte på "Gud", men utesluter inte att någon högre makt existerar, skulle kalla mig själv agnostiker, men eftersom att det alternativet inte fanns röstade jag på det sista.

Nja, nu när så många nämner det så kanske jag skulle haft med det i alternativen. Men jag vill inte riskera att det nollställs som den gjorde i någon annan tråd. I så fall får admin fixa.

Diskussioner om religion blir alltid samma sak, de icke-troende rabblar ur sig massa fakta och bevis medans de troende gör det dom har lärt sig, vänder andra kinden till och nynnar någon psalm. Religion är inte diskussionsmaterial, för det är nästintill omöjligt att få en troende att bli ateist och tvärtom. Själva grunden för religion gör det omöjligt för diskussion, iom. att religion är tro, inget man bevisar. Antingen tror man eller så tror man inte.

Vi kan ju alltid diskutera varför man inte kan diskutera religion? :)

För övrigt röstade jag Nej, Har ingen tro och Nej.

Jadu. Du har egentligen rätt. Men måste man diskutera för att få en annan att byta religon eller ja, tro. Vi kan diskutera varför det alltid blir vilda diskussioner kring religon eller varför några inte anser sig vara kristna trots att de är konfirmerade och varför ens konfirmationen är som en 'lek' istället vad den bör vara. Osv...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Diskussioner om religion blir alltid samma sak, de icke-troende rabblar ur sig massa fakta och bevis medans de troende gör det dom har lärt sig, vänder andra kinden till och nynnar någon psalm. Religion är inte diskussionsmaterial, för det är nästintill omöjligt att få en troende att bli ateist och tvärtom. Själva grunden för religion gör det omöjligt för diskussion, iom. att religion är tro, inget man bevisar. Antingen tror man eller så tror man inte.

Hear, hear!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...