Jump to content

Egen-Musik-Tråden


Weener
 Share

Recommended Posts

  • 2 months later...

Jag och @Maimstream är äntligen färdiga med vår femte fullängdare!

konfekt - konfektyrer

a1517782264_10.jpg

Det är ett temaalbum om mirakel.
Den auditiva emfasen av miraklet fungerar som ett uppbrott från texternas
realistiska berättarvärld. Ljudmässigt tillkommer därför aspekter
som inte är läsbara i texten. Först och främst framkallar detta uppbrott en känsla
av att miraklet äger rum i en alldeles egen och för albumet helt ny verklighet.
Ljudbilden emfaserar inte det o-troliga i ett mirakel, utan försätter det i densamma kontext
som de triviala sysslorna och den mänskliga dramatik som äger rum i texterna. Miraklet är
endast och uteslutande ett mirakel i musiken, medan albumet i helhet framställer miraklet
som en möjlighet bortom texterna realism men samtidigt i högsta grad beroende av just den verkligheten.

Skoja bara. Det är inte ett temaalbum.
Det är text och musik utan någon uppenbar koppling.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
  • 6 months later...
  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
en timme sedan, Maimstream skrev:

Varför blir videon så gigantisk och hur kan jag göra något åt det? Den är bara ljud så den behöver inte vara så stor.

Någon får gärna rätta mig om jag har fel, men jag tror tyvärr möjligheten att välja storlek på spelaren har gått förlorad i och med ett antal forumuppdateringar. Mediumstorleken var min egen favorit när det gick!

  • Ledsen 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Är uppe i mitt fjärde band nu av någotsånär seriös sort, förutom orkester och hemvärnet som jag var med i för länge sen och flunkade. Svårt att säga vad det är man vill egentligen, jag tycker det inte är så kul förrän det är dags för spelning och av alla band jag varit med i är det mycket sällan jag ens brytt mig om att kolla Dropbox-mappen med material. Jag går dit, spelar trummor och går hem igen, och glömmer bort bandet tills nästa vecka då folk frågar om det är rep. Repeat.

Men mitt förra band, som nu genomgår reboot, har spelat in en skiva som nu är färdig! :) Allt är bara en fråga om hur den ska släppas, men Spotify kommer det nog åtminstone att bli. ^_^

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2018-11-10 at 21:19, Henkibojj skrev:

Är uppe i mitt fjärde band nu av någotsånär seriös sort, förutom orkester och hemvärnet som jag var med i för länge sen och flunkade. Svårt att säga vad det är man vill egentligen, jag tycker det inte är så kul förrän det är dags för spelning och av alla band jag varit med i är det mycket sällan jag ens brytt mig om att kolla Dropbox-mappen med material. Jag går dit, spelar trummor och går hem igen, och glömmer bort bandet tills nästa vecka då folk frågar om det är rep. Repeat.

Men mitt förra band, som nu genomgår reboot, har spelat in en skiva som nu är färdig! :) Allt är bara en fråga om hur den ska släppas, men Spotify kommer det nog åtminstone att bli. ^_^

Jag ser fram emot att höra den, så håll oss gärna uppdaterade!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Fy fan vad det har varit kämpigt!

 

Jag släppte ett album den 1:a november som skulle komma upp på alla digitala plattformar (Spotify, iTunes, Deezer, ja ni vet vilka), och den laddades upp på alla förutom Spotify. Den platform där mer än 80% av mina lyssnare befinner sig. Briljant. Nu efter flera veckors mailande med både min distributör och Spotify så är den äntligen uppe, och nu får den bannemig ta och slå också! För er som är intresserade så finns den att lyssna på via Spotify HÄR och om ni använder någon annan app eller hemsida för att lyssna på er musik så kan ni säkert hitta det där också, alternativt fråga mig så får ni en länk.

 

Jag har också äntligen byggt upp min egen studio och lärt mig producera själv, så jag jobbar på två skivor samtidigt. Båda ska vara 8 spår långa och den ena är helt på engelska medan den andra är helt på svenska, för en gångs skull. 4 låtar klara på ena, 3 på andra, så jag kommer hålla er uppdaterade när de är ute!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

BecquerelDawn.thumb.png.6d2dcd718e06414205c549cce5c5af4f.png

Skivan är nu tryckt, numrerad och signerad! :D

Brorsans låtar som han skrivit från 2004 till 2018 under olika perioder har äntligen hamnat i studio, proffsmixats och -mastrats. Omslaget är gjort av samma konstnär som ritat omslag till bland andra Ghost. Jag spelar trummor och slagverk, brorsan har skrivit låtarna, texterna och spelar gitarr och sjunger. Till detta har vi haft två polare som spelat bas och keyboard. Musikgenren är lite varierad, men framförallt "något mjukare hårdrock", alternativt poprock. Dock finns ett par ballader med på plattan som gör den något mer varierad än ett renodlat rockalbum.

Första låten är uppe på Spotify redan idag, och resten kommer om ungefär tre veckor. :)

PM:a gärna om ni vill ha ett ex signerat. Kostnad 120:-. ;)

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

01/17/2019 at 23:21, Henkibojj skrev:

BecquerelDawn.thumb.png.6d2dcd718e06414205c549cce5c5af4f.png

Skivan är nu tryckt, numrerad och signerad! :D

Brorsans låtar som han skrivit från 2004 till 2018 under olika perioder har äntligen hamnat i studio, proffsmixats och -mastrats. Omslaget är gjort av samma konstnär som ritat omslag till bland andra Ghost. Jag spelar trummor och slagverk, brorsan har skrivit låtarna, texterna och spelar gitarr och sjunger. Till detta har vi haft två polare som spelat bas och keyboard. Musikgenren är lite varierad, men framförallt "något mjukare hårdrock", alternativt poprock. Dock finns ett par ballader med på plattan som gör den något mer varierad än ett renodlat rockalbum.

Första låten är uppe på Spotify redan idag, och resten kommer om ungefär tre veckor. :)

PM:a gärna om ni vill ha ett ex signerat. Kostnad 120:-. ;)

Vad schysst, jag lyssnar redan nu!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Jag har som sagt börjat producera själv, och idag var jag i studion i 6 timmar för att mixa den här låten samt klippa ihop videon. Jag vill bara poängtera innan ni tittar att låten inte är tillräckligt mixad för att släppas på Spotify ännu, men det är planen för framtiden, dock ville jag få ut en liten snabb video så folk får höra ungefär hur låten kommer bli. Ni får mer än gärna komma med konstruktiv kritik, jag vill trots att bli bättre på musikproduktion!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
2019-01-17 at 23:21, Henkibojj skrev:

BecquerelDawn.thumb.png.6d2dcd718e06414205c549cce5c5af4f.png

Skivan är nu tryckt, numrerad och signerad! :D

Brorsans låtar som han skrivit från 2004 till 2018 under olika perioder har äntligen hamnat i studio, proffsmixats och -mastrats. Omslaget är gjort av samma konstnär som ritat omslag till bland andra Ghost. Jag spelar trummor och slagverk, brorsan har skrivit låtarna, texterna och spelar gitarr och sjunger. Till detta har vi haft två polare som spelat bas och keyboard. Musikgenren är lite varierad, men framförallt "något mjukare hårdrock", alternativt poprock. Dock finns ett par ballader med på plattan som gör den något mer varierad än ett renodlat rockalbum.

Första låten är uppe på Spotify redan idag, och resten kommer om ungefär tre veckor. :)

PM:a gärna om ni vill ha ett ex signerat. Kostnad 120:-. ;)

Sjukt snyggt omslag, ger lite Jan Lööf-vibbar.

Lyssnat på några låtar nu och gillar det jag hör. Kul att ni har en del variation i stil mellan låtarna. Känns som en frisk fläkt i dessa tider att höra något som är gjort the oldschool way med riktiga instrument.

  • Gilla 1
  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Arvid skrev:

Sjukt snyggt omslag, ger lite Jan Lööf-vibbar.

Lyssnat på några låtar nu och gillar det jag hör. Kul att ni har en del variation i stil mellan låtarna. Känns som en frisk fläkt i dessa tider att höra något som är gjort the oldschool way med riktiga instrument.

Roligt att höra! Ja, vi hade som signum/metod att inget av det vi gjorde skulle vara datagjort, fuskklippt eller autotunat. Enda jag vet är fuskat med är ett ställe där dubbelstampet inte var tajt i en andra halva av en refräng, så vi copypastade första halvan istället. Men utöver det tror jag inte vi gjort några "regelbrott" mot oss själva ^_^

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag har tagit några steg för att försöka kunna leva heltid på musiken nu, något jag har velat sen jag var 8 år gammal och stod i min säng och mimade med till min VHS med Backstreet Boys live. Dels har jag skapat mig en Patreon för att hjälpa mig att kunna leva på det fram tills jag faktiskt kan leva på det (den ryker så fort jag faktiskt kan försörja mig på musiken på heltid), jag jobbar hårt på mina kommande två album, jag har lärt mig att mixa själv och nu ska jag lära mig att producera också så att jag kan börja sälja beats för att dra in pengar där också. Nu är det slut på "riktiga" jobb. På ett eller annat vis är det dags att jag kan leva på det här nu.

Alla råd och all hjälp mottages gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...