Jump to content

Planerat underhåll 14 januari


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Under kvällen mådde databasen lite dåligt då en databastabell gått sönder (korrumperad).

Det påminde mig om att databasen bör skrubbas lite för ökad prestanda och minskad storlek.

Databasens storlek har nu växt till 934 MB vilket sakta men säkert börjar visa på en ny bieffekt - stora delar av databasen får inte plats i RAM-minnet vilket ökar antal diskaccesser = dåligt. Detta är dock inget större problem (på kort sikt) och det finns till och med planer på att byta ut servern mot slutet av året. Men en liten skrubbning ska ändå göras!

Samtidigt kommer forumets mjukvara IPB att uppdateras.

Inget fancy. Men det lär i alla fall ta död på godtyckligt många buggar :mf_doof:

Arbetet påbörjas 14 januari ca kl. 11:00 och forsätter tills allt är klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag saknade tydligen lite filer (hade missat en uppdatering tidigare under vintern) så jag avbryter uppdateringen av IPB tills vidare.

Databasen har i alla fall fått sig en rejäl omgång, vilket var bra för det var mindre fel i 2/3 av databasens 92 tabeller :mf_doof:

Jag fortsätter uppdateringen igen när jag fått tag i filerna (kanske redan ikväll).

Det mesta är iaf redan gjort så det borde bara återstå nån timmas arbete/väntetid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag saknade tydligen lite filer (hade missat en uppdatering tidigare under vintern) så jag avbryter uppdateringen av IPB tills vidare.

Databasen har i alla fall fått sig en rejäl omgång, vilket var bra för det var mindre fel i 2/3 av databasens 92 tabeller :mf_doof:

Jag fortsätter uppdateringen igen när jag fått tag i filerna (kanske redan ikväll).

Det mesta är iaf redan gjort så det borde bara återstå nån timmas arbete/väntetid.

ÄNTLIGEN ÄR FORUMET UPPE IGEN :)

Först :alien:

Redigerad av SAvenom
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Good work, och kul att få veta att du lever :alien:

Låter ju riktigt bra om det till och med blir en ny server så småningom :mf_doof:

Vet inte om det är en bugg, det kanske är bara hos mig...

Jag kan inte markera en text och sedan klicka på b,i,u (Bold,Italics,Underline)

För mig fungerar det utmärkt.

Redigerad av Quattro
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...