Jump to content

Är det ett klokt val att uppgradera min RAM?


Rixxz
 Share

Recommended Posts

har 500 kronor på mig, och funderar på att uppgradera min RAM.

Just nu har jag 2X512 RAM stickor. Därför funderar jag på att köpa 2 st till med 512 på torsdag. (Då jag ska till Kalmar) Är detta ett klokt val?

Datorn:

Intel pentium 4 3,20 GHZ

Nvidia Geforce 7600GT

Windows XP home edition.

Och 1024 mb RAM.

Nå?

Och... Jag har aldrig bytt ut något ur burken själv förut... Är det svårt? Och måste jag ha samma märke på dom nya ram-minnena som dom jag har i nu? Tacksam för svar.

Redigerad av Rixxz
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

har 500 kronor på mig, och funderar på att uppgradera min RAM.

Just nu har jag 2X512 RAM stickor. Därför funderar jag på att köpa 2 st till med 512 på torsdag. (Då jag ska till Kalmar) Är detta ett klokt val?

Datorn:

Intel pentium 4 3,20 GHZ

Nvidia Geforce 7600GT

Windows XP home edition.

Och 1024 mb RAM.

Nå?

Och... Jag har aldrig bytt ut något ur burken själv förut... Är det svårt? Och måste jag ha samma märke på dom nya ram-minnena som dom jag har i nu? Tacksam för svar.

Du får bästa kvalite om alla minnen är från samma skapare...

Du skulle kunna ta reda på vad du har för minnen nu (Med CPU-z) och sedan köpa typ 2*1024 mb eller nåt bättre..

Det är inte direct svårt men på vissa datorer kan det vara pilligt. Men det man mest ska tänka på är väl att ta bort det statisk electriceteten från chassit och att inte vara för hårdhänt.

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du får bästa kvalite om alla minnen är från samma skapare...

Inte egentligen. Minnestillverkarna byter ofta tillverkare för själva minneschipsen inuti, och därför spelar det ingen roll att minnena är från samma företag eftersom själva minnena kan vara från helt olika företag.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte egentligen. Minnestillverkarna byter ofta tillverkare för själva minneschipsen inuti, och därför spelar det ingen roll att minnena är från samma företag eftersom själva minnena kan vara från helt olika företag.

Nä, Men om du köper nya minnen så är dom ju oftas från samma företag. Det finns ju tillfällen då minnen inte alls fungerar bra ihop på grund av att dom från olika företag..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ge mig ett exempel och en anledning.

För inte så länge sen (Kanske 2 år sen) så skulle en kompis lägga in ännu ett minne i som dugliga dator. Han hade från början 512 mb och la till 512 mb. Men helt plötsligt så kunde dator få Blue Screen (Win XP), Han som jag misstänkte minnena så provade att ta bort ena. Så klart att Blue Screensen slutade komma då. Han köpte så småning om 2*1024 mb och det funkade prima.

Det roligaste var att bryta av dom gammla :w000t:

Och på ett Forum så hade en kille 2 liknande minne men från olika företag. Asså dom hade nästan samma prestanda och Minnes kapacitet. Men dom gick inte lika bra som en annan på forumet, Den andra killen hade då ett likadant minne (fast då 2 av dom). Det gick mycket bättre. Dom mätte via nåt program och postade screens...

Håller på att leta efter Topicen, Tror skolan har kastat den do.c :mf_doof:

Duger det? :w000t:

Det är dom fallen som jag går på...

BTW:

Jag funderar på om det är bättre att ha 2*1024 mb eller 4*512 mb. är det bättre att har fler än mer?

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte att man kan hitta 2st1 gb:are för 500 spänn :mf_doof:

Finns 2x1GB DDR2 för 375 kr på datorbutiken.com. Finns säkert billigare också.

Dock så blir det jetesvårt att hitta DDR(1) 2x1GB för de pengarna eftersom det går på strax under tusenlappen.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

För inte så länge sen (Kanske 2 år sen) så skulle en kompis lägga in ännu ett minne i som dugliga dator. Han hade från början 512 mb och la till 512 mb. Men helt plötsligt så kunde dator få Blue Screen (Win XP), Han som jag misstänkte minnena så provade att ta bort ena. Så klart att Blue Screensen slutade komma då. Han köpte så småning om 2*1024 mb och det funkade prima.

Det roligaste var att bryta av dom gammla :w000t:

Och på ett Forum så hade en kille 2 liknande minne men från olika företag. Asså dom hade nästan samma prestanda och Minnes kapacitet. Men dom gick inte lika bra som en annan på forumet, Den andra killen hade då ett likadant minne (fast då 2 av dom). Det gick mycket bättre. Dom mätte via nåt program och postade screens...

Håller på att leta efter Topicen, Tror skolan har kastat den do.c :mf_doof:

Duger det? :w000t:

Det är dom fallen som jag går på...

BTW:

Jag funderar på om det är bättre att ha 2*1024 mb eller 4*512 mb. är det bättre att har fler än mer?

Din kompis kan väl lika gärna ha petat sönder någonting på minnet och på så sätt fungerade den inte?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Din kompis kan väl lika gärna ha petat sönder någonting på minnet och på så sätt fungerade den inte?

Jo, det är klart, man vet aldrig. Jag var då inte där när han satte dit det. Men jag vet att datorn var tom. Han bytte chassi, Så när han la dit minnena så var datorn tom. Jag var bara där när han visade bluescreen och tog bort dom... :mf_doof:

Men VAD skulle han ha petat sönder. För om han hade haft sönder den så skulle väl datorn krasha vid bios eller inte känna igen minnet..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite !

Min syster ska köpa ny dator.

Mor och far ber mig om hjälp att plocka ihop en dator på nätet (datorbutiken, komplett osv.), fast jag inte kan det.

Så, nu vill jag ha eran hjälp.

Datorn ska kosta max 5000,-.

Den ska vara hyffsat bra med spel, för hon älskar att spela Just Cause, och hon vill gärna ha det på sin dator.

Det är alltså bara en dator jag snackar om, ingen skärm, mus osv.

Bara datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, det är klart, man vet aldrig. Jag var då inte där när han satte dit det. Men jag vet att datorn var tom. Han bytte chassi, Så när han la dit minnena så var datorn tom. Jag var bara där när han visade bluescreen och tog bort dom... :mf_doof:

Men VAD skulle han ha petat sönder. För om han hade haft sönder den så skulle väl datorn krasha vid bios eller inte känna igen minnet..

Haha, jag vet faktiskt inte. Vet inte mycket om datorer men tänkte att det kanske var ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lånar tråden lite !

Min syster ska köpa ny dator.

Mor och far ber mig om hjälp att plocka ihop en dator på nätet (datorbutiken, komplett osv.), fast jag inte kan det.

Så, nu vill jag ha eran hjälp.

Datorn ska kosta max 5000,-.

Den ska vara hyffsat bra med spel, för hon älskar att spela Just Cause, och hon vill gärna ha det på sin dator.

Det är alltså bara en dator jag snackar om, ingen skärm, mus osv.

Bara datorn.

http://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mod...86-C76E11EFF3F5

Maybe?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...