Jump to content

Den Globala uppvärmningen


ZcruweN
 Share

Recommended Posts

Hej!

Här kommer jag med en fråga som berör folk på olika sätt.

Dagen innan vi fick lov så fick vi se en film som handlade just om det jag tar upp just nu, jag kommer tyvärr inte ihåg vad filmen heter, men det är han som var med i det förra presidentvalet som tog upp allting i filmen.

Det började med att hela programmet (dvs EC programmet) satt och kollade, och det slutade med att bara jag och mentorn satt kvar och kollade.

Det är synligt att dom flesta skiter i hur dom vill leva sitt liv på den här planeten.

Såfort det kommer upp en fråga om miljön så bryr dom sig inte.

Själv så bryr jag mig extremt mycket om miljön, för jag kan lova, det var inte direkt några vackra bilder man fick se i filmen.

Bilderna var exempelvis hur dom flesta glaciärer här på vår planet sakta men säkert smälter bort, och hur allvarligt problemet kommer bli om allt har smällt bort, hur dom flesta länderna kommer bli täckta av vatten.

Så det är en ganska allvarlig fråga.

så nu till frågorna.

Bryr ni er om miljön på vår planet?

Skulle ni på nått sätt försöka hjälpa till att bättra på miljön?

eller är ni några "yeslifer" som tänker att detta kan ju fan aldrig hända det underbara landet Sverige?

Tänk att vi bara har ungefär 50 år att förändra vår livsstil på.

Jag menar, skulle ni vilja låta era barn bo på denna planet med den framtid den har just nu?

Om nu nån här bryr sig.... http://www.nrdc.org/globalwarming/?gclid=C...CFQ6hQwodrnQKXA

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 48
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Förlåt om jag inte kommer med nåt vettigt svar men för mig så är det för sent (Det känns så iallafall). De flesta europeiska länderna har börjat skärpa sig men vi har ju fortfarande USA som sänker oss.

Varför vi har kärnkraft idag är ju för att den ger oss väldigt mycket energi. Jag vet, det är väldigt enkelt att säga "Amen kom igen, kan vi inte lägga ner Kärnkraften och använda vattenkraft eller vindkraft istället? det är ju så SNÄLLARE MOT JORDEN". Nä det kan vi inte. Hur hade du känt dig om du inte kunde använda din element nu under vintern på grund av vi inte har kärnkraft?, jag hade iallafall blivit jävligt förbannad.

Vi behöver helt enkelt Kärnkraft. Hur jävla idiotiskt det än är så behöver vi det. Jag tror att vi kommer fortsätta använda det i 20-30 år vilket kommer resultera till att vi dör.

Mänskligheten är ett virus. Vi tar oss till en plats, utnyttjar alla resurser och sen så går vi vidare.

Redigerad av Tux
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så vitt jag förstått det har vi bara 10-13 år på oss att ändra våran livsstil. Och om vi inte ändrar den så kommer det bli kaos om ungufär 50 år. Jag bryr mig om miljön. Och jag försöker göra lite små saker som i längden och mängden hjälper, men det är inte lätt att fullfölja då alla omkring bara tycker det är löjligt och irriterande. Jag ber bara om enkla saker som att:

Hällre vädra mycket på kort tid, än att vädra lite på lång tid, och en massa andra saker som du kan hitta på Greenpeace's hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förlåt om jag inte kommer med nåt vettigt svar men för mig så är det för sent (Det känns så iallafall). De flesta europeiska länderna har börjat skärpa sig men vi har ju fortfarande USA som sänker oss.

Varför vi har kärnkraft idag är ju för att den ger oss väldigt mycket energi. Jag vet, det är väldigt enkelt att säga "Amen kom igen, kan vi inte lägga ner Kärnkraften och använda vattenkraft eller vindkraft istället? det är ju så SNÄLLARE MOT JORDEN". Nä det kan vi inte. Hur hade du känt dig om du inte kunde använda din element nu under vintern på grund av vi inte har kärnkraft?, jag hade iallafall blivit jävligt förbannad.

Vi behöver helt enkelt Kärnkraft. Hur jävla idiotiskt det än är så behöver vi det. Jag tror att vi kommer fortsätta använda det i 20-30 år vilket kommer resultera till att vi dör.

Mänskligheten är ett virus. Vi tar oss till en plats, utnyttjar alla resurser och sen så går vi vidare.

Kärnkraft, idiotiskt? Förklara gärna.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror att vi kommer fortsätta använda det i 20-30 år vilket kommer resultera till att vi dör.

Nu skruvar vi ner tempot en aning, och så vill jag att du förklarar just det där.

OnT: Jag somnade när vi såg den med skolan, något som jag inte gör så ofta. Gore bygger upp ett korthus av teorier där han försöker spela på människors rädslor och känslor för att övertyga dem om att den teorin han framställer är ren fakta när så inte helt är fallet. MEN, det viktiga är att alla rapporter bör tas seriöst och granskas noga, om det nu finns bevis nog. Och idag finns det ju ingen seriös källa som tvivlar på att den mänskligt ökade växthuseffekten existerar.

För övrigt kan jag säga att jag hatar denna hysteri av Green Peace-skadade människor som frenetiskt bryr sig om sekundrar i duschen, transportavstånd för mat och att man helst ska cykla till sin semester.

Bara flygplanen står för bra mindre än 1% av de totala utsläppen, det är kolförbränning som är den i särklass största boven.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bryr mig verkligen. Tyvärr bryr sig inte många, så we're going to hell, and they're gonna send us there.

Gtasajtens nyfunna helylleknekt.

Och jag har sett filmen - An Inconvenient Truth - och visst får den en att tänka till, till viss del.

Men tycker även att det är lite som tobbe säger, att det känns som att Gore försöker spela lite på folks rädslor så att hans teorier ska få en än starkare slagkraft. Dock tycker jag inte det är något man bör insupa helt oseriöst, absolut inte.

Redigerad av Eudoros
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu skruvar vi ner tempot en aning, och så vill jag att du förklarar just det där.

Ja men vad är det som ska förklaras?. Du förstår väl att om vi fortsätter använda Kärnkraft för att försörja oss så kommer vi slutsligen att dö?. Och nu syftar jag inte på lille baby sverige. Nu pratar jag om exempelvis USA. Vi har i princip mindre än 10 år på oss att förändra koldioxid utsläppen kraftigt. Gör vi inte det så kommer människor att dö.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men vad är det som ska förklaras?. Du förstår väl att om vi fortsätter använda Kärnkraft för att försörja oss så kommer vi slutsligen att dö?. Och nu syftar jag inte på lille baby sverige. Nu pratar jag om exempelvis USA. Vi har i princip mindre än 10 år på oss att förändra koldioxid utsläppen kraftigt. Gör vi inte det så kommer människor att dö.

Du menar att kärnkraft är smutsig energi?

"Vi har i princip mindre än 10 år på oss att förändra koldioxid utsläppen kraftigt."

Vad har det med kärnkraft att göra?

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför vi har kärnkraft idag är ju för att den ger oss väldigt mycket energi. Jag vet, det är väldigt enkelt att säga "Amen kom igen, kan vi inte lägga ner Kärnkraften och använda vattenkraft eller vindkraft istället? det är ju så SNÄLLARE MOT JORDEN". Nä det kan vi inte. Hur hade du känt dig om du inte kunde använda din element nu under vintern på grund av vi inte har kärnkraft?, jag hade iallafall blivit jävligt förbannad.

Vi behöver helt enkelt Kärnkraft. Hur jävla idiotiskt det än är så behöver vi det. Jag tror att vi kommer fortsätta använda det i 20-30 år vilket kommer resultera till att vi dör.

Varför inte skära ner på kärnkraftverken och sätta ut fler vind/vattenkraftverk istället.

Människan är så förbannat dum som inte kan tänka långt.

"AMEN Den lilla sketna byn som ligger 8293218793279832mil däruppe måste ha ett kärnkraftverk annars så fungerar inte byn!!!!!!!!!!!!11111111111"

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte skära ner på kärnkraftverken och sätta ut fler vind/vattenkraftverk istället.

Människan är så förbannat dum som inte kan tänka långt.

"AMEN Den lilla sketna byn som ligger 8293218793279832mil däruppe måste ha ett kärnkraftverk annars så fungerar inte byn!!!!!!!!!!!!11111111111"

Vindkraftverk är ruskigt ineffektiva jämfört med kärnkraftverk. Det krävs hur många som helst för att det ska kunna mäta sig med kärnkraft.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Varför inte skära ner på kärnkraftverken och sätta ut fler vind/vattenkraftverk istället.

Människan är så förbannat dum som inte kan tänka långt.

"AMEN Den lilla sketna byn som ligger 8293218793279832mil däruppe måste ha ett kärnkraftverk annars så fungerar inte byn!!!!!!!!!!!!11111111111"

Sverige har 10 Reaktorer utfördelade på 3 kärnkraftverk. Dom 3 står för hälften av Sveriges electricitetsproduktion. Detta är efter att Barsebäck stängdes ner 2005.

Stäng ner dom 3 kraftverken och du har problem som heter duga. Ska du sätta vindkraftverk över hela norrland?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

vad jag har hört håller också vidkraftverk i 20 år innan man måste byta ut dom helt.

vattenkraften är ett ganska bra alternativ.

Possitivt: när det väl är byggt så är allt bra, miljövänligt

negativt: Det blir obanlans i vattnet/ ån/ älven som det är byggt i, Det är dryt att bygga och tar lång tid. områderna rutom blir alldrig desamma och blir antagligen översvämmade.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...