Jump to content

Två Ja/nej-frågor om HDMI


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Hokay, jag har två enkla frågor som i princip bara behöver ett varsitt ja eller nej.

1. Är det verkligen så att kvaliteten på en HDMI-kabel spelar noll roll för bildresultatet, eftersom den är digital? Jag kan alltså köpa en kabel på Clas Ohlson för 169 spänn istället för 1 499 på Expert? Har hört detta från R2D2 och/eller P-C, vad jag minns.

2. Spelar det nån roll, kvalitetsmässigt, om kabeln är 10 m eller 1 m lång? Den är ju digital, så det är väl samma sak som med en nätverkskabel som (jag antar) funkar lika bra om den är 1 eller 50 m lång?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Egentligen ska det vara så att det inte spelar någon roll, med digitalt ska det vara "antingen funkar det eller så funkar det inte". Har även hört motsatsen, jag skulle dock inte lägga ut mycket pengar på en HDMI-kabel (köpte nyss en DVI-HDMI för 149:-, att den var guldpläterad fick mig att må bra).

2. Vid uppåt 10 meter ska du satsa på lite mer kvalitet, kolla på Clicktronic på Kjell & Company (kjell.com). Vid kortare längder kan du alltså välja vilket noname som helst, en fördel med lite dyrare är kontakternas passform som brukar vara bättre då. Alla nätverkskablar funkar inte tillfredsställande vid jättelånga längder.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ok, det jag hade tänkt mig var nämligen en 1- eller 2m HDMI från Clas Ohlson för 129 resp. 169 spänn. Kollade runt på andra sidor och överallt finns det bara "High End" för över 600:-. Så vid dessa längder spelar det inte särskilt mycket roll m.a.o.?

På Classe:

Nätverksexemplet var nåt jag kom på i förbigående, jag var inte säker på att det var ett korrekt påstående :D

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör med HDMI från datorn till min TV. Eller mja, det är ju DVI - HDMI men det är digitalt ändå så det är ju same shit. Förut var det en på 2 meter nu är det en på 5 meter. Ingen skillnad på bild. :D

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...roduct=HDMI-112

https://www.datorbutiken.com/se/default.asp...roduct=HDMI-115

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror NetOnNet har en massa noname också, Kjell & Company vet jag har. Finns Kjell & Company i Norrköping om det nu är där du bor fortfarande, 139:- för 2 m, 119:- för 1 m. Blir ju fraktfritt om du tar dig dit.

http://www.kjell.com/content/templates/sho...750000,13790000

Över jul, ja ^_^ För övrigt är det där hemma de har HDTV, inte jag. Men PS3 åker hem dit över julen, det kan ni ge er på! Rainbow Six Vegas, Resistance och Uncharted på en 37" 720p :D Klart man ska ha HDMI till sånt :naughty: Tack för tipset btw, jag kom inte ihåg den butiken förrän du sa det. Domino, rite?

Ingen skillnad på bild.

Ok, det kanske inte syns på såna längdskillnader alltså ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bildkvaliteten mellan en kort och billig kabel och en kort och dyr kabel är oftast ingen alls. Så länge bilden väl når fram så är det absolut ingen skillnad på bilden över huvud taget. Medan en analog kabel måste hålla koll på exakt vilken färg det är så behöver en digital kabel bara hålla koll på om det är en etta eller en nolla.

Om du däremot börjar komma upp lite i längd (säg, 10 meter) så kan det vara dags att köpa lite (lite) dyrare kabel. Du kommer dock inte märka någon som helst bildskillnad utan själva huvudsaken är bara att bilden når fram.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...