Jump to content

Facebook


Renard
 Share

Recommended Posts

Du har helt rätt. Där träder PUL in. Suddar du ut P-C på bilden får du publicera den. Undantag görs även om en sida i fråga har utgivningsbevis. Har man utgivningsbevis så får man tyvärr gå runt större delen av PUL.

Har Facebook alltså utgivningsbevis så får de posta bilden på sin hemsida. Dock gäller säkert andra lagar i USA. Att ha i åtanke är att Facebook faktiskt har sina servrar i USA och lyder därför under amerikansk lag.

Ah, den gode gamle SlewME. För en sekund trodde jag att han hade gjort comeback.

Redigerad av kicken
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har du honom på MSN?

Nej, aldrig sett människan förr, har tryckt bort förslaget ett antal gånger nu men Facebook fortsätter att rekommendera som en jävla dejtingservice.

Facebook skapar inflation i begreppet "vän".

Sant, även om jag går under falskt namn (för att undvika att gamla klasskamrater ska hitta mig) och således har ett "övertag" i vem jag vill bli vän med så lägger jag ändå bara till folk jag skulle kunna prata i telefon med, Tor-Leif Larssons livssituation från åttonde klass (syftningsfel, skitsamma) är jävligt ointressant.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Angående vad jag och många andra skrev i början om att Facebook var tråkigt och dåligt så måste jag säga att jag ändrat mig. Tror helt enkelt att i alla fall jag kanske var lite för ung för att ha riktig användning av det och, framför allt, hade för få vänner som använde det. Nu när hela ens kompis- och bekantskapskrets använder det är det verkligen hur bra som helst.

Dock är ju fortfarande avtalen och sådär helt skeva..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar fortfarande inte Facebook.

  • Man kan skapa relationer med andra användare. OK
  • Man kan göra tester. OK
  • Man kan gå med i grupper. OK

Sen då?

Facebook är ingen community i den benämningen att man ska möta nya människor, utan är en "tillgång" till att hålla kontakt till sina vänner och/eller kompisar. Om du känner att Facebook är överflödigt för det så behöver du ingen.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Se det som en lättåtkomlig vattenkanna för den stora trädgården som är din vänskapskrets.

Hmm... Lite tråkigt att min vänskapskrets består av ett gäng maskrosor och två kaktusar.

Funny, eh? :naughty:

maim: okaj. : ) den får va vilket fall som helst. : )

Redigerad av Saleen
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar fortfarande inte Facebook.

  • Man kan skapa relationer med andra användare. OK
  • Man kan göra tester. OK
  • Man kan gå med i grupper. OK

Sen då?

Jag gör inte tester och går inte med i grupper, är väl med i typ två stycken och då knappast några världsförbättrande utan bara viktiga saker så som att Markus Larsson är djävulen och att min vän Kalle ska byta namn till Sid. Hursomhelst: det jag tycker är bra med Facebook är att jag, som aldrig tar kort eller skriver dagbok, kan se massa bilder från fester, saker man gjort, festivaler, resor, upplevelser osv och det är väldigt kul.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar fortfarande inte Facebook.

  • Man kan skapa relationer med andra användare. OK
  • Man kan göra tester. OK
  • Man kan gå med i grupper. OK

Sen då?

Man (jag) gör varken tester eller är aktiv i grupper. Nöjet med facebook är att sitta och kolla på bilder som ens vänner, bekanta och bekantas bekanta laddar upp. Festbilder, resebilder, konstnärliga bilder, vardagliga bilder gjorda av folk man känner. Som att bläddra i ett gammalt fotoalbum förutom att uppdateras 24/7 av alla man känner. Folk skriver roliga saker på sin profil och på andras "walls" och mikrobloggar.

Nyttan är att man kan kommunicera med sina vänner och lätt organisera get-togethers. Ofta gör folk "events" även till små fester där man kan se vilka som har RSVP:at och där skaparen kan skriva tid, datum, plats, lägga till en text, karta m.m. och om man har valt att attenda ett event så påminns man om det på sin startsida. Man påminns även om folks födelsedagar.

Detta och mycket mer...

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Man (jag) gör varken tester eller är aktiv i grupper. Nöjet med facebook är att sitta och kolla på bilder som ens vänner, bekanta och bekantas bekanta laddar upp. Festbilder, resebilder, konstnärliga bilder, vardagliga bilder gjorda av folk man känner. Som att bläddra i ett gammalt fotoalbum förutom att uppdateras 24/7 av alla man känner. Folk skriver roliga saker på sin profil och på andras "walls" och mikrobloggar.

Nyttan är att man kan kommunicera med sina vänner och lätt organisera get-togethers. Ofta gör folk "events" även till små fester där man kan se vilka som har RSVP:at och där skaparen kan skriva tid, datum, plats, lägga till en text, karta m.m. och om man har valt att attenda ett event så påminns man om det på sin startsida. Man påminns även om folks födelsedagar.

Detta och mycket mer...

Haha, gud vad mycket bättre du förklarade det! Håller verkligen med. Kul också med folk som överpeppar saker, typ när man ska ha picknick i parken och folk skapar eventet parkhäng, lägger upp bilder från tidigare picknicks, skriver packlistor och diskuterar blandskivor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag fattar fortfarande inte Facebook.

  • Man kan skapa relationer med andra användare. OK
  • Man kan göra tester. OK
  • Man kan gå med i grupper. OK

Sen då?

Se kapitel "Lunarstorm för vuxna" och fördjupningsläs "influenser från Bilddagboken".

Själv avstod jag från Facebook bra länge innan jag reggade mig där, men tester är verkligen inget jag strävar efter att göra (eller åtminstone inte publicera och visa att "lol, jag gjorde en skitquiz och fick ett skitresultat bland andra skitresultat"). Det där med att folk har 2000 "vänner" är jag verkligen heller inte mycket för. Jag har lagt till folk som betyder/har betytt nåt nån gång i tiden, resten får nobben.

Speaking of which, hur avslutar man en "vän"-relation med någon? Såg nyligen att jag råkat acceptera en klasskompis vänförfrågan fast vi talats vid en enda gång under tre år. Nej tack, jag skulle inte kalla den personen för vän, även om hon inte är nån form av fiende till mig.

Och kan man se ifall andra personer väljer att visa ens uppdateringar på sin startsida? Dvs, om jag accepterar en vänförfrågan men inte orkar se allt nonsens de uppdaterar med utan väljer att dölja deras nyheter - är det något de kan ta reda på? (Och vice versa förstås.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Se kapitel "Lunarstorm för vuxna" och fördjupningsläs "influenser från Bilddagboken".

Själv avstod jag från Facebook bra länge innan jag reggade mig där, men tester är verkligen inget jag strävar efter att göra (eller åtminstone inte publicera och visa att "lol, jag gjorde en skitquiz och fick ett skitresultat bland andra skitresultat"). Det där med att folk har 2000 "vänner" är jag verkligen heller inte mycket för. Jag har lagt till folk som betyder/har betytt nåt nån gång i tiden, resten får nobben.

Speaking of which, hur avslutar man en "vän"-relation med någon? Såg nyligen att jag råkat acceptera en klasskompis vänförfrågan fast vi talats vid en enda gång under tre år. Nej tack, jag skulle inte kalla den personen för vän, även om hon inte är nån form av fiende till mig.

Och kan man se ifall andra personer väljer att visa ens uppdateringar på sin startsida? Dvs, om jag accepterar en vänförfrågan men inte orkar se allt nonsens de uppdaterar med utan väljer att dölja deras nyheter - är det något de kan ta reda på? (Och vice versa förstås.)

Haha, oj va du låter som en framtida : as bitter pensionär!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, oj va du låter som en framtida : as bitter pensionär!

Hehu, mycket möjligt, men jag tycker som Umberto. Vänner heter ju "vänner" för att de är just det, och inte några man aldrig pratat med eller inte står ut med. Jag är inte bitter, bara ärlig och mån om dem jag själv skulle kalla för "vän" face to face. Resten skiter jag i.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...