Jump to content

Kortkommando för kontrollpanelen


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

Yo.

Som den flitige användare jag är av kortkommandon så saknar jag just ett sådant till kontrollpanelen, som jag öppnar väldigt ofta. Jag har utan problem fixat kortkommandon till Kalkylatorn (Ctrl + Alt + C som i "calc.exe"), Anteckningar (Ctrl + Alt + N som i "Notepad.exe") och Paint (Ctrl + Alt + P som i Hest), men det går inte att få till Kontrollpanelen. Det går att göra en genväg till KP på skrivbordet och tilldela den ett kommando, men då har jag ju en ikon där som jag inte vill ha. Har försökt göra batchfiler (funkar, men inte med kommando) och genvägar till KP som läggs i c:\, c:\windows, c:\windows\system32 (där paint, notepad och calc återfinns), men utan resultat.

Finns det nåt sätt? Jag har sett en sida med Windows + K tror jag, men det krävde visst ett specialtangentbord från Logitech eller nåt. Det vore mycket smidigt att få det här att funka, jag går in där flera gånger om dagen och det är jobbigt att klicka hela tiden! :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör så, högerklicka på skrivbordet ---> Ordna Ikoner Efter ---> Visa Skrivbordsikoner ?

Vad händer då? Kan inte kolla just nu, den är inte inkopplad.

Om du har en ikon på skrivbordet som du inte vill ha, men den måste ligga där, så Högerklick-> Egenskaper-> Allmänt [Flik]-> Dold

Då syns den inte, men kortkommandot funkar fortfarande. :D

Jag vill att dolda filer och mappar ska visas, alltså kommer antingen den ändå att synas, eller så döljs allt annat jag vill ha visat. Såvida man inte kan ha enskilda inställningar för skrivbordet?

Försök gärna komma med fler förslag, det här har jag stört mig på länge nog nu. :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu funkar det med en nödlösning. Det jag fått göra är att skapa en genväg på skrivbordet och ge den ett kortkommando. Därefter lade jag en onödig genväg precis till vänster om KP-genvägen. Högerklick -> Ordna ikoner efter -> Justera till rutnätet inaktiverade jag, och sen markerade jag de båda ikonerna och flyttade så långt till höger att den ena ikonen försvann utanför skärmen. Den vänstra tog jag sedan bort.

Det funkar, men det är knappast så jag ville ha det. Nu blir det inte snyggt uppradat med mina ikoner om jag flyttar/skapar en ikon, eller så måste jag göra om proceduren varje gång jag skapar en ny genväg. Jaja, det finns ju värre saker man kan klaga på :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har fått det att funka nu! :Pimg508_wohoo.gif

Det funkar även för andra filer. Vad man tydligen ska göra är att göra en genväg till det man vill ha (i mitt fall kontrollpanelen) på t.ex. skrivbordet, tilldela den ett kortkommando och sedan dra den till Startmenyn -> Alla program -> Tillbehör. Därefter kan man när som helst få fram vad man vill ha. Det fungerar inte att lägga genvägen i t.ex. Tillbehör -> Underhållning. Det måste vara i rotkatalogen "Tillbehör".

Har inte testat så mycket, men det funkar med KP, program- och internetgenvägar. Av nån anledning funkar det inte för textdokument, men vem bryr sig. Det kommer jag nog aldrig använda.

Tänkte bara tipsa, ifall folk velat ha kortkommandon för nåt annat ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...