Jump to content

Ölbryggning!


okka
 Share

Recommended Posts

Älskade,

Är det någon här som håller på med den ädla hobbyn ölbryggning? Själv tänker jag just börja. Med hjälp av denna lilla guide och shbf.com i största allmänhet ska jag och en vän nu börja brygga öl och avnjuta bastustunder tillsammans i kalla Luleå för att få vintern att gå snabbare. Vi ska även diskutera filosofi och ta på varandra. Nu över till huvudämnet: ölbryggning!

Kan någon här tala med erfarenhet? Kan någon här hjälpa oss på traven? Kan någon här företa sig samma projekt någon annan stans i Sverige så att denna tråd kan vara levande med tips, rekomendationer, hjälpförfrågningar och allmänt tal om ölbryggning?

Det kommer bli kul, det kommer bli roligt och det kommer bli trevligt.

Tänk på det.

Med vänliga,

okka

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Låter billigt och roligare att dricka egenbryggd öl ^_^

men en liten fråga, det är ju oolagligt att brygga egen sprit, är inte detta också olagligt?

Nej, inte öl och vin.

Det får dock inte överstiga en viss % vet dock inte vilken gränsen är.

Det är därför maskrosvin inte får tillverkas för den blir 47% tror jag.

Starkvin får du inte heller göra

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Maskrosvin är visst lagligt att brygga sedan 1994, det var olagligt mellan 1970 och 1994 då den borgerliga regeringen förbjöd det.

Ah, du har minsan rätt. Visste jag inte

Jag skulle vilja göra egen glögg, fast det kanske inte är lika coolt. :D

Nej, det är lite nörd-varning på det... ^_^:)

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle vilja göra egen glögg, fast det kanske inte är lika coolt. :)

Haha, jag med! :D

Usch. Pappa har bryggt både Maskrosvin och äppelvin. Han hade den där bubbel-sak-grejen i ett hörn i köket. Luktade värre än fan. ^_^

Jag älskar det där blubb-blubb-ljudet som den ger ifrån sig lite då och då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Walla, har ar det prat om olbryggning som galler, inte mask eller maskrosvin >_<

Min systers pojkvan brygger eget ol sen en lang tid tillbaka. Massor av goda sorter och smakmassigt minst lika bra som systembolagets varor. Han har lovat att lara mig den adla konsten antingen till vinter eller var. Mor&far kommer sta for ravarorna sa lange de far ta del av produkten =)

Jag vet att han koper sitt humle, malt och jast pa Humlegårdens Ekolager, det ska tydligen vara det basta.

Lycka till med bryggningen okka!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Walla, har ar det prat om olbryggning som galler, inte mask eller maskrosvin >_<

Min systers pojkvan brygger eget ol sen en lang tid tillbaka. Massor av goda sorter och smakmassigt minst lika bra som systembolagets varor. Han har lovat att lara mig den adla konsten antingen till vinter eller var. Mor&far kommer sta for ravarorna sa lange de far ta del av produkten =)

Jag vet att han koper sitt humle, malt och jast pa Humlegårdens Ekolager, det ska tydligen vara det basta.

Lycka till med bryggningen okka!

Sötnos!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...