Jump to content

Hur snabbt föråldras ljudkort och nätverkskort?


eXotic
 Share

Recommended Posts

Jaha, jag plockade ut ljudkortet och nätverkskortet ur vår gamla burk eftersom pappa ville göra sig av med den och jag inte ville slänga då jag visste att ljudkortet var ett riktigt bra ett. Samt att nätverkskortet var trådlöst, så jag plockade ur de två och sparade.

Nu undrar jag lite hur fort föråldras egentligen ett ljudkort? Det är ju ett kort som har stöd för 5.1 och senast jag använde det för 2 år sedan ungeför så var det ju enligt mig bra ljud som kom ur. Det är ett Creative Soundblaster-kort om det nu har någon betydelse. Pja, vet inte om det finns så mycket mer att nämna om det, så vad tycker ni, är det värt att spara? Eller ska jag satsa på ett nytt vid nästa datorköp? Jag menar, det här kan ju vara lite pengasparande om det nu är såpass att jag kan återanvända det.

En liten sidofråga till kortet, när jag plockade ur det så satt det en sladd från kortet till något som jag tror var cs-läsaren, tillhör den sladden datorn eller kortet? Alltså, kommer jag få en ny sådan om jag köper dator utan kort eller måste jag ta dän den och ha med ljudkortet till nästa dator?

Sedan plockade jag även ut nätverkskortet som sagt, dels för att det är trådlöst och jag inte är säker på hur ofta man kan beställa trådlösa nätverkskort när man beställer ny dator. Det är dessutom ett D-link-kort vilket gör att den ju förmodligen borde passa bra till våran router som är en D-link. Kortet är av modellen D-Link Airplus Xtreme G+ DWL-G520+ och jag undrar om någon vet hur pass bra det är och om även det är värt att spara till en framtida dator.

Jag funderade även på andra saker ur datorn men jag tyckte inte något var värt att plocka ur, RAM-minnet är ju inte ens 512, grafikkortet klarar knappt av Warcraft 3 på lägsta grafiken samt att processorn är väl föråldrat.

Det enda jag såg som var värt att plocka ur mer skulle väl vara hårddisken, då jag har hört att installera OS på en liten hårddisk och ha allt annat på en annan stor hårddisk ska vara ett bra tips. Men då undrar jag lite över hur pass bra fungerar det egentligen? Blir datorn verkligen så mycket snabbare om man gör så? Sedan funderade jag lite över om det är värt att spara en gammal hårddisk, jag menar. Den är ju kanske inte jättesnabb, sedan eftersom den är föråldrad kan det vara svårt att hitta passande moderkort och så vidare, och när man väl hittar passande moderkort så hittar man inga hårddiskar man kan köpa till det.

Som ni kanske hör så är jag ingen jättehejare på det här med hur man passar ihop delar med moderkort, så ge mig lite tips på hur jag ska göra med hårddisken, är den värd att spara?

Tillsist: Hur fan ska jag förvara ljudkortet och nätverkskortet? Det går ju inte bara att slänga ner dem i en låda och ta upp kortneom sisådär ett halvår och tro att de ska fungera.. Väl? Korten är ju känsliga saker. Så vet någon ett bra, eller flera bra, sätt att förvara korten?

För att summera:

1. Är ljudkortet värt att spara?

2: Ska sladden sparas?

3. Är nätverkskortet värt att sparas?

4. Är någon annan komponent i datorn värd att sparas?

5. Hur pass bra fungerar OS på en hårddisk allt annat på en annan hårddisk?

6. Hur förvarar jag skiten?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att slänga korten i en låda, jo. Så känsliga är inte kretskort, man kan såga i dem och de fungerar fortfarande (om man sågar på rätt ställe såklart). En antistatpåse är väl att föredra, men så länge ingen är på det spelar det nog ingen roll. Hårddisken är förmodligen tämligen högljud av sig, jag skulle inte vilja ha den i en ny dator, men samtidigt vet jag ju inte alls hur gammal den är.

Vanliga SoundBlasterkort är sliskbilliga, moderna moderkort har stöd för 7.1 oftast så att det har stöd för 5.1 gör det inte till någon supersak. :whistling:

Om du måste ha ett separat ljudkort så kan du väl spara det där. Hårddisken är förmodligen en PATA/IDE-disk, det är SATA som gäller nu, men så länge du inte ska ha en drös av andra IDE-enheter (tror jag bara har två IDE-kontakter på mitt moderkort, så "drös" var väl en överdriven term) så kommer det fungera.

Edit: Vad det är för sladd du menar har jag ingen aning om, kortet ska inte kopplas med sladd till något i datorn, såvida man inte har en frontpanel eller någon annan specialfunktion.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är bara att slänga korten i en låda, jo. Så känsliga är inte kretskort, man kan såga i dem och de fungerar fortfarande (om man sågar på rätt ställe såklart). En antistatpåse är väl att föredra, men så länge ingen är på det spelar det nog ingen roll. Hårddisken är förmodligen tämligen högljud av sig, jag skulle inte vilja ha den i en ny dator, men samtidigt vet jag ju inte alls hur gammal den är.

Vanliga SoundBlasterkort är sliskbilliga, moderna moderkort har stöd för 7.1 oftast så att det har stöd för 5.1 gör det inte till någon supersak. :whistling:

Om du måste ha ett separat ljudkort så kan du väl spara det där. Hårddisken är förmodligen en PATA/IDE-disk, det är SATA som gäller nu, men så länge du inte ska ha en drös av andra IDE-enheter (tror jag bara har två IDE-kontakter på mitt moderkort, så "drös" var väl en överdriven term) så kommer det fungera.

Edit: Vad det är för sladd du menar har jag ingen aning om, kortet ska inte kopplas med sladd till något i datorn, såvida man inte har en frontpanel eller någon annan specialfunktion.

Oj, är det så pass?

Mjo, jag har funderat på antistat och sa till pappa nyss att ta hem två från jobbet.

Okej, jag skiter i hårddisken, det låter bara som det blir krångligt med den.

Njae, jag menade inte som att 5.1 är något superduper, men jag har ju bara 5 högtalare och funderar inte på att skaffa nya så att slänga pengar på ett 7.1kort när jag har ett 5.1 redan känns ganska ondöigt då jag bara har fem högtalare och en bas.

Hum, vilket är att föredra då? Ett separat ljudkort eller ett inbyggt?

Sladden gick (Om du kollar på bilden på ljudkortet) från CDin bort till cdläsaren och förmodligen en kontakt som hette CDut.

Annars då? Nätverkskortet till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl ingen vettig anledning varför det ska gå en sladd mellan optisk enhet och ljudkortet. Kan garantera att jag inte har någon sladd från mitt Audigy 2 till DVD-brännaren och jag har aldrig missat ett ljud. Separat ljudkort är väl för det mesta att föredra, i alla fall om det är ett sådant som du har.

Jag skyr trådlösa nätverk så jag kan inte uttala mig om nätverkskortet. Men så länge routern inte har högre kapacitet än 54 mbps så kan du väl lika gärna spara det där kortet.

Kort och gott kan du väl spara ljud- och nätverkskortet. Resten är bara att köpa nytt om du skaffar helt ny dator.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog svara på sladd frågan.

Har 2 st sladdar i mitt Creative Soundblaster Adugiy kort.

en går till ett separat kort med en koystick I/O gång. Så jag kan använda Joysticks.

Och ett som grån från ljudkortet till CD läsaren.

Vissa datorer (Moder kort) stödjer att separta enheter kan startas. tillexempel att du lägger in en cd skiva i cdläsaren och så kan du då spela up musik genom högtalarn, inte via cd/dvd läsarens egna ljud utgågar.

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL

Annars är det underbart att ha 2 seperata ljud kort då ena är musik/spel och andra är chatt

Redigerad av Alle090
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan nog svara på sladd frågan.

Har 2 st sladdar i mitt Creative Soundblaster Adugiy kort.

en går till ett separat kort med en koystick I/O gång. Så jag kan använda Joysticks.

Och ett som grån från ljudkortet till CD läsaren.

Vissa datorer (Moder kort) stödjer att separta enheter kan startas. tillexempel att du lägger in en cd skiva i cdläsaren och så kan du då spela up musik genom högtalarn, inte via cd/dvd läsarens egna ljud utgågar.

RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL

Annars är det underbart att ha 2 seperata ljud kort då ena är musik/spel och andra är chatt

Det stavas "Går" :whistling:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det ett vanligt SoundBlaster-kort så är det värt ungefär en hundralapp.

Köper du en ny dator idag så är det i 90% av fallen ett Inbyggt 7.1 ljudkort på moderkortet, så ditt SoundBlaster-kort kommer du nog inte behöva använda i en ny dator.

Det trådlösa nätverkskortet är på 54mbps, inte uråldrigt då såna fortfarande säljs för ca 200kr.

Dem nyare korten har 100+ mbps, fast sålänge du inte har en internetlina som pallar över 54mbps eller att du sliter något över ett 100mb/1gb nätverk så lär du inte märka någon skillnad.

Den där sladden mellan CDn och ljudkortet du talar om användes förr för att få kunna lyssna på musikskivor i datorn.

Har du en någorlunda ny dator med ett nyare operativsystem så går det fint att lyssna på skivor även utan kabeln.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Finns väl ingen vettig anledning varför det ska gå en sladd mellan optisk enhet och ljudkortet. Kan garantera att jag inte har någon sladd från mitt Audigy 2 till DVD-brännaren och jag har aldrig missat ett ljud. Separat ljudkort är väl för det mesta att föredra, i alla fall om det är ett sådant som du har.

Jag skyr trådlösa nätverk så jag kan inte uttala mig om nätverkskortet. Men så länge routern inte har högre kapacitet än 54 mbps så kan du väl lika gärna spara det där kortet.

Kort och gott kan du väl spara ljud- och nätverkskortet. Resten är bara att köpa nytt om du skaffar helt ny dator.

Okej då sparar jag båda korten, tack så mycket för hjälpen. :whistling:

Edit: Visa: Men om man väljer att bygga en dator själv, alltså välja alla delar från grunden och så vidare, då kan man väl själv välja om ljudkort ska medfölja? Då kan jag ju spara in lite pengar på det med tanke på att jag inte behöver ett 7.1kort eftersom jag inte ens har så många högtalare. Eller?

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då sparar jag båda korten, tack så mycket för hjälpen. :whistling:

Edit: Visa: Men om man väljer att bygga en dator själv, alltså välja alla delar från grunden och så vidare, då kan man väl själv välja om ljudkort ska medfölja? Då kan jag ju spara in lite pengar på det med tanke på att jag inte behöver ett 7.1kort eftersom jag inte ens har så många högtalare. Eller?

Beror på varifrån du beställer datorn ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Okej då sparar jag båda korten, tack så mycket för hjälpen. :whistling:

Edit: Visa: Men om man väljer att bygga en dator själv, alltså välja alla delar från grunden och så vidare, då kan man väl själv välja om ljudkort ska medfölja? Då kan jag ju spara in lite pengar på det med tanke på att jag inte behöver ett 7.1kort eftersom jag inte ens har så många högtalare. Eller?

Dem allra flesta nya moderkort har ett 7.1 ljudkort inbyggt, så det kan nog bli lite svårt att välja bort.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inbyggda kan dock ha lite problem med störningar när man läser från hårddisken eller har 100% CPU-användning så det kan vara värt det att spara SoundBlaster-kortet.

Ah okej, då sparar jag det då så får vi se hur det blir lite senare.

Om det var det enda felet du hittade så är det pinsamt.

Kan bara säga att ett SoundBlaster Live kostar ca 250 kr, knappt någon som säljer dem längre.

Men om knappt någon säljer längre så måste nästan värdet på mitt kort stiga lite. :whistling:

Om det vore ett samlarobjektiv that is. :/

Nej men, tack för hjälpen. Jag sparar båda korten och så hörs vi sedan när det är dags för själva datorköpet. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...