Jump to content

Favoritalbum?


R2D2
 Share

Recommended Posts

Skön lista, du har plockat ut det allra godaste från våra föräldrars tid :confused:

Reagerade bara på Frank Zappa-valet. Hans första skiva i all ära men... Hungry Freaks Daddy är fasen inte bra; han sjunger ju falskt! Även om det kanske är tänkt så, jag vet inte, men det är inte bra musicerande i min mening.

Hehe precis, man sitter och lyssnar på musiken farsan tröttnade på för 40 år sedan. :) Det jobbiga är att man är så lost på ny musik. Sitter bara och tänker "va?" när någon pratar om en ny grupp.

Sen angående Zappa-valet, visst kunde man raddat en massa album med gitarrsolande typ Chunga's Revenge, men jag tycker texterna är roliga på Freak Out ^^ Jag håller dock med om att rösten är väl inte det bästa, även om jag också tror han gör sig till lite, hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 years later...

Kul att dra upp dena tråd och se hur folks smak har förändrats!

Sen är ju "Favoritalbum" ett jäävligt gigantiskt begrepp, därför har jag valt mina svenska favoritalbum med liten motivering.

Mänsklig Värme - Markus Krunegård - Jag vet inte vad det är, men skivan talar till mig på något sätt. Mycket i det han sjunger är ju väldigt självbiografiskt så det är underligt. Visserligen spricker det allmängiltiga igenom ibland med fraser som "Bara jag och plogbilen är vaken", "Jag lärde mig vad lurad betyder och hur ont det gör" eller den helt fantastiska "Full på studenten, där mössor flög i luften och jag tänkte nu slipper jag den och den, sen rakt ner till Komvux och hösten".

Det är liksom små utdrag, som små blogginlägg men som ryms i versform och det är just skevheten men den allmängiltiga ingenkänningen som gör honom så jävla genialisk. Sen är soundet på skivan jävligt fett.

Försent för Edelweiss - Håkan Hellström - Egentligen är motiveringen obetydlig och obehövlig. Håkan är sveriges tveklöst bästa artist och detta är hans absolut bästa skiva. Boogiewoogie och rock n roll med odödliga jävla klassiker till låtar. Aldrig har jag gråtit så som jag gråtit till "Kärlek är ett brev skickat 1000 gånger" , aldrig har jag skrikit och skränat "Tro och tvivel" längs dom tomma bakfyllegatorna med älskade vänner och så vidare och så vidare. Kommer antagligen bli en sån skiva man ser tillbaka på som en odödlig klassiker om 100 år.

Jazz på Svenska - Jan Johansson - En skiva som inte innehåller så mycket mer än piano, kontrabas och...ja, thats it. Dock är det inte att underskatta, då detta är svensk melankoli i sin renaste form. Det blir inte bättre än såhär. Leriga åkrar, grådassigt väder och en ändlös vinter. Skivan gör sig bäst mellan November och Mars. Jag älskar att gotta ner mig i ångesten med Jan Johansson i lurarna. Skivan talar till mig om landsbygden, om alkoliserade ensamma själar ute i skogen, om skilsmässor och död. Bitterljuvt! Viktigt!

Astronaut - Salem al fakir . Svergies mest musikaliska människa? Ja, det tror jag fan. Varje låt är så otroligt snyggt arrangerad, Salems röst är unik och jag förstår inte var han får allt ifrån. Det fetaste är att han spelar alla instrument själv men det låter som han fått hjälp av alla pop/rockhistoriens giganter.

Ted - Ted Gärdestad Håkans föregångar, ett genialiskt popsnöre som skapat denna helt otroliga skiva tillsammans med Janne Schaffer. Låtar som "Jag ska fånga en ängel", "Sol vind & Vatten" "oh, vilken härlig dag" är alla klassiker för den svenska sommaren. Som jag håller så otroligt kär. Det hör sommaren till att bada i sjön, lyssna på Ted med en norrlands i handen. Hans tragiska livsöde gör förstår låtarna ännu starkare såhär i efterhand.

Bubblare :

Döden Föder - Kultiration Fantastisk, ljuvlig öronsmekande musik. Reggae när den är som svenskast och finast. Texterna, arrangemanget, blåset allt är fulländat. Inte lika mycket klassiker som ovan nämnda men likväl en viktig komponent för svensk musikhistoria.

Redigerad av Weener
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den här tråden hade jag nästan glömt bort, mindes den lite klarare i och med Dudes protest mot mitt enda Zappa-val. Intressant att se vilka skivor man överskattat och vilka som fortfarande går varma på skivtallriken. Och hur mycket mer man upptäckt under de här 7 åren. Fördelen här jämfört med min gamla "20 album till en öde ö" är ju att man kan lista i princip hur många skivor som helst! Fortfarande pinsamt med anglodominansen dock. Vi tar och uppdaterar listan, med korta kommentarer på vissa. Utelämnar en del från gamla listan som jag inte längre känner lika starkt för, utan att jag för den delen ogillar det. Likt den förra fetmarkerar jag de jag äger:

*13th Floor Elevators

Psychedelic Sounds of 13th Floor Elevators

Fortfarande en gammal dröm att hitta en originalutgåva av denna undergroundklassiker.

*Allman Brothers Band

Idlewild South

*Arcade Fire

The Suburbs

Ett av få album efter år 2000 som jag tagit till mig.

*Asleep at the Wheel

Comin' Right at Ya!

*The Averge White Band

Pick Up the Pieces

Ett gruppnamn valt med glimten i ögat. Hela albumet är riktigt svängig funk, och jag kan förstå den dåtida chocken i USA över att de är skottar. Rotade fram denna skiva för några månader sedan efter att den legat och dammat väl länge. Har dock inte hört mycket annat med gruppen förutom värdiga singeln "Cut the Cake", och vad jag förstår är detta album den definitiva höjdpunkten.

*The Band

Music from Big Pink

"The Band"

*The Beach Boys

Endless Summer

Pet Sounds

Wild Honey

1970-talssamlingen Endless Summer har i stort sett alla tidiga alster man kan önska. Plus två album som står för sig själva.

*The Beatles

Rubber Soul

Revolver

Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band

The Beatles/The White Album

Abbey Road

Jag behöver kanske inte en så stor dos av Beatlarna längre som för några år sedan. Alla de här albumen fungerar bäst för mig när jag inte överexponerar dem, utan kör dem någon gång då och då. Det är ju ingen grupp att negligera dock.

*Black Sabbath

*Black Sabbath, Vol. 4

När man känner för ett adrenalinpass av gänget som på albumets omslag avtackar "det stora [k]koka[/k] kola-företaget i Los Angeles", så är det nog detta album som gäller för mig.

*Blood, Sweat & Tears

Child Is Father to the Man

*Blondie

Paralell Lines

*David Bowie

Aladdin Sane

Young Americans

Station to Station

Low

"Heroes"

Lodger

Hädar lite genom att säga att jag inte riktigt fastnat för Ziggy-eran, och tar istället med de lite negligerade albumen Young Americans och Lodger. En undersökning av soul, vilket enligt Bowie själv resulterade i "plastic soul", och den minst uppmärksammade i "Berlin-trilogin". I övrigt inga överraskningar kanske.

*The Breeders

Last Splash

Skall inte hävda att jag kan hela skivan lika specifikt som Cannonball, men har aldrig känt för att stänga av den när den väl snurrar.

*Buffalo Springfield

Buffalo Springfield Again

*The Byrds

The Byrds' Greatest Hits

Sweetheart of the Rodeo

Jag var överlag inte mycket för Greatest Hits-album förr, men i vissa fall ger de ett välbehövligt fokus. Flera av The Byrds tidiga album innehåller riktigt bra albumspår, men även ett och annat småstörigt experiment som elimineras på deras ''Greatest Hits'' från 1967. Sweetheart of the Rodeo står för sig själv som ett av de bästa countryrockalbumen.

*Canned Heat

Boogie with Canned Heat

Gammal favorit.

*Caravan

In the Land of Grey and Pink

Fantastisk och lekfull artrock! Jag håller fast vid mitt svar till jacker om bästa progrockskiva.

*Johnny Cash

At Folsom Prison

Bättre album som helhet än den kanske något kändare San Quentin-plattan.

*Chuck Berry

St. Louis to Liverpool

Mannen må ha uträttat en del mindre smickrande saker som privatperson. Men utan hans musik...

*Chic

Take It Off!

Bakom discohitsen finns en radda bortglömda album med dansant musik. Nile Rodgers soloplattor är inte heller att förglömma.

*Leonard Cohen

Songs of Love and Hate

Denna har man haft som soundtrack till en del sena kvällar och nätter.

*John Coltrane

Blue Train

Giant Steps

Ballads

A Love Supreme

*Robert Cray

Strong Persuader

Ny upptäckt, ännu ej lyckats lokalisera ett ex!

*Cream

Disraeli Gears

Föredrar nog deras popiga sida framför "konsertsidan" med 20 minuter långa jam på albumet Wheels of Fire.

*Creedence Clearwater Revival

Cosmo's Factory

*Miles Davis

Milestones

Kind of Blue

In a Silent Way

Tribute to Jack Johnson

Plockar de personliga juvelerna ur den omfattande diskografin.

*Bo Diddley

Bo Diddley (1958)

Skönt gungig rock'nroll!

*Manu Dibango

Soul Makossa

Ett av de svängigaste afrobeatalbum jag vet om. Dock ska påpekas att jag inte vet om så många afrobeatalbum.

*The Doors

The Doors

För de lite mörkare tillfällena kanske. Ash! har lyssnat på denna vid många tillfällen. Ett av mina första skivköp.

*Bob Dylan

Bringing It All Back Home

Highway 61 Revisited

Blonde on Blonde

John Wesley Harding

Blood on the Tracks

Love and Theft

Jag har mina perioder där något av 1960-talsalbumen spelas intensivt för att sedan vila länge. Men det är fortfarande plattor jag kommer återkomma till, kanske hela livet. Någon noterar att Freewheelin saknas? Tja, jag har väl aldrig varit lika fascinerad av den akustiska perioden som den efterkommande.

*John Fahey

The Yellow Princess

Akustik gitarr! Vackert instrumentalt.

*Fleetwood Mac

Rumours

Bör väl även ge Tusk en ärlig chans att sjunka in, men hittills har den känts lite massiv för mig!

*Aretha Franklin

I Never Loved a Man The Way I Love You

*Flying Burrito Brothers

The Gilded Palace of Sin

Den ultimata countryrockskivan?

*Grateful Dead

American Beauty

*Al Green

Greatest Hits (1975)

*Bo Hansson

Sagan om ringen

Suggesivt.

*Jimi Hendrix Experience/Jimi Hendrix

Are You Experienced

Axis: Bold as Love

Smash Hits

Electric Ladyland

The Cry of Love

Hans tre studioalbum, det postuma Cry of Love och samlingen Smash Hits är nästan allt som Hendrix själv godkände eller nästan var färdig med. Allt värt att lyssna på, anytime!

*Buddy Holly

The Buddy Holly Story

*John Lee Hooker

The Best of

Hur många samlingar som helst med mannen har släppts, den jag har är från sextiotalet och innehåller klassikerna "Boom Boom", "Dimples" och "Boogie Chillin' ". Nuff said. Ett av mina mest spelade bluesalbum.

*Jean Michelle Jarre

Oxygene

Kanske den elektroniska platta jag återvänder mest till!

*KC & the Sunshine Band

KC & the Sunshine Band

Fortfarande min favoritdiscogrupp.

*The Kinks

Face to Face

Something Else by the Kinks

The Village Green Preservation Society

Brittisk 60-talspop i sitt esse!

*The Knife

Deep Cuts

*Kraftwerk

Autobahn

The Man-Machine

Computerworld

Nästan varje melodislinga sätter sig på hjärnan.

*Led Zeppelin

I-IV

Physical Graffiti

Det spisas inte lika mycket 70-talshårdrock längre som för några år sedan, men för att citera musikjournalisten Robert Christgau ur sitt sammanhang så vore det perverst " to pretend Led Zep doesn't knock your socks off!".

*Björn J:son Lindh

Ramadan

När jag känner för lite flöjtfusion är nog hans debut den jag slänger på. Speciellt förtjust i inledande "Lastbrygga". Pasar bra till bilåkning genom stan.

*Love

Da Capo

Forever Changes

*MC5

Kick Out the Jams

När man behöver en blast! Jag läste någonstans om en person som efter att ha varit hög på LSD och lyssnat på skivan på högsta volym var övertygad om att detta var den bästa musik som gjorts. Jag kan nog uppskatta det bra utan att ta till så pass. ;)

*Bob Marley/The Wailers

Burnin'

Natty Dread

Exodus

Uttjatat i ganska stor mån, men lyckas man hålla det på en lagom nivå så.

*MGMT

Oracular Spectacular

Det här albumet för mig tillbaka till mitt indieklubbrännande för 6-7-8 år sedan. Vilda dagar nu negligerade till anekdoter i ens tidigare liv.

*Thelonius Monk

Brilliant Corners

*New Order

Substance

Allt det göttaste dem gjort samlat på ett dubbelalbum, och givitvis i 12-tumsversionerna. Bland det bästa från 80-talet.

*Nirvana

In Utero

Jaja... är elitist och väljer den mindre kända sista skivan.

*November

En ny tid är här...

*Augustus Pablo

King Tubby Meets the Rockers Uptown

*Graham Parker

Howlin' Wind

Förtjänar mer uppmärksamhet idag. "White Honey" och "Soul Shoes" har diggats till i bilen många gånger.

*Paul Butterfield Blues Band

In My Own Dream

*Peps Blodsband

Hög standard

En svensk klassiker. Roliga likväl som kritiska observationer om samhället utan att det blir allt för dogmatiskt, vilket kanske är fallet med en del annan svensk musik från eran.

*Wilson Pickett

The Exciting Wilson Pickett

Explosiv soul.

*Pink Floyd

Piper at the Gates of Dawn

Dark Side of the Moon

Wish You Were Here

*Otis Redding

Complete & Unbelievable: The Otis Redding Dictionary of Soul

The Dock of the Bay

The Immortal Otis Redding

Bland den finaste soul som spelats in.

*Terry Riley

A Rainbow in Curved Air

Hypnos.

*Pugh Rogefeldt

Ja dä ä dä...

Lekfullt. Humörhöjare. Första genombrottet för svenskspråkig pop och rock?

*Rolling Stones

Big Hits (High Tide and Green Grass) (brittiska utgåvan)

Beggars Banquet

Let It Bleed

Sticky Fingers

Exile on Main St.

Liksom med Dylan, har intensiva Stones-perioder då och då. Dem har varit med mig länge.

*Sonny Rollins

Saxophone Colossus

*Roxy Music

Country Life

Nog den platta med dem jag lyssnat mest på genom åren. "The Thrill of It All" är utmärkt på nattlig bilfärd.

*Santana

Abraxas

Caravanserai

*Savage Rose

Dødens triumf

Relativt ny upptäckt för mig. En inspelning av musik till en ballet, folkmusik blandad med elorglar, mestadels instrumentalt. Udda! Inspiration för grupper som Detektivbyrån och liknande?

*Sly & the Family Stone

Greatest Hits (1970)

Fresh

*Small Faces

Ogden's Nut Gone Flake

Inte nog med att musiken är superb, riktigt kul omslag också!

*Steely Dan

Aja

Chill.

*The Stooges

Fun House

Galet.

*T. Rex

Electric Warrior

Jag tröttnar nog aldrig på "Get It On", men albumet innehåller betydligt fler glamgodbitar.

*Teddybears

Devil's Music

Örongodis, hela skivan.

*Toots and the Maytals

Funky Kingston

Ett av världens mest inspirerade reggaealbum? Kan inte låta bli att digga.

*The Velvet Underground

The Velvet Underground & Nico

The Velvet Underground

Loaded

*The Verve

Urban Hymns

En av 1990-talets bästa singlar, om inte den bästa finns på detta album. Jaja, ni vet vilken jag menar.

*Cornelis Vreeswijk

Poem, ballader och lite blues

Tror det var mitt första Cornelis-köp? Den står sig i alla fall. Bra blandning.

*Muddy Waters

The Real Folk Blues

Krämen av hans bluesklassiker.

*Jack White

Blunderbuss

*The Who

The Who Sell Out

Who's Next

*Stevie Wonder

I Was Made to Love Her

For Once in My Life

Innervisions

Hans sena 60-talsalbum är faktiskt inte att förakta, inte alls. Även om de inte innehåller jättemånga egna kompositioner och beskylls för "produkt" så blir jag på gott humör av dem.

*Neil Young

After the Gold Rush

Comes a Time

Många av hans album är ju värda att lyssna på, men dessa har nog gått varmast för mig personligen.

*The Zombies

Odessey & Oracle

...som jag fortfarande inte äger. Billigaste orignalutgåvan jag sett gick på 800 spänn. Suck.

*The Yardbirds

"Yardbirds" aka Roger the Engineer

Och mycket annat men nu orkar jag inte mer.

Fan... vad mycket det blev. Påbörjade den här posten för flera timmar sedan. Och ENDAST det här skall alltså vara favoriter? Har förståss missat massa.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den här tråden hade jag nästan glömt bort, mindes den lite klarare i och med Dudes protest mot mitt enda Zappa-val. Intressant att se vilka skivor man överskattat och vilka som fortfarande går varma på skivtallriken. Och hur mycket mer man upptäckt under de här 7 åren. Fördelen här jämfört med min gamla "20 album till en öde ö" är ju att man kan lista i princip hur många skivor som helst! Fortfarande pinsamt med anglodominansen dock. Vi tar och uppdaterar listan, med korta kommentarer på vissa. Utelämnar en del från gamla listan som jag inte längre känner lika starkt för, utan att jag för den delen ogillar det. Likt den förra fetmarkerar jag de jag äger:

Intressant lista, många namn som jag borde fördjupat mig i för länge sen men inte riktigt orkat ta mig an utan konkreta förslag på album. Känner att jag har en del att kolla in! Redigerad av Spam Snuten
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant lista, många namn som jag borde fördjupat mig i för länge sen men inte riktigt orkat ta mig an utan konkreta förslag på album. Känner att jag har en del att kolla in!

Vad som är en favorit för en person kan ju vara dasspapper för en annan. Men något du gillar tror jag ändå att du ska kunna hitta! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som du säger, MisterWhoopee: intressant att se ens gamla överskattade plattor från sju år tillbaka!

I dagsläget ser väl mina favoritskivor ut typ såhär (utan inbördes ordning):

CHARLIE HADEN'S LIBERATION MUSIC ORCHESTRA - BALLAD OF THE FALLEN

MAHER SHALAL HASH BAZ - RETURN VISIT TO ROCK MASS

LUCIO BATTISTI - ANIMA LATINA

KANYE WEST - MY BEAUTIFUL DARK TWISTED FANTASY

DAVID BOWIE - STATION TO STATION

NOVOS BAIANOS - NOVOS BAIANOS F.C

cLOUDDEAD - cLOUDDEAD

KIM JUNG MI - NOW

EDAN - BEAUTY AND THE BEAT

GUNTER HAMPEL - HEARTPLANTS

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Bloc Party - Silent Alarm

The Pigeon Detectives - Wait For Me

The Killers - Sam's Town

Laakso - Mother, am I Good Looking

Milburn - Well Well Well

Modest Mouse - We Were Dead Before The Ship Sank

The Killers - Hot Fuss

Coheed And Cambria - No World Tomorrow

The Rocket Summer - Do You Feel

Det är väl dem jag kommer på ..

Edit; La till ett ^^

Tycker min lista fortfarande är "okej", gillar fortfarande dem flesta på listan dock så lyssnar jag defintit inte lika mycket på Laakso, The Killers, Milburn & The rocket summer.

Skulle dock lägga till Kanye West - MBDTF & Lorentz - Kärlekslåtar.

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Försent för Edelweiss - Håkan Hellström - Egentligen är motiveringen obetydlig och obehövlig. Håkan är sveriges tveklöst bästa artist och detta är hans absolut bästa skiva. Boogiewoogie och rock n roll med odödliga jävla klassiker till låtar. Aldrig har jag gråtit så som jag gråtit till "Kärlek är ett brev skickat 1000 gånger" , aldrig har jag skrikit och skränat "Tro och tvivel" längs dom tomma bakfyllegatorna med älskade vänner och så vidare och så vidare. Kommer antagligen bli en sån skiva man ser tillbaka på som en odödlig klassiker om 100 år.

Jag tror många genomgår någon sorts metamorfos när de flyttar till Göteborg. Även jag. Tidigare har jag aldrig direkt kunnat uppskatta Håkan men igår fick jag från ingenstans en enorm lust att ta en långpromenad och lyssna på honom. Valde tack vare ditt inlägg att lyssna på För sent för Edelweiss. Kärlek är ett brev skickat tusen gånger har gått på repeat sedan dess. Den passar sorgligt bra till den sinnesstämning jag så ofta har. Otrolig låt. Och nu längtar jag efter min egna sommarnatt där jag får gå och skräna Tro och tvivel i soluppgången. Men först vill jag bara ha vår med klyschigt Håkan-häng i Slottsskogen.

(Bara dårar rusar in är fruktansvärt bra även den)

Redigerad av Adriian
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...