Jump to content

Öronorgasmer


Jacker
 Share

Recommended Posts

  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

En hel låt kan inte passa under begreppet "öronorgasm", därför har jag pekat ut några stycken. Lär hitta fler och fler med tiden, men dessa kommer jag på just nu.

Pink Floyd: Shine On You Crazy Diamonds har ett väldigt långt intro (hela låten är 17:29), som har samma synthackord i bakgrunden hela tiden, fram till 2:24 då de byter. Myyycket vackert gitarrsolo till. Sen håller de den tonen en stund, och vid 2:34 byter de ännu en gång. Gitarr- och synthsamspelet är vad jag kallar en öronorgasm :mf_doof: 7:40 har en mycket snygg gitarr-interlude som gör ännu ett sånt här ackordbyte på ett jäkla läckert, subtilt sätt.

Hela gitarrsolot vid 14:40 är fantastiskt, btw.

Guns n Roses: Estranged (från liveskivan) är en jäkla härlig låt, och när sista gitarrsolot sätter igång ryser jag till. Men allra, allra bäst är den absolut sista tonen på låten, när både gitarr- och sångsolona eskalerat och sen räknar de in till sista tonen med en ride. Jag som själv uppträtt vet hur det är att få såna applåder, men nåt i dess like lär jag inte uppleva. :wub: Sista tonen, säger jag bara. Det duger inte att spola dit, man måste ha lyssnat på hela låten eller åtminstone solona innan dess.

Metallica: The Four Horsemen har det snyggaste låtslut jag kommer på just nu. Grymt huvudriff, asläckert slutsolo som sedan mynnar ut i huvudriffet igen, och avslutas med ett kort, abrupt, snyggt och jäkligt läckert stycke på samma fem toner som började låten. Genius.

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En hel låt kan inte passa under begreppet "öronorgasm", därför har jag pekat ut några stycken. Lär hitta fler och fler med tiden, men dessa kommer jag på just nu.

Pink Floyd: Shine On You Crazy Diamonds har ett väldigt långt intro (hela låten är 17:29), som har samma synthackord i bakgrunden hela tiden, fram till 2:24 då de byter. Myyycket vackert gitarrsolo till. Sen håller de den tonen en stund, och vid 2:34 byter de ännu en gång. Gitarr- och synthsamspelet är vad jag kallar en öronorgasm :wub: 7:40 har en mycket snygg gitarr-interlude som gör ännu ett sånt här ackordbyte på ett jäkla läckert, subtilt sätt.

1. Låten heter Shine on you crazy diamond och är uppdelat i 2 stycken (9 delar egentligen) eftersom hela låten aldrig skulle fått plats på ena sidan av en LP-skiva (tror jag är anledningen?)

2. Båda delarna tillsammans skulle göra låten totalt 26 minuter lång 13:39 (Parts I-V) och 12:29 (Parts VI-IX)

Summering: Du har troligtvis skaffat den förkortade versionen som dessutom är feltaggad och därför har du missat hälften av det underbara, men ja, låten/låtarna är en öronorgasm, helt klart.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1. Låten heter Shine on you crazy diamond och är uppdelat i 2 stycken (9 delar egentligen) eftersom hela låten aldrig skulle fått plats på ena sidan av en LP-skiva (tror jag är anledningen?)

2. Båda delarna tillsammans skulle göra låten totalt 26 minuter lång 13:39 (Parts I-V) och 12:29 (Parts VI-IX)

Summering: Du har troligtvis skaffat den förkortade versionen som dessutom är feltaggad och därför har du missat hälften av det underbara, men ja, låten/låtarna är en öronorgasm, helt klart.

Haha. Äg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Pink Floyd har väl en del uppdelade låtar, ja. Min heter pt. 1-7 och finns på mitt köpta exemplar av dubbelcd-samlingsalbumet Echoes, skiva 2, spår 1. Så den kan inte vara feltaggad, och jag vet att titeln inte heter Diamonds, men jag glömmer mig alltid. :cry:

Vad är det för producent-idioter som har snittat bort 9 minuter från en av världens bästa låtar? :wub:

Man ska inte mesa runt med samlingar när det gäller Pink Floyd. Hela diskografin. Nu.

*edit*

lolz.

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hela diskografin. Nu.

Jag hade inte hört nåt annat än den fruktansvärt överskattade "Another Brick in the Wall" (jag tycker isf att "The Happiest Days of Our Lives", som är "introt" till den, är mycket bättre.) innan jag lyssnade på Echoes, och jävlar vad den skivan är bra. Det kanske är dags för hela diskografin, ändå :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade inte hört nåt annat än den fruktansvärt överskattade "Another Brick in the Wall" (jag tycker isf att "The Happiest Days of Our Lives", som är "introt" till den, är mycket bättre.) innan jag lyssnade på Echoes, och jävlar vad den skivan är bra. Det kanske är dags för hela diskografin, ändå :wub:

Yes. Börja med Wish you were here och Dark side of the moon! :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...