Jump to content

Matlagningstips!


Mark
 Share

Recommended Posts

Ajuste! Kanske man ska uppdatera litegrann!

Aja, i vilket fall som helst har jag lärt mig laga mat. Inte så komplicerade rätter dock. Blir en del köttbullar och makaroner, åt bruna bönor och fläsk förra veckan. Gott och billigt :D.

Ska försöka göra någon sorts paj den här veckan, borde räcka ett tag. Den där pajen Vice tipsade om någon sida bakåt har jag fortfarande i åtanke! Tack än en gång, Vice :(.

Själv ska JAG komma med ett litet tips, väldigt simpelt men väldigt mättande:

Köp valfri baguette. Stek ägg och lägg i baguetten. Tillsätt ost och peppar. Perfekt middag som både är gott och mättar, har själv provat :(.

Nåja, imorgon blir ska jag nog steka fiskpinnar eller flippa mig ett par burgare. Tänk att det var så lätt att göra mat :blink:

EDIT: 1..2..3..4 smilies!

Redigerad av Marky
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åh! Fan vad gott det lät! :shifty: Ska lätt testas!

Ja, gör det, sjukt gott och lätt att göra!

Ska försöka göra någon sorts paj den här veckan, borde räcka ett tag. Den där pajen Vice tipsade om någon sida bakåt har jag fortfarande i åtanke! Tack än en gång, Vice :).

Ah, det var så lite så. Berätta gärna hur det gick. Det är verkligen lätt att göra så banga inte ur. :lol:

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Coolt, får man fråga varför?

För jag vill inte bo hos mina föräldrar. :) Skulle få lov att vakna kl. 05:något och sedan fixa till mig, åka buss 06:30 och vänta i en timme tills lektionen går, och nästa buss hem går 17:30 och då har skolan slutat för 2 timmar sedan. Inte ballt liksom. Och nu bor jag 2 minuter från skolan. Och det är mycket ballare att bo här.

___________

MEN! Om vi ska prata ungsstekt mat kan jag väl rekommendera något som faktiskt man lagar.

1st. Knorr Franskfisk grejs. (Mjölk/vatten/soja/piss tillsättes)

1st. Lax/torsk/annat fiskkräk. (Ska vara en rektangulär kub.

1st. Ugn.

Fixedona franska fisken, tina fisken i microvågsugnen, smeta på franskaskiten på fisken, släng det i ugnen på 225 grader i 10 - 15 minuter, ät och tig. Inte så pjåkigt faktiskt. Kan även tillsättas med ris eller potatis. Men eftersom jag är lat så äter jag inget till maten.

Redigerad av Mordos
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg ner med era pulversåser och annat skit, det skär i en kocks öron att höra sånt :D

Matlagning är INTE svårt, tex en sås....ta en vitvinssås tex, hacka och fräs gullök, tillsätt vin, grädde, salt och peppar, koka upp, red av den, låt den sjuda någon minut, klart...tar max 10 min.

Pasta carbonara som någon hade gjort med pulver.

Hacka lök

Skär ner skinka och Bacon

Fräs ihop allt i en kastrull

Tillsätt grädde, salt och peppar och parmesan

Låt det koka och red av såsen

Koka pasta antar jag att ni vet hur man gör, servera allt med en äggula och parmesan, tar 20-30 min.

Säger det igen, matlagning är INTE svårt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är inte svårt, men det är svårt att få det rätt, om man säger det som så.

Jag har misslyckats att laga microvågsugn mat. Den var absolut inte ätbar.

Om du smakar hela tiden så blir det rätt, jag lovar. Men om du har misslyckats med micromat så kanske du inte ska ha så höga förhoppningar :D

Nej då, om du kryddar och smakar så blir det bra ska du se.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säger det igen, matlagning är INTE svårt.

Som att säga: Flyga ett flygplan är inte svårt.

Nej, det är inte svårt för dem som kan det. Att använda tex tarmar i matlgningen tycker jag är ytterst avancerat. När man rullar dem runt kött är de lätt att de spricker, köttet får fel form osv...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Säger det igen, matlagning är INTE svårt.

Jag tror inte att det handlar så mycket om svårt/inte svårt egentligen. Det handlar främst om tid. Jag t.ex. har varken tid, ork eller lust att stå och laga mat i flera timmar (läs: över 15 minuter) på vardagarna. :D

Som Mordos säger är ugnen ett bra alternativ, man bara slänger in nåt och sen kan man gå och rädda världen medan maten blir färdig.

Oh yes.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äggmacka!

1. Kläck ett ägg.

2. Släng i stekpannan.

3. Vänd.

4. Lägg på rostat bröd.

5. ÄTA!

Brukar alltid steka ägget när de ligger i pannan. Det håller liksom ihop bättre då, och blir lättare att äta. Gillar inte när de flyter ut så där.

Desutom är det grymt gott när ägget är varmt.

Prova det. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lägg ner med era pulversåser och annat skit, det skär i en kocks öron att höra sånt :D

Matlagning är INTE svårt, tex en sås....ta en vitvinssås tex, hacka och fräs gullök, tillsätt vin, grädde, salt och peppar, koka upp, red av den, låt den sjuda någon minut, klart...tar max 10 min.

Pasta carbonara som någon hade gjort med pulver.

Hacka lök

Skär ner skinka och Bacon

Fräs ihop allt i en kastrull

Tillsätt grädde, salt och peppar och parmesan

Låt det koka och red av såsen

Koka pasta antar jag att ni vet hur man gör, servera allt med en äggula och parmesan, tar 20-30 min.

Säger det igen, matlagning är INTE svårt.

Jag kan inte säga att det är svårt, men vill gärna att det inte ska vara krångligt. Med det menar jag att t.ex. pulversås även gör allt runt om så mycket lättare. Jag behöver bara tänka på ett köpa hem en sak, jag behöver bara en kastrull och en visp för att tillaga den och sen blir det inte mycket disk. Jag behöver göra maten så fort och smidigt som möjligt ibland, då blir det gärna pulvervarianten. På helger/lediga kvällar kan jag dock tänka mig att göra något mer avancerat (då gärna något som är gott att spara, för att göra mycket och sedan förvara i matlådor).

Skulle uppskatta om du kunde ge lite fler tips, gärna med mer exakta mått också. Eftersom jag inte är kock och rätt så oerfaren inom matlagning känns det rätt så svårt att "gå på känsla".

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...