Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Visste inte vilken tråd jag var i och trodde du menade att det skulle komma en ny film. Besvikelsen när jag såg vad det handlade om var enorm. :(

Haha! Men med tanke på vad det blev av uppföljarna till Göta Kanal och Vi hade i alla fall tur med vädret så ska vi nog vara glada så länge vi slipper en Repmånad 2...

Nu har jag tänk lite på detta och jag inser att det här är vettigt. Med tanke på hur mycket pengar som min värnplikt måste ha kostat så känns det som en självklarhet att de kunskaper som jag fick bör fräschas upp med jämna mellanrum så att det inte bara var pengar i sjön. Ska bli intressant att se i vilken omfattning som folk kommer att kallas in... Skulle vara grymt kul ifall man skulle bli inkallad med den gamla plutonen! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Idag fick jag brev om att min krigsplacering inte längre gäller. Antar att det är något som styrs av hur länge sedan det var man gjorde lumpen och/eller hur många som har fått utbildning för samma befattning efter mig. Kan inte fatta att det snart är fem hela år sedan muck. :cry:

För några månader sedan fick jag emellertid brev om att jag kan komma att kallas in till repmånad i framtiden. Hoppas det. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag är nog knappast ensam om att drömma om det militära flera gånger i veckan? Jag drömmer om Karlberg, om min AK5C, fältliv och militärlingo.

Vid mig, mot mig, två led linje på stället!

Lumpenveteraner: Saknar ni och tänker ni ofta på att få bära lövhögen igen, eller är det skönt att den tiden är förbi?

Jag saknar den tiden, och även om jag vill tillbaka in i firman så vet jag att jag är i rätt dåligt fysiskt skick. Konditionen borta, ölkagge, spinkiga armar igen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nog knappast ensam om att drömma om det militära flera gånger i veckan? Jag drömmer om Karlberg, om min AK5C, fältliv och militärlingo.

Vid mig, mot mig, två led linje på stället!

Lumpenveteraner: Saknar ni och tänker ni ofta på att få bära lövhögen igen, eller är det skönt att den tiden är förbi?

Jag saknar den tiden, och även om jag vill tillbaka in i firman så vet jag att jag är i rätt dåligt fysiskt skick. Konditionen borta, ölkagge, spinkiga armar igen.

Tänker på lumpen åtminstone en gång i veckan. Ack så jag saknar det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Jag har beställt inloggning till försvarsmaktens hemsida. Ska ansöka om tillstånd för GMU. :lol:

Nej till nato. Hata Ryssland. Me ne frego!

Tillägg: Ja eller........ Nu när jag googlade så är det ju förmodligen Rekryteringsmyndigheten jag har beställt inloggning till? Hur många myndigheter finns det egentligen?

För att inte tala om myndighetsutövare... Radiotjänst i Kiruna AB - Jag vann!

Slut på meddelandet.

Redigerad av dibel
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har beställt inloggning till försvarsmaktens hemsida. Ska ansöka om tillstånd för GMU. :lol:

Nej till nato. Hata Ryssland. Me ne frego!

Tillägg: Ja eller........ Nu när jag googlade så är det ju förmodligen Rekryteringsmyndigheten jag har beställt inloggning till? Hur många myndigheter finns det egentligen?

För att inte tala om myndighetsutövare... Radiotjänst i Kiruna AB - Jag vann!

Slut på meddelandet.

Försvarsmakten kommer inte ta in en psykiskt labil, missbrukande nazist. Hoppas jag...

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 1 year later...
2015-04-20 at 12:37, Kebab skrev:

Idag fick jag brev om att min krigsplacering inte längre gäller. Antar att det är något som styrs av hur länge sedan det var man gjorde lumpen och/eller hur många som har fått utbildning för samma befattning efter mig. Kan inte fatta att det snart är fem hela år sedan muck. :cry:

Glömde säga att jag fick en ny krigsplacering någon månad senare. Ifall ryssen kommer så ryker jag först, för jag ska till Gotland. :mellow:  

-----------------

Hur som helst, idag beslutar regeringen att lumpen ska återinföras! Jag undrar hur enkelt det kommer bli att "slippa undan". Jag (och många andra här på forat) var den sista kullen som mönstrade och det var som ni minns mycket enkelt att slippa. Men på den tiden var det ju redan i pipeline att värnplikten skulle monteras ned och jag kan tänka mig att det inte var så stor press på att få in tillräckligt med folk. Nu när det är brist på frivilliga kanske det blir lite mer tvång över det hela igen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

32 minuter sedan, Kebab skrev:

Glömde säga att jag fick en ny krigsplacering någon månad senare. Ifall ryssen kommer så ryker jag först, för jag ska till Gotland. :mellow:  

-----------------

Hur som helst, idag beslutar regeringen att lumpen ska återinföras! Jag undrar hur enkelt det kommer bli att "slippa undan". Jag (och många andra här på forat) var den sista kullen som mönstrade och det var som ni minns mycket enkelt att slippa. Men på den tiden var det ju redan i pipeline att värnplikten skulle monteras ned och jag kan tänka mig att det inte var så stor press på att få in tillräckligt med folk. Nu när det är brist på frivilliga kanske det blir lite mer tvång över det hela igen?

Jag skulle tro att den allra första årskullen kommer att vara likt det förra, dvs rätt så frivillig basis men att mönstringen är obligatorisk. Därefter, när systemet börjat rulla igen efter sin dvala, kommer det kanske att bli som under 90-talet. Vad jag är mer fundersam över blir hur den ekonomiska situationen kommer att bli. Rapport efter rapport säger att det går som på räls för Sverige just nu, att vår ekonomi är bäst i Europa och att arbetslösheten är lägre än på många år. Samtidigt blir försvaret mindre och mindre och om man nu inför en sådan här grej får man väl bara hoppas att regeringen tar sitt förnuft tillfånga och budgeterar långt mycket mer till försvaret än vad som hänt under senare år. Senast igår sade ju Försvarsmakten att det behövs 6,3 miljarder bara för att hålla lägsta möjliga standard.

Vad sägs om 25 miljarder för att hålla någon som helst funktionalitetsklass? Jag förstår att det låter som högerflankens skall nu men om försvaret har fått stå vid sidan år efter år och invandringen får kosta vad den kosta vill i tre år trots att inga pengar finns, så borde det också gå att skramla fram till försvaret också. Om det nu är så väl ställt i Sverige som det påstås får det också börja visa sig i den nationella budgeten, tycker jag.

Jag är säker på att @darkjak skulle hålla med -_-

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att det är bra att värnplikten återinförs. Det är viktigt att ha ett starkt försvar och att aldrig ta vår frihet för given. Kritiker talar ofta om inskränkningar i den personliga friheten när ungdomar tvingas göra lumpen men missar att Sveriges självständighet och demokrati måste skyddas för att finnas kvar.

Vissa talar om Nato som ett alternativ men glömmer bort att Nato innebär att både ge och ta och att kanske tvingas döda och dö för ett annat land. Om man inte är beredd att försvara sin egen frihet, varför ska någon annan göra det åt en?

Andra kritiker menar att det behövs spetskompetens snarare än kvantitet och att det därför är onödigt att massutbilda befolkningen. Bomber och drönare i all ära, jag tycker inte man ska underskatta fotsoldater. I de flesta krig även på senare dagar har distanskrigsföring behövts kompletteras med marktrupper för att nå framgång.

Lumpen har också många positiva bieffekter som att unga lär sig ta ansvar för sig själva, sin utrustning och kamrater samt lär sig arbeta i grupp. Det är egenskaper som är till nytta även i det civila.

Något som är viktigt dock är att vid mönstringen noga gallra bort de ungdomar som saknar solidaritet med Sverige eller sympatiserar med ideologier som inte hör hemma här.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Försvaret fick 0,5 miljarder i år, till skillnad från de 6,3 miljarder som ÖB krävt för att hålla miniminivå. Åtgärden beskrivs som en succé och att det är skönt att alla kommer så bra överens över blockgränserna och att det tyder på att man "tar frågan på allvar".

Jag tycker att det är ett bevis på att man precis just inte gör det. Men det kanske bådar gott inför framtida budgetar så att det inte snålas på det och behöver åtgärdas i efterhand. Vem vet :confused:

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Försvaret fick 0,5 miljarder i år, till skillnad från de 6,3 miljarder som ÖB krävt för att hålla miniminivå. Åtgärden beskrivs som en succé och att det är skönt att alla kommer så bra överens över blockgränserna och att det tyder på att man "tar frågan på allvar".

Jag tycker att det är ett bevis på att man precis just inte gör det. Men det kanske bådar gott inför framtida budgetar så att det inte snålas på det och behöver åtgärdas i efterhand. Vem vet :confused:

Man kanske kan vara lite nöjd eftersom dom 500 miljonerna inte fanns med i årets budget. Det känns ju dock som väldigt lite pengar ändå och att man måste skjuta till en hel del till. Sedan var ju dessa 50 miljoner också uppdelade på bla hemvärnet, kommunens krigsberedskap om jag inte missminner mig från en artikel i lokaltidningen.

Observera dock att de saknade 6,5 miljarderna är fram till 2020 men att om man inte får mer pengar måste man ju börja spara pengar direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

Försvarsmakten har proddat en riktigt bra dokumentärserie om ett gäng rekryter som utgör jägarutbildning på K3 i Karlsborg. Man behöver inte vara MÖP för att gilla detta, för fokus är verkligen inte på Den Stora Krigsmakten utan på individerna i gruppen och hur det är att göra värnplikten. Finns sex avsnitt ute men det kommer fler i december. Första avsnittet nedan:

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...