Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Skrivet (redigerad)
Hey, grattis! När blir du sergeant? :teehee:

Btw. Hur tilltalas befäl i svenska armén? Har hört att det är ganska informellt.

Blir sergeant dagen efter muck.

Under GSU:n och några månader efteråt drillades vi ganska hårt med att alltid använda deras grad när man tilltalade dem. Det har dock börjat slackas en hel del med det, men det är inte riktigt någon som bryr sig längre. Själv arbetar jag med bataljonsstaben på övningarna och försöker i möjligaste mån att tilltala dem med kapten, major och så vidare även fast jag vet att ingen av dem egentligen bryr sig. Gör det bara för att jag tycker att det hör till. :naughty:

Edit: Å andra sidan går det inte att jämföra stabsofficerare med exempelvis plutonschefer, de är verkligen helt olika gällande formaliteter.

FerkurZ: Status report?

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kebab, hur hade du det under första perioden i Skåneland?

Det funkade, har fått rätt bra rutin på mina arbetsuppgifter, så dagarna känns inte så långa längre trots att jag sitter instängd i en container mellan 07-22 typ. Men trots att jag gillar lumparlivet när det kommer till utbildningar och kasernhäng så är jag inte mycket för övningar alltså...

Det är jävligt tråkigt att aldrig få se några strider utan bara sitta och höra om dem på radion. :teehee:

Hur hade du det?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det funkade, har fått rätt bra rutin på mina arbetsuppgifter, så dagarna känns inte så långa längre trots att jag sitter instängd i en container mellan 07-22 typ. Men trots att jag gillar lumparlivet när det kommer till utbildningar och kasernhäng så är jag inte mycket för övningar alltså...

Det är jävligt tråkigt att aldrig få se några strider utan bara sitta och höra om dem på radion. :teehee:

Hur hade du det?

Stundtals hade jag det sjukt roligt. Ett exempel på det var när våran krigspluton på ~100man lyckades fördröja en mekaniserad bataljon med över 600man och en hel drös med stridsvagnar och pansarskyttefordon i över fem timmar vid en landningsbana. De blev rätt förvånade. Vi tillhör trots allt Flygvapnet och de flesta tror att allt vi kan är att sitta framför en liten skärm som blippar till när en fiende närmar sig. Vi visade allt vad vi gick för.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

FerkurZ: Status report?

Sjukt skön grupp, finne från malmö, frat från lidingö, sjukt rolig kille från uppsala, härlig dude från västervik, en gotlänning som man inte förstår sig på och 3 till hel sköna dudes.

Lumpen wise har de varit ganska körigt, 0540 uppgång går och lägger sig runt 0100, marscherar, viker, visitation, vika igen, springa i trappor, somna på lektion osvosv, du känner säkert igen det. Gick igenom stridshinderbanan vi har på berga, sjuk grej 3 vattenhinder 2 klätterväggar, och amdra hinder tot 3,3 km. det ska man klara på 33 minuter typ. 5man och stridsutrustning.

Vi hade också vattenfys då min kropp dog helt, fast sen nailade jag det med att simma 2 längder under vattnet till skillnade från 53 andra.

Jag har grymt skoj!

Redigerad av FerkurZ
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sjukt skön grupp, finne från malmö, frat från lidingö, sjukt rolig kille från uppsala, härlig dude från västervik, en gotlänning som man inte förstår sig på och 3 till hel sköna dudes.

Lumpen wise har de varit ganska körigt, 0540 uppgång går och lägger sig runt 0100, marscherar, viker, visitation, vika igen, springa i trappor, somna på lektion osvosv, du känner säkert igen det. Gick igenom stridshinderbanan vi har på berga, sjuk grej 3 vattenhinder 2 klätterväggar, och amdra hinder tot 3,3 km. det ska man klara på 33 minuter typ. 5man och stridsutrustning.

Vi hade också vattenfys då min kropp dog helt, fast sen nailade jag det med att simma 2 längder under vattnet till skillnade från 53 andra.

Jag har grymt skoj!

Låter precis som inryck! Ah, the good ol' times. :)
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Stundtals hade jag det sjukt roligt. Ett exempel på det var när våran krigspluton på ~100man lyckades fördröja en mekaniserad bataljon med över 600man och en hel drös med stridsvagnar och pansarskyttefordon i över fem timmar vid en landningsbana. De blev rätt förvånade. Vi tillhör trots allt Flygvapnet och de flesta tror att allt vi kan är att sitta framför en liten skärm som blippar till när en fiende närmar sig. Vi visade allt vad vi gick för.

Vad har du för befattning?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...

Umberto erhöll en brevförsändelse från Försvarsmakten i förra veckan om att han ska infinna sig för repövning i oktober! \o/

Yippikayey, jag ser verkligen fram emot en veckas tältcamping i den skira höstskogen! Regn, rusk, kyla, dålig mat och lite sömn! Härligt! Nädå, det ska bli riktigt trevligt att skjuta lite muskedunder och träffa (no phun intended) vapenbröderna igen. Hoppas på befordran... :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Umberto erhöll en brevförsändelse från Försvarsmakten i förra veckan om att han ska infinna sig för repövning i oktober! \o/

Yippikayey, jag ser verkligen fram emot en veckas tältcamping i den skira höstskogen! Regn, rusk, kyla, dålig mat och lite sömn! Härligt! Nädå, det ska bli riktigt trevligt att skjuta lite muskedunder och träffa (no phun intended) vapenbröderna igen. Hoppas på befordran... :naughty:

Kommer du att frysa arslet av dig för Svea Rike eller för Finland? Om sistnämnda, hur skiljer sig värnplikten?

Har vi ens repövningar i Sverige?

---

En annan sak jag har funderat på är hur svårt det är att fly med ett automatvapen och massa bomber från sitt regemente. Är inte detta det i så fall det ultimata sättet att massakrera sin skola på, på grund av att man blev dumpad av sin flickvän? (med förbehållning för att att säpo ska knacka på dörren; jag gör inte värnplikten och har ingen flickvän!)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En annan sak jag har funderat på är hur svårt det är att fly med ett automatvapen och massa bomber från sitt regemente. Är inte detta det i så fall det ultimata sättet att massakrera sin skola på, på grund av att man blev dumpad av sin flickvän? (med förbehållning för att att säpo ska knacka på dörren; jag gör inte värnplikten och har ingen flickvän!)

Mjae, är väl inte speciellt svårt egentligen, så länge man har någon kompis som kommer och plockar upp en. Handgranater, sprängdeg och dylikt har jag inte handskats med så många gånger men jag vet att det är lite halvsvårt att ta med sig större kvantiteter. Skjutvapen skulle vara jättelätt att sticka iväg med om man var vettvillig, speciellt på de större övningarna då man traskade runt fritt med sina puffror. Chanserna att göra det oupptäckt är emellertid så gott som obefintliga. ^_^

Muck på onsdag! ;)

http://open.spotify.com/track/11TG58JZW61ZH0YmfSxlse :naughty:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har blivit mer och mer sugen på att söka GMU till hösten. Jag har anmält mitt intresse på försvarets hemsida så de kommer kontakta mig när det blir aktuellt. Fram tills dess är det väl bara till att fundera ännu mer. Att utbilda mig vidare därifrån är jag väldigt sugen på med, men jag får se hur det blir. Ska det gå så måste jag verkligen börja träna och träna på riktigt den här gången. Jag behöver motivering och ett jäkla bra mål som jag vet att jag behöver träningen för att klara av..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
Här är en video på lite smått och gott av vad mitt kompani sysslade med under min tid som värnpliktig. Kanske är roligare för mig eftersom det är lite mer personligt men jag kände att någon kanske får ut lite glädje av att se den.

Den var bra! Finns alldeles för många lama sådana filmer alltså. :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...