Jump to content

Lumpen


Kebab
 Share

Recommended Posts

Japp, nu i maj kommer alla killar som är födda -90 att få hem ett brev från pliktverket. Vi kommer få svara på lite frågor om oss själva och om vi har några sjukdomar och så. Det är ungefär 55 000 som kommer besvara lämplighetsundersökningen och 25 000 som kommer kallas till mönstring. Av dessa är det bara 5 000-10 000 som kommer få göra värnplikten.

Med andra ord är det bara de allra bästa som kommer att komma med, och om jag har förstått det rätt så ska det räcka med att kryssa i en ruta för de som inte vill göra lumpen.

Mer finns att läsa här:

http://www.pliktverket.se/brevet/

Mja, vet inte riktigt vad jag ska säga mer så här kommer lite egna tankar:

Jag vet verkligen inte om jag vill göra lumpen eller inte. Jag är verkligen jäkligt kluven.

Ena sekunden så tänker jag att "Jo, men.. det är klart jag ska göra lumpen! Det kan ju vara ett skönt avbrott mot studierna och så. Och om jag inte vet vad jag ska läsa för något på universitetet så kan det ju vara skönt med ett års extra betänketid. Och det är säkert jäkligt kul med för den delen."

Men nästa sekund så tänker jag "Vafan. Lumpen? Jag? Jag är ju dum i huvudet som ens tänker tanken.."

Så vi får se, det kommer bli ett svårt beslut.

Och tänk om man bestämmer sig för att göra det, så blir man ändå inte uttagen! :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag var väldigt öppen för att göra lumpen. Jag fyllde i formuläret, skickade in det och sedan till hösten fick jag ett brev där det stod att jag skulle kallas in till mönstring under 2007. Men nu tidigt i vintras fick jag ett brev där det stod att jag inte skulle kallas in till mönstring alls. Lite surt, men inget jag deppar över ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp, nu i maj kommer alla killar som är födda -90 att få hem ett brev från pliktverket. Vi kommer få svara på lite frågor om oss själva och om vi har några sjukdomar och så. Det är ungefär 55 000 som kommer besvara lämplighetsundersökningen och 25 000 som kommer kallas till mönstring. Av dessa är det bara 5 000-10 000 som kommer få göra värnplikten.

Med andra ord är det bara de allra bästa som kommer att komma med, och om jag har förstått det rätt så ska det räcka med att kryssa i en ruta för de som inte vill göra lumpen.

Mer finns att läsa här:

http://www.pliktverket.se/brevet/

Mja, vet inte riktigt vad jag ska säga mer så här kommer lite egna tankar:

Jag vet verkligen inte om jag vill göra lumpen eller inte. Jag är verkligen jäkligt kluven.

Ena sekunden så tänker jag att "Jo, men.. det är klart jag ska göra lumpen! Det kan ju vara ett skönt avbrott mot studierna och så. Och om jag inte vet vad jag ska läsa för något på universitetet så kan det ju vara skönt med ett års extra betänketid. Och det är säkert jäkligt kul med för den delen."

Men nästa sekund så tänker jag "Vafan. Lumpen? Jag? Jag är ju dum i huvudet som ens tänker tanken.."

Så vi får se, det kommer bli ett svårt beslut.

Och tänk om man bestämmer sig för att göra det, så blir man ändå inte uttagen! :mellow:

Gör lumpen. Det råder jag dig starkt att göra. Ett bra minne för livet, man träffar en massa folk från olika ställen, och det sätter dig ganska ofta på prov.

Ett råd är dock att du ska tänka efter vad du vill göra som. Jag kan säga dig med en gång att du inte ska bli sambandsman. Håll dig borta rent allmänt från Trängregementet i Skövde. Det är ett väldigt tråkigt regemente. Är själv sambandsman där. Man lär sig ingenting efter GSU'n.

Där du mönstrar finns datorer. Kolla mycket noga på plutonens egen hemsida vad man gör. Pliktverket utlovade mig en kroppsligt ansträngande lumpentid, plus att jag skulle lära mig köra terrängfordon samt meka med motorer. Ingenting av ovanstående blev av. Det som står på T2's egen hemsida är däremot korrekt.

Kolla redan nu vad för poster som finns på försvarets egen hemsida.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gör lumpen. Det råder jag dig starkt att göra. Ett bra minne för livet, man träffar en massa folk från olika ställen, och det sätter dig ganska ofta på prov.

Ett råd är dock att du ska tänka efter vad du vill göra som. Jag kan säga dig med en gång att du inte ska bli sambandsman. Håll dig borta rent allmänt från Trängregementet i Skövde. Det är ett väldigt tråkigt regemente. Är själv sambandsman där. Man lär sig ingenting efter GSU'n.

Där du mönstrar finns datorer. Kolla mycket noga på plutonens egen hemsida vad man gör. Pliktverket utlovade mig en kroppsligt ansträngande lumpentid, plus att jag skulle lära mig köra terrängfordon samt meka med motorer. Ingenting av ovanstående blev av. Det som står på T2's egen hemsida är däremot korrekt.

Kolla redan nu vad för poster som finns på försvarets egen hemsida.

Okej, tack. Ska ta mig en titt. :mellow:

Lumpen, usch. Finns det något bra sätt att slippa?

Som sagt, jag tror att det bara är att kryssa i en "jag vill inte göra lumpen"-ruta på det där formuläret som kommer hem på posten.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag känner att jag har lite delade tankar, men jag kommer förmodligen att fylla i blanketten ärligt och sedan se vad som händer. Om den eventuella mönstringen går åt helvete så gör den väl det, eller om jag verkligen känner att jag inte vill göra det så löser sig det väl också.

Det är ju ändå en lång period som det handlar om.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har inte en aning faktiskt, men det känns inte som att det är något för mig. Även om jag är i en väldigt god fysisk form och jag har ingen aning om vad exakt jag vill göra efter gymnasie-tiden. Det känns inte som att det är min grej helt enkelt. Även om det väl är en väldigt bra erfarenhet senare i livet.

Jag har väl inte riktigt satt mig in i vad man egentligen gör/kan göra, någon som har en bra sida där man kan läsa sig lite klokare inom just de olika alternativen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Brr.. Nästa år får jag alltså hem dom där lapparna? Får man gå med i lumpen fasten man har haft astma?

Japp.

Men du får dåligt betyg i stridsduglighet, och går därmed miste om de flesta roliga tjänster.

@Patrik

Inget garanterat... Eller jo, fast jag rekomenderar dig inte att pröva. Det alternativet är att kapa en eller flera vitala kroppsdelar (och tår är ingen vital kroppsdel).

De kan plocka med dig nästan oavsett vad du gör. Är du i för bra kroppslig form eller har för bra gymnasiebetyg, plockar de med dig oavsett vad du gör. Sen kan man ju alltid gå till regementets psykolog och påstå att du mår mentalt illa, men frågan är hur bra det ser ut i dina meriter.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Patrik

Inget garanterat... Eller jo, fast jag rekomenderar dig inte att pröva. Det alternativet är att kapa en eller flera vitala kroppsdelar (och tår är ingen vital kroppsdel).

De kan plocka med dig nästan oavsett vad du gör. Är du i för bra kroppslig form eller har för bra gymnasiebetyg, plockar de med dig oavsett vad du gör. Sen kan man ju alltid gå till regementets psykolog och påstå att du mår mentalt illa, men frågan är hur bra det ser ut i dina meriter.

De tvingar ingen att gå lumpen om man nu absolut inte vill, jackass.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Japp.

Men du får dåligt betyg i stridsduglighet, och går därmed miste om de flesta roliga tjänster.

@Patrik

Inget garanterat... Eller jo, fast jag rekomenderar dig inte att pröva. Det alternativet är att kapa en eller flera vitala kroppsdelar (och tår är ingen vital kroppsdel).

De kan plocka med dig nästan oavsett vad du gör. Är du i för bra kroppslig form eller har för bra gymnasiebetyg, plockar de med dig oavsett vad du gör. Sen kan man ju alltid gå till regementets psykolog och påstå att du mår mentalt illa, men frågan är hur bra det ser ut i dina meriter.

Vet du om sakerna man säger till psykologen kan hamna i något register eller är det hemligt?

Annars är det bara säga att du röker hasch så får du en rejäl uppläxning och blir klassad som psykiskt instabil. Har en vän som berättade att han gjorde det och fick typ en 3:a hos psykologen. Killen är egentligen väldigt skärpt och socialt begåvad osv men just eftersom han provat knark är han ett psykfall.

Ett hett tips hur som helst! (så länge uppgifterna inte är åtkomliga för andra)

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vet du om sakerna man säger till psykologen kan hamna i något register eller är det hemligt?

Annars är det bara säga att du röker hasch så får du en rejäl uppläxning och blir klassad som psykiskt instabil. Har en vän som berättade att han gjorde det och fick typ en 3:a hos psykologen. Killen är egentligen väldigt skärpt och socialt begåvad osv men just eftersom han provat knark är han ett psykfall.

Ett hett tips hur som helst! (så länge uppgifterna inte är åtkomliga för andra)

Tror att det står med på jobbansökningar och dyl.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...