Jump to content

GTAsajten läggs på is


Hultenius
 Share

Recommended Posts

Hej alla,

Har lite negativa nyheter, men som förhoppningsvis inte kommer som några större överraskningar...

Under det senaste halvåret har jag inte bara varit inaktiv i forumet, utan även på GTAsajten (själva sidan). Det beror inte på att jag slarvat eller glömt bort GTAsajten, utan att jag lovat mig själv att inte skriva några fler nyheter - för att kunna ta ett enklare beslut, ett beslut jag funderat på länge.

GTAsajten (själva sidan) kommer nämligen att läggas på is.

Innan jag skriver något mer vill jag bara tillägga att forumet kommer vara kvar som vanligt...

Anledningen till att sidan läggs på is är många.

1) Jag har varken tid eller lust att uppdatera den, och jag tycker det är tragiskt att se sveriges GTA-sida ouppdaterad och som inte ens nämner de nyaste GTA-spelen.

2) GTAsajten är inte så säker som man kan tro. Sidan är gammal och bygger på kod sedan 2002/2003, då jag inte hade det säkerhetstänkandet som jag har nu. Även om känslig data som personnummer raderas med jämna mellanrum och de mest allvarliga sektorerna av GTAsajten är skyddade med patchar vill jag inte på något sätt kompromissa om säkerheten. Att GTAsajten och GTAsajtens Forum delar på samma databas gör inte saken bättre.

3) Designen är inte den bästa och kompabiliteten med "nya" webbläsare (läs: firefox) är dålig. Om sidan skulle ha varit kvar hade en stor uppdatering krävts (en helt ny sida). GTASajten v.5 var på god väg, en sida med nästan perfekt kod och nytt fräsht utseende. Utvecklingen drog dock ut på tiden och idag är grundkoden över 3 år gammal och knappt halvfärdig.

4) GTAsajtens användning av forumdatabasen hämmar utvecklingen av GTAsajtens Forum.

Jag skulle kunna låta någon annan sköta hanteringen av GTAsajten, men med ovanstående punkter hoppas jag ni förstår att det är bättre att "skrota" sidan tills vidare. Min förhoppning är också att skrotningen gör att någon bygger en helt ny och kraftfull GTA-sida lagom till releasen av GTA4. Att bygga upp en populär GTA-sida under tiden GTAsajten varit i drift har ju trots allt visat sig ganska svårt...

Så idag, 9 år och två dagar efter GTAsajten först kom upp på nätet, läggs den alltså på is. Notera att jag fortfarande snackar om själva GTA-sidan och inte om forumet. "Varumärket" GTAsajten kommer även i fortsättningen att finnas kvar liksom GTAsajtens Forum.

I samma skede lägs också GTAMods.com på is. Anledningarna här är dels få besökare och dels att idéen är fel från början (ladda upp andras verk utan att be om lov är ganska dumt). Ska i samma veva tacka alla moderatorer (Blaque, Arvid, BigBear, BTBoresund, -Scotty-) som arbetat med GTAMods.com. Vill särskilt ge beröm till BigBear som i 3 år troget och aktivt godkänt nya moddar.

Det kommer att finnas en statisk dump av båda sidorna i framtiden, så ni kommer fortfarande komma åt all värdefull och historisk GTA-data. Mer information om det kommer senare under veckan.

=> Dumparna är uppe nu

Under denna vecka kommer jag att rensa ur GTAsajten och GTAMods delar av forumdatabasen. En uppdatering av forumets mjukvara är också att vänta. Tills allt är klart kommer det inte gå att registrera sig som medlem.

Hoppas ni inte tar beskedet allt för hårt.

Summering

- GTAsajten och GTAMods läggs på is

- GTAsajtens Forum påverkas inte (förutom att det temporärt inte går att regga sig längre)

- Statiska dumpar av båda sidorna kommer att släppas, så inget går förlorat

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 121
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Forumet klarar sig, det var allt jag behövde veta. Man höll andan där en stund. Bra med besked åtminstone, det är ju fullt förståeligt att intresset för GTA och tv-spel i allmänhet dalar ju äldre man blir. Hoppas även du kollar upp det där med adminers rättigheter så att StellHell & co. kan hålla forumet i gott skick under tiden du inte är här.

Jag fruktar nu bara att det ska dyka upp massor utav nya GTA-sidor med Invisionfreeforum, tio första medlemmarna blir moderatorer-reklam och en eller flera Vardagssnack!!-topics.

Redigerad av Pico
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Välkommen till GTAsajtens Forum!

- En del av GTAsajten

Hur blir det igentligen. GTASajtens. S'et är ju ägande. Vilket betyder att detta är GTASajtens Forum. Men om inte GTASajten finns längre. Vad ska det då heta? Eftersom att om GTASajten inte finns kan ju det inte äga någonting. :huh:

I sådanna fall skulle forumet kanske döpas om, och bli GTASajten. Eller GTAMods Forum. Om nu GTAMods stannar uppe, eller följer med i nerstängningen.

Som sagt...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Även om forumet är kvar är det här mycket tråkigt att höra. :huh: Har alltid kollat huvudsidan, faktiskt (på nåt vis var jag optimistiskt, även om man direkt klickade sig till forumet). Har hängt här på GTAsajten sedan hösten 2002, och har varit aktiv i hypen av nyheterna om både Vice City och San Andreas, så jag har en lång historia här och många fina minnen.

Vill tacka Hultenius för det fina arbete han har gjort med sidan - GTAsajten har varit mitt "hem" på internet i flera år nu, och det lär ta ett tag tills det blir en ändring på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är som en en smäll i ansiktet. Att vända ryggen åt alla de tusentals medlemmar som har visat sin lojalitet gentemot honom och Gtasajten tycker jag är fel. Även om jag kan förstå hans situation. Han har ett visst ansvar gentemot medlemmarna.

Har mailat honom nu, tänker inte ge mig bara sådär, den här gången...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är som en en smäll i ansiktet. Att vända ryggen åt alla de tusentals medlemmar som har visat sin lojalitet gentemot honom och Gtasajten tycker jag är fel. Även om jag kan förstå hans situation. Han har ett visst ansvar gentemot medlemmarna.

Har mailat honom nu, tänker inte ge mig bara sådär, den här gången...

Det är nog bara att gilla läget tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...