Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

xstreem borde väl träna mer uttålighet istället för så explosivt som pull ups är i och med att han använder ryggen långa tider istället för underkorta perioder.

Annars så tränas ju ryggen medan du arbetar, det svåra är egentligen att vila och bygga muskler när du anstränger ryggen 5 dagar i rad.

Vad jobbar du föresten med? Ett tips är att prata med kolegor eller arbetsgivare och framföra dina besvär, vi har något som heter arbetsmiljö här i sverige :)

Jobbar som servicearbetare på Lunds Universitetssjukhus. Fixar med käk åt patienter, städar lite allmänt, hjälper sköterskorna att rulla omkring sängar/rullstolar etc. Med andra ord är jag på fötterna hela tiden, förutom när jag har rast/upplever dödtid.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

xstreem borde väl träna mer uttålighet istället för så explosivt som pull ups är i och med att han använder ryggen långa tider istället för underkorta perioder.

Äsch då. Han kan lägga till lite rygglyft efteråt om det skulle behövas. Men en stark rygg är en slitstark rygg.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör:

A: Knäböj, Bänkpress, Rodd

B: Marklyft, Axelpress, Pull-ups

xAxBxxA

xBxAxxB

Så de stora lyften. Sedan kör jag tillbehör på passen som jag känner för det, men oftast blir det någon tricepsövning på A och någon bicepsövning på B. Magövningar sporadiskt. Rygglyft ibland. Veckor jag bänkar en gång brukar jag köra flies eller sned bänk också.

Det verkar bra, jag snor nog det upplägget! Det är hög tid att få in axelpressen i mitt schema. Men kommer lägga till specifika magövningar på någon av dagarna, tycker inte marklyft och knäböj duger till det.

Specifika övningar för triceps och biceps däremot kan jag strunta i, tycker inte ens det är snyggt att ha extra stora biceps.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det verkar bra, jag snor nog det upplägget! Det är hög tid att få in axelpressen i mitt schema. Men kommer lägga till specifika magövningar på någon av dagarna, tycker inte marklyft och knäböj duger till det.

Specifika övningar för triceps och biceps däremot kan jag strunta i, tycker inte ens det är snyggt att ha extra stora biceps.

Gör du så. Jag föreslår magträning på dagen du marklyfter. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tänkte slå ett slag för att göra pull-ups istället för lat pulldowns.

Jag har länge tänkt att det är ungefär samma sak. Att pull-ups kanske är marginellt bättre men inte värt att göra när jag knappt kunde göra några. Men nu har jag satt igång med dem, och jag måste säga att det är en jävla skillnad. Jag hade träningsvärk dagen efter jag prövat dem, vilket jag inte brukar få av lat pulldowns. Dessutom tar pull-ups betydligt mycket mer i underarmarna. Det är inga problem om man inte kan göra så många eftersom det går fint att göra dem inverterade. Jag kör så många vanliga jag klarar, sedan så många inverterade jag klarar. Pröva!!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 months later...

Sådär. Efter ett för långt sommaruppehåll mellan slutet av maj och början på augusti känns det som att jag äntligen börjar ta mig tillbaka igen. Börjar komma tillbaka på de gamla vikterna och sedan är det bara att fortsätta uppåt! Det är nu tre månader till årsskiftet. Ett mål som jag har är att köra squats 5x5 med 100 kg. Kan göra det med bra form på 80 kg idag så det tycker jag att jag borde kunna lösa. 

I marklyften är det dock lite svårare att bedöma vad jag har framför mig. Har äntligen lyckats komma tillbaka till i att köra 5x5 med blygsamma 120 kg. Är dock lite stolt över att jag klarar det med att hålla stången i ett vanligt grepp. Tror att jag kan lasta på mer ifall jag tar stången med ett "mixat" grepp, som jag körde med innan sommaren, men har tagit det som en miniutmaning att kunna hålla i stången normalt...:P

I bänkpressen så vet jag med mig att det tar evigheter att öka i vikterna. 5x5 med 100 kg känns som att det aldrig kommer kunna ske. 5x5 med 95 kg är nog fan knappt möjligt före årsskiftet, även om jag kan göra det med 90 kg nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det ni tycker om så mycket med träning? Det är väldigt ironiskt att jag älskar Försvarsmakten som uppdragsgivare och allt vad tjänsten kräver av en fysiskt, men samtidigt aldrig någonsin har varit i behov av, eller varit sugen på, individuell träning. Att öva strid, att marschera, bära tungt och gå långt har aldrig varit motvilliga uppgifter, men om någon frågade ifall jag ville ut på en löprunda eller ett gympass kommer jag nio av tio gånger tacka nej för att det inte är roligt. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad är det ni tycker om så mycket med träning? Det är väldigt ironiskt att jag älskar Försvarsmakten som uppdragsgivare och allt vad tjänsten kräver av en fysiskt, men samtidigt aldrig någonsin har varit i behov av, eller varit sugen på, individuell träning. Att öva strid, att marschera, bära tungt och gå långt har aldrig varit motvilliga uppgifter, men om någon frågade ifall jag ville ut på en löprunda eller ett gympass kommer jag nio av tio gånger tacka nej för att det inte är roligt. 

Det är olika från person till person. Jag personligen tycker inte att träning är speciellt roligt, och jag hävdar fortfarande (på skoj) att alla som säger att träning är roligt ljuger.

Min största anledning till att träna är för att känslan efteråt är så svårslaget härlig. Man kan jämföra det med att städa, städa är ju skittråkigt, men när man är färdig så är man nöjd med sig själv och det är härligt att glida omkring i ett renstädat hus/lägenhet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Vad är det ni tycker om så mycket med träning? Det är väldigt ironiskt att jag älskar Försvarsmakten som uppdragsgivare och allt vad tjänsten kräver av en fysiskt, men samtidigt aldrig någonsin har varit i behov av, eller varit sugen på, individuell träning. Att öva strid, att marschera, bära tungt och gå långt har aldrig varit motvilliga uppgifter, men om någon frågade ifall jag ville ut på en löprunda eller ett gympass kommer jag nio av tio gånger tacka nej för att det inte är roligt. 

Glömde svara på detta. Får bli en dubbelpost så du inte missar. 

Jag förstår verkligen vad du menar. Jag känner ju sådär om bland annat löpträning. Jag är väl införstådd i nyttan med det, men jag tycker inte det är roligt så jag gör det aldrig. Styrketräning är ju i grunden inte jätteroligt alltså, det tycker inte jag heller. Men det finns några anledningar till att jag gör det regelbundet och har det som intresse:

1. Mitt utseende ändras till det bättre. Visst, jag använder ju min styrkekapacitet som måttstock över hur vältränad jag är och jag vill ju givetvis kunna lyfta så tungt som möjligt, men i slutändan så handlar ju allt om att jag vill se så bra ut jag kan.

2. Jag är stor i kroppen från början och har ett väldigt förmånligt utgångsläge, vilket, i mina ögon, helt enkelt gör att jag har det enklare att uppnå det utseendet jag vill. Det har också gjort att jag har velat träna för att "fylla ut" kroppen. 

3. Jag mår så sjukt mycket bättre psykiskt när jag tränar regelbundet. Somnar tidigare, känner mig piggare och framför allt så får jag bättre självkänsla på grund av att jag kan känna att jag har åstadkommit något på de dagar då jag inte pluggar men "åtminstone" tar mig till gymmet. 

4. Träningen plockar fram en tävlingsinstinkt som jag inte visste att jag hade. Min gympartner är också ganska lång och i de flesta muskelgrupperna är vi så gott som identiska i styrka. Detta motiverar mig till att träna mer så att jag kan gå om honom. :P

 

Jag antar att träning helt enkelt är något som man lär sig att gilla på grund av att man får en så skön känsla när man väl har gjort det. Det är lite som när man diskar, tvättar och liknande. Det är inte jättekul när man gör det, men tanken på resultatet driver en till att göra det. Om jag nu bara kunde applicera samma tänk på mina studier...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Glömde svara på detta. Får bli en dubbelpost så du inte missar. 

Jag förstår verkligen vad du menar. Jag känner ju sådär om bland annat löpträning. Jag är väl införstådd i nyttan med det, men jag tycker inte det är roligt så jag gör det aldrig. Styrketräning är ju i grunden inte jätteroligt alltså, det tycker inte jag heller. Men det finns några anledningar till att jag gör det regelbundet och har det som intresse:

1. Mitt utseende ändras till det bättre. Visst, jag använder ju min styrkekapacitet som måttstock över hur vältränad jag är och jag vill ju givetvis kunna lyfta så tungt som möjligt, men i slutändan så handlar ju allt om att jag vill se så bra ut jag kan.

2. Jag är stor i kroppen från början och har ett väldigt förmånligt utgångsläge, vilket, i mina ögon, helt enkelt gör att jag har det enklare att uppnå det utseendet jag vill. Det har också gjort att jag har velat träna för att "fylla ut" kroppen. 

3. Jag mår så sjukt mycket bättre psykiskt när jag tränar regelbundet. Somnar tidigare, känner mig piggare och framför allt så får jag bättre självkänsla på grund av att jag kan känna att jag har åstadkommit något på de dagar då jag inte pluggar men "åtminstone" tar mig till gymmet. 

4. Träningen plockar fram en tävlingsinstinkt som jag inte visste att jag hade. Min gympartner är också ganska lång och i de flesta muskelgrupperna är vi så gott som identiska i styrka. Detta motiverar mig till att träna mer så att jag kan gå om honom. :P

 

Jag antar att träning helt enkelt är något som man lär sig att gilla på grund av att man får en så skön känsla när man väl har gjort det. Det är lite som när man diskar, tvättar och liknande. Det är inte jättekul när man gör det, men tanken på resultatet driver en till att göra det. Om jag nu bara kunde applicera samma tänk på mina studier...

Punkt ett och tre var alltid mina huvudargument för regelbunden träning. Det känns bra, det är bra, och det ser bra ut att vara i god form. 2011 var jag underviktig, nu är jag  25 kilo tyngre. Jag har inga ursäkter för att inte lägga mig på golvet och göra 500 situps om dagen för att jobba bort kaggen, men jag har ingen motivation. Hade behövt ett träningsbefäl för att hålla rutin.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Min polare skaffade gymkort igår och lyckades övertala mig om att göra detsamma. Jag åkte dit och tänkte teckna rakt av, eftersom det var just den här polaren jag kan tänka mig gå till gym med. Vanligen är jag väldigt skeptisk till gym eftersom jag kan göra det mesta jag vill hemma, själv.

De hade 12-månadersabonnemang som antingen skulle betalas kontant (kort) på direkten eller att man tog det på autogiro. Priset tyckte jag under omständigheterna (tldr) var rimliga, men när jag frågade om hur det var med möjligheten att säga upp abonnemanget blev det plötsligt kyligt. "Du är inte så särskilt motiverad på att gymma, fattar jag...?". Motiverad eller inte, jag har väl för tusan rätt att fråga om jag kan bryta ett abonnemang eller avtal.

Han fick ringa sin chef och ursäktade sig över att han inte visste något om det hela, och chefen svarade att
"jodå, det går bra att säga upp det när som helst! :):):)"
"Oavsett om jag betalar nu eller på autogiro?"
"Jadå! :):):)"
"Och hur mycket får jag tillbaka om jag skulle säga upp det, av någon anledning, såsom att jag kommer flytta halvvägs in i abonnemanget?"
"Du får inget tillbaka utan måste betala hela perioden."
"Så jag får säga upp det när som helst men måste oavsett metod ändå betala antingen 4100 på stört eller 3900 utdraget över ett helt år?"
"Ja. Men du kan säga upp det när som helst! :):):):):):):):)"
"Men då betyder ju en uppsägning inte ett dugg mer än att jag undviker att förbinda mig till YTTERLIGARE 12 månader och fyratusen?"
"Precis! :) "

Tack och adjö. Är det såna här tvångsklausuler på alla gym, precis som mina fördomar säger, eller råkade jag på ett rötägg till kedja? Visst, abonnemang är ju likadana på telefoni eller bredband men detta är ju en tjänst man nyttjar enbart när man går dit och har en hel del med motivation, tid och andra omständigheter att göra och borde därför ha mycket schysstare villkor. Nu ville de råna mig på fyra tusen som jag aldrig skulle se igen om jag efter en månad ansåg att det inte var min grej. De hade "klippkort" också, för 150 kronor per tillfälle, eller enstaka månader i taget för sexhundra. Tjugo kronor om dagen, eller fyra gånger Radiotjänst.

Tips på gym, om jag alls ska gå på något, i Linköping uppskattas. Troligen blir det hemmagym trots allt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
2016-09-01 at 20:35, Henkibojj skrev:


Tack och adjö. Är det såna här tvångsklausuler på alla gym, precis som mina fördomar säger, eller råkade jag på ett rötägg till kedja? Visst, abonnemang är ju likadana på telefoni eller bredband men detta är ju en tjänst man nyttjar enbart när man går dit och har en hel del med motivation, tid och andra omständigheter att göra och borde därför ha mycket schysstare villkor. Nu ville de råna mig på fyra tusen som jag aldrig skulle se igen om jag efter en månad ansåg att det inte var min grej. De hade "klippkort" också, för 150 kronor per tillfälle, eller enstaka månader i taget för sexhundra. Tjugo kronor om dagen, eller fyra gånger Radiotjänst.

Tips på gym, om jag alls ska gå på något, i Linköping uppskattas. Troligen blir det hemmagym trots allt.

Ska jag vara ärlig känns det inte särskilt uppseendeväckande att man inte kan säga upp avtalet i förtid. Det fungerar ju, som du säger, så gällande de flesta tidsbundna avtal man har ingått. När det gäller just gymbranschen så vet de ju om att folk generellt använder medlemskapet som mest i början så det känns ganska logiskt att de vill binda kunden i ett helt år. Tror man får leta ordentligt för att hitta ett gym med tillsvidareavtal, och om det ens existerar så kan jag lova att månadskostnaden är mycket högre. Sedan att killen i receptionen verkade vara en riktig stolpe är en annan sak... :D   

Jag har tränat på Friskis i Kanonhuset i många år nu. Från och till då, jag är ju en sådan där som tar orimligt långa uppehåll. Vågar lova att det är bäst priser i hela staden där. 2200 för ett år (2500 om du vill komma åt de ledarledda träningspassen). Det börjar bli ganska mycket folk som tränar där, men Friskis ska öppna lokaler i centrum också, så det kommer bli fler lokaler att sprida ut medlemmarna på. Tror det nya lokalerna kommer bli superpopulära, men förhoppningsvis leder det också till att folk som brukar träna på Kanonhuset åker in till centrum istället.

Ett alternativ ifall man inte är rädd för alla biffbyggare är Shapes gym som kostar 2700 per år.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

13 timmar sedan, Kebab skrev:

Ska jag vara ärlig känns det inte särskilt uppseendeväckande att man inte kan säga upp avtalet i förtid. Det fungerar ju, som du säger, så gällande de flesta tidsbundna avtal man har ingått. När det gäller just gymbranschen så vet de ju om att folk generellt använder medlemskapet som mest i början så det känns ganska logiskt att de vill binda kunden i ett helt år. Tror man får leta ordentligt för att hitta ett gym med tillsvidareavtal, och om det ens existerar så kan jag lova att månadskostnaden är mycket högre. Sedan att killen i receptionen verkade vara en riktig stolpe är en annan sak... :D   

Jag har tränat på Friskis i Kanonhuset i många år nu. Från och till då, jag är ju en sådan där som tar orimligt långa uppehåll. Vågar lova att det är bäst priser i hela staden där. 2200 för ett år (2500 om du vill komma åt de ledarledda träningspassen). Det börjar bli ganska mycket folk som tränar där, men Friskis ska öppna lokaler i centrum också, så det kommer bli fler lokaler att sprida ut medlemmarna på. Tror det nya lokalerna kommer bli superpopulära, men förhoppningsvis leder det också till att folk som brukar träna på Kanonhuset åker in till centrum istället.

Ett alternativ ifall man inte är rädd för alla biffbyggare är Shapes gym som kostar 2700 per år.

Ja, jag förstår att ett avtal är ett avtal men man kunde ju tänka sig att, förutom kompetent personal, se till att kanske ha någon form av straffavgift eller tilläggsavgift i kombination med det ickerabatterade priset för tre månaders bruk enligt tremånaderskontraktets prislista, till exempel. Att fjättra någon till det fulla priset av en dyr produkt (en tjänst är också en produkt) oavsett hur den används och därtill påstå fri uppsägning är snudd på brottsligt — eller borde åtminstone vara.

Jag har nog inga särskilda krav på mina eventuella gym utom att det ska vara tillräckligt tillgängligt för mig att orka ta mig dit. Stan är inte så stor så det innefattar nästan alla gym utom de som ligger i ytterområdena. Priset ska vara rimligt men om det har något särskilt kan jag tänka mig betala lite extra för det.

5 timmar sedan, Gof skrev:

Finns det något Fintness24Seven i Linköping? Jag tränar på ett av de gymmen. Tycker det är billigt, och skönt med dygnet runt.

Ja, det finns det, och det är nog dem jag tänkt ta mig till. 2500 per år om jag minns rätt och extremt kort eller ingen uppsägningstid. Som det ska vara, med andra ord. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-09-29 at 09:42, Kebab skrev:

Tror man får leta ordentligt för att hitta ett gym med tillsvidareavtal, och om det ens existerar så kan jag lova att månadskostnaden är mycket högre. 

 

2016-09-29 at 23:31, Henkibojj skrev:

Ja, det finns det, och det är nog dem jag tänkt ta mig till. 2500 per år om jag minns rätt och extremt kort eller ingen uppsägningstid. Som det ska vara, med andra ord. :)

Ja, där fick jag så jag teg. Hade ingen aning om att de hade de priserna och villkoren. :o 

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...