Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Springer mycket nu. Har med denna veckan sprungit 4 dagar i veckan, i 3 månader. Känns jävligt gött och nu kan jag inte vara utan det.

Målet? Att må bättre. Från att jag började plugga i början av 2013 har det mer blivit bärs, bakfylla, plugg och dåliga rutiner. Därför var det skönt att efter sommarens slumpmässiga schema bara bestämma sig för att nu jävlar tar jag tag i det här.

Redigerad av Weener
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Boys!

Har klivit över min mentala tröskel och insett att det baske mig är dags att börja gymma. Mina extremt dåliga matvanor och ingen egentlig träning/motion alls har börjat komma ikapp mig plus att jag sover lite dåligt, so the time is right.

First things first så har jag praktiskt taget bestämt mig för att köra på SATS. Det närmsta finns bara 10 min med bil härifrån och det ligger rätt många anläggningar längs min sträcka hem. Vad jag har förstått kan man ju få access till flera ställen på samma gymkort. Är det något speciellt jag borde känna till om just SATS?`

Sedan så har jag liksom ingen ambition att se ut som Schwarzenegger i sina tidiga dagar utan jag har mera tänkt tighta till mig på magen och låren. Jag inser att det finns millions av grejer man kan göra men borde jag springa, sitta på en sån där "cykel" (är det vad som kallas spinning?) eller what? Jag har aldrig rört ett gym utom när vi var tvugna på gymnastiken i ettan i gymnasiet. Om ingen pallar beskriva så skicka gärna någon bra gym-for-dummies länk. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Boys!

Har klivit över min mentala tröskel och insett att det baske mig är dags att börja gymma. Mina extremt dåliga matvanor och ingen egentlig träning/motion alls har börjat komma ikapp mig plus att jag sover lite dåligt, so the time is right.

First things first så har jag praktiskt taget bestämt mig för att köra på SATS. Det närmsta finns bara 10 min med bil härifrån och det ligger rätt många anläggningar längs min sträcka hem. Vad jag har förstått kan man ju få access till flera ställen på samma gymkort. Är det något speciellt jag borde känna till om just SATS?`

Sedan så har jag liksom ingen ambition att se ut som Schwarzenegger i sina tidiga dagar utan jag har mera tänkt tighta till mig på magen och låren. Jag inser att det finns millions av grejer man kan göra men borde jag springa, sitta på en sån där "cykel" (är det vad som kallas spinning?) eller what? Jag har aldrig rört ett gym utom när vi var tvugna på gymnastiken i ettan i gymnasiet. Om ingen pallar beskriva så skicka gärna någon bra gym-for-dummies länk. :)

Som även Siana länkade: http://www.aworkoutroutine.com/the-beginner-weight-training-workout-routine/

Och kom ihåg: det handlar inte om att GÅ TILL GYMMET. Det handlar om att skapa en bättre livsstil.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som även Siana länkade: http://www.aworkoutroutine.com/the-beginner-weight-training-workout-routine/

Och kom ihåg: det handlar inte om att GÅ TILL GYMMET. Det handlar om att skapa en bättre livsstil.

Thanks alot! Och det är klart det är så, gymmet blir ju liksom en fin motivation till att se efter sig själv med allt vad diet och sömnvanor heter. Annars är det ju bara en waste. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Skulle egentligen ta detta i "Summera ditt 2014", men eftersom den tråden framkallar ångest varje gång jag tänker börja skriva så tar jag träningsbiten i den här tråden, där det ju egentligen hör hemma.

Har gymmat till och från sedan någon gång 2006, men har alltid varit lat och haft lätt för att hamna i veckolånga avbrott som har lett vidare till flera månader långa avbrott. Jag hade en period 2011-2012 där jag var lite striktare, och då kom jag i riktigt bra form, men när jag var i läget där jag kände att "fan, nu börjar det synas på riktigt, snart kommer jag inte bara se smal/fit ut utan stark också" så lade jag av. Vet fortfarande inte varför.

Någon gång i maj 2014 började jag gå promenader när jag ballade ur och fick härdsmälta rent psykiskt och det blev runt tre mil i veckan i ett par månaders tid. Vikten, som jag egentligen inte var obekväm med eller såg som något större problem, bara rasade och jag tappade sju-åtta kilo på mycket kort tid. Sedan kom jag äntligen igång ordentligt med gymmandet igen och det här är första gången som jag har tränat med ganska strikt schema och utan längre avbrott. Under senhösten bestämde jag och min gympolare att vi skulle sluta discogymma och tog hjälp av en karatetränare som lärde oss marklyft, benböj och lite annat smått och gott. Och vilken jävla skillnad det gör. Det är så mycket roligare att träna nu när man är totalt slutpumpad efteråt.

Så nu har träningen blivit en del av mitt liv på riktigt. Jag kör fyra-fem pass i veckan och då är det inte trams utan det är ordentliga övningar med tunga squats&oats. Har haft någon enstaka vilovecka då skolan har varit överväldigande. Jag har alltid haft någorlunda hälsosamma kostvanor, men ser nu till att maxa protten. Jag går hela tiden och längtar till nästa träningspass och när jag har vilodag så planerar jag vad jag ska träna dagen efter.

Det som emellertid är lite skrämmande är att jag har fått en rejält skev relation till min egen spegelbild. Det är som en tredagarscykel: Dag 1 tycker jag att jag är krallig, dag 2 tycker jag att jag är tanig och dag 3 är jag likgiltig. Sedan börjar det om. Jag är ju uppenbarligen medveten om problemet, och jag VET ju att jag i praktiken är i mitt livs bästa form varje gång jag kollar i spegeln eftersom att jag tränar kontinuerligt, men likt förbannat så får jag de där tankarna. Jag kommer nog i slutändan alltid vara bekväm i min kropp, som jag alltid har varit, men det har plötsligt gått upp för mig att det inte är så konstigt att många, särskilt under puberteten, har stora komplex för sitt utseende. Man är ju så jävla självkritisk.

Nåväl, känns som att jag skulle kunna skriva hur mycket som helst om träning eftersom att det typ är det roligaste jag har nu för tiden (under hösten så var det ärligt talat det enda som fick mig att kliva upp ur sängen vissa dagar, men mer om det i någon annan tråd) men jag ska avsluta textväggen här. Eftersom att jag inte är en jävla fegis så lägger jag upp en oskön bild på formen i dagsläget. Kan inte fatta att folk lägger upp sådant här på sociala medier...

post-8866-0-58658200-1424299947.png

Redigerad av Kebab
  • Gilla 5
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grymt jobbat Kebab!

Det är inget ovanligt att man får svårare att utvärdera sin kropp ju mer man gymmar tror jag, jag har haft exakt samma problem med body dysmorphia som du beskriver och efter att ha surfat /fit/ alldeles för mycket har jag sett att det är många som tränar som har det. Vissa ser ut som absoluta monster men trots det så tycker de att de inte ser särskilt märkvärdiga ut, och även när det blir bättre så höjs deras standard över vad som ser bra ut igen. Men du har inget att oroa dig över. Du ser riktigt stark ut! biggrin_1182204_0.gif

Jag har också haft enorm ångest över den här tråden. I vintras var jag verkligen, verkligen på spåret. La till vikter varje pass och åt ordentligt. Sedan kom tre veckors semester. Sedan kom två veckors sjukdom. Sedan kom tre veckors övertid. Den här veckan har jag äntligen kunnat börja igen och jag får nu dra av en 10-20 kilo på alla mina lyft. Dessutom har jag en väldigt oestetisk kropp just nu. Suck. Men det är ingen mening att lipa över det, det är bara att köra på igen och det brukar ju gå betydligt snabbare att ta igen förlorade gains än att få helt nya. Det som irriterar mig mest är att det liksom inte är första gången det här händer. Det är oftast jobbet som kommer emellan. Det går inte att gymma när man kommer hem klockan ett på natten. Hoppas på att 2015 blir ett år utan mycket övertid.

Edit: Psst, eftersom du lever för träning just nu så tänker jag pusha /fit/ än en gång. Alltid lika underhållande att surfa när man inte har något bättre för sig. https://boards.4chan.org/fit/

Redigerad av Siana
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Fan alltså, jag schabblade min bulk. Jag var så ivrig att börja gymma och få upp lyften igen att jag åt för mycket. Jag har rätt snabbt blivit starkare men jag börjar bli småplufsig också. Inte bra när sommaren närmar sig. Nu blir det till att deffa ner mig till 10-13% kroppsfett och sedan väldigt försiktigt bulka. Jag trodde jag kunde höfta med maten jag satte i mig men det går tydligen inte, så nu får jag börja bli nazi med MyFitnessPal igen. Jag ska göra allt jag kan för att mina lyft inte går ner igen, det är fan det tråkigaste som finns. :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips sökes!

Jag har galet ont i ryggen, precis under skulderbladen typ. Eftersom att min kropp vanligtvis sitter hukad framför en dator i olika skumma ställningar flera timmar om dygnet, och inte är van vid att stå och vandra omkring, vilket jag är tvungen att göra 90% av tiden på mitt nya jobb, så har den börjat säga ifrån och tortera mig med hemsk smärta.

Finns där några schyssta övningar man kan utföra för att lindra den smärtan? Jag har testat att göra sånadär vev-övningar, när man står och viftar omkring som en väderkvarn, men det verkar inte göra särskilt mycket. Jag har även testat att sträcka på ryggen och att massera mig själv (vilket inte är det lättaste att göra, att massera sin egen rygg). Jag är inte intresserad av att gå till ett gym, så glöm den idén. Jag söker tips på övningar jag kan hålla på med här hemma i lugn och ro, och inte bland massa andra svettiga grabbar och brudar.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips sökes!

Jag har galet ont i ryggen, precis under skulderbladen typ. Eftersom att min kropp vanligtvis sitter hukad framför en dator i olika skumma ställningar flera timmar om dygnet, och inte är van vid att stå och vandra omkring, vilket jag är tvungen att göra 90% av tiden på mitt nya jobb, så har den börjat säga ifrån och tortera mig med hemsk smärta.

Finns där några schyssta övningar man kan utföra för att lindra den smärtan? Jag har testat att göra sånadär vev-övningar, när man står och viftar omkring som en väderkvarn, men det verkar inte göra särskilt mycket. Jag har även testat att sträcka på ryggen och att massera mig själv (vilket inte är det lättaste att göra, att massera sin egen rygg). Jag är inte intresserad av att gå till ett gym, så glöm den idén. Jag söker tips på övningar jag kan hålla på med här hemma i lugn och ro, och inte bland massa andra svettiga grabbar och brudar.

Tack på förhand!

Marklyft räddade min rygg som tagit stryk av flera års datorssittande. Men nu är ju det uteslutet eftersom du inte vill gå till gymmet, dessutom träffar marklyft primärt ryggslutet vilket inte låter som ditt problemområde.

Så mitt tips blir istället att du köper en pull-upstång och hänger upp hemma någonstans! Pull-ups med handflatorna ifrån dig och brett grepp träffar ryggen, och även axlar och armar. Kan vara tungt i början, då kan du börja inverterat istället dvs du använder momentum för att ta dig upp och sedan sänker du dig så långsamt du kan.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tips sökes!

Jag har galet ont i ryggen, precis under skulderbladen typ. Eftersom att min kropp vanligtvis sitter hukad framför en dator i olika skumma ställningar flera timmar om dygnet, och inte är van vid att stå och vandra omkring, vilket jag är tvungen att göra 90% av tiden på mitt nya jobb, så har den börjat säga ifrån och tortera mig med hemsk smärta.

Finns där några schyssta övningar man kan utföra för att lindra den smärtan? Jag har testat att göra sånadär vev-övningar, när man står och viftar omkring som en väderkvarn, men det verkar inte göra särskilt mycket. Jag har även testat att sträcka på ryggen och att massera mig själv (vilket inte är det lättaste att göra, att massera sin egen rygg). Jag är inte intresserad av att gå till ett gym, så glöm den idén. Jag söker tips på övningar jag kan hålla på med här hemma i lugn och ro, och inte bland massa andra svettiga grabbar och brudar.

Tack på förhand!

Nej glöm inte den idén! Den enda interaktionen man behöver göra med de svettiga grabbarna är att svara "Nej, det är lugnt, du kan ta den" på frågan "Kör du med den här". Annars är det bara att sätta i lurarna och vara i sin lilla bubbla.

---

Jag har kommit igång igen och det känns jäkligt bra! Har fått igång ett schema med 3 ggr i veckan med en polare nu. Hade tappat det mesta sen jag kom av mig i höstas men nu klättrar jag snabbt igen i vikter. Ben&rygg-dagen är favoriten med marklyft, squats, roddmaskin (med vikter) och pullups.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ben&rygg-dagen är favoriten med marklyft, squats, roddmaskin (med vikter) och pullups.

Helvete, det låter lite tungt. Klarar du verkligen marklyft och knäböj på samma dag? Det är ju i princip de två mest påfrestande lyften som finns. Musklerna involverade överlappar även hel del. Hur ser de andra dagarna ut?

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan alltså, jag schabblade min bulk. Jag var så ivrig att börja gymma och få upp lyften igen att jag åt för mycket. Jag har rätt snabbt blivit starkare men jag börjar bli småplufsig också. Inte bra när sommaren närmar sig. Nu blir det till att deffa ner mig till 10-13% kroppsfett och sedan väldigt försiktigt bulka. Jag trodde jag kunde höfta med maten jag satte i mig men det går tydligen inte, så nu får jag börja bli nazi med MyFitnessPal igen. Jag ska göra allt jag kan för att mina lyft inte går ner igen, det är fan det tråkigaste som finns. :(

Hur har du mätt kroppsfettet? Bara uppskattat eller?

Tips sökes!

Jag har galet ont i ryggen, precis under skulderbladen typ. Eftersom att min kropp vanligtvis sitter hukad framför en dator i olika skumma ställningar flera timmar om dygnet, och inte är van vid att stå och vandra omkring, vilket jag är tvungen att göra 90% av tiden på mitt nya jobb, så har den börjat säga ifrån och tortera mig med hemsk smärta.

Finns där några schyssta övningar man kan utföra för att lindra den smärtan? Jag har testat att göra sånadär vev-övningar, när man står och viftar omkring som en väderkvarn, men det verkar inte göra särskilt mycket. Jag har även testat att sträcka på ryggen och att massera mig själv (vilket inte är det lättaste att göra, att massera sin egen rygg). Jag är inte intresserad av att gå till ett gym, så glöm den idén. Jag söker tips på övningar jag kan hålla på med här hemma i lugn och ro, och inte bland massa andra svettiga grabbar och brudar.

Tack på förhand!

Du behöver en foamroller!

Gif:

Info: http://www.reddit.com/r/Fitness/comments/2kzaix/the_foam_roller_is_an_awesome_selfmassage_tool

Köp en sådan som jag har för 89 kr inkl. frakt: http://www.aliexpress.com/item/Eco-friendly-Eva-Foam-crossfit-roller-for-Yoga-pilates-trainning-fitness-rollers-with-trigger-points-Muscle/32267545491.html

Helvete, det låter lite tungt. Klarar du verkligen marklyft och knäböj på samma dag? Det är ju i princip de två mest påfrestande lyften som finns. Musklerna involverade överlappar även hel del. Hur ser de andra dagarna ut?

Det verkar inte vara helt ovanligt faktiskt, jag har sett flera youtubare som kör squats och mark på samma pass. Har övervägt att göra det själv... Börja med mark och sedan gå över på squatsen... Fast jag har det uppdelat tills vidare för jag tänker mig att jag tränar benen/rumpan på två av mina tre träningspass då. Men problemet, och anledningen till att jag har funderat på att ändra, är att jag alltid måste ta vilodag mellan mark- och squats-dagarna och det passar inte alltid med med min rullande tre-splitt.

Har apropå annat börjat köra mage varannan dag nu. Precis som när jag i höstas började träna ben ordentligt så är jag helt förvånad över att musklerna är "menade" att vara hårda så gott som hela tiden. Detta måste ge mig ett övertag i en eventuell knivfight.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Helvete, det låter lite tungt. Klarar du verkligen marklyft och knäböj på samma dag? Det är ju i princip de två mest påfrestande lyften som finns. Musklerna involverade överlappar även hel del. Hur ser de andra dagarna ut?

Ja du har helt rätt i att det är lite väl. Körde den kombon i måndags och först idag (fredag) är träningsvärken nästan borta, det var rätt brutalt!

Har bara en till typ av pass och det var därför vi klämde in squats i slutet på senaste, tror vi fortsätter så ett tag framöver. Jag tycker ändå att både squats och marklyft är övningar man kan köra efter man nästan är helt slut från annat, det tar liksom inte stopp på samma sätt som när man kör t.ex. mage eller bröst.

Det andra passet brukar bestå av bänkpress, hantelpress, flies, situps&crunches i lite olika varianter samt landmine 180's (vet inte om det finns något bättre namn för detta).

Sen är det faktiskt bara de två passen vi varvar, snart är det dags att byta ut lite saker och lägga till ett tredje men just nu vill jag fokusera på att komma ikapp grundövningarna.

Hur kör du själv?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Marklyft räddade min rygg som tagit stryk av flera års datorssittande. Men nu är ju det uteslutet eftersom du inte vill gå till gymmet, dessutom träffar marklyft primärt ryggslutet vilket inte låter som ditt problemområde.

Så mitt tips blir istället att du köper en pull-upstång och hänger upp hemma någonstans! Pull-ups med handflatorna ifrån dig och brett grepp träffar ryggen, och även axlar och armar. Kan vara tungt i början, då kan du börja inverterat istället dvs du använder momentum för att ta dig upp och sedan sänker du dig så långsamt du kan.

Tackar för tipset! Kan försöka improvisera lite och försöka köra pull-ups i trappan här hemma fram tills jag börjar få lön och har råd med en sån där stång. Kommer inte få världens bästa grepp, men det vore bättre än inget.

Nej glöm inte den idén! Den enda interaktionen man behöver göra med de svettiga grabbarna är att svara "Nej, det är lugnt, du kan ta den" på frågan "Kör du med den här". Annars är det bara att sätta i lurarna och vara i sin lilla bubbla.

Det har egentligen inte så mycket med en rädsla för interaktioner att göra (även om det har lite att göra med det), utan mer om att jag helt enkelt föredrar att träna ensam. Ensam i den benämning att där inte är några andra människor i varken hör- eller synhåll. Det känns distraherande rent allmänt att ha folk omkring sig när jag måste koncentrera mig på någonting jag inte är van vid. Och jag känner riktigt inte för att lägga ut pengar på saker som jag kan åstadkomma gratis.

Förra sommaren, exempelvis, var jag ofta ute och joggade och DIY-tränade à la Rocky vid den lokala idrottsplatsen mitt i natten. De höll på att bygga om där då, vilket var utmärkt, eftersom där fanns en hel del bråte och byggnadsställningar omkring på stället som jag kunde använda för olika övningar; halvt nedmonterade metalltrappor blev marklyftsmaskiner och stänger och pålar blev hantlar. Därtill var läktarens trappor utmärkta att springa upp och ned för, och jag kunde enkelt hålla koll på hur långt jag sprang på löparspåret. Det kanske är dags att dra dit igen och se ifall man fortfarande kan träna där? Vädret är ju inte fy skam direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det har egentligen inte så mycket med en rädsla för interaktioner att göra (även om det har lite att göra med det), utan mer om att jag helt enkelt föredrar att träna ensam. Ensam i den benämning att där inte är några andra människor i varken hör- eller synhåll. Det känns distraherande rent allmänt att ha folk omkring sig när jag måste koncentrera mig på någonting jag inte är van vid. Och jag känner riktigt inte för att lägga ut pengar på saker som jag kan åstadkomma gratis.

Känner verkligen igen det där när det kommer till löpträning. Kommer aldrig vilja springa tillsammans med någon annan.

Men öh, missa inte mitt tips! Foam roller, foam roller, foam roller!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känner verkligen igen det där när det kommer till löpträning. Kommer aldrig vilja springa tillsammans med någon annan.

Men öh, missa inte mitt tips! Foam roller, foam roller, foam roller!

Haha, såg inte det tipset! Ska kolla in det också. Ser ut vara lätt att DIY:a. Tackar så hjärtligt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur har du mätt kroppsfettet? Bara uppskattat eller?

Jepp. Tittar i spegeln och jämför med charts på nätet.

Det verkar inte vara helt ovanligt faktiskt, jag har sett flera youtubare som kör squats och mark på samma pass. Har övervägt att göra det själv... Börja med mark och sedan gå över på squatsen... Fast jag har det uppdelat tills vidare för jag tänker mig att jag tränar benen/rumpan på två av mina tre träningspass då. Men problemet, och anledningen till att jag har funderat på att ändra, är att jag alltid måste ta vilodag mellan mark- och squats-dagarna och det passar inte alltid med med min rullande tre-splitt.

Nä, alltså det är klart det går. SS är ju hur poppis som helst och kör mark och knäböj samma dag. Men det beror ju på splitten. Om det är så att man bara kör knäböj och marklyft en gång i veckan och båda övningar sker samma pass känns det inte optimalt.

Har apropå annat börjat köra mage varannan dag nu. Precis som när jag i höstas började träna ben ordentligt så är jag helt förvånad över att musklerna är "menade" att vara hårda så gott som hela tiden. Detta måste ge mig ett övertag i en eventuell knivfight.

Vad kör du för övningar för magen? Jag tänkte börja köra mage på någon av mina vilodagar.

Ja du har helt rätt i att det är lite väl. Körde den kombon i måndags och först idag (fredag) är träningsvärken nästan borta, det var rätt brutalt!

Har bara en till typ av pass och det var därför vi klämde in squats i slutet på senaste, tror vi fortsätter så ett tag framöver. Jag tycker ändå att både squats och marklyft är övningar man kan köra efter man nästan är helt slut från annat, det tar liksom inte stopp på samma sätt som när man kör t.ex. mage eller bröst.

Det andra passet brukar bestå av bänkpress, hantelpress, flies, situps&crunches i lite olika varianter samt landmine 180's (vet inte om det finns något bättre namn för detta).

Sen är det faktiskt bara de två passen vi varvar, snart är det dags att byta ut lite saker och lägga till ett tredje men just nu vill jag fokusera på att komma ikapp grundövningarna.

Hur kör du själv?

Jag kör:

A: Knäböj, Bänkpress, Rodd

B: Marklyft, Axelpress, Pull-ups

xAxBxxA

xBxAxxB

Så de stora lyften. Sedan kör jag tillbehör på passen som jag känner för det, men oftast blir det någon tricepsövning på A och någon bicepsövning på B. Magövningar sporadiskt. Rygglyft ibland. Veckor jag bänkar en gång brukar jag köra flies eller sned bänk också.

Tackar för tipset! Kan försöka improvisera lite och försöka köra pull-ups i trappan här hemma fram tills jag börjar få lön och har råd med en sån där stång. Kommer inte få världens bästa grepp, men det vore bättre än inget.

Du kommer få bättre grepp allt eftersom du kör! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jepp. Tittar i spegeln och jämför med charts på nätet.

Vad kör du för övningar för magen? Jag tänkte börja köra mage på någon av mina vilodagar.

Ah, det skulle jag aldrig klara av med min dysmorfofobi (mastigt ord, men det är tydligen vad body dysmorphia heter på svenska). :P

Det är dålig variation när det kommer till mina magövningar. Kör 4 x 20 benlyft och sedan 4 x 10 med tunga vikter i en magmaskin som ser ut ungefär som denna. Benlyften är fantastiska och snart ska jag ge mig på att börja göra dem hängandes i en pullup-stång istället.

Måste verkligen hitta en övning som träffar sneda magmusklerna bättre, men hur jag än gör exempelvis russian twists och wood choppers så får jag ont i muskelfästet vid ryggraden...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

xstreem borde väl träna mer uttålighet istället för så explosivt som pull ups är i och med att han använder ryggen långa tider istället för underkorta perioder.

Annars så tränas ju ryggen medan du arbetar, det svåra är egentligen att vila och bygga muskler när du anstränger ryggen 5 dagar i rad.

Vad jobbar du föresten med? Ett tips är att prata med kolegor eller arbetsgivare och framföra dina besvär, vi har något som heter arbetsmiljö här i sverige :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fan, det måste vart flera år sedan jag postade i den här tråden. Det är ganska intressant hur det i långsam takt märks av att man tränat någorlunda regelbundet i 4-5 år nu. Jag följer inga guider, tips eller system, utan kör mitt eget race och när jag nyligen vägde mig såg jag att jag vägde mindre än 85kg, vilket är första gången jag är nere på en sådan nivå sedan 2008, samtidigt som jag byggt upp en del muskler. Nu skall jag bara hålla i det här och ligga kring den nivån ett bra tag framöver. Känns bra.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...