Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Men du kan omöjligt ha gått upp bara 3 kilo och få en rund mage av det. Det lägger sig inte enbart på magen, annars har du gått upp mer kilon än du säger.

Alltså, jag har, och vill inte ha den största magen som du föreställer dig. Det är absolut inget jag strävar efter och jag ser inte varför någon skulle sträva efter det. Den är inte

Det är ju faktiskt runt mage och buk där mest fett lägger sig.

Dessutom sa jag "en liten mage" vilket betyder en liten mage, inte en stor.

Det är inte som att jag har panik över det, det vore bara trevligt att få bort det.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är med dig, kobbe. Jag har också alltid varit spinkig och senaste tre åren pendlat mellan typ 78-80 kilo. Tror jag väger 84 nu och tycker det är tydligt att jag fått ett par kilon just runt magen. Det blir extra tydligt när man fortfarande är spinkig i övrigt. Smaltjock, för att använda en Solsidan-term. Har ju börjat löpträna men tycker inte det hjälper. :P

Sen har jag förvisso alltid haft ganska fuckad självbild och tyckt jag haft mage även när jag varit assmal, det är det såklart ett "lyxproblem", men irriterande ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förmodligen har kobbes kroppskomposition ändrats och han har kanske gått ner, säg, ett kilo muskler och upp fyra kilo fett. Det tror jag nog kan synas om man är 169cm lång.

---

Tar tag i min deff igen, nu får jag fan skärpa mig. :D

Tycker emellertid att jag sett bättre ut i spegeln på senaste. Det rör sig bara om ett par procent kroppsfett jag ska ner för att det ska se rätt bra ut. Funderar på om kreatinanvändandet har fått mina muskler att se lite större ut, jag har hört att det kan hända.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 3 weeks later...

Jag insåg något förut när jag kollade mig i spegeln för att se ifall ärmarna på min t-shirt är lite för korta (jag bestämde mig för att de är det). Mina armar hänger ju inte rakt ned längs med sidorna av kroppen! Detta är ett avslappnat läge för min arm: http://i.imgur.com/Mb6OU10.jpg

Ganska grov vinkel ju. Eller? Hur ser det ut på er? Ska den inte hänga så gott som rakt ned? Jag har faktiskt tänkt tidigare på att jag har fått lite Karl-Alfred-pucklar på mina biceps sedan jag tog upp träningen igen för tre-fyra månader sedan. För några år sedan tenderade mina biceps att bli mer "avlånga" när jag spände dem.

Är det stretching som gäller? Hälften av alla röster jag hört säger att det är onödigt och inte vetenskapligt bevisat medan den andra halvan säger att det är livsviktigt. Jag stretchar aldrig.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är verkligen svårt att öka i vikter när man väl har nått ett tak tycker jag. Dessutom tappar jag maxvikterna fort när jag inte kör tungt på ett tag, är det någon som känner igen sig?

För ett tag sen, som jag skrev om bänkade jag 75 kg, runt 4*3 sets/reps, och planerade en ökning men nu när jag kör ensam, kan träna på samma ställe som min vän längre, så är det till och med svårt att köra 65 kg. Kan det möjligtvis vara att jag slutade äta kreatin?

Har börjat fokusera på marklyft istället, det är najs eftersom man inte är så beroende av någon som passar. Brukar komma upp i 100 eller 110 kg än så länge. Jäkligt skön övning! Tar dock sönder huden i handflatorna regelbunden på detta så kommer behöva köpa handskar.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är verkligen svårt att öka i vikter när man väl har nått ett tak tycker jag. Dessutom tappar jag maxvikterna fort när jag inte kör tungt på ett tag, är det någon som känner igen sig?

För ett tag sen, som jag skrev om bänkade jag 75 kg, runt 4*3 sets/reps, och planerade en ökning men nu när jag kör ensam, kan träna på samma ställe som min vän längre, så är det till och med svårt att köra 65 kg. Kan det möjligtvis vara att jag slutade äta kreatin?

Har börjat fokusera på marklyft istället, det är najs eftersom man inte är så beroende av någon som passar. Brukar komma upp i 100 eller 110 kg än så länge. Jäkligt skön övning! Tar dock sönder huden i handflatorna regelbunden på detta så kommer behöva köpa handskar.

Jag tror inte kreatin påverkar så mycket, kreatin hjälper väl din uthållighet d v s du kanske klarar en eller två repetitioner extra, men jag tror inte din styrka påverkas så mycket.

Jag känner igen mig, mina resultat står stilla väldigt ofta men det beror helt och hållet på dieten, så enkelt är det. Räkna på hur många kalorier och hur mycket protein du äter var dag.

Jag gillar också marklyft! Det förstörde mina händer i början också, men inte längre! Man behöver inte handskar, man behöver bara förstå hur man ska hålla på stången. Kolla den här videon:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror inte kreatin påverkar så mycket, kreatin hjälper väl din uthållighet d v s du kanske klarar en eller två repetitioner extra, men jag tror inte din styrka påverkas så mycket.

Jag känner igen mig, mina resultat står stilla väldigt ofta men det beror helt och hållet på dieten, så enkelt är det. Räkna på hur många kalorier och hur mycket protein du äter var dag.

Jag gillar också marklyft! Det förstörde mina händer i början också, men inte längre! Man behöver inte handskar, man behöver bara förstå hur man ska hålla på stången. Kolla den här videon:

Ah, riktigt bra tips i videon. Jag har helt klart gjort samma fel som han beskriver.

Gällande dieten tror jag inte det är problem här. Äter aldrig chips, godis, läsk, färdigmat och sånt utan kör mycket på fett och protein. Alltid rejält direkt efter träning. Inga proteinshakar eller så dock, för mig är det viktigare att behålla definitionen än att få stora muskler.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ah, riktigt bra tips i videon. Jag har helt klart gjort samma fel som han beskriver.

Gällande dieten tror jag inte det är problem här. Äter aldrig chips, godis, läsk, färdigmat och sånt utan kör mycket på fett och protein. Alltid rejält direkt efter träning. Inga proteinshakar eller så dock, för mig är det viktigare att behålla definitionen än att få stora muskler.

Har du faktiskt räknat på hur mycket du äter? För att framgångsrikt kunna höja dina lyft behöver du varje dag sätta i dig omkring 2g protein per kg du väger, och 200-500 kalorier utöver vad du bränner.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Första passet...

Bänkpress 20kg (dvs stången)

Knäböj 20kg (dvs stången)

Stångrodd 20kg (dvs stången)

Militärpress N/A

Marklyft N/A

Stronglift 5x5

#beach2020 #begagnatmarknaden #roadtotokyo

Böj 67.5kg, Mark 70kg, Bänk/Rodd 42.5kg och M. Press 35kg. Failade två gånger på militären 35kg och har failat en gång på 37.5kg. Dudududu-Datornörd! :naughty:

Äter på tok för dåligt, pendlar mellan 68 och 70kg, har dock en kula som inte ska existera... Målet är 80kg kroppsvikt (~10% fett) och 2.5*KV i Mark, 2*KV Böj, 1.5*KV Bänk/Rodd och 1*KV i M. Press. Rätt standard, väl?

Med de målen, när kan det anses vara vettigt att börja med prestationsförhöjande preparat? Kommer att köra rent minst 1-1.5 år åtminstone, efter det är väl de största nybörjargainsen bakom en.

När anser ni att ni själva är "starka" och/eller "i form"? Vid vilka vikter och vilka reps?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Är det någon annan som har gått ned i vikt i samband med att ni har gått på gymmet? Jag började gå snabba promenader i samband med att jag tog upp styrketräningen i somras och jag rasade i vikt från cirka 95 kilo till 88 kilo (kan inte minnas när jag vägde så lite senast, måste seriöst ha varit i slutet på högstadiet). Nu har jag fått någon form av omvänd anorexi, för jag tycker att jag har blivit för tanig. Jag vet att detta kanske låter lite drygt eftersom många skulle kunna döda för att komma i den formen som jag är nu, särskilt med tanke på hur lite ansträngning jag faktiskt har lagt ned, men jag känner helt enkelt att jag vill bli bredare igen. Armarna såg större ut när jag vägde mer... :rolleyes: Men detta är ju givetvis ett finfint incitament till att börja lägga på sig mer gainz!

Det jag ville komma fram till är att nu när jag kollar på bilder som jag har tagit för någon vecka sedan så tycker jag trots allt att jag inte ser så liten ut. Man får fan en skev bild av sig själv när man speglar sig för mycket, det är ganska skrämmande. :ermm: Men det kanske också är därför som folk håller sig motiverade att fortsätta träna? Jag är i alla fall glad att jag inte äger någon våg, för jag tror att jag skulle ställa mig på den alldeles för ofta.

Edit: För att ge inlägget lite mer substans så kan jag berätta vad jag gjorde för att tappa sju kilo på ett par månader. Mina matvanor har sett ut såhär:

Matvanor

Frukost

Kvarg blandat med yoghurt och flingor

Två-tre knäckemackor

Ofta ett par ägg

Lunch

Matlåda från dagen innan. Förhållandevis stor portion.

Middag

Lagar mat eller tar en matlåda från frysen. Förhållandevis stor portion.

Har egentligen bara några standardrätter som jag varierar mellan. Chili con carne, köttfärssås, korvstroganoff, ugnspannkaka eller någon enkel kycklinggryta.

Kvällstid

Liknande frukosten, men ibland blir det havregrynsgröt eller omelett. Skippar ibland det här målet.

I övrigt har jag börjat dricka ett par proteinshakes om dagen och så gott som helt och hållet slutat med godis, fika och dylikt. Öl och annan alkohol dricker jag bara vid väl valda tillfällen.

Som motion har jag veckovis gått två-tre snabba promenader (eller ja, powerwalks som kidsen säger nu för tiden) om cirka sju kilometer. Gymmat i snitt två-tre gånger per vecka.

Det är allt, och nu passar inga jeans längre. :( / :)

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Är det någon annan som har gått ned i vikt i samband med att ni har gått på gymmet? Jag började gå snabba promenader i samband med att jag tog upp styrketräningen i somras och jag rasade i vikt från cirka 95 kilo till 88 kilo (kan inte minnas när jag vägde så lite senast, måste seriöst ha varit i slutet på högstadiet). Nu har jag fått någon form av omvänd anorexi, för jag tycker att jag har blivit för tanig. Jag vet att detta kanske låter lite drygt eftersom många skulle kunna döda för att komma i den formen som jag är nu, särskilt med tanke på hur lite ansträngning jag faktiskt har lagt ned, men jag känner helt enkelt att jag vill bli bredare igen. Armarna såg större ut när jag vägde mer... :rolleyes: Men detta är ju givetvis ett finfint incitament till att börja lägga på sig mer gainz!

Det jag ville komma fram till är att nu när jag kollar på bilder som jag har tagit för någon vecka sedan så tycker jag trots allt att jag inte ser så liten ut. Man får fan en skev bild av sig själv när man speglar sig för mycket, det är ganska skrämmande. :ermm: Men det kanske också är därför som folk håller sig motiverade att fortsätta träna? Jag är i alla fall glad att jag inte äger någon våg, för jag tror att jag skulle ställa mig på den alldeles för ofta.

Edit: För att ge inlägget lite mer substans så kan jag berätta vad jag gjorde för att tappa sju kilo på ett par månader. Mina matvanor har sett ut såhär:

I övrigt har jag börjat dricka ett par proteinshakes om dagen och så gott som helt och hållet slutat med godis, fika och dylikt. Öl och annan alkohol dricker jag bara vid väl valda tillfällen.

Som motion har jag veckovis gått två-tre snabba promenader (eller ja, powerwalks som kidsen säger nu för tiden) om cirka sju kilometer. Gymmat i snitt två-tre gånger per vecka.

Det är allt, och nu passar inga jeans längre. :( / :)

Klaga inte så mycket, det är bra för både dig och din kropp att inte väga så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Idag skedde två viktiga saker.

1. Jag plockade äntligen upp 35-kiloshantlarna till hantelpressen (lutad bänk). Det var tungt, men det gick.

2. Som en följd av ettan så lyfte jag för första gången tyngre än min träningspartner. Nu börjar han bli lite orolig att jag ska gå om honom efter de fem år vi har tränat tillsammans. B)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Fick inget gehör från polarna så jag skryter här istället. Har för första gången lyft tresiffrigt i bänkpress. 100 kilo i två set á fyra reps. Ska testa att maxa innan året är slut. :D

Vi har börjat köra de tyngsta övningarna (bänkpress, benböj, marklyft, axelpress och skivstångsrodd) i fem set om fem repetitioner. Det har verkligen gett resultat; det känns just nu som att man kan öka vikterna från pass till pass. Men det handlar nog om att vi "gick på i gamla skor" när vi körde tre set á åtta-tio reps och aldrig riktigt utmanade oss. I just bänken har jag haft värdelös teknik innan så för två-tre månader sedan hade jag problem med 70-75 kilo... Ska köra med 95/97,5 kilo i 5x5 i ett par veckor framöver tills det känns lite stabilare och sedan kan jag nog utgå ifrån att jag kan köra med 100 varje gång... B)

Hur går det med gymmandet för er andra? Av folkantalet att döma känns det verkligen som att det är högsäsong just nu, i alla fall på mitt gym.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till 100kg bänk, Kebab! Fan vad mäktig siffra att kunna skryta med! w00t_1181130_0.gif

Kör ni samma vikt alla 5 set? Normalt brukar man väl trappa upp när man kör 5 set är vad jag hört. Typ första settet 50%, andra settet 75% och därefter 3x100%.

Min uppdatering:

Det går framåt för mig, tyvärr går det ofta bakåt också. Jag hade en period i slutet av sommaren där jag först inte tränade p g a semester, sedan blev jag sjuk i två veckor och sedan var det crunch på jobbet i nästan en månads tid och då hade jag ingen tid för träning heller. Det är rätt sorgligt hur fort man tappar vid uppehåll i jämförelse med hur mycket långsammare det går uppåt vid träning.

MEN, sedan kom jag på banan återigen och rivstartade med en ny rutin. Den har fungerat jävligt bra, tycker jag. Jag passerade nyligen mina gamla lyft och fortsatte förbi dem i hyfsad takt. Mitt kroppsfett har ökat en aning men det har ju mängden muskler också. Det är ju vinter så lite extra hull nu gör inget, så länge jag blir av med det igen till sommaren! Jag har fått lättare att äta ordentligt nu, min aptit har ökat helt enkelt.

Nyligen när jag flyttade (inom Malmö) gick jag igenom alla mina kläder för att se om det fanns plagg som skulle slängas osv och det var galet många plagg som var på tok för små för mig. När jag flyttade till Malmö vägde jag knappa 65kg tror jag, klockade in på 80kg senast jag vägde mig.

Här är f.ö min rutin! Den är väldigt lik alla vettiga rutiner med basövningar såsom SL och SS men den här är den som gett mig bäst resultat: http://www.aworkoutr...orkout-routine/

Redigerad av Siana
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grattis till 100kg bänk, Kebab! Fan vad mäktig siffra att kunna skryta med! w00t_1181130_0.gif

Kör ni samma vikt alla 5 set? Normalt brukar man väl trappa upp när man kör 5 set är vad jag hört. Typ första settet 50%, andra settet 75% och därefter 3x100%.

Min uppdatering:

Det går framåt för mig, tyvärr går det ofta bakåt också. Jag hade en period i slutet av sommaren där jag först inte tränade p g a semester, sedan blev jag sjuk i två veckor och sedan var det crunch på jobbet i nästan en månads tid och då hade jag ingen tid för träning heller. Det är rätt sorgligt hur fort man tappar vid uppehåll i jämförelse med hur mycket långsammare det går uppåt vid träning.

MEN, sedan kom jag på banan återigen och rivstartade med en ny rutin. Den har fungerat jävligt bra, tycker jag. Jag passerade nyligen mina gamla lyft och fortsatte förbi dem i hyfsad takt. Mitt kroppsfett har ökat en aning men det har ju mängden muskler också. Det är ju vinter så lite extra hull nu gör inget, så länge jag blir av med det igen till sommaren! Jag har fått lättare att äta ordentligt nu, min aptit har ökat helt enkelt.

Nyligen när jag flyttade (inom Malmö) gick jag igenom alla mina kläder för att se om det fanns plagg som skulle slängas osv och det var galet många plagg som var på tok för små för mig. När jag flyttade till Malmö vägde jag knappa 65kg tror jag, klockade in på 80kg senast jag vägde mig.

Här är f.ö min rutin! Den är väldigt lik alla vettiga rutiner med basövningar såsom SL och SS men den här är den som gett mig bäst resultat: http://www.aworkoutr...orkout-routine/

Ja, jag har också alltid hört tidigare att man ska trappa upp när man kör så många set... Han jag tränar med tog med mig till en av hans jobbarkompisar som är karatetränare för att vi skulle lära oss lite "riktiga" övningar som vi aldrig har gett oss på innan såsom marklyft, skivstångsrodd och benböj. Det var karatetränaren som tyckte att vi skulle träna på det viset för att få upp en bra grundstyrka. Schemat han föreslog, och som vi följde i en månad, är identiskt med det du länkade plus plankan på pass A och dips på pass B. Vi tyckte dock att det kändes konstigt att inte träna armarna mer, så nu har vi gått tillbaka till att köra tresplit enligt följande:

Bröst + triceps

Rygg + biceps

Axlar + ben + mage

Då blir det som sagt var en övning per pass där vi kör 5 x 5 och resten av övningarna blir 6-8 x 3. Blir verkligen trött på ett helt annat sätt nu och man känner verkligen resultat! Det bästa är nästan att trapsen börjar växa till sig efter alla år, ser snart ut som dig i tjurnacken. B)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har också alltid hört tidigare att man ska trappa upp när man kör så många set... Han jag tränar med tog med mig till en av hans jobbarkompisar som är karatetränare för att vi skulle lära oss lite "riktiga" övningar som vi aldrig har gett oss på innan såsom marklyft, skivstångsrodd och benböj. Det var karatetränaren som tyckte att vi skulle träna på det viset för att få upp en bra grundstyrka. Schemat han föreslog, och som vi följde i en månad, är identiskt med det du länkade plus plankan på pass A och dips på pass B. Vi tyckte dock att det kändes konstigt att inte träna armarna mer, så nu har vi gått tillbaka till att köra tresplit enligt följande:

Bröst + triceps

Rygg + biceps

Axlar + ben + mage

Oj, jag är förvånad över att du inte kört basövningar tidigare. Trodde du inte var en s k brosplittare. tongue_1181744_0.gif

Scrollade du igenom hela länken jag skickade? I slutet lägger han in en alternativ rutin, efter den här fina kommentaren:

But, you see, I know that no matter how many times I explain that this routine is totally ideal for beginners as is, many people are just going to ignore me and add more to it as they please.

You were already thinking about doing it, weren't you? Don't lie. Admit it.

Well, if you are one of these people (shame on you, silly beginner!), this second version of the program is my attempt at helping you not listen to me in a way that doesn't completely screw things up.

biggrin_1182204_0.gif

Han lägger i alla fall in armövningar efter det. smile_1181703_0.gif

Då blir det som sagt var en övning per pass där vi kör 5 x 5 och resten av övningarna blir 6-8 x 3. Blir verkligen trött på ett helt annat sätt nu och man känner verkligen resultat! Det bästa är nästan att trapsen börjar växa till sig efter alla år, ser snart ut som dig i tjurnacken. B)

Haha! w00t_1181130_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, jag är förvånad över att du inte kört basövningar tidigare. Trodde du inte var en s k brosplittare. tongue_1181744_0.gif

Scrollade du igenom hela länken jag skickade? I slutet lägger han in en alternativ rutin, efter den här fina kommentaren:

biggrin_1182204_0.gif

Han lägger i alla fall in armövningar efter det. smile_1181703_0.gif

Haha! w00t_1181130_0.gif

Hahaha! Nu känner jag mig skyldig. Jag har varit en äkta discogymmare tills alldeles nyligen. För två månader hade jag aldrig tränat ben eftersom de alltid har varit stora ändå... Men sedan gick jag ned i vikt och det var tydligt att lår och röv drog nitlotten där, så det är helt klart något som jag ska jobba på nu.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...