Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

Jag skippade deffningen, för jobbigt att räkna kalorier när man älskar mat.

Men träningen går bra, uppe i 75kg bänk nu. Väger 84.5kg så det är en bit kvar. Nu har jag dessutom börjat med kreatintillskott så det blir väl ett par kilo kroppsvikt extra inom kort.

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skippade deffningen, för jobbigt att räkna kalorier när man älskar mat.

Men träningen går bra, uppe i 75kg bänk nu. Väger 84.5kg så det är en bit kvar. Nu har jag dessutom börjat med kreatintillskott så det blir väl ett par kilo kroppsvikt extra inom kort.

Kreatintillskott är nice! Men jag fann att det som stod på nätet om att man kunde lägga på sig mellan 0,5-1,5 kg bara på grund av att det binder mer vätska inte riktigt stämde. Personligen märkte jag ingen skillnad, men det måste vara individuellt eftersom folk hävdar att de till och med har blivit lite "plufsiga" efter att ha käkat kreatin ett tag.

Hur som helst så märker man faktiskt skillnad på riktigt när man maxar kreatinreserverna. De där sista lyften, eller till och med den sista biten av ett lyft, går liksom att dra ut på lite mer. När man vanligen skulle behöva hjälp av sin träningskamrat, eller kanske till och med ge upp, kan man lägga i en något högre växel som gör att man lyckas få upp vikterna. Jag var skeptisk till en början, men bestämde mig för att satsa eftersom det är ett ämne som finns helt naturligt i kött (men genom måltider får man sällan i sig så mycket som kroppen kan absorbera).

Dessvärre upplevde jag en otrevlig bieffekt; jag började ganska snart känna spänningar, eller ja "obehag" kring hjärtat... Och det är ju lite oroväckande. Tog ett uppehåll och hoppade på kreatintåget igen efter ett par månader, fast med samma resultat. Googlade lite och hittade en eller två källor på folk har upplevt detta, men det verkar vara högst ovanligt. Det känns självklart inte värt för mig att inta kreatintillskott, men jag tycker det är väldigt tråkigt. :(

Edit: Skrev inte riktigt detta till dig, The_Dude, utan mer till den som undrade vad kreatin är. :P

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har justerat mitt kaloriintag. Försöker hitta hur mycket jag äter för att fortfarande kunna öka mina lyft. Gick in för hårt med min deff biggrin_1182204_0.gif jag är ju inte så stor att jag behöver göra det..

Jag köpte kreatin också, eftersom att ni talade så väl om det. Hur tar ni det? På burken jag köpte står det att de rekommenderar 3g per morgon.

Redigerad av Siana
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar det en gång om dagen men tiderna brukar bli oregelbundna, kan inte tänka mig att det spelar så stor roll. Blandar en tesked i ett glas vatten men det kreatinet jag har löser sig typ inte så jag får virvla upp det med en sked och sedan klunka i mig det. Finns det bättre sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar det en gång om dagen men tiderna brukar bli oregelbundna, kan inte tänka mig att det spelar så stor roll. Blandar en tesked i ett glas vatten men det kreatinet jag har löser sig typ inte så jag får virvla upp det med en sked och sedan klunka i mig det. Finns det bättre sätt?

Haha, jag gjorde något liknande. Alternativt kan du ju fylla ett litet glas, hälla i kreatinet, dricka upp, hälla i vatten igen och dricka up. I runda två borde du få med det som hamnat på botten från runda ett. happy_1182248_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hur mycket då?

Allt jag vet om kreatin kommer från den här välskrivna artikeln som jag läste för ett par år sedan. Där står att:

Man bör inta runt 5 g kreatin dagligen oavsett om man tränar den dagen eller inte. Det finns inga dokumenterade extra positiva effekter vid styrketräning eller idrottande av att inta mer än 5 g kreatin/dag. Intag av mer än 5 g/dag kommer endast leda till att njurarna får jobba extra med att få ut kreatin ur kroppen med urinen. Undantaget möjligen om man har många kilo muskelmassa (kroppsvikt på minst 85 kg hård) då man kan behöva höja intaget till 6-7 g/dag för att behålla nivåerna på max.

När man börjar ta kreatin kan man använda sig av en uppladdningsfas i form av ett intag på 5 g kreatin 4 gånger per dag under 4-5 dagar. Detta mättar muskulaturen på kreatin och man behöver efter detta bara inta 5 g/dag för att hålla uppe nivåerna. Uppladdningsfas är inget måste och man får troligen samma effekt av att inta 5 g/dag konstant. Skillnaden blir att det tar längre tid tills nivåerna av Cr-totalt är fullt höjda.

Tidpunkt på dagen

Man har inte kunnat påvisa någon akut effekt av kreatin utan effekten kommer av de höjda kreatinnivåerna i muskulaturen. Detta innebär att det inte spelar någon stor roll när man intar sitt kreatin under dagen. Kreatin förbättrar glykogeninlagringen och ett stort intag av kolhydrater tillsammans med kreatin efter aktivitet kan också höja intaget av kreatin i muskulaturen så man kan med fördel inta kreatin efter träning i samband med ett stort kolhydratintag. Intag av kreatin tillsammans med mat är en bra idé för personer som lätt blir irriterade i magen.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Nej nu jävlar. :( Blev taggad efter att ha skrivit i den här tråden, så jag roffade åt mig ett par veckors ranson av en kompis kreatin. Den här gången av märket Fairing (som anses vara ganska fint), för jag tänkte att det kanske blir annorlunda med ett annat fabrikat. Men icke. Efter inte ens en vecka börjar "trycket", eller snarare "obehaget" runt hjärtat att tillta. Det får helt enkelt bli ett kreatinfritt liv för mig. Tredje gången jag testar nu...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej nu jävlar. :( Blev taggad efter att ha skrivit i den här tråden, så jag roffade åt mig ett par veckors ranson av en kompis kreatin. Den här gången av märket Fairing (som anses vara ganska fint), för jag tänkte att det kanske blir annorlunda med ett annat fabrikat. Men icke. Efter inte ens en vecka börjar "trycket", eller snarare "obehaget" runt hjärtat att tillta. Det får helt enkelt bli ett kreatinfritt liv för mig. Tredje gången jag testar nu...

Står på någon sida att det är en vanlig biverkning. Det kan ju vara så att du redan får i dig tillräckligt med kreatin naturligt? Annars kan du ju testa medmindre doser.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Sämst, jag har från att alltid väga 'för lite', typ 59-60kg gått till att väga ca 63kg och jag har fått en liten mage. Kanske inte så jävla konstigt när jag endast sitter framför datorn hela dagarna utan att gå ut >_<. Har i alla fall börjat att tänka på vad jag äter och har börjat att cykla lite mer. Känns så fel att ha fett :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sämst, jag har från att alltid väga 'för lite', typ 59-60kg gått till att väga ca 63kg och jag har fått en liten mage. Kanske inte så jävla konstigt när jag endast sitter framför datorn hela dagarna utan att gå ut pinch_1182596_0.gif. Har i alla fall börjat att tänka på vad jag äter och har börjat att cykla lite mer. Känns så fel att ha fett sad_1182040_0.gif

Hur lång är du?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Sämst, jag har från att alltid väga 'för lite', typ 59-60kg gått till att väga ca 63kg och jag har fått en liten mage. Kanske inte så jävla konstigt när jag endast sitter framför datorn hela dagarna utan att gå ut pinch_1182596_0.gif. Har i alla fall börjat att tänka på vad jag äter och har börjat att cykla lite mer. Känns så fel att ha fett sad_1182040_0.gif

Efterbliven? Liten mage på 3kg? Från "för lite"?

Jag har gått upp 30kg drygt sen jag var som mest vältränad, men då var jag "för smal". Bara du går och skiter så har du minskat hälften av dina såkallade magkilon. Du har absolut inte fett, så sluta tänk på det.doh_1193122_0.gif

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite väl hårda ord från Stells sida kanske, men jag håller med om att du inte ska gå och tänka särskilt mycket på det där. Det är lite oroväckande att du tycker att du har fått fett på magen när det handlar om en såpass liten viktökning. Men självklart är det ju alltid en bra idé att tänka på vad man äter och att röra på sig!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lite väl hårda ord från Stells sida kanske, men jag håller med om att du inte ska gå och tänka särskilt mycket på det där. Det är lite oroväckande att du tycker att du har fått fett på magen när det handlar om en såpass liten viktökning. Men självklart är det ju alltid en bra idé att tänka på vad man äter och att röra på sig!

Hårda ord? Du kan omöjligt se någon skillnad på 3kg kroppsmassa även om alla 3kg skulle sätta sig rakt på magen. Skulle i kobbes fall tro att det isf handlar om att han tappat muskelmassa i magen så att den ser hängigare ut.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hårda ord? Du kan omöjligt se någon skillnad på 3kg kroppsmassa även om alla 3kg skulle sätta sig rakt på magen. Skulle i kobbes fall tro att det isf handlar om att han tappat muskelmassa i magen så att den ser hängigare ut.

Tre kilo fett på bagen/buken känns faktisk en hel del, särskilt från att ha gått från att aldrig haft fett runt magen.

Edit: Kan jutilläga att jag hade mer muskelmassa då också. Så det kan vara mer än 3kg fett som tillkommit.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tre kilo fett på bagen/buken känns faktisk en hel del, särskilt från att ha gått från att aldrig haft fett runt magen.

Edit: Kan jutilläga att jag hade mer muskelmassa då också. Så det kan vara mer än 3kg fett som tillkommit.

Men du kan omöjligt ha gått upp bara 3 kilo och få en rund mage av det. Det lägger sig inte enbart på magen, annars har du gått upp mer kilon än du säger.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...