Jump to content

Träningstråden


Ante_freeman
 Share

Recommended Posts

2017-05-24 at 17:22, Henkibojj skrev:

Vad är det för fel på den här killen som gör att han ser så sjukt benig ut? Vad är det han missat? Jag tycker att det inte verkar som att han har några muskler i varken rygg eller axlar. Eller nån annanstans heller egentligen, det skulle lika gärna kunna vara implantat alltihopa.

ck.JPG

Han har rätt små traps, kan vara det som får honom att inte se så "grov" ut. I övrigt är det inte en så pjåkig kropp, han är kanske inte urstark relativt sett men starkare än genomsnittet. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Ligger fortfarande runt 30kg- från förra året, helt sjukt vad svårt det blir att tappa vikt efter ett tag! Har visserligen gått från ett BMI på 31 till ett på 22, så på den skalan ser det ju helt okej ut, men de antydningar till gubbtuttar och magen jag har kvar vägrar fan att ge med sig...

Jag springer 3-4ggr i veckan och styrketränade på daglig basis fram tills sommarlovets början, det har blivit en paus nu över sommarlovet.

Dagsformen ser ut som följande.

IMG_4529.thumb.PNG.faf2abbc1846a6851cc1e6cb1438db0e.PNG

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Sprang Midnattsloppet i Stockholm i helgen. I år har jag bara sprungit två gånger tror jag, femkilometersspåret. Någon mil har jag aldrig sprungit förrän i förra veckan, och jag fick rätt bra resultat. Väl i Stockholm hade jag nog lagt in mig i en för långsam grupp, för jäklar vad jag ständigt behövde parera och springa om folk. Backarna var värst, där halvdog folk medan jag såg tillfälle att spurta. Istället fick jag trippa bakom folk som gick över hela bredden, även i omkörningsspår.

Till slut lättade det och jag kutade en rekordkilometer på under fem minuter, i slutet av en hel mil. Det tog jag som ett tydligt tecken på att jag kan mycket bättre än såhär och att jag borde lägga mig i en snabbare grupp nästa gång. Jag kanske har hittat en sport för mig trots allt! :)

Screenshot_20170821-162151.thumb.jpg.45684f61f639b3f99dafb4400f641e24.jpg

Screenshot_20170821-162109.thumb.jpg.ab9d3919ca3d1f5a9f98c0cabedddaba.jpg

Screenshot_20170821-161900.thumb.jpg.009fc61599b11140d68152459e6456fd.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Tränar sedan två månader tillbaka MMA två gånger i veckan. Utöver det styrketränar jag fyra dagar i veckan. Vilar på lördagar och kör ett lättare träningspass på söndagar. MMA är utan tvekan den bästa träningsformen jag någonsin prövat! Svetten rinner, själförtroendet ökar och man lär sig med tiden att man inte är gjord av glas och att man faktiskt kan ta rejält mycket stryk utan att dra på sig några allvarligare skador.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

20 timmar sedan, antepanteboy skrev:

Tränar sedan två månader tillbaka MMA två gånger i veckan. Utöver det styrketränar jag fyra dagar i veckan. Vilar på lördagar och kör ett lättare träningspass på söndagar. MMA är utan tvekan den bästa träningsformen jag någonsin prövat! Svetten rinner, själförtroendet ökar och man lär sig med tiden att man inte är gjord av glas och att man faktiskt kan ta rejält mycket stryk utan att dra på sig några allvarligare skador.

För en som inte vet så mycket mer om MMA än vad man kan se på tv... Hur funkar det när man tränar? Alltså, hur mycket kroppskontakt har man egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, Kebab skrev:

För en som inte vet så mycket mer om MMA än vad man kan se på tv... Hur funkar det när man tränar? Alltså, hur mycket kroppskontakt har man egentligen?

I nybörjargruppen jag tränar i har vi rätt mycket kroppskontakt en gång i veckan då vi tränar grappling, alltså lås, escapes och mer eller mindre en variant av brottning. Vi kör fortfarande på en väldigt Basic nivå och är alltså inte allt för intensiva. Tapout (två klapp på motståndarens kropp) så släpper han/hon och man börjar om. När vi kör standing, alltså boxning, sparkar och fotarbete, har vi full utrustning och använder oss av mitsar. Vid sparring (typ träningstävling) är det en lite högre nivå och då är det tapout som gäller. 

Den avancerade gruppen är bra mycket mer primitiv. Rejäl sparring utan mitsar. Men återigen, man kan ta rejält med stryk utan att dra på sig så mycket skador.

Testa! Det är kanonkul! :)

 

Redigerad av antepanteboy
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Efter att inte ha tränat över huvud taget på flera år så har jag nu börjat springa varannan dag och köra lite träning hemma (sit-ups, armhävningar, squats, bullwork etc). Jag har också slutat röka. Jag har inget mål i form av en viss vikt eller liknande, jag vill bara få upp min kondition så att jag kan ge bättre live-framträdanden utan att bli helt utmattad, och sen bara få lite mer muskler. Jag är inte så intresserad av att bli stor och stark, bara mer hälsosam och konditionen är det som står mest i fokus.

Tips på diverse olika saker (rekommenderad kost, enklare övningar, vad som helst) mottages mer än gärna!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
2018-07-31 at 22:16, antepanteboy skrev:

 

Jag har fokuserat stenhårt på träning och kost de senaste månaderna. Styrka (1-5 reps/set) 2ggr/vecka och hypertrophy (6-12 reps/set) 2ggr/vecka. Ser mest förändring på armar och axlar, men benen börjar få en fin form de också!

Moii.thumb.jpg.a585597e64a2bf9a01bf273eb84e3826.jpg

Därja! Är det PHUL eller? :) Helt klart en tydlig förbättring, grymt jobbat - kör hårt! 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ey grabbs. Jag har köpt mig ett gymkort på prov som börjar nästa vecka. Visst, säg vad ni vill men jag har aldrig gått på gym. Var börjar man ens? Jag vill ha en stark och frisk kropp. Kommer bra bröst- och magmuskler på köpet är det bra. Biceps har minst prio. Behöver träna rygg också. Ben vet jag att man inte ska glömma, och det kommer jag heller inte. Vill få tillbaka mina starka lår från byggtiden. Nu är det två pinnar :ph34r:

Nån bra hemsida ni kan tipsa om?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

en timme sedan, Henkibojj skrev:

Ey grabbs. Jag har köpt mig ett gymkort på prov som börjar nästa vecka. Visst, säg vad ni vill men jag har aldrig gått på gym. Var börjar man ens? Jag vill ha en stark och frisk kropp. Kommer bra bröst- och magmuskler på köpet är det bra. Biceps har minst prio. Behöver träna rygg också. Ben vet jag att man inte ska glömma, och det kommer jag heller inte. Vill få tillbaka mina starka lår från byggtiden. Nu är det två pinnar :ph34r:

Nån bra hemsida ni kan tipsa om?

Jag skulle rekommendera att du börjar med tre helkroppspass i veckan. Måndag, onsdag och fredag. Under de passen går du igenom hela kroppen med fokus på grundövningarna. Bänkpress, marklyft, knäböj och stångrodd är fyra övningar jag kan rekommendera, då bänk och rodd tränar (i princip) hela överkroppen och mark och böj hela underkroppen.

Chins och pullups är också bra att slänga in! Vadpress likaså, men i övrigt anser jag att det inte behövs mer än fyra grundövningar tre dagar i veckan för att få en bra start, en bra form och en stabil grundstryka.

I ett senare skede skulle jag rekommendera samma upplägg som jag kör (Strength/Hyper 4ggr/v) för att sedan avancera ytterligare till push/pull/legs!

Kosten är viktigare än träningen! Alla funkar olika, men 2g carbs/kg kroppsvikt, 1-1.5g protein/kg kroppsvikt och 20% (av ditt dagliga intag) fett per dag brukar bara en bra tumregel att gå efter. 

Hoppas detta var till någon hjälp! Bara att höra av dig om du har frågor! :)

  • Tack! 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Ey grabbs. Jag har köpt mig ett gymkort på prov som börjar nästa vecka. Visst, säg vad ni vill men jag har aldrig gått på gym. Var börjar man ens? Jag vill ha en stark och frisk kropp. Kommer bra bröst- och magmuskler på köpet är det bra. Biceps har minst prio. Behöver träna rygg också. Ben vet jag att man inte ska glömma, och det kommer jag heller inte. Vill få tillbaka mina starka lår från byggtiden. Nu är det två pinnar :ph34r:

Nån bra hemsida ni kan tipsa om?

Håller med antepanteboy.

Några matnyttiga länkar och program. Du kan inte gå fel med något av dessa utan se vad som tilltalar dig bäst.

Starting Strength
Stronglifts
Greyskull LP
Och så min personliga favorit, A Workout Routine.

Som du märker är programmen väldigt lika varandra och det är ingen slump; det här är bevisat det effektivaste sättet för en nybörjare att bli stark på kortast tid. Glöm bort kluddiga program med alldeles för många komplexa övningar som du kommer lyfta ingenting i eftersom du är ny, du ska köra på få lyft och lyfta så tungt som möjligt. Det är först i framtiden du behöver skapa ett mer avancerat program eftersom denna effektiva metod slutar att fungera. Det är därför det är värdelöst att kopiera bodybuilders rutiner, ett misstag som tyvärr många nybörjare gör.

Slutligen vill jag säga att du heller inte ska läsa dig in för mycket på vad du får och inte får göra. Om du älskar att bicepscurla och det inte finns med i programmet så för fan, kör på med dina curls. Det absolut, absolut viktigaste med din rutin är att du HAR KUL så att du ser fram emot att gå och träna, annars kommer det vara omöjligt att hålla det uppe. Hellre en kass rutin i ett år än en bra rutin du tröttnar på efter en månad. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...
  • 2 months later...
13 timmar sedan, antepanteboy skrev:

Och där var 12-veckors programmet slut! Tänkte fortsätta ett tag med upplägget jag kört, för att tighta till mig ytterligare. Såhär ser progressen ut.

 

 

Bra jobbat! Och skönt att se att jag inte är den enda som får plocka fram vaxningsmaskinen ibland. ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...