Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Har under senare tid läst den här boken, ska lämna in recensionen imorgon.

Skymningsbarn av Torey Hayden

Jag har läst boken â€Skymningsbarn†av författaren Torey Hayden. Det är en sann historia som handlar om Torey och hennes arbete; att jobba med barn som har lidit av övergrepp och våld i hemmet. Många av barnen lider av något som kallas för â€selektiv mutismâ€, vilket innebär att de till följd av hemskheterna de har upplevt vägrar att prata. Hennes specialområde är att få dessa barn att börja prata och att leva normala liv igen.

I den här boken jobbar hon med två barn, Drake som är fyra år och som vägrar att tala, och nioåriga Cassandra som i flera år blev sexuellt utnyttjad av sin farbror. Torey träffar även 82-åriga Gerda, som till följd av en stroke är djupt deprimerad och som därför inte talar med någon.

Trots att Torey har studerat och arbetat med liknande fall i tiotals år, visar det sig att de här personerna är väldigt speciella, och hon får stora problem med att hjälpa dem att lösa deras problem.

De tre personerna har inget med varandra att göra, utan det är bara så att Torey arbetade med just dem under tidsperioden som boken berättar om.

Boken utspelar sig i princip uteslutande på sjukhus och på behandlingshem för barn. Eftersom ordet â€e-mail†finns med i texten så förstår jag att tidsperioden i boken (som för övrigt är runt ett halvår) utspelar sig på sent nittiotal eller nu, i början på 2000-talet. Hade inte det ordet funnits med, så hade det varit jättesvårt att ens fastställa vilket årtionde boken utspelar sig i. Årtalet har med andra ord ingen betydelse för boken och dess rollinnehavare, för i så fall skulle det ju vara utskrivet. Dessutom antar jag att sjukhus och omvårdnadshem fungerar likadant idag som de gjorde för trettio år sedan, alltså finns det ingen mening med att nämna några årtal.

När man läser boken förstår man att det inte är något enkelt jobb Torey har. Barnen är i de flesta fallen inte särskilt samarbetsvilliga och kan faktiskt vara riktigt otrevliga.

Därför består en stor del av boken av långa och utdragna dialoger mellan Torey och de utsatta barnen. Eftersom de inte vill lyssna på henne, upprepas ofta samma saker om och om igen, vilket kan göra det ganska segt och långtråkigt i längden.

Språket i boken är ganska lättförståeligt, och när det kommer medicinska uttryck eller termer, så blir de oftast förklarade. Nackdelen med detta är dock att det oftast blir flera sidor långa förklaringar om bara ett ord. Torey lägger även gärna in små sidoberättelser som handlar om barn som hon har jobbat med som har lidit utav detta. Det här tar upp mycket plats i boken, och i ärlighetens namn så ska jag säga att jag vid några tillfällen hoppade över flera sidor i sträck, eftersom det som det stod där var helt oväsentligt till resten av berättelsen.

Det som driver en att läsa klart hela boken är dock att man allt eftersom får veta mer om barnens bakgrunder och anledningarna till att de behöver hjälp av barnpsykiatrier. Det är oftast väldigt grova och hemska saker man får reda på, och de kan väcka mycket starka känslor i en. Men det är ändå oerhört intressant att läsa om, och jag måste säga att författaren verkligen lyckas med att framföra sitt budskap; att inse hur bra man egentligen har det ställt.

Mitt omdöme om boken blir ett â€okejâ€. Jag har läst två andra böcker av samma författare, â€Rävungen†och â€Burpojkenâ€, och de handlade i princip om samma sak. Visst, barnen i böckerna har olika bakgrunder och anledningar till att befinna sig på en barnpsykiatrisk sjukhusavdelning, och de terapeutiska arbetsmetoderna skiljer sig mellan de olika barnen. Men det är ändå väldigt enformigt i längden. Tre böcker som nästan är likadana är lite för mycket för mig. Trots detta rekommenderar jag andra att läsa den, för det är verkligen en väldigt intressant och fängslande bok (med undantag från de ointressanta sidoberättelserna). Helst skulle jag vilja rekommendera alla att läsa den här, eller någon annan bok av Torey Hayden, eftersom den verkligen får en att inse hur lyckligt lottad man är här i världen.

Ante

2006-12-13

SP1B

InfoKomp

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Har beställt, väntar leverans på... onsdag.

Brott och Straff, av Fjodor Dostojevskij

Moment 22, av Joseph Heller

Slakthus 5, av Kurt Vonnegut

Jakten på Röd Oktober, av Tom Clancy

Hell's Angels: A Strange and Terrible Saga, av Hunter S. Thompson

Screw-jack and other stories, av Hunter S. Thompson

Har fått upp mitt gamla bok-intresse igen. Tänkte beta av några självklara klassiker.

EDIT: Har nyligen läst ut F&L in Las Vegas och Tio små negerpojkar. Två väldigt olika, men väldigt bra böcker. Rekommenderas!

Redigerad av KvaddadPadda
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekomenderar starkt "De Mörka Materian böckerna".

Leta på nätet efter recensioner, jag orkar inte skriva en.>

Lånar tråden lite

Jag har lust att köpa en sån har "lagbok" på typ 3000 sidor där det står alla möjiga lagar i Sverige..

Finns det att köpa tro?

Såg i en amerikansk film en gång en kille som gav det i pressent till en annan.

Skulle vara kewl att ha.>

Redigerad av Sikorka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag rekomenderar starkt "De Mörka Materian böckerna".

Leta på nätet efter recensioner, jag orkar inte skriva en.>

Lånar tråden lite

Jag har lust att köpa en sån har "lagbok" på typ 3000 sidor där det står alla möjiga lagar i Sverige..

Finns det att köpa tro?

Såg i en amerikansk film en gång en kille som gav det i pressent till en annan.

Skulle vara kewl att ha.>

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_rikes_lag

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_Lagar

Söka efter återförsäljare får du göra själv.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Sommarläste De vilda detektiverna av mexikanska författaren Roberto Belano, invandrarförfattaren Zbignew-nåntings bok Hjälp jag heter Zbignew och Jonas Inde och Martin Kellermans Too Fast for Love under min Italien- och Frankrike-vistelse.

Nu läser jag Brideshead Revisited av Evelyn Vaughn.

Efter den ska jag läsa Harry Potter and the Deathly Hallows, följt av Thomas Manns Döden i Venedig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

På resan till andra sidan pölen, eller hur man säger, hade jag tänkt att frossa i andra människors olycka och läsa en riktig vidrig fängelsebiografi. Jag tänkte dela med mig av de två böcker som verkade intressantast.

Marching Powder handlar om en krake som spärras in i San Pedro-fängelset i Bolivia där livet pågår som vanligt för de skurkar som spärras in, knarkhandel och dylikt förekommer helt fritt, det är som en liten värld för sig där allt, celler, mat och kläder, köps. Och kokain åt en hel världsdel.

Å andra sidan verkar The Damage Done vara snäppet bättre och garanterat mest elände för pengarna, Warren Fellows hamnar i thailändska kurran där han får kämpa för att överleva. Omänsklig tortyr, mat som består av avföring och spontanavrättningar är vardagsmat för de stackare som har oturen att bli tagna i tullen med narkotika i bagaget.

Lidande är alltid bäst på bok.

okka: Hur var Too Fast For Love? Köpvärd? Böckerna här ovanför har jag läst om i Rocky-tidningen för något år sedan, jag gillar det mesta av Kellermans verk.

Redigerad av Pico
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

okka: Hur var Too Fast For Love? Köpvärd? Böckerna här ovanför har jag läst om i Rocky-tidningen för något år sedan, jag gillar det mesta av Kellermans verk.

Man kan säga att det är en komiskt skriven tragedi, med tanke på att Jonas Inde går på en massa tabletter, är psykiskt sjuk och försökte ta livet av sig själv och var inspärrad en längre tid innan han och Kellerman gjorde denna bok. Det är han som skriver, och Kellerman ritar bilder till, och de far genom USA och Inde är väldigt knäpp men den är underhållande. En bagatell, men om man gillar Rocky samt Inde-och-kompani (ganska likt det jag läst av Martin Luuk, faktiskt) så är den köpvärd, om den inte är allt för dyr. Du skulle nog gilla den, tror jag! Den är fin.

Edit.

De Vilda Detektiverna är förresten något av det bästa jag har läst på väldigt länge. Den är ganska tjock, men det ger snarare ett episkt intryck än att den blir svårläst. Den är så oerhört snabb i språk och händelser, så...

Den handlar om en mexikansk poesikrets på sjuttiotalet. Mycket är i dagboksform, det är mycket om sex, det är mycket om poesi, det är mycket om Barcelona, Paris, folk som lever knapert och deras relationer. Väldigt ungdomlig. Mycket exprimenterande (sexuellt så som litterärt). Den är väldigt bra, och jag rekomenderar den till alla. Som sagt, inte svårläst.

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Älskar Stieg Larssons deckare. Senaste jag läste ut var Män som hatar kvinnor, och nu håller jag på med uppföljaren Flickan som lekte med elden, ska nog köpa trean när den kommer på pocket faktiskt.

Är "Män som hatar kvinnor" bra? Hört massa bra om den och har den liggandes här i rummet men jag orkar inte läsa den...om det inte är värt det >_<. Vill förövrigt tipsa om "Snabba Cash" skriven av Jens Laupidus(eller nåt) skönaste bok jag läst på länge.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Håller på att läsa The Alphabet of Manliness. Skit rolig bok. http://www.alphabetofmanliness.com/

book_necklace3_908137_0.jpg

Har även beställt Mass Effect: Revelation som borde komma om någon vecka.

Kan köpas här: http://www.internetbokhandeln.se/mass-effe.../bok-034549816X om någon är intresserad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...