Jump to content

Böcker


Frenzy
 Share

Recommended Posts

Ack, ack...svårt att välja. Men jag har gillat samtliga av Dan Brown's böcker: Änglar och Demoner, Da Vinci Koden, I Cirkelns mitt och Gåtornas Palats. Alla Harry Potter har jag också uppskattat, samtliga Artemis Fowl (och även 'Cosmo Hill' och 'Mellan Himmel och Helvete' av Eoin Colfer), Bara du kan rädda mänskligheten, många av Sven Hassels WWII-romaner...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis börjat läsa Frukta Ingenting av Dean Koontz. Kan inte säga vad jag tycker om boken, har bara läst 1 kapitel. Läste i somras Life Expectancy, Velocity och The Husband av samma författare.

Senast läste jag böckerna om Arn Magnusson av Jan Guillou, lätt de bästa svenska böckerna jag har läst.

Kan även rekomendera alla Dan Browns böcker, böckerna om Harry Potter (dah?) och de andra böckerna som jag har läst av Dean Koontz.

Eudoros: Kanske inte med Jesus, men religion är inblandat. Robert är i vatikanstaten i den boken. Har även en del med partikelfysik att göra.

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Passa på att kolla upp Gåtornas Palats, vilken jag nästan tycker är den bästa av Dan Brown.

Ah, "Gåtornas Palats.

När kodkrypteringsmaskinen som NSA trodde var oövervinnerlig stöter på en kod den inte kan tyda, tillkallas deras bästa kryptograf, matematikern Susan Fletcher. Hon finner att koden är farlig, obrytbar, och att den skulle kunna förlama hela USAs säkerhetsverksamhet."

Även den lät bra. :rolleyes: *Krafsar dit den på önskelistan*

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nej, hur kunde jag glömma? Min absoluta favoritbok inom svensk litteratur är Dogge som är en självbiografi om författarens uppväxt i Solna på sjuttiotalet. Mycket rolig och mysig bok!

Dogge? :rolleyes: Ahh....hade totalt glömt den, den bästa bok jag läst innom ungdomslitteratur :lol: .

Om det finns någon här som föredrar inte fullt så svåra böcker så rekomenderar jag också starkt Kort kjol

Som handlar om en tjej som blir våldtagen av hennes så kallade kompisar.

Emanuel böckerna är ju jävligt bra med och skildrar verkligheten ganska bra

Flickan som älskade Tom Gordon är den bästa bok jag någonsin läst, helt klart.

Den handlar om en flicka i 7-8 års åldern som kommer bort från sin mamma och bror i skogen. Skriven av Stephen King

Där fick ni lite tips :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu läser jag Den siste tempelriddaren av Raymond Khoury, har kommit en bra bit och den är riktigt bra; The Wal-Mart Effect av Charles Fishman, lagom intressant; samt den aldrig sinande strömmen kurslitteratur(zzz).

En av mina favoritböcker är Agatha Christies klassiker Tio Små Negerpojkar-- rekommenderas!

Redigerad av Umberto
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har gjort en liknande tråd förut men men..

Läste Ulf Lundells självbiografi Jack för ett tag sen. Innan dess lite Thompson-böcker och har just läst klart Anad Nagar, The City of Joy

När han har fått mens under naglarna som han slickar bort och känner smaken av kvinna, eller något sådant? Isåfall har jag läst den, den är bra :rolleyes:

Min absoluta favoritbok är Liftarens guide till galaxen

Just nu läser jag "Tre män i en båt" av Jerome K. Jerome.. Vilket jävla namn.

Redigerad av Tweak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Hm, den har jag funderat starkt på att läsa. Är den i samma anda som Da Vinci Koden? D.v.s, har med Jesus och liknande att göra. Eller är den helt annorlunda?

Da Vinci Koden är en exakt kopia av Änglar och demoner.

En tjej som bor hos sin farfar, som blir mördad, hon blir kär i Robert Langdon, det finns en galning, Munk i Da Vinci koden och något liknande i Änglar och demoner, sedan finns det någon som styr galningen.

Båda är bra att läsa men du kommer se att det är likadana böcker. Bara namnen är ändrade. Duktigt dålig fantasi verkar killen ha!

Har läst en del böcker av Dean Koontz, (Tack för tipset Hew, har inte läst den boken) Blixtsken bla.

Läste nu senast Pestens tid av Steven King. Mycket bra bok.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Da Vinci Koden är en exakt kopia av Änglar och demoner.

En tjej som bor hos sin farfar, som blir mördad, hon blir kär i Robert Langdon, det finns en galning, Munk i Da Vinci koden och något liknande i Änglar och demoner, sedan finns det någon som styr galningen.

Båda är bra att läsa men du kommer se att det är likadana böcker. Bara namnen är ändrade. Duktigt dålig fantasi verkar killen ha!

Har läst en del böcker av Dean Koontz, (Tack för tipset Hew, har inte läst den boken) Blixtsken bla.

Läste nu senast Pestens tid av Steven King. Mycket bra bok.

Så lika är de väl ändå inte? Men jag håller med om att det är många saker som är återkommande i alla hans böcker.

T.ex. Han försöker alltid måla upp någon oskyldig som den onde och vice versa. Huvudpersonerna är också en man och en kvinna som det brukar uppstå någon form av romans mellan.

Ingen orsak föresten, Life Expectancy kan jag nog rekomendera varmast, vet dock inte om den har blivit översatt till svenska.

x_simpa_x: Ah, Per Nilsson, en av mina absoluta favoritförfattare för ett par år sedan. Speciellt Baklängeslivet tyckte jag väldigt mycket om :D

Redigerad av Hew
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Da Vinci Koden är en exakt kopia av Änglar och demoner.

En tjej som bor hos sin farfar, som blir mördad, hon blir kär i Robert Langdon, det finns en galning, Munk i Da Vinci koden och något liknande i Änglar och demoner, sedan finns det någon som styr galningen.

Båda är bra att läsa men du kommer se att det är likadana böcker. Bara namnen är ändrade. Duktigt dålig fantasi verkar killen ha!

Har läst en del böcker av Dean Koontz, (Tack för tipset Hew, har inte läst den boken) Blixtsken bla.

Läste nu senast Pestens tid av Steven King. Mycket bra bok.

Tack, jag är bara på kapitel 40 ungefär.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...