Jump to content

Kroppshjälps-Tråden


Karatemorfar
 Share

Recommended Posts

Någon annan här med erfarenhet av Melatonin? Efter två nätter med 3-4 timmars sömn gav jag in och placerade en beställning.

Det har väl möjligtvis hjälpt lite under Atlantflygningar, men det har aldrig fungerat under nätter när jag bara ligger sömnlös. I så fall ger Antihistaminer bättre verkan mot de där långa nätterna.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 8 months later...

Jag fick diagnosen ulcerös proktit nyligen, någon annan på forumet med IBD?

Systern fick samma diagnos lite innan mig så det var rätt väntat, det är ju främst en genetisk sjukdom och våra symptom var liknande. För de som inte vet var det är så tror jag det bestämt är en autoimmun sjukdom som skapar inflammationer i tarmsystemet vilket kan leda till diverse magbesvär. Det är lite som en light weight-version av Crohns. Finns en annan variant som heter ulcerös kolit som påverkar en lite större del av tarmarna - proktit har man bara i ändtarmen. Man har det tyvärr resten av livet men med behandling brukar det inte vara så stora problem. Sedan jag fick min medicin har alla problem mer eller mindre försvunnit och chansen finns att jag kan ha perioder då jag inte behöver medicin alls.

 

I alla fall, bisarraste grejen hände samtidigt. De tog ett gäng blodprov och meddelade mig sedan att jag utöver detta även var laktosintolerant. Jag tyckte det var märkligt eftersom jag sätter i mig mycket mejeriprodukter i samband med träning och aldrig riktigt märkt av några större magproblem på grund av det...

... Någon vecka senare ringer min läkare och informerar mig om att de i labbet fyllt i fel. Jag är inte alls laktosintolerant. Kompetent värre, haha. Undrar vad mer de fyllt i fel på?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-12-22 at 17:07, Siana skrev:

Jag fick diagnosen ulcerös proktit nyligen, någon annan på forumet med IBD?

Systern fick samma diagnos lite innan mig så det var rätt väntat, det är ju främst en genetisk sjukdom och våra symptom var liknande. För de som inte vet var det är så tror jag det bestämt är en autoimmun sjukdom som skapar inflammationer i tarmsystemet vilket kan leda till diverse magbesvär. Det är lite som en light weight-version av Crohns. Finns en annan variant som heter ulcerös kolit som påverkar en lite större del av tarmarna - proktit har man bara i ändtarmen. Man har det tyvärr resten av livet men med behandling brukar det inte vara så stora problem. Sedan jag fick min medicin har alla problem mer eller mindre försvunnit och chansen finns att jag kan ha perioder då jag inte behöver medicin alls.

 

I alla fall, bisarraste grejen hände samtidigt. De tog ett gäng blodprov och meddelade mig sedan att jag utöver detta även var laktosintolerant. Jag tyckte det var märkligt eftersom jag sätter i mig mycket mejeriprodukter i samband med träning och aldrig riktigt märkt av några större magproblem på grund av det...

... Någon vecka senare ringer min läkare och informerar mig om att de i labbet fyllt i fel. Jag är inte alls laktosintolerant. Kompetent värre, haha. Undrar vad mer de fyllt i fel på?

 

Ja, för jätte-jättelänge sedan, efter att P-C lade upp en bild på en massa piller,   lyckades jag googla fram att han har ulcerös kolit.

Finns det några bieffekter av att ha sjukdomen? Bieffekter av medicinen? 

Skönt att du inte hade problem med laktosen i alla fall! 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

26/12/2016 at 10:08, Kebab skrev:

Ja, för jätte-jättelänge sedan, efter att P-C lade upp en bild på en massa piller,   lyckades jag googla fram att han har ulcerös kolit.

Finns det några bieffekter av att ha sjukdomen? Bieffekter av medicinen? 

Skönt att du inte hade problem med laktosen i alla fall! 

Åfan!

Ulcerös kolit/proktit är tydligen inte alls så ovanligt som man kanske kan tro. Jag hade fram tills nyligen aldrig hört talas om den tidigare, men fick veta att både en kollega och min brors sambo också har det. Förmodligen känner vi alla någon eller några med UC, men det är ju inte direkt något man nämner till folk i förbifarten att man har om det inte kommer på tal.
 

Om du inte blir behandlad kan det bli rätt allvarligt. Till en början främst med obehag i magen, krämpor, diarré, blod i avföringen och sådant. Eskalerar inflammationen kan den orsaka feber vilket kan ge stora komplikationer och i extremfall spricker tarmen. Skräckscenarion från komplikationer är stomipåse och/eller cancer.

Med behandling är det inte alls farligt. Jag mår i princip som vem som helst nu, möjligtvis går jag nummer två lite oftare. Jag som har det endast i ändtarmen får ta stolpiller vilket har både sina fördelar och nackdelar. Fördelen är att medicinen inte måste gå igenom hela min kropp utan bara är en lokalbehandling, så bieffekter är mer eller mindre icke-existerande. Nackdelen är förstås det uppenbara, du får stoppa upp ett piller där solen aldrig skiner. Till en början behövde jag ta två om dagen tills inflammationen gått ner, de hjälpte hur bra som helst och jag trappade ner till en om dagen, och därifrån ligger jag nu på 2-4 i veckan vilket verkar fungera bra. Har jag tur kan jag gå perioder helt utan medicin. Man kan jämföra det lite med herpes, man har det hela livet men det kommer och går och det kan gå år innan man får nya utbrott (s.k skov).

Det finns små bieffekter av medicinen - direkt när man tar den får man tampas med känslan av att man måste skita i en sisådär tjugo minuter innan den löses upp eftersom att tarmarna känner att det finns något där. Jag tar den på kvällen och på morgonen måste jag alltid gå nummer två rätt fort eftersom magen känns lite "bubblig", men när jag väl gått är det ingen fara.

 

Uppmanar alla som haft blod i avföringen en längre period att kolla upp sig! Det tog lite tid för mig att orka ta itu med det, jag hoppades att det bara var något temporärt och det är ju ingen som vill genomgå en koloskopi, men är det IBD man har är det inget som går över av sig själv och det är ett dyrt pris helt i onödan man kan komma att få betala om man lämnar det obehandlat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...