Jump to content

Senaste skivköp?


Frenzy
 Share

Recommended Posts

19 timmar sedan, okka skrev:

Höjdarplatta! Fullkomligen älskar titelspåret. Var fann du den? Letat ett bra tag nu utan resultat. Och framför allt: vad fick du ge?

Hittade den på Record Hunter i Stockholm. Hade turen att komma in precis när de ställt ut någon gammal rävs samling innehållandes Kevin Ayers, Gong, Soft Machine och liknande artister. Och nej kan inte säga att det är en skiva jag sett ofta direkt! 250 fick jag ge vilket känns helt ok, det ska dock poängteras att det verkar vara en andrapress från mitten av 70-talet, så jag kan tänka mig att förstautgåvan hade betingat ett betydligt saftigare pris.

 

... och nu ångrar jag att jag inte köpte den där Gong-skivan också, den var redan borta när jag tittade in några dagar senare.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Sommarköp! Skivmässan i Hova för några veckor sedan renderade en rätt stor trave skivor denna gång. Har även fyndat en hel del på Hötorgets söndagsloppis i Stockholm. Här följer ett axplock, tänk om jag haft ork att lista exakt allt lika pedantiskt som för tio år sen...

skivbilder1806xx.jpg.caeda13b222115e53e184a5ecd9fbffe.jpg

LP:

*Dr. Feelgood - Down By the Jetty

*Skyhooks - Living in the 70s

*Coulson, Dean, McGuinness, Flint - Lo and Behold

*The Soft Machine - Volume 2

*Gong - You

*Yes - Tales from Topographic Oceans

7-singlar:

*Kenny Rogers & The First Edition - Just Dropped In

*The Who - Call Me Lightning

*Aretha Franklin - Since You've Been Gone (Sweet Sweet Baby)

CD:

*John Coltrane - A Love Supreme (får väl duga tills jag stöter på ett gammalt vinylex... aldrig?)

*Supergrass - Road to Rouen

*Black Keys - Attack & Release

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Liten update sen sist. Orkar inte skriva upp allt, men, fann en hel del svensk progg och flertalet Yes-plattor på en vind också. Och så några klassiska 30 kr-fynd här och var, såsom Charlie Rich, Jon & Vangelis, Michael Fennely och dyl.

The Kinks - Something Else

Steve Reich - Tehilim

Miles Davis - Unissued or Rare 1948-60 (3LP)

The Incredible String Band - Hard Rope & Silk Twine (saknar bara 1 ISB nu - sen har jag alla)

Os Mutantes Mutantes E Seus Cometas No País Do Baurets

Ma Cherie For Painting - Samba Continentale

Ma Cherie For Painting - Autres Directions

Harry Nilsson & John Lennon - Pussy Cats 

Black Devil - Disco Club

Lou Reed - Transformer

Kool Keith - Matthew

Kevin Ayers - Whatevershebringswesing (äntligen, @Misterwhoopee )

Neil Young - American Stars N Bars

Gino Paoli - Una Sera Con

Jean-Jacques Perry - Prelude Au Sommeil

Can - Soon Over Babaluma

Don Cherry - Mu Second Part

Dolly Parton - Jolene

Brian Eno - Music for Films

Cream - Wheels of Fire

Michael Hurley - Armchair Boogie (höjdarplatta, för er som inte känner till den)

Pearls Before Swine - Balaklava

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Ganska många inköp i augusti och september så här långt... Börjar närma mig 5000 plattor nu.

Främsta tillskotten äro:

skivor18070809.jpg.d556ea8c56c85ede2308b3b400c22139.jpg

LP:

*John Prine - Sweet Revenge

*Tyrone Davis - Turn Back the Hands of Time

*Clarence Carter - Patches

*T. Rex - "T. Rex"

*The Creation - The Singles

*Chicken Shack - 40 Blue Fingers, Freshly Packed and Ready to Serve

*Marshall Crenshaw - "Marshall Crenshaw"

*Wings - London Town

7-singel:

*Beatles - I'll Follow the Sun (släpptes exklusivt som singel för Sverige!)

CD

*Bob Dylan - The Basement Tapes Raw (hade gärna köpt vinylutgåvan om den inte gått för fantasipriser)

*Matthew Sweet - Girlfriend

*Talk Talk - Laughing Stock (vet inte om jag riktigt tycker den är det mästerverk de flesta verkar vara eniga om...)

*Neil Young & Crazy Horse - Ragged Glory

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...
2018-09-12 at 17:58, Misterwhoopee skrev:

Ganska många inköp i augusti och september så här långt... Börjar närma mig 5000 plattor nu.

Vid det här laget får vi öka på med runt 600 skivor till. Jag som så många gånger trott att nu hittar jag inte så mycket mer... För att stötta skivbutikerna lite extra nu i de svåra tider som väntar (igen) har jag i dagarna slagit till på två riktiga germanska dyrgripar. En brittisk originalpress av Can - Tago Mago och ett tyskpressat orginalex av Neu! - Neu! (w00t)

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

11/04/2020 at 17:38, Misterwhoopee skrev:

Vid det här laget får vi öka på med runt 600 skivor till. Jag som så många gånger trott att nu hittar jag inte så mycket mer... För att stötta skivbutikerna lite extra nu i de svåra tider som väntar (igen) har jag i dagarna slagit till på två riktiga germanska dyrgripar. En brittisk originalpress av Can - Tago Mago och ett tyskpressat orginalex av Neu! - Neu! (w00t)

Med 5500 plattor kan jag inte tänka mig annat än att du måste ha den fulla diskografin av de flesta stora band? :o Svårt att föreställa sig att det skulle vara mestadels lösa plattor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2020-11-06 at 11:42, Henkibojj skrev:

Med 5500 plattor kan jag inte tänka mig annat än att du måste ha den fulla diskografin av de flesta stora band? :o Svårt att föreställa sig att det skulle vara mestadels lösa plattor.

Det ligger väl inte så långt ifrån sanningen, men många grupper och artister har ju faktiskt gett ut någon skiva som inte håller måttet. Jag försöker i viss mån att inte få en för stor "referenskollektion", om inte annat av logistiska skäl, utan hålla mig till skivor som jag verkligen spelar åtminstone någon gång. Sedan har jag på grund av min förkärlek för 1960-talets musik en väldigt stor singelsamling också, vilken utgör en betydande del av det totala antalet skivor.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
2020-11-08 at 09:05, Henkibojj skrev:

Vilka menar du inte håller måttet då? ;)

Tja, var ska jag börja? Bortsett från artister jag helt enkelt saknar intresse för. Jo kanske med att säga att de axplock jag kommer basha nu är artister jag respekterar högt. Bob Dylans Self Portrait, vad än för motiv han hade till detta är en dubbel-LP med halvtaskiga covers, instrumentala spår och annat märkligt, visserligen ibland smålustigt, inget som behöver ta plats hos mig när han har så mycket annat lyssningsvärt. Likaså flera av hans livealbum, gospelplattan Saved, de väldigt marginella Knocked Out Loaded och Down in the Groove samt de senare årens amerikanska standardalbum. Bland Beatles-medlemmarnas soloalbum finns många juveler, men också en hel del fluff som McCartney & Wings Wild Life (gah!) eller George Harrisons Dark Horse. Rolling Stones gjorde ett par småtråkiga skivor på 1980-talet som den allt för strömlinjeformade Steel Wheels t.ex. (Dirty Work som många avfärdar tycker jag dock har sina stunder) Van Morrison har varvat mästerverk med tråkskivor. Pink Floyds två soundtrackalbum från 1970-talets början klarar jag mig utan, och jag kom aldrig överens med The Final Cut när jag gav den ett försök. Majoriteten av Elton Johns 80-talskivor (och sena 70-talskivor) håller inte bortsett enskilda låtar. . The Kinks rockoperor från 70-talets mitt var som helhet inget för mig. Flera av Neil Youngs 1980-talsskivor. Lou Reeds Metal Machine Music, även om den är så förjävlig att den på ett sätt är ett mästerverk + några andra bisarra skivor han gav ut. David Bowie efter Scary Monsters (med undantag för Blackstar). Bruce Springsteens Born in the USA är en skiva som inte behövs av det enkla skäl att de flesta låtarna från plattan får man höra i så många andra sammanhang hela tiden i vilket fall, och av den mycket subjektiva anledningen att titelspåret förstördes för mig vid en allt annat än angenäm festivalhändelse, innehållandes dålig sömn och ett iskallt liggunderlag, för många år sedan. Unt so weiter...

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 years later...
2018-08-15 at 22:26, okka skrev:

Michael Hurley - Armchair Boogie (höjdarplatta, för er som inte känner till den)

Ägare till denna sedan igår! Efter åratal av muttrande och knorrande om att den här skivan alltid är olidligt dyr så bestämde jag mig för att vara lite generös mot mig själv och beställde ett ex från USA för några veckor sedan. Karln är över 80 år och det är tyvärr ganska förutsägbart vad som kommer hända med priserna den dag han inte är med oss längre.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2020-11-21 at 22:01, Misterwhoopee skrev:

Tja, var ska jag börja?

Kan bara instämma. Ens skivsamling är en trädgård. Det behöver ansas med jämnan.

Först och främst: grattis till Hurley!!

Kommer nog aldrig sälja av de sämre Neil Young-plattorna, och ingen får röra min kompletta Incredible String Band-diskografi, trots att de senare plattorna är bitvis genuint dåliga. Men annars håller jag med, och mitt förhållande till referenskollektioner har förändrats enormt senaste åren.

Jag har inte tillnärmelsevis lika många skivor som misterwhoope, men ändå ca tvåtusen. Fler än så står hemma, då jag och en vän säljer av mycket via tradera (och snart discogs) och jag agerar väl lagerhållare, så att säga. Men ja, på grund av den ständiga försäljningen så går jag med jämnan igenom mina egna och rensar ut vad som inte håller måttet - och då enligt liknande principer som du nämnde. Många "lesser work" av artister jag håller högt får ryka.

Beträffande Self Portrait av Dylan hör den till de jag spelar mest av honom, hehe. Jag älskar den mycket tack vare att den är så fantastiskt loj! Det skänker mig glädje. Men jag vet att det är en udda hållning, och jag respekterar de som tycker den är kass. Så: kudos! Gör vad som får dig att må bra med Dylans diskografi. Själv ogillar jag hans tidiga, det där jäkla munspelandet fram och tillbaka om och om igen är så sjukt trist. (Absolut bästa albumet han någonsin gjort är givetvis Blood on the tracks ..!)

Senaste skivköp! Hm. Mycket jazz, fokus på Kenny Dorham och Barney Wilen, samt sent femtiotal i form av bl.a. Mingus Eastcoasting och Mulligans Night Lights Jag, Lisa och min underbare lille son tillbringade hela april i Nice. Kom hem med ett par Francoise Hardy men också Nino Ferrers mästerliga chansonfunk, albumet Nino et Ferrer i original. Himla festligt. Lite tidiga Durutti Column har också inhandlats, samt en nyförälskelse i midwestemo som lett till ett par Built to Spill och flertalet Modest Mouse-plattor. The Gun Clubs Miami och Jeffrey Lee Pierces soloalbum Wildweed är jag också glad i att nyss ha kommit över, Maher Shalal Hash Baz Blues de Jour likaså. Wednesdays två senaste album har också införskaffats. Vill mena att deras Rat Saw God är ett av årets bästa album.

Vaporwave är en annan genre jag fattat mycket tycke för, perfekt kvällsmusik att natta Georg till. Så har blivit med アンタラ通信 av t e l e p a t h och 新世界の弟子たち av desert sand feels warm at night. Nu senast håvade jag även hem 식료품groceries – 폐점. Otroligt bra grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-08-02 at 23:25, okka skrev:

Beträffande Self Portrait av Dylan hör den till de jag spelar mest av honom, hehe. Jag älskar den mycket tack vare att den är så fantastiskt loj! Det skänker mig glädje. Men jag vet att det är en udda hållning, och jag respekterar de som tycker den är kass. Så: kudos! Gör vad som får dig att må bra med Dylans diskografi. Själv ogillar jag hans tidiga, det där jäkla munspelandet fram och tillbaka om och om igen är så sjukt trist. (Absolut bästa albumet han någonsin gjort är givetvis Blood on the tracks ..!)

Jag måste faktiskt erkänna att jag funnit mig själv vissla eller nynna på "Wigwam" då och då, men finner det osannolikt att jag kommer bli konverterad!

  • Haha 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Införskaffade just Big Stars två första album samt Cap'n Jazz - Analphabetapolothology, samlingen som innehåller deras sammantagna karriär!

Varit galet såld på Big Star senaste tiden, så det känns himla kul. Fina utgåvor. Nu behöver jag bara Big Stars Third, men det är ju en uppsjö av olika versioner, utgåvor och kureringar av materialet. Misstänker att det blir en av de tre som för tillfället ligger ute på Tradera, men en svensk säljare på discogs har den också i en Sister Lovers-åttiotalsutgåva som jag är lite sugen på. Får se vad det blir. Om inte du har en till salu, @Misterwhoopee? Ska vi börja sälja och byta skivor till varandra, måntro?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-08-17 at 14:46, okka skrev:

Införskaffade just Big Stars två första album samt Cap'n Jazz - Analphabetapolothology, samlingen som innehåller deras sammantagna karriär!

Varit galet såld på Big Star senaste tiden, så det känns himla kul. Fina utgåvor. Nu behöver jag bara Big Stars Third, men det är ju en uppsjö av olika versioner, utgåvor och kureringar av materialet. Misstänker att det blir en av de tre som för tillfället ligger ute på Tradera, men en svensk säljare på discogs har den också i en Sister Lovers-åttiotalsutgåva som jag är lite sugen på. Får se vad det blir. Om inte du har en till salu, @Misterwhoopee? Ska vi börja sälja och byta skivor till varandra, måntro?

Jag har inte heller den tredje! #1 Record har jag haft sedan många år, medan jag köpte ett ex av Radio City bara för något år sedan. Har inte riktigt gett Third en ärlig chans, tror jag tyckte den var lite svår när jag provlyssnade nån gång.

 

Vettesjutton om jag har något jag vill byta bort för tillfället. :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...
2023-08-21 at 21:20, Misterwhoopee skrev:

[...] Har inte riktigt gett Third en ärlig chans, tror jag tyckte den var lite svår när jag provlyssnade nån gång.

Förstår exakt. Den tog mig ett gäng gånger att ta mig in i, men nu är jag såld ..! Annorlunda från deras två första, definitivt, men på många sätt mer belönande. Rekommenderar dig att ge den några till försök!

Sen sist har jag funnit Edgar Broughton Bands självbetitlade, deras bästa i min bok. Även en trevlig tidig utgåva av Trans Europe Express för 35 kr (ehehe) som ersätter min trista Fame-utgåva.

Spontantköpte också Mystic 100s On A Micro Diet idag. Jäklar så trevlig! Inte ofta jag visar intresse för ny psych, typ knappt skett sen Kikogako Moyo var som bäst, men det här är festligt. En beskrivning från en recension lyder "sounds like Crazy Horse covering Popul Vuh" och det stämer. Vill även slänga in att Grateful Dead verkar ha inspirerat dem rejält på vissa håll. Och som vissa här kanske inte vet älskar jag Grateful.

Redigerad av okka
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Jag gick på skivmässa i helgen och hade bestämt mig för att skrapa ihop hela Dire Straits-samlingen, vilket jag lyckades med och lite mer därtill. Hade också för avsikt att skaffa åtminstone fyra album med Megadeth, men så blev det inte. Däremot en proshot-dubbeldvd med Metallicas 40-årskonsert (där Fixxxer spelades för första och enda gången sedan den släpptes 1997). Lite dyr men man ska väl sätta pengar i rullning någon gång också. Resten var så skitbilligt att det inte är mycket att besvära sig över. :)

Inte allt var i toppskick men vissa fodral kan jag bryta upp och byta ut.

Som bonus ett helt onödigt köp av GTA Vice City i förmodligen min femte form, men det är jag väl skyldig det spelet.

20231029_121159~2.JPG

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2023-10-29 at 12:18, Henkibojj skrev:

Jag gick på skivmässa i helgen [...]

Åhå! Vilken stad? Jag var på skivmässan i Göteborg i helgen. Fann följande:

Sun Ra - The Futuristic Sound of Sun Ra
Harold Budd - Lovely Thunder
Bonnie "Prince" Billy - I See A Darkness


Några andra köp sen sist:

Olivia Rodrigo - GUTS
Joanna Newsom - Have One On Me
Pavement - Crooked Rain Crooked Rain
Canned Heat - Hallelujah
Satya Sai Maitreya Kali - Apache/Inca
Sherlock - Made To Measure
 

Och så lyckades jag äntligen kirra Third av Big Star! Det blev denna makalösa lilla box:
https://www.discogs.com/release/2831232-Big-Star-Third-Test-Pressing-Edition

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...