Jump to content

Julen


VickeX
 Share

Julfrågor!  

94 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Förra årets vinter var riktigt snörik här. Vi hade ca 2m+ snö på vår gård och snödrivan med snö som shyfflas bort från gatan var nästan 5m hög... :(

Och julen var helt ok också ^_^ Vi hade våra vänner hos oss. Och först skulle dem fira med sin släkt och vänner. (För er som inte vet bodde dem här förr och har flyttat till göteborg. Och bott där i nästan hela mitt liv.) Och dem kom upp till oss för att fira jul. Nåja. Vi lämnade av dem hos deras släkt och sedan for vi till moster och kusiner. Och firade en fin jul. Sedan när vi kom hem väntade vi på dem. Våra kompisar så att säga. Dem kom hem bara en kort stund efter oss. Sedan pratade vi lite och höll på. Sedan så firade vi jul igen. Denna gången med våra vänner.

Det var riktigt roligt.

Nu är jag sugen på en RIKTIG jul i år. Med massa snö. Och sen ska det snöa hela julafton. Och det ska inte vara några problem. Och vi ska ha det jätteroligt. Jag tror att vi ska bjuda in moster, kusiner och mormor. Eftersom att vi firade hos dem förra året.

Men vänta jag måste berätta en sak för er. När jag var mindre. Så gillade man, och trodde på tomten såklart. Och där vi firar jul när tomten brukade komma, i vårt finrum. Det var som skapat för att jultomten skulle komma.

Vårt finrum:

Vi satt och fikade i den gröna soffan, och pappa hade gått för att köpa tidningen. Då knackar det och vi alla undrar vad det är. Inte ens mamma var berädd på att pappa skulle komma in altanvägen. Men dörren var låst. Han kanske redan viste det, min pappa är busig. Iaf. Då knackade han på altandörren och alla undrade vad det var sen sa någon "Titta!" och vi såg tomten. (Vi har flera stora fönster brevid varandra vid dörren så man ser ut. då såg vi tomten med sin luva och sitt skägg. Det var spännande det. En annan gång var vi så läss på att dom dumma vuxna satt och åt så länge så vi gick ner i källaren och såg på tv. Då knackade det också. På våra små fönster vid taket i källaren. Som är groundlevel :P Då hade tomten, vem det än var, böjt sig ner för att knacka och vinka till mig och min bror.

Aah minnen. :o

Och nu börjar man nästan gråta när man tänker på morfar (död) och pappa (skilld, träffar nästan aldrig) som varit tomte. Nu måste jag sluta skriva. Hejdå GTASajtare. Ska gå och gråta en stund.

Eller, jag kan gråta här jag. :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar inte ursprunget. - Äh, vem fan gillar det? Jag tänker aldrig på dess ursprung, bara för att herr X ställde dit en låda bryr jag mig mer om innehållet Y än herr X. :(

Gillar inte den kommersiella biten, nu måste vi handla mkt mer än vanligt bara för att det snart är jul. - Man måste ju inte, men om man vill festa till det lite så är det klart man gör det. Men det är ju upp till var och en hur mycket man vill handla.

Gillar inte stressen, nu måste vi göra så mkt bara för att det snart är jul. - Julstressen är ju härlig! :o

Gillar inte traditioner i huvudtaget. - Varför inte? Traditioner ger året variation.

Gemenskap just på julen är jag inte heller mkt för. Tycker inte man ska behöva en ursäkt för att träffa släkten. - Vadå ursäkt? Man firar tillsammans, det är ingen ursäkt. Du kan träffa släkten så mycket du vill.

Gillar inte att köpa julklappar, och inte speciellt förtjust i att få heller (som tur är har vi slutat med sånt trams) . Bättre att köpa det man vill ha åt sig själv för pengarna. - Beror ju på vem det är som köpt den. Känner de dig tillräckligt väl vet de vad de ska köpa till dig, och alla julklappar måste man ju inte heller ta så dödsseriöst på, har de kostat en tia är det ju ingen skada skedd om du inte gillar dem.

Håller med fullständigt! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

VickeX: Du har precis samma relation till julen som jag!

Jag har så många roliga minnen från alla jular vi har haft! :D Jag är fortfarande barnsligt förtjust i julen.

Nu ska jag berätta hur min julafton brukar se ut.

Jag vaknar tidigt och farmor (som brukar sova i mitt rum) snarkar högt. Jag vill inte tända nån lampa för då skulle jag väcka henne men jag öppnar morgonpresenterna ändå. sedan går jag in till mina föräldrars sovrum och får en morgonpresent till.

Och sen, JULFRUKOSTEN! En så fruktansvärt härlig stund med god mat och man sitter och tänker på att det är julafton! :( Men efter det börjar den sega väntan på att klockan ska bli 3. Fast man går ju nästan hela tiden och kollar på julklapparna under granen! :wub: Klockan 3 åker vi till mormor och morfar och tittar på Kalle Anka och dricker julmust och äter pepparkakor, bullar och clementiner. Vid ungefär klockan 16:30 åker vi hem igen men farmor och hennes syster (båda bor hos oss över julen) och ca 10 minuter senare kommer gästerna. Dem består av: mormor, morfar, min morbror och min mammas morbror. Sammanlagt är vi 10 st som firar jul tillsammans. Alla de tidigare nämnda + mamma, pappa, William (min lillebror) och jag. När alla har samlats i vardagsrummet och pratat ett tag skrapar vi alltid Trisslotter. Morfar köper alltid 100st varje jul så vi får 10 var! :) En stund efter det kommer "tomten" och vi får våra första julklappar. Sen ni, då får vi resten av julklapparna. (Som jag öppnar alldeles for fort! :mellow: ) När alla är öppnade kollar jag och testar grejerna jag fått och sen är det dags för julmaten. Mmm, julmaten! Älska! :wub: Vid ungefär klockan 11 åker gästerna hem och jag väntar till morgondagen då vi alltid åker till min mammas morbror.

Det är min julafton det. :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Gillar inte ursprunget.

Gillar inte den kommersiella biten, nu måste vi handla mkt mer än vanligt bara för att det snart är jul.

Gillar inte stressen, nu måste vi göra så mkt bara för att det snart är jul.

Gillar inte traditioner i huvudtaget.

Gemenskap just på julen är jag inte heller mkt för. Tycker inte man ska behöva en ursäkt för att träffa släkten.

Gillar inte att köpa julklappar, och inte speciellt förtjust i att få heller (som tur är har vi slutat med sånt trams) . Bättre att köpa det man vill ha åt sig själv för pengarna.

Idag (fredag) fyller jag 20, och det är mer värt än vilken jul som hellst.

Du bra åsikter hava!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Julen är väl en rolig tid, oftast :D

Men våran familj har blivit så liten eftersom alla har dött :'(

Mormor dog 2004. Morfar och Farfar är döda för längesen och farsan brukar jag inte se mer än 2-3 ggr per år, då han nu har ny familj och är ständigt upptagen med sitt jobb (advokat).

Så på julafton brukar vi antingen vara hos vänner eller så är det bara jag, morsan och farmor.

Sista gången har det bara varit vi och det har varit väldigt tråkigt.

Dessutom går vi till kyrkan varje julaftons morgon, det handlar ju trots allt om jesus :wub: men det brukar vara så tråkigt där och så tidigt på morgonen så jag brukar alltid halvsomna :wub:

Men denna jul ska bli något extra då vi ska till en av familjens goda vänner och dom har en stor familj och vi är inbjudna så jag hoppas det blir många paket de här året :(

Det är väl oftast så att man har dom bästa minnena i sitt liv från juletiden :mellow:.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kommer att tänka på det feta men dock så goda vegetariska julbordet. Julmusiken, snön, julpyntet, doften av granbarr, bara den juliska stämningen med sina nära och kära gör ju sitt. Och mammas risgrynsgröt=badass :> .

Tyvärr inte Kalle anka eftersom Arne Weisse har gått och dött sen ett par år tillbaka. Dumma Arne!

Edit: Kvällsfesten brukar vara rätt go oxå. Med starkglögg och underhållning inom familjens alla ungdomar.

Redigerad av The_go
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det ända som är bra är maten och att man får saker. Därför man hänger med till släktingar och skit. Men så fort de säger att det är stopp på att jag ska ha "julklappar",så hänger jag fan inte med. För igentligen är ju fan jul bara något kristet jävla skit!

Du är en bit på spåret, men läs på lite så ska du se att du hakar på helt. :huh:

(Jag syftar på din hänvisning till kristendomen.)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Mig inte gilla jul

Snö och kyla - GAY

Giva Presenter - GAY

Få presenter - Meh likeh

Pepparkakor - GAY

Lussebullar - Meh Likeh

Tomten - se nedanstående

Det finns 3 stadier i en man's liv

1. Han tror på Tomten

2. Han tror inte på Tomten <--- här befinner jag mig atm ^^

3. Han är Tomten

Tycker inte att man ska skriva här om man inte gillar julen...förstör stämningen helt när någon skriver "Jag hatar\inte gillar jul" :huh:

Det ända som är bra är maten och att man får saker. Därför man hänger med till släktingar och skit. Men så fort de säger att det är stopp på att jag ska ha "julklappar",så hänger jag fan inte med. För igentligen är ju fan jul bara något kristet jävla skit!

Kristet jävla skit? Läs på lite och kom tillbaka när du har lärt dig vad jul verkeligen innebär (och när du har lärt dig grammatik ffs!) :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...