Jump to content

Officiella nostalgitråden


sobe
 Share

Recommended Posts

Gamla Blå Tåget på Gröna Lund:

 

Det mesta som syns inne i tunneln är utbytt efter renoveringen 2011, kul att det finns lite videos som bevarar 1980-talsvarianten och min barndom. Vande mig aldrig vid den där djävla saken som hoppar ut ur skåpluckorna innan man kommer ut efter första vändan. haha! Eller som trädet skulle sagt: HOHOHOHOHAAA!!!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Troligen bara nostalgi för mig, men ändå.

 

Hösten 2008 var förmodligen en av de två mest intensiva studieperioder jag haft på universitetet och en del ämnen var sjukt svåra. Avancerad fysiologi med en spansk lärare som hade ett radikalt annorlunda sätt att lära ut. Allt var problembaserat och all kunskap skulle inhämtas av oss själva, utan några (sammanhängande) föreläsningar och där de få föreläsningar han hade enbart gick ut på att prata alldeles för länge om en fysiologisk hypotes som till slut motbevisades. Dessvärre var han både så hetsig och så långrandig att folk hade slutat lyssna de sista tio minuterna, då han snabbt som ögat drog igenom kontrahypotesen, den som faktiskt bevisade hur saker egentligen låg till i medicinska världen. 110 minuter felaktigheter som folk skrev ner, tio minuter sanning som hastades förbi när folk hade slutat lyssna.

Till videoklippets historia, då: Efter två månader med detta utlärningssätt var det slutligen dags för en hemtenta eller hemuppsats som skulle handla om något fysiologiskt fenomen som jag inte begrep över huvud taget. Mycket, mycket stod på spel när jag skrev denna och eftersom jag inte hade varken disciplin, grundkunskaper i ämnet, någon tid eller fysisk förmåga att åstadkomma något i ämnet blev det inte bättre än att jag stannade uppe precis hela natten framför datorn, sittandes ömsom i halvliggande läge, ömsom normalt, ömsom uppe på armstödet för att hitta något sätt att sitta bekvämt. Jag hade aldrig druckit mer än ett par burkar redbull före denna natt och sedan dess tål jag inte smaken av det. Tror jag smällde i mig sex burkar på natten när jag jobbat med eländet mellan 15-07.

För att få nån som helst distraktion och underhållning gick det här videoklippet på repeat, nästan hela natten. Det är en hatkärlek jag har svårt att beskriva, men faktum kvarstår:

Det är sjukt catchy. Och jag klarade hemtentan :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte Kellogg's Frosties för första gången sen... ja, nånsin kanske, eftersom jag köpte den själv. Har inte käkat det på femton-arton år nånting, men jag undrar...

Var det inte en herrans massa mer socker på dem förr? Jag tycker de smakar som vanliga cornflakes utan nåt socker på. Förr vill jag minnas att man skröplade ihop tungan för att det var så sött. :ermm:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte Kellogg's Frosties för första gången sen... ja, nånsin kanske, eftersom jag köpte den själv. Har inte käkat det på femton-arton år nånting, men jag undrar...

Var det inte en herrans massa mer socker på dem förr? Jag tycker de smakar som vanliga cornflakes utan nåt socker på. Förr vill jag minnas att man skröplade ihop tungan för att det var så sött. :ermm:

Det var många år sedan jag käkade Frosties med, men nu blev jag ju lite nyfiken på att testa. För mitt minne av dem är som du säger att de var indränkta i socker.

 

Kellogg's vill väl ha en mer hälsosam profil och har minskat en del på sockret kanske?

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...
  • 1 year later...

Var aldrig särskilt intresserad av att bruka raketer och smällare som barn och i nedre tonåren, men hade betydligt mer kul åt att samla ihop utbrända sådana och andra rester på nyårsdagarna. Det mesta är nu givetvis slängt, men hittade en förpackning som blivit kvar på landstället av någon anledning.

tigerskottDSC011461.jpg.4dc51fa761de66bf61867bd8ec56cc01.jpg

De här lät väl rätt bra vad jag minns?

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...
  • 1 month later...
  • 3 years later...

Jag har nu haft Facebooks funktion för "Den här dagen" påslagen i cirka ett år vilket betyder att jag borde ha sett alla inlägg vid det här laget, och nånting slog mig:

Kommer ni ihåg hur man brukade behandla varandras walls som en inbox, eller möjligen en lapp på kylskåpet? Fulla konversationer som borde vara privata, vare sig de gällde "Hej du glömde nycklarna i morse så jag kommer till dig efter jobbet och lämnar dem" eller "vad roligt det var att träffa dig i fredags! ❤️".

Lite freaky, måste jag säga. Som fortsättningen av Lunarstorm, fast inte kosher. Idag händer det ju aldrig, lyckligtvis.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2022-10-07 at 21:55, Henkibojj skrev:

Jag har nu haft Facebooks funktion för "Den här dagen" påslagen i cirka ett år vilket betyder att jag borde ha sett alla inlägg vid det här laget, och nånting slog mig:

Kommer ni ihåg hur man brukade behandla varandras walls som en inbox, eller möjligen en lapp på kylskåpet? Fulla konversationer som borde vara privata, vare sig de gällde "Hej du glömde nycklarna i morse så jag kommer till dig efter jobbet och lämnar dem" eller "vad roligt det var att träffa dig i fredags! ❤️".

Lite freaky, måste jag säga. Som fortsättningen av Lunarstorm, fast inte kosher. Idag händer det ju aldrig, lyckligtvis.

Så sant.. 
Back then satt man och chattade öppet i folks kommentarsfält.
Känns som att det dog ut ungefär samtidigt som alla föräldrar insåg att de också ville ha facebook. 

Är det någon som egentligen använder facebook aktivt nuförtiden?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Wu Zi Mu skrev:

Så sant.. 
Back then satt man och chattade öppet i folks kommentarsfält.
Känns som att det dog ut ungefär samtidigt som alla föräldrar insåg att de också ville ha facebook. 

Är det någon som egentligen använder facebook aktivt nuförtiden?

Oja, dagligen, men för vad är frågan. Evenemangsinbjudningar är väl det mest användbara med det, så det befogar att fortfarande använda det. Däremot lägger jag nästan aldrig upp något vardagligt eller ens spektakulärt själv, det är väl en gång i halvåret. Har dock fastnat i att diskutera saker online, och på Facebook av alla ställen istället för Reddit etc, så det är lite märkligt. Är inte lika mycket nuförtiden, det var värre när jag var arbetslös/det var pandemi samt när Trump var president. Satan vad mycket dumheter man såg folk skriva.

För några år sedan tröttnade jag på all reklam eller orelaterade videoklipp och började likea sidor lite till höger och vänster, och har sedan tagit bort de som aldrig kom med något bra. Nu tycker jag att det mesta levererar ganska underhållande grejer, även om det ju egentligen är skräp alltihop. Mina riktigt bra grejer har jag på Youtube-prenumerationer istället, där jag gjort ungefär samma sak, med skillnaden att jag inte direkt säljer mina personuppgifter samtidigt. Betalar till och med premium där.

Kul att se dig igen förresten! :) Respekt med medlemmar från 2003 spänn dessutom har GTA-relaterade namn. Mitt namn är, apropå Lunar, en fortsättning från den sidan. Det finns väl en tråd om det och bakgrunden till vad folk heter. :)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

19 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Oja, dagligen, men för vad är frågan. Evenemangsinbjudningar är väl det mest användbara med det, så det befogar att fortfarande använda det. Däremot lägger jag nästan aldrig upp något vardagligt eller ens spektakulärt själv, det är väl en gång i halvåret. Har dock fastnat i att diskutera saker online, och på Facebook av alla ställen istället för Reddit etc, så det är lite märkligt. Är inte lika mycket nuförtiden, det var värre när jag var arbetslös/det var pandemi samt när Trump var president. Satan vad mycket dumheter man såg folk skriva.

För några år sedan tröttnade jag på all reklam eller orelaterade videoklipp och började likea sidor lite till höger och vänster, och har sedan tagit bort de som aldrig kom med något bra. Nu tycker jag att det mesta levererar ganska underhållande grejer, även om det ju egentligen är skräp alltihop. Mina riktigt bra grejer har jag på Youtube-prenumerationer istället, där jag gjort ungefär samma sak, med skillnaden att jag inte direkt säljer mina personuppgifter samtidigt. Betalar till och med premium där.

Kul att se dig igen förresten! :) Respekt med medlemmar från 2003 spänn dessutom har GTA-relaterade namn. Mitt namn är, apropå Lunar, en fortsättning från den sidan. Det finns väl en tråd om det och bakgrunden till vad folk heter. :)

Det är just alla dumheter som bidrog till att jag gav upp facebook, däremot har jag nog aldrig gett en riktig chans att bebandla mig i  "sidor" på fb. Du har helt rätt i att evenemangsinbjudningar är användbart än idag, det händer grejer i ens närhet som man aldrig vetat om ifall man inte kastade ett öga där ibland. 

Jag måste säga att mitt reddit-användande har gått upp mångfaldigt sen situationen i Ukraina eskalerade. 

Detsamma! Det är imponerande att du håller liv i forumet efter alla dessa år!
Att kalla mig för en 2003-medlem är nog en stretch med tanke på att jag blev medlem 1 dag innan året blev 2004 😄
Vill dock minnas att jag spenderade en del tid som gäst före det, och på hemsidan så klart! Oj vad man lärde sig mycket från den!
Lunarstorm.. det skulle vara oerhört nostalgiskt att få återbesöka.
 

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...