Jump to content

Playstation 3


Fisken
 Share

Recommended Posts

Oj. GTA Fyra menar du? Inte fem?

Jag har för mig att jag tänkte använda Viaplay på PS3 för en tid sedan men det krävde PS+-medlemskap. Är det inte så längre?

Oj, tänkte inte ens på att jag skrev fel, men kan nästan säga GTA 4 med. Köpte det med GTA 4 bundle, körde en månad sen blev det bara en ren blueray spelare för min del. Blev lite GH på fester när dom tog med sina gitarrer. Sen kom GTA 5, Tjockis PS3 funkade inte längre, köpte ett slim och körde 2 veckor, sen har jag inte spelat något spel sen dess.

ViaPlay funkar utan Plus, bara du är inloggad på PSN så funkar det. (Givetvis om du har ett ViaPlay konto också, såklart)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Det var länge sen jag försökte mig på MotionInJoy och liknande program, men nu har jag fått det att fungera! Det var visst någon drivrutinspärr som låg i vägen för att MIJ skulle registrera handkontrollerna. Jag kunde inte ens få den att läsa USB-portarna. Med hjälp av denna video kunde jag installera MIJ, bluetooth och sedan installera BetterDS3 istället, när MIJ väl funkade.

Nu spelar jag SNES med flera handkontroller på 47" teve, precis som jag alltid velat göra! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Hola bandidos.

Jag verkar inte pensionera min PS3 på ett år eller så än så länge, så jag undrar vilka spel från denna generation man inte får ha missat. Jag har GTA IV och V, Uncharted 1, 2, 3, Fallout 3 och NV, LA Noire, Red Dead Redemption, The Last of Us, Heavy Rain och Battlefield 3. Det är väl de största titlarna i min samling. Vissa Sony-spel som Infamous och LittleBigPlanet finns också i samlingen, men dem fastnade jag aldrig riktigt för.

Eftersom priserna är hur låga som helst är det lika bra att passa på, tänker jag. Vad har ni för tips på fler spel? :) Jag har hört att Batman-spelen (Arkham Asylum, eller?) ska vara jäkligt bra, liksom The Force Unleashed 1 och 2.

Kom med tips! :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...

Öppnade upp min gamla PS3 Phat för kanske tredje eller fjärde gången, denna gång för att byta ut den bluraylaser som dog 2014 och som jag aldrig brydde mig om att reparera. Maskinen dog ju en gång av YLOD 2013 och det lagade jag, tills BR-skivor började bugga sig under våren 2014 tills den helt slutade läsa sånt nån gång i maj eller så. Kort därpå fick den YLOD igen, och då bestämde jag mig för att köpa en ny PS3 Superslim istället.

Stötte på en guide eller något sånt tidigare i år och upptäckte att man rätt enkelt kan laga en BR-laser själv, istället för att skicka in den för 500-800 kronor. Och visst, 70 spänn på eBay från Kina och nån timmes styrande gjorde att den Phat jag pensionerat hos föräldrarna sedan 2014 nu har en fullt fungerande bluray igen :)

Spelande blir det väl inte så mycket därhemma längre, men filmer är ju en fin lyx att kunna lira. Och nej, det är inte likadan kvalitet som Viaplay/Netflix-HD. Det är många gånger bättre att köra från skiva. ;)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 years later...

Det går rykten om att PS Store ska stängas ned för PS3 och PSP omkring juni, och augusti för PS Vita. Det är inte säkert att det är sant, men fullt möjligt. Det tycker jag vore hemskt synd och rätt korkat också, för de är fortfarande tvungna att tillhandahålla de spel som folk har köpt så om nu ens "Download List" finns kvar betyder ju det att de måste hålla filer och infrastruktur kvar. Varför då inte också något de kan tjäna pengar på istället för att bara förlora i omkostnader?

Jag måste ta mig en grundlig titt på vad man borde köpa innan det är försent, och även om de skulle påstå att man kommer komma åt sina grejer efteråt tänker jag inte lita på det utan fyller min maskin med allt jag köpt och fått via PS+. Hårddisken borde räcka gott och väl ändå, jag har en hel terabyte som till hälften är fylld med serier.

Övriga spel kanske hamnar på min hackade, vi får se. Har köpt en bluraybrännare för egna syften och kanske delvis även detta. Mycket märkligt är det iallafall. Och oroväckande :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 year later...

PS3 fick igår en ny firmware, nämligen 4.89. Den lägger inte till något direkt nytt, snarare tar den bort vissa kontokänsliga funktioner. Den största förändringen är att ett nytt inlogg (alltså lokalt inlogg på burken) inte kan skapa ett nytt PSN-konto längre. Det måste göras via PC, PS-appen eller modernare konsol (PS4, PS5). Det går däremot därefter att logga in på det lokala inlogget som alltid. Ingen större förändring med andra ord.

Däremot har inloggningsprocessen förändrats. När man försöker logga in möts man av ett felmeddelande, som säger att du måste skapa ett enhetslösenord (device password). Det är smidigare än det låter, men dummare än det hade behövt vara.

  1. Gå till http://www.playstation.com/acct/device-password
  2. Logga in med din epost och ditt kontolösen
  3. Med denna länk (till skillnad från att gå in via app eller andra åtkomstkällor till ditt konto) är du redan på fliken för device password. Tryck på den blå knappen "Generate New Password"
  4. Börja med att fotografera eller printa detta lösenord. Om du är en sån som kan tänka dig skriva in lösenordet manuellt och har lite ordminne och tycker att koden var för svår att lägga på minnet, tryck då Done och sen Revoke i listan för att börja om tills du får en kod som är lite mindre omöjlig att minnas. Men det kanske bara är jag som är lite extra OCD-ig och om du följer steg 8.2 här nedan spelar det ändå ingen roll.
  5. Gå tillbaka till din PS3 och försök logga in igen. Skriv nu INTE in ditt kontolösen, utan det du just genererat och förhoppningsvis fotat/printat.
  6. Kryssa i att du vill spara lösenordet, och med fördel även att du vill logga in automatiskt framöver. Det har jag alltid haft ändå.
  7. Färdig!
  8. Om du vill behålla detta lösenord på ett smart sätt har jag två förslag:
    1. Kopiera över din printscreen/ditt foto till konsolen. Det kan du göra med ett USB-minne eller över DLNA-server. Då finns det i Foto-fliken.
    2. Ännu bättre: Gå till Inställningar -> Systeminställningar -> Lägg till/redigera term. Här lägger du till en ny term till ditt tangentbord. Om du inte är en sån som nånsin skriver nåt på din PS3 är listan kanske helt tom. Tryck [Lägg till term] och skriv in ditt enhetslösenord ordentligt. Tryck OK och lösenordet ligger då i ditt personliga lexikon. Vad detta ger är att du när som helst om du råkat bli utloggad slipper göra allt ovan och istället kan gå rakt in i samma lexikonmeny, välja Redigera termen, kopiera texten (den turkosa knappen längst ned näst längst till höger), avbryta redigeringen och sedan i lösenordsfältet för inloggning helt enkelt välja Klistra in med hjälp av clipboard-ikonen längst ned till höger. Då slipper du knappa in koden igen och du tappar heller aldrig bort den.

Jag kan tänka mig att det finns några som ser skärmen och tänker "åhhhh fan vad jobbigt, det var sista gången jag loggade in på den här generationen". Men det är inte så jobbigt, faktiskt. Det jag upplevt som jobbigt har varit deras infoskylt på hemsidan om att "när du har loggat in 1 gång med ditt device password kan du framöver logga in med ditt vanliga kontolösen ^_^ ". Det är fucking falsk information. Det har aldrig gått tidigare och det går inte heller nu. Det är också en rätt trasig hemsida eftersom det står att lösenorden man genererat till sin/sina PS3/PS Vita inte har använts. Det har de ju bevisligen, så det är jädrigt korkat att ha en så trasig sida som man nu tvingar in miljoner av gammelgamers att använda.

Ping @StellHell som jag ser inloggad lite då och då, och @eXotic som jag tyvärr aldrig ser inloggad längre men som kanske behöver lite vägledning den dagen han ändå gör det :)Och har @VickeX helt slutat använda sin PS3?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, StellHell skrev:

Tack för infon. Det är barnen som spelar Minecraft på mitt PS3, så dom hade säkerligen tryckt på massa konstiga saker och brickat mitt PS-konto annars!

:lol:

Jag tror inte man kommer långt alls
i den frågan, då har nog risken varit större under alla år hittills. Det som är spärrat är att man inte kan ändra sina kontaktuppgifter, hemadress, epost, lösen (tror jag) med mera utan numera måste sköta det via PC/PS4/PS5/app. Plus då att första inloggningen efter denna uppdatering måste ske under fem minuter via en hemsida, sen är det färdigt och det fortsätter som vanligt. :)

Lite jobbigt tycker jag ändå det är att köp i Store på PS3 sedan ett par år bara kan betalas med plånbokspengar, som 2008. Fast ändå värre för man kan inte fylla på plånboken från konsol utan måste göra det via hemsidan/konsoler/app. Jag har lyckligtvis köpt det mesta jag behöver men min kompis är lite teknofob och den dagen han slår till på att köpa Crash Bandicoot 1 (och 2 och 3 kanske) som PS Classic digitalt för en femtilapp stycket blir det ett helsike att vägleda honom dit, inte minst med denna uppdatering också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...