Jump to content

Klagomuren


darkjak
 Share

Recommended Posts

Jag vill klaga på att det är snudd på omöjligt att få bra potatis i jättestora kastruller. Vattnet kokar aldrig och i mindre kastruller kan reglera så att de största potatisarna åker i först och därmed kokar längre än de små. Det går inte att göra med stora eftersom det tar sån jäkla tid att få vattnet varmt.

Ska koka till 12+ pers och hoppas att det ska funka ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Henki vill man ha perfekt potatis måste man ju koka upp vattnet helt innan man lägger i något. Sedan i med de stora först vilka bara försumbart kommer sänka temperaturen om du har mycket vatten. 

Ja, jag har insett att det får bli något sånt nästa gång. Det var så jäkelens mycket potatis att skala så de som lades i först hade varit i värme i 40 minuter längre än de som kom i sist. Men vattnet började aldrig koka trots 1 timme på full värme så samtliga potatisar blev bara värmda under en varierad mängd minuter. Nästan alla potatisar blev perfekta i slutänden men jösses vilken tid det tog, och vilken tur det var att det fungerade.

Jag skulle dessutom skala dem, annars är det bara att tvätta och då är det inte mycket skillnad på första och sista potatisen.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja, jag har insett att det får bli något sånt nästa gång. Det var så jäkelens mycket potatis att skala så de som lades i först hade varit i värme i 40 minuter längre än de som kom i sist. Men vattnet började aldrig koka trots 1 timme på full värme så samtliga potatisar blev bara värmda under en varierad mängd minuter. Nästan alla potatisar blev perfekta i slutänden men jösses vilken tid det tog, och vilken tur det var att det fungerade.

Jag skulle dessutom skala dem, annars är det bara att tvätta och då är det inte mycket skillnad på första och sista potatisen.

Du försökte koka kallvatten alltså? Det går ju sjukt snabbt att kok typ 10L vatten om du kokar en del i vattenkokaren.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du försökte koka kallvatten alltså? Det går ju sjukt snabbt att kok typ 10L vatten om du kokar en del i vattenkokaren.

Bara bottenlitern. Därefter hällde jag i kokande vatten från vattenkokaren, tre eller fyra liter. Det hjälpte inte. Antingen kunde plattan aldrig värma upp det stora kärlet ordentligt eller så hade potatisen en väldigt stark nedkylningskraft som inte gick att stävja trots vattenkokare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...

Blev riktigt sur idag när jag insåg att min förstärkare är paj på riktigt. Det konstaterades efter jag med höga förhoppningar bytte ut de två glasrörssäkringarna som hade bränt.

Ofta tycker jag det är kul att köpa nya prylar men i det här fallet vill jag inte ha något annan än Rotel RA-12, iaf inom rimlig prisklass. Ska kolla reparationspriser imorgon men det lär ju vara ocker på sånt i detta konsumtionssamhälle.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...
  • 1 month later...
18 timmar sedan, Henkibojj skrev:

Mina kompisars kompisar (teknologer) har döpt sin unge till Sinus.

Vad i helvete.

(:!!!:)

EDIT: Ouch. Som om det inte var illa nog kom jag just på vad han kommer att kallas i skolan. Stackars jävel. Vilka föräldrar alltså.

Förklara, förstår inte riktigt vad han kommer kallas i skolan enligt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Henkibojj skrev:

Anus, såklart! Har du aldrig varit ung och elak?

Funderade på om det var det du menade. Anus eller Fikus. Fast anus rimmar ju inte med Sinus, inga Linus kallas väl för anus? Okej om man hette nåt mer exotiskt, typ Janus, då hade det varit "rätt". ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 months later...
17 timmar sedan, Misterwhoopee skrev:

Vill klaga på TV-kanalen TCM Nordic. Brukar ofta kolla på gammal svartvit amerikansk film under kvällarna då jag besöker min mor, men nu har kanalen helt bytt format och sänder ungefär samma dussinfilmer som vilken annan filmkanal som helst. Ge mig Humphrey Bogart tillbaka eller lägg ner! :offtopic:

Är det sant? Skriv en insändare så det blir ordning på torpet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...