Jump to content

Den olagliga folkrörelsen


JMC
 Share

Recommended Posts

Över 600 000 svenskar laddar ner musik och film på nätet utan att betala för sig. Och samhället vill lagstifta bort den olagliga nedladdningen. Men vad händer då med den växande miljardindustri som direkt eller indirekt lever på fildelarna? Uppdrag gransknings reporter Nadja Yllner har träffat kombattanterna i piratstriden för att se om någon lösning finns i sikte.

Vem vinner och vem förlorar på den olagliga nedladdningen? Artisten Timbuktu var tidigare emot men är numera för fildelning. Varför?

SVT1 20.00 Uppdrag granskning

Cross link

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 72
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Iron Maiden TJÄNAR ju på att jag TANKAT NER deras musik :) så mig borde dom inte straffa då ja hjälpt Maiden tjäna 500 kr :)

Låt folk tanka musik.. vem orkar köpa skivor?

Så korkat... samma sak som att säga varför skulle Iron Maiden orka göra skivor?

Folk tänker ju "äh de tjänar ju så mycket redan, spelar ingen roll om jag laddar ner" eller bara skiter i dom fullständigt, så du är ju inte direkt ensam om att tycka så... praktiskt taget alla idag laddar hem sin musik och du kan ju förstå hur mycket minus artisterna går på det idag.

Även om jag skaffar musik... på mindre lagligt sätt... och är för fildelning... men jag kan förstå varför artister är emot fildelning inom sin bransch.

Redigerad av Cortez
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så korkat... samma sak som att säga varför skulle Iron Maiden orka göra skivor?

Folk tänker ju "äh de tjänar ju så mycket redan, spelar ingen roll om jag laddar ner" eller bara skiter i dom fullständigt, så du är ju inte direkt ensam om att tycka så... praktiskt taget alla idag laddar hem sin musik och du kan ju förstå hur mycket minus artisterna går på det idag.

Jag talar ju bara sanning? För om jag inte tankat maiden så hade jag aldrig stött på dom då jag inte tänker slösa 200 kr på en liten skiva... och då hade jag aldrig köpt konsert biljetter heller... men nu så har jag tankat.. och gillade dom.. och då hjälper jag dom att tjäna 500 ^^

EDIT: banden tjänar inte direkt mycket på själva skivorna heller.. dom får väll vad? 10-20 kr för en skiva som dom själva får behålla..

Redigerad av BroDD
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ska se programmet!!

Edit: Tycker det är fel om nerladdningen av diverse filer skulle bli förbjudna. Alla har ju desutom inte så mkt pengar för att kunna köpa en film t.ex.

Man kan heller inte sätta förbud på allt här i världen....

Redigerad av The_go
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Artister kännar redan mycket pengar på spelningar live. Därför laddar jag ner musik. Men filmer och spel är en annan sak så dom köper jag

De förlorar ännu mer på minskad försäljning. :)

@Brodd: Om de bara får 10-20 kr, så är det ju ännu viktigare att folk köper deras skivor? :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...