Jump to content

Barn påverkas av spel


mikaelho
 Share

Recommended Posts

Spelet GTA har fått mycket kritik för att framkalla v¨åld hos barn. Jag personligen tycker det är absurt av föräldrarna att försöka stämma Rockstar, eftersom spelet är från 18 år.

Men snart kommer nog föräldrar att även stämma Nintendo för Super mario bros. Eftersom ett två tjejer gjorde något olagligt.

Att barn påverkas av spel, har man sett många tecken på. Ta spelet Pacman som exempel. Barn idag äter piller, som är en drog. Sedan börjar barnen hallunicera och tror de är jagade. Av färggranna spöken kanske? B)

Men på tal om Super mario bros, så har jag en länk om den händelsen här: http://www.idg.se/ArticlePages/200604/05/2...3542_CS.dbp.asp

Om det fortsätter så här, så kommer samtliga utvecklare att bli stämda. Spelindustrin gr under, och barnen kommer att åter igen gå ut i naturen. För att bygga figurer av kottar och pinnar B).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 49
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Spelet GTA har fått mycket kritik för att framkalla v¨åld hos barn. Jag personligen tycker det är absurt av föräldrarna att försöka stämma Rockstar, eftersom spelet är från 18 år.

Men snart kommer nog föräldrar att även stämma Nintendo för Super mario bros. Eftersom ett två tjejer gjorde något olagligt.

Att barn påverkas av spel, har man sett många tecken på. Ta spelet Pacman som exempel. Barn idag äter piller, som är en drog. Sedan börjar barnen hallunicera och tror de är jagade. Av färggranna spöken kanske? B)

Men på tal om Super mario bros, så har jag en länk om den händelsen här: http://www.idg.se/ArticlePages/200604/05/2...3542_CS.dbp.asp

Om det fortsätter så här, så kommer samtliga utvecklare att bli stämda. Spelindustrin gr under, och barnen kommer att åter igen gå ut i naturen. För att bygga figurer av kottar och pinnar B).

Hmm det där med super mario grajset låter väldigt konstigt..Jaja alla har sina ideer?!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, jag höll praktiskt taget på att skratta ihjäl mig när jag läste artiklen. B)

Men dom kan väl bara stämme R* och N* på pengar eller kan dom stämma så att R*eller N* läggs ner?? :'(

+ Det är ju föräldrarna som får se till om deras ungar klara +18 eller ej, vissa klarar ju sånt men andra gör ju inte det tyvärr..... B)

Visst alla spel är ju inte dom mest inlärnings rika ( absoulute inte Gta SA) men vissa kan man ju lära sig ifrån...

Te.x CoD 2 man lär sig om andra värld kriget men man får bara se från Allierades sida och inte hur Tyskarna hade det....

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äh det där är bara skitsnack.. Blir arg när jag hör att spel framkallar våld eller att barn påverkas.. Jag spelar spel sen jag var 8!allså har jag spelat i över 16år och inte fan har jag mördat någon eller slagit någon pga ett spel.. barn som gör sådana grejer och sen skyller deras föräldrar på att det är spelets fel har problem i hjärnan..även om dom aldrig i livet spelat spel skulle dom ha gjort samma grej.. det är barn som helt enkelt har ett fel i hjärnan.. Om man ska skylla på någon är det föräldrarna man ska skylla på som inte uppfostrat sitt barn vad som är rätt och vad som är fel..!!! Jag älskar att spela spel och har gjort det minst 1timme om dagen under 16år och inte fan har jag blivit påverkad av att döda någon eller göra nåt liknande som Tommy Vercetti gör när han går runt på stan och skjuter folk eller kör över dom.. det är ju bara ett spel och varje normal människa fattar ju att man inte kan göra något sådant i verkligheten! Det är barn som är sinnesjuka som går runt och gör sånt..

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men på tal om Super mario bros, så har jag en länk om den händelsen här: http://www.idg.se/ArticlePages/200604/05/2...3542_CS.dbp.asp

Om det fortsätter så här, så kommer samtliga utvecklare att bli stämda. Spelindustrin gr under, och barnen kommer att åter igen gå ut i naturen. För att bygga figurer av kottar och pinnar :).

Kan inget annat än att skratta åt det! :lol:

Barn som har livlig fantasi (har väl alla barn?) kanske skulle leka att dem var Mario och därmed tillverka lådor med frågetecken-tecken på. Men 16-17-åringar?? Har man inte kommit över det stadiet? Finns ju många olika typer av Lajv iof... Vampyrlajv exempelvis.. Läste något om att det var ngt psykfall som höll på med vampyrlajv i USA och att han mördade sin flickvän och drack upp hennes blod... Men för den sakens skull har det inte blivit förbjudet med vampyrlajv.

Det är en fråga mellan fantasi och verklighet.

Jag har spelat Mario Kart: DD, och har många ggr tänkt att de skulle va coolt att kunna slänga ut feta bananskal från bilen, eller skicka ut röda sköldpaddsskal IRL

B)B)

Man ska inte förbjuda barn att spela spel, däremot ska föräldrarna sätta en gräns på HUR länge dem får spela/dag, för att inte skapa ett beroende.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Barn som gör såhär har någon form av störning redan innan de spelade spelet. Föräldrarna vägrar bara skylla på sig själva, och söker efter en syndabock. Vem ska man skylla på om någon mördar en annan person - mördaren eller mordvapnet?

Ja, jag jämför datorspel med mordvapen. Även om det inte är de som får barn att utföra dessa saker, så kan de ofta hjälpa till inspiration.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Som 50cent sa när han gav ut ett våldsamt spel: Dom som blir påverkade av mitt spel är redan påverkade. B)

Det fursta spelet jag spelade var duke nukem 3D när jag var 3 år,sen är ju dom mäst spelade spelen Counter-strike och gta VC/Sa.

Och jag har inte blivit påverkad !

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vill ta en motorsåg och slakta alla jävlar som säger att man blir påverkad av datorspel.  B)

Crice goes Cyprez? B)

Mja...

Nu vet jag! Jag stämmer SJ för att det de håller på med säkert är inspirerat av Railroad Tycoon!!! :lol:

EDIT: Blev visst inte så bra.

Humm. Humm.

Nu vet jag! Jag stämmer tillverkaren av motorcross (finns det ens ett sånt datorspel?) för att det har inspirerat MC-gäng!!! :)

Bah. Bort med datorspel och in med... hmm... med... *tänker i flera minuter*... DATORSPEL!

Redigerad av Xogede
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Barn som gör såhär har någon form av störning redan innan de spelade spelet. Föräldrarna vägrar bara skylla på sig själva, och söker efter en syndabock. Vem ska man skylla på om någon mördar en annan person - mördaren eller mordvapnet?

Ja, jag jämför datorspel med mordvapen. Även om det inte är de som får barn att utföra dessa saker, så kan de ofta hjälpa till inspiration.

Eller vems fel vill man gärna att det är när ens son hoppar ner för en byggnad? Självklart vill man ju inte tro att sitt eget barn är vrickat.

Refererade till den incident där en kines (eller korean) imiterade questen Leap of Faith (eller vad den nu heter) som finns i Thousand Needles i World of Warcraft, där man ska hoppa nerför ett berg.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Eller vems fel vill man gärna att det är när ens son hoppar ner för en byggnad? Självklart vill man ju inte tro att sitt eget barn är vrickat.

Refererade till den incident där en kines (eller korean) imiterade questen Leap of Faith (eller vad den nu heter) som finns i Thousand Needles i World of Warcraft, där man ska hoppa nerför ett berg.

Oof, har ju hänt en hel del sjuka saker. Blev inte Gizmokvack förbjuden p g a att barn hade slagit varandra sönder och samman, eller tänker jag på någon annan?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En sak som jag kom på nyss var att Barn program i dagens läge är ju inte så

icke-våldaktiga... ;)

Jag Menar, man ser ju inte ungar överleva 10- stora och dödliga olyckor som

kalle-anka... :teehee:

Och många spel är ju baserade på filmer, Barnprogram och serier....

Do.c när det gäller spel får man ju en annorlunda känsla... :)

Själv tycker jag om föreldrena märker en dålig förändring som kan vara baserat på ett spel så ska man byta spel till barnet eller minska eller ta bort spelandet.... ^_^

synd att spel-företagen ska lida för föräldrarnas misstag... ^_^

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, jag höll praktiskt taget på att skratta ihjäl mig när jag läste artiklen. ^_^

Men dom kan väl bara stämme R* och N* på pengar eller kan dom stämma så att R*eller N* läggs ner?? :'(

+ Det är ju föräldrarna som får se till om deras ungar klara +18 eller ej, vissa klarar ju sånt men andra gör ju inte det tyvärr..... :)

Visst alla spel är ju inte dom mest inlärnings rika ( absoulute inte Gta SA) men vissa kan man ju lära sig ifrån...

Te.x CoD 2 man lär sig om andra värld kriget men man får bara se från Allierades sida och inte hur Tyskarna hade det....

Man kan inte stämma ett företag så att det läggs ner!

Att stämma innebär att man får ekonomisk kompensation för något.

Och att kalla in bombgruppen kostar nog knappast 50 miljarder kronor (vilket jag tror var Nintendos totala kassa).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...