Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Jasså, jaha, ja jag måste nog hallucinera för jag var övertygad om att han länkade tidigare. Tänk så tokigt det kan bli.

JAG har fel precis som vanligt och ni har rätt. Vilken tur att du rättade mig att Kobbe AAAALDRIG har länkat något tidigare...

Edit: och för övrigt: NEJ, Ingen källa är bättre än att hänvisa till Aftonbladet. det inser du hoppas jag. Så du inte hkommer till skolan och hänvisar till aftonbladet som källa...

Alla gör fel och det är ju absolut inget fel med det. Att du ska hålla på som ett småbarn skiter jag i dock.

Jo, det är bättre att ha NÅGONTING än att inte ha något ALLS. Jag har hellre aftonbladet som källa än ingeting alls. Jag hoppas du inser att du inte kan säga att du hänvisar till dig själv som källa.

Glömde lägga till "Inte".

Redigerad av iweX
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Alla gör fel och det är ju absolut inget fel med det. Att du ska hålla på som ett småbarn skiter jag i dock.

Jo, det är bättre att ha NÅGONTING än att inte ha något ALLS. Jag har hellre aftonbladet som källa än ingeting alls. Jag hoppas du inser att du kan säga att du hänvisar till dig själv som källa.

Din opponering skulle jag vilja vara med på om du har Aftonbladet och dig själv som källa! Hahaha du är ju helt underbar :D

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Äsch, nu räcker det. Vice får en hybernate i enlighet med §1.2. Trots tillsägelser fortsätter du att tjafsa om struntsaker, provocerar och beter dig som ett troll. Det är beklagligt att man måste tillrättavisa gamla forumiter men vi har diskuterat situationen i adminforumet och är överens om att något måste göras. Du är välkommen tillbaka i februari och då hoppas vi att det är den gamle Vice som återvänder.

Övriga: Återgå till trådens ämne.

  • Gilla 9
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åker USA-bil numera. Tjänstebil blev för tråkigt och Volvon ska säljas så det blev en Mercury från 1985.

fciw_1255861_0.jpg

I garaget på jobbet... Kör den varje dag, helt underbar bil. 3.8 V6 på hjärtstoppande 120hk och trestegad automat med rattväxelspak. Sjukt cool bil, grym att pendla med. Speciellt med death-valley värme och kassettstereo med Ford Premium Sound från fabrik, kromade navkapslar och vita däcksidor. :)

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Åker USA-bil numera. Tjänstebil blev för tråkigt och Volvon ska säljas så det blev en Mercury från 1985.

fciw_1255861_0.jpg

I garaget på jobbet... Kör den varje dag, helt underbar bil. 3.8 V6 på hjärtstoppande 120hk och trestegad automat med rattväxelspak. Sjukt cool bil, grym att pendla med. Speciellt med death-valley värme och kassettstereo med Ford Premium Sound från fabrik, kromade navkapslar och vita däcksidor. :)

Vad dricker den per mil? Du har aldrig funderat på något miljövänligare?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad dricker den per mil? Du har aldrig funderat på något miljövänligare?

Tror att den tar 1.2 eller liknande. Räknar egentligen inte på det, tankar den en gång i veckan vilket duger för mig. :) Och nej, det har jag inte. Jag tycker inte att det finns några roliga miljövänliga bilar och i ärlighetens namn tycker jag kanske inte att det är jätteviktigt att åka miljövänligt. :>

Dessutom är Mercuryn riktigt billigt bilägande. Ingen värdeminskning, inget lån med ränta eller så, inga direkta servicekostnader (kan göra eller få hjälp med allt som behövs) så de kostnader som är är bensin och försäkring. Dessutom blir den skattefri 2015 (30 år gammal = veteranbil, hey hey)!

Redigerad av Illousion
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Tror att den tar 1.2 eller liknande. Räknar egentligen inte på det, tankar den en gång i veckan vilket duger för mig. :) Och nej, det har jag inte. Jag tycker inte att det finns några roliga miljövänliga bilar och i ärlighetens namn tycker jag kanske inte att det är jätteviktigt att åka miljövänligt. :>

Dessutom är Mercuryn riktigt billigt bilägande. Ingen värdeminskning, inget lån med ränta eller så, inga direkta servicekostnader (kan göra eller få hjälp med allt som behövs) så de kostnader som är är bensin och försäkring. Dessutom blir den skattefri 2015 (30 år gammal = veteranbil, hey hey)!

Du har säkert fått frågan förr men vad är det för bilar du säljer på jobbet? Inte jänkare väl?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...

Var och provkörde en V50 idag, kändes bra - funderar över helgen. Har haft tillgång till bil från ~1 vecka innan jag tog körkort för fem år sedan, känns på tiden att faktiskt äga min egen kärra.

Fick lämna in den nästan direkt och verkstaden har haft den i ca. Två veckor.. I onsdags var den äntligen klar, det firade jag med att dundra in i ett Rådjur, mindre än 2 dygn senare.. Kan inte direkt påstå att den fört tur med sig bilen... tillbaka till verkstaden då :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Puh, mycket motgångar på sistone av alla de slag. Igår kväll på väg hem från Norrland började bilen trilskas och snart gick det inte att växla längre. Fick köra på treans växel enda till garaget, och eftersom det inte gick att lägga i backen omväxlande slira fram på kopplingen och sedan putta bilen bakåt ett par vändor. När man sedan till sist lyckats få in bilen och tänkt sig en stunds avkoppling innan läggdags fungerar inte internet heller... >_<

Nåja, tog mig in under kärran idag och det visade sig att ett av stagen till växellådan helt sonika gängats upp.

post-343-0-43450000-1395692753.jpg

Det sköna med gamla bilar är att det mesta inte är så värst komplicerat, bara att skruva fast igen. Förhoppningsvis funkar det normalt, men alla starter och stopp gjorde batteriet trött så det får laddas till imorgon, då jag får köra en testrunda.

Och idag fungerar internet igen också! B)

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag är i situationen då min bil kräver mer pengar än jag är villig att lägga på att reparera den, så jag ska förmodligen köpa en ny i sommar. Det jobbiga är att jag har 40-70k att spendera, en nivå som jag alltid varit lite rädd för då det är mycket pengar, men man får ändå inte felfria bilar. Finns det några självklara val där man får ut så mycket man kan för pengarna? Audi verkar bara föra med sig en massa problem, men det verkar vara mycket bil för pengarna så det lockar ändå. Subaru har jag alltid älskat för fyrhjulsdriften och boxermotorn, men man får inte mycket Subaru för under 70k. Kom med förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är i situationen då min bil kräver mer pengar än jag är villig att lägga på att reparera den, så jag ska förmodligen köpa en ny i sommar. Det jobbiga är att jag har 40-70k att spendera, en nivå som jag alltid varit lite rädd för då det är mycket pengar, men man får ändå inte felfria bilar. Finns det några självklara val där man får ut så mycket man kan för pengarna? Audi verkar bara föra med sig en massa problem, men det verkar vara mycket bil för pengarna så det lockar ändå. Subaru har jag alltid älskat för fyrhjulsdriften och boxermotorn, men man får inte mycket Subaru för under 70k. Kom med förslag!

Nu vet jag inte hur länge du haft din bil eller hur mycket reparationerna den kräver skulle kosta, men är det verkligen nödvändigt att byta? Du har en bil som du kanske haft ett tag, som du förhoppningsvis känner väl, du vet vad som är fixat, vad som krånglar osv. Själv ser jag en stor trygghet i att känna min bil och dess historia.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu vet jag inte hur länge du haft din bil eller hur mycket reparationerna den kräver skulle kosta, men är det verkligen nödvändigt att byta? Du har en bil som du kanske haft ett tag, som du förhoppningsvis känner väl, du vet vad som är fixat, vad som krånglar osv. Själv ser jag en stor trygghet i att känna min bil och dess historia.

Går allting att laga? Ja. Har jag tid eller lust att laga allting? Nej. Bilen har varit obesiktigad sedan augusti och bara gått mellan mitt hus och mitt jobb. Nu när jag har stadigt jobb och ekonomi efter några år på soffan så känner jag att det är dags att byta upp mig och slippa skruva vid varenda besiktning. Med den där logiken så borde man aldrig byta ut något.

Dessutom står bilen skriven på min far för billigare försäkring, vilket är det dummaste jag gjort. De senaste åren har hans alkoholvanor vridit om hans hjärna och jag lär inte se ett öre om bilen säljs. Det är bara så han fungerar.

Dåligt svar, sluta ifrågasätta mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Köpte frugans bil för 50k. -07 Peugeot 206, hade gått 9k mil. Så det går att hitta bilar i den prisklassen som är billiga. Ska du dessutom främst ha den fram och tillbaka till jobbet går det köpa en billigare disel som drar 0.3-0.4.

Skall övervägas. Ska räkna på hur mycket jag kör nu för tiden och se om det är värt att dubblera skatten för en diesel eller inte! Men jag ska definitivt kolla upp Peugeot. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är fortfarande mycket dyrare att skatta på dieselbilar alltså? Trodde att de var miljövänligare än bensinare nu för tiden = likvärdig/lägre skatt. Vad är anledningen till att de fortfarande beskattas högre?

Min nuvarande bil ligger på 1800 i skatt, medan en diesel ligger vart som helst mellan 4000-7000 och uppåt. Jag har faktiskt funderat över samma, det har förmodligen med företagarnas möjlighet att kunna dra av momsen från diesel. För att inte tala om bönderna som brukar få bidrag och liknande för diesel till traktorn.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Så det är fortfarande mycket dyrare att skatta på dieselbilar alltså? Trodde att de var miljövänligare än bensinare nu för tiden = likvärdig/lägre skatt. Vad är anledningen till att de fortfarande beskattas högre?

Många kritiker hävdar att diesel är mycket värre för miljön trots lägre förbrukning och koldioxidutsläpp. En del hävdar att dieseln är en stor del av problemet med diverse partikelhalter i europeiska storstäder (där dieseln dominerar).

Det som mycket enkelt går att utläsa ur fordonsspecifikationer är att dieselbilar släpper ut mycket mer kväveoxider, kolväten och andra småpartiklar. Ganska otrevliga saker om jag förstått saken rätt. Se nedan exempel för två identiska bilar, skillnaden är att ena har bensinmotor och den andra dieselmotor. Officiellt har jag för mig att skatteskillnaden beror mycket på högre utsläpp av nämnda ämnen.

post-848-0-96657400-1397580113.pngpost-848-0-70205100-1397580114.png

Sen bör man nog vara lite misstänksam mot staten. Det finns en stor risk att de straffbeskattar dieselbilarna genom vägskatten för att kompenserna för att de dricker mindre (och staten därmed får in mindre skatt på själva drivmedlet).

För nyare dieselbilar börjar vägskatten bli ganska låg eftersom bilarna släpper ut mindre koldioxid. Till exempel en ny BMW 640d (0-100 på 5,3 sek och 300 hk) har endast 2 600 i vägskatt. Vilket är ungefär lika mycket som min slöa bensin-Saab (2006). Men för lite äldre standardbilar med dieselspis är 4 000-5 000 kr i skatt vanligt och med automatlåda och fyrhjulsdrift är 6 000-7 000 inget ovanligt.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...