Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Ni får tro vad ni vill. Det ändrades nyligen. I våras tror jag just pga att det inte gick att indentifiera folk pga de döljde sig på olika vis. Kolla upp det om du inte tror mig.

Men ni fuskar ju inte så ni tar ju böter gladeligen...

Du har fel. Finns ingen sådan information på hela internet. Polisen säger tex:

Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den misstänkta personen. Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare om vem som har kört fordonet.

http://polisen.se/Om-polisen/Olika-typer-av-brott/Trafikbrott/Trafiksakerhetskameror/

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du har fel. Finns ingen sådan information på hela internet. Polisen säger tex:

http://polisen.se/Om-polisen/Olika-typer-av-brott/Trafikbrott/Trafiksakerhetskameror/

Ja alltså har jag rätt!?

Han var inte säker på om han var indentifierad, och då sa jag att han inte behövde oroa sig. Du har ju själv bekräftar det jag sa!?

Då skickas det till fordonsägaren...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ja alltså har jag rätt!?

Han var inte säker på om han var indentifierad, och då sa jag att han inte behövde oroa sig. Du har ju själv bekräftar det jag sa!?

Då skickas det till fordonsägaren...

Alltså..Du sa att ägaren ALLTID blir betalningsskyldig, oavsett vem som kör. Så är inte fallet, böter utfärdas alltid till föraren av bilen OM denna går att identifiera.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Du behöver inte oroa dig. Reglerna ändrades för ett tag sedan så det är ägaren som blir betalningsskyldig oavsett.

Alltså hade jag rätt!

Skål och gott nytt år på dig min vän! ;)

Men lilla vice...

DU säger att ägaren alltid blir betalningsskyldig.

JAG säger att det inte är så. Det är föraren som är betalningsskyldig.

ALLTSÅ hade du fel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men lilla vice...

DU säger att ägaren alltid blir betalningsskyldig.

JAG säger att det inte är så. Det är föraren som är betalningsskyldig.

ALLTSÅ hade du fel.

Lilla söta Kobbe, jag har inte sagt att ägaren alltid blir betalningsskyldig. Nu blandar du ihop fakta och fantasi igen lilla gubben.

Föraren blir inte betalningsskyldig om denne inte kan identifieras, och det är det vi diskuterar om du läst GOF´s inlägg.

Du får ta och läsa igen det du citerar samt de föregående inläggen, så får vi se om du kan göra rätt till nästa inlägg...

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ägaren kan aldrig bli betalningsskyldig för att någon annan har framfört ägarens bil i för hög hastighet, det säger ju sig självt.

Jo, det är faktiskt så. Det ändrades nyligen. I våras tror jag, just pga att det inte gick att indentifiera folk pga de döljde sig på olika vis. Kolla upp det om du inte tror mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vice, jag misstänker att det var ordet oavsett i ditt inlägg som fick folk att reagera här. Ett tips i all välmening, ta några sekunder och kolla igenom inlägget innan du postar så att det inte kan misstolkas.

Förstår vad du menar, men om han misstolkar mig så får han säga det så får jag vara tydligare. För mig som skriver det är det ju solklart.

Förtydligande: Reglerna ändrades för ett tag sedan. Det var vanligt att folk hade mask på sig, fällde ner solskyddet etc för att inte bli identifierade. Nu, efter ändringen, är det ägaren för bilen som får stå för boten.

Så du behöver inte oroa dig.

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Förstår vad du menar, men om han misstolkar mig så får han säga det så får jag vara tydligare. För mig som skriver det är det ju solklart.

Förtydligande: Reglerna ändrades för ett tag sedan. Det var vanligt att folk hade mask på sig, fällde ner solskyddet etc för att inte bli identifierade. Nu, efter ändringen, är det ägaren för bilen som får stå för boten.

Så du behöver inte oroa dig.

NEJ VICE! DU HAR FEL. ÄGAREN BEHÖVER ALDRIG BETALA OM DENNA INTE KÖRT BILEN. Reglerna har inte ändrats, det har alltid varit såhär.

Förtydligande för enbart vice: Det är föraren av bilen som betalar böter.

Redigerad av kobbe
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer då, när förfrågan skickas till bilens ägare? Kan de säga att de inte vet och slippa undan allt?

OMG! 20 sekudersregeln slog till, det var länge sedan!

Säger han inget så kan ju polisen inte göra något. Det är väl lagligt att hålla tyst? Det är ju olagligt att ljuga (säga att det var någon som det inte var) men man kan väl alltid hålla tyst?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Vad händer då, när förfrågan skickas till bilens ägare? Kan de säga att de inte vet och slippa undan allt?

Kobbe har fel. Bilägaren blir betalningsskyldig om han eller hon inte kan bevisa att fordonet framförts av någon annan.

Och kobbe kommer att fortsätta att ha fel fram tills ni lägger fram bevis på att jag missförstått informationen som Trafikverket gick ut med i våras...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kobbe har fel. Bilägaren blir betalningsskyldig om han eller hon inte kan bevisa att fordonet framförts av någon annan.

Och kobbe kommer att fortsätta att ha fel fram tills ni lägger fram bevis på att jag missförstått informationen som Trafikverket gick ut med i våras...

Kan du inte vara så vänlig och leta fram den informationen då, eftersom vi andra uppenbarligen är oförmögna att finna den? Du kan ju inte tro att du ska få rätt utan att kunna backa upp det med fakta...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter att ha letat och läst hittar jag inget som inte stödjer det som kobbe skriver.

Däremot har en motion lämnats in till riksdagen där ägaransvar och föraransvar diskuteras, men skulle lagen ha trätt i kraft borde ju informationen på hemsidorna vara uppdaterade.

Länk till riksdagsmotion.

Redigerad av Misterwhoopee
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kobbe har fel. Bilägaren blir betalningsskyldig om han eller hon inte kan bevisa att fordonet framförts av någon annan.

Och kobbe kommer att fortsätta att ha fel fram tills ni lägger fram bevis på att jag missförstått informationen som Trafikverket gick ut med i våras...

man kan inte hitta fakta som inte finns..Jag har till och med länkat till polisen.se

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kan du inte vara så vänlig och leta fram den informationen då, eftersom vi andra uppenbarligen är oförmögna att finna den? Du kan ju inte tro att du ska få rätt utan att kunna backa upp det med fakta...

desamma gäller ju er. Det är ju ni som, som vanligt gnäller på mig och påstår att jag har fel.

jag har inget att bevisa, jag vet ju att jag har rätt.

Och vid ett trevligare bemötande hade jag tagit mig tid att googla upp källan till er, men känner ingen lust att engagera mig så pass i frågan.

Antingen får ni lita på mig, överbevisa mig, eller hitta svaret själva.

Efter att ha letat och läst hittar jag inget som inte stödjer det som kobbe skriver.

Däremot har en motion lämnats in till riksdagen där ägaransvar och föraransvar diskuteras, men skulle lagen ha trätt i kraft borde ju informationen på hemsidorna vara uppdaterade.

Länk till riksdagsmotion.

Yes, men som sagt det har redan trätt i kraft. Sen exakt hur jämfört med försalget kan jag inte svara på.

Men det var i samband med den där killen i skåpbilen som var sveriges värsta farkamera-syndare. det var slut utnyttjat för hans del. Han dömdes tills slut med hjälp av de nya reglerna

Redigerad av Vice.
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men det var i samband med den där killen i skåpbilen som var sveriges värsta farkamera-syndare. det var slut utnyttjat för hans del. Han dömdes tills slut med hjälp av de nya reglerna

Njae? Om vi tänker på samma snubbe, han som pekade finger åt fartkamerorna så var det inte därför han fälldes.

Till att börja med så var han i Norge och åkte, så han kan inte ha blivit fälld för den svenska lagen.

Sedan hade han skruvat bort sin främre registreringsskylt så det gick inte att få fram några uppgifter om var man skulle skicka böterna.

Sedan åkte han alltid samma väg, vid samma tidpunkt. Så till slut ställde sig polisen där och haffade honom.

Men vi kanske tänker på olika händelser.

Redigerad av eXotic
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...