Jump to content

Biltråden


Add3
 Share

Recommended Posts

Trevligt då att sitta bakvänd och leka med barnen i bilen längst bak, lär ju få rätt ordentliga nackskador.

Borde kunna lösas med ett minimiavstånd på t.ex 50 meter vid 100km/h. Man kommer få lite högre bränsleförbrukning om man inte ligger nära lastbilen, men säkerheten måste ju gå först. Är det långa tåg spelar det ju ändå ingen roll för majoriteten av bilisterna.

Måste vara skönt för lastbilschaffisen att inte ha bilar så nära inpå, känns som ett stressmoment.

Sen hoppas jag att lastbilschaffisen kan släppa tåget med lite förvarning (utan att det blir kaos när autopiloterna släpper) - de ska ju käka korv på varannan mack. Det vill inte jag som bilist följa med på.

Fast ligger man 50 meter bakom kommer den ju inte bli mer miljövänligt, tror jag. Vid 100 km/h är det mycket säkert med 50 meter med tanke på att man idag ska ligga 3 sekunder bakom bilen framför. 1 sekund är väl reaktionstid? Så tar vi bort den blir det ca 55m bakom man bör ligga.

Kollade du videon förresten? Alla rutter är förutbestämda så inga onödiga stopp lär göras.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Fast ligger man 50 meter bakom kommer den ju inte bli mer miljövänligt, tror jag. Vid 100 km/h är det mycket säkert med 50 meter med tanke på att man idag ska ligga 3 sekunder bakom bilen framför. 1 sekund är väl reaktionstid? Så tar vi bort den blir det ca 55m bakom man bör ligga.

Kollade du videon förresten? Alla rutter är förutbestämda så inga onödiga stopp lär göras.

Inte mer miljövänligt, men som sagt, säkerheten känns viktigast i det här fallet. Bränsleförbrukningen lär ju ändå främst påverka de bilar som är allra närmast lastbilen.

Missade den biten, det var ju tur.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Min -94 Volvo 850 börjar bli jävligt risig nu.. bytte bromsar fram i mars men dom har börjat krångla igen, trots att dom är nya. Sen är jag ganska säker på att mitt styrstag är på sista versen. Ligger på och brummar jävlar om jag kör rakt eller åt höger, men knäpptyst åt vänster.

Det är inte styrstagen. Låter som dåligt hjullager - Byt OMG! Ett dåligt hjullager kan skära och då kan hjulet låsa sig. Inte roligt om det händer.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 months later...

Bytte ut ena framlyktan på farsans och min gemensamma Saab idag. Det gamla glaset hade fått en matt hinna på sig och trodde först att glaset hade råkat ut för korrosion, men det visade sig av någon anledning ha blivit ett vitt pulver inuti hela reflektorn. För en vecka sedan fick jag dessutom stopp mitt på E4 då strömmen helt plötsligt la av. Ganska creepy att sitta och köra mitt i mörkret utan lysen. När strömmen tillslut inte räckte till tändstiften blev jag sittande en bit utanför Arlanda, som tur var där vägen är belyst. Fick sedan vänta en timma på bärgning då det behövs en följdlastbil när man bärgar på motorväg. Tur att kärran är halvförsäkrad, annars hade man fått punga upp ytterligare 2 papp för följdbilen. :o

Bärgningskillen fick en lite pilemarisk min när han drog konstaternadet: "-Ja du... en Saab... från 1980". Det är väl bara att hålla med... :P Visade sig senare att generatorn gett upp. Lite oväntat gick det dock att fixa ganska snabbt då farsan lämnade in den på en lokal bilelsfirma. En snubbe där byggde ihop den gamla generatorn (i sin tur från en Mercedes) med en annan halva från en Volvo, och nu går bilen igen.

Ja... såhär får man hålla på med en gammal kärra. Ska bli spännande att se om den klarar besiktningen i september... Hur som hellst har jag snart en "ny" bil på g... så om ett under sker och den går igenom får den tjäna som reservbil i två år till. Vissa band har man trots allt till en bil som man rattat sedan första övningskörningsdagen! :alien:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...

Nu kommer arbetet ligga nere fram till augusti, förhoppningsvis kommer bilen hinna bli omlackad innan september...

Arbetet har tagit upp all min tid de senaste två veckorna. Mercan är nu strippad på i stort sett allt utom huvarna, elsystem, hjulaxlar, motorn och panelen. Karossen är rostfri efter en jäkla massa blästrande och svetsande, och just nu får jag hjälp med slipning innan nya färgen skall på, någon gång i slutet av månaden... Semestern är dock slut nu så det är helgjobb som gäller.

post-343-0-96826900-1376939913.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haft körkort i snart 2 år men mest glidit med morsans bil, känner att det är dags att köpa en egen nu.

Så vilken är den billigaste skitbilen man kan hitta som tar en från punkt A till B utan att gå sönder?

Volvo 740 och Toyota Corolla kommer alltid på tal när man pratar om odödliga förstabilar och efter att ha kikat över dessa två låter den sistnämnda som det bättre alternativet just nu, främst då man kan hitta billiga Corolla från 2000> som inte har gått så många mil

Behöver absolut inte vara någon utav dessa utan jag vill ha en bil för under 20.000 som vid en eventuell krock inte direkt resulterar med att förarsitsen är en del utav krockzonen (billig och säker alltså)

Några förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haft körkort i snart 2 år men mest glidit med morsans bil, känner att det är dags att köpa en egen nu.

Så vilken är den billigaste skitbilen man kan hitta som tar en från punkt A till B utan att gå sönder?

Volvo 740 och Toyota Corolla kommer alltid på tal när man pratar om odödliga förstabilar och efter att ha kikat över dessa två låter den sistnämnda som det bättre alternativet just nu, främst då man kan hitta billiga Corolla från 2000> som inte har gått så många mil

Behöver absolut inte vara någon utav dessa utan jag vill ha en bil för under 20.000 som vid en eventuell krock inte direkt resulterar med att förarsitsen är en del utav krockzonen (billig och säker alltså)

Några förslag?

Har inga egna erfarenheter mer än vad polare har berättat, men jag skulle nog kika på Saab. Tycker att man åker riktigt bra i en 900 (den snyggare modellen) eller 9-5 och det verkar gå att få typ -97 till -00 för under 20 000.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haft körkort i snart 2 år men mest glidit med morsans bil, känner att det är dags att köpa en egen nu.

Så vilken är den billigaste skitbilen man kan hitta som tar en från punkt A till B utan att gå sönder?

Volvo 740 och Toyota Corolla kommer alltid på tal när man pratar om odödliga förstabilar och efter att ha kikat över dessa två låter den sistnämnda som det bättre alternativet just nu, främst då man kan hitta billiga Corolla från 2000> som inte har gått så många mil

Behöver absolut inte vara någon utav dessa utan jag vill ha en bil för under 20.000 som vid en eventuell krock inte direkt resulterar med att förarsitsen är en del utav krockzonen (billig och säker alltså)

Några förslag?

Det finns myyyyycket att köpa för upp till 20. Min Mazda 626 kostade 15, den har varit över förväntan på alla sätt. Välutrustad för sin ålder och billiga reservdelar!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Ja... såhär får man hålla på med en gammal kärra. Ska bli spännande att se om den klarar besiktningen i september... Hur som hellst har jag snart en "ny" bil på g... så om ett under sker och den går igenom får den tjäna som reservbil i två år till. Vissa band har man trots allt till en bil som man rattat sedan första övningskörningsdagen! :alien:

Skrället blev belagt med körförbud efter att ett bromsrör gick sönder på besiktningen, drygt. Vi har ändå bestämt oss för att laga upp den och ha i två år till. Saknar redan att ha bil. Fick åka tåg till Norrland i helgen, vilket väl var helt ok, men jag gillar inte att behöva rätta mig efter tidtabeller. Och dryga tågbyten när man missar ett tåg med åtta minuter och nästa går 2 timmar senare...

Med "nya" bilen går det bättre. Lacken är nu på och hopsättningen har börjat så smått. Sista dyra köpet som är kvar blir nya sommar och vinterdäck.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrället blev belagt med körförbud efter att ett bromsrör gick sönder på besiktningen, drygt. Vi har ändå bestämt oss för att laga upp den och ha i två år till. Saknar redan att ha bil. Fick åka tåg till Norrland i helgen, vilket väl var helt ok, men jag gillar inte att behöva rätta mig efter tidtabeller. Och dryga tågbyten när man missar ett tåg med åtta minuter och nästa går 2 timmar senare...

Med "nya" bilen går det bättre. Lacken är nu på och hopsättningen har börjat så smått. Sista dyra köpet som är kvar blir nya sommar och vinterdäck.

Ser gärna en bild på lacken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ser gärna en bild på lacken. :)

Jag tog några bilder, men tycker inte riktigt att de gav lacken rättvisa. Solskenet var så starkt vid fototillfället. ;) Det är i alla fall en mörkt vinröd färg. Hade egentligen velat ha en något annorlunda nyans med ett stänk av mörklila i, men den färgen kunde dem tydligen inte tillverka på stället vi handlade på.

Här är väl den man ser färgen bäst på, framskärmarna behöver torka efter tektylsprutning, men när de är på plats kommer allt genast se roligare ut! Ska försöka få bättre bilder om två veckor vid nästa mektillfälle.

post-343-0-04267600-1378751049.jpg

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, nice! Är det en äkta polisbil eller är det bara ett stylingprojekt? :P

Hur ser interiören på bruksbilen ut?

Nej, det är en vanlig silvermettalic merca med blåljusramp från en skrotad ambulans och några liter staketfärg :P

Fler bilder här!

Här är en av bilfirmans bilder på inredningen i w212'an(Just mitt exemplar alltså):

Det enda som skiljer mot bilden idag är att jag slängt i AMG-tygmattor.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...