Jump to content

Fotografier


Foo
 Share

Recommended Posts

Hittade en mycket intressant bok på biblioteket:

En bok med bilder tagna av en svensk fotograf i lantliga Virginia. Boken innehåller bilder av bortglömda fattiga white trash familjer i södra USA. Ska bli väldigt intressant att se kontrasten rika, liberala USA och fattiga, konservativa USA.

Redigerad av Renard
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 weeks later...

Byggde en kontakttrigger igår. Ska testa den idag, får se hur resultaten blir!

DSC_3084_1205575_0.jpg

Hur den funkar är att när nånting rör vid aluminiumfoliet så sluts cirkeln mellan de två kontakterna på blixten och då går blixten av i ungefär en 1/8000 sekund. Perfekt för höghastighetsfoto. :)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns lite som att prata med en vägg nu med trippelpost och sådär men det kanske kan vara intressant att följa mitt "projekt", hah.

Idag satte vi upp i ett nästan tomt förråd som bara jag och vaktmästaren har tillgång till. jag och min polare brottades rejält med slutartid, blixtexponering, komposition och ljussättning. Så jävla mycket svårare än man kan tro. Allt måste liksom spela in. Bara hur högt min polare slår på flaskan till hur glassplittret kommer falla är viktigt. Lärde mig i alla fall sjukt mycket idag och vi hade dessutom bara tre glassaker att slå sönder så inte mycket möjlighet till omtagningar med andra ord. Men imorgon försöker vi igen med ny ammunition och då jävlar ska den perfekta bilden tas så jag äntligen kan få lite sinnesro.

DSC_3401.jpg

DSC_3400.jpg

DSC_3410.jpg

Vad som behöver fixas är kortare exponeringstid för blixten (det är blixt från 80-talet så jag är inte helt hemma med den men den fungerar!), slagpunkt på flaskan (splittret måste träffa avtryckaren tidigare), en bättre backdrop (vetefan vart jag ska få det ifrån) samt att flytta tryckaren närmare flaskan.

  • Gilla 4
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Känns lite som att prata med en vägg nu med trippelpost och sådär men det kanske kan vara intressant att följa mitt "projekt", hah.

Idag satte vi upp i ett nästan tomt förråd som bara jag och vaktmästaren har tillgång till. jag och min polare brottades rejält med slutartid, blixtexponering, komposition och ljussättning. Så jävla mycket svårare än man kan tro. Allt måste liksom spela in. Bara hur högt min polare slår på flaskan till hur glassplittret kommer falla är viktigt. Lärde mig i alla fall sjukt mycket idag och vi hade dessutom bara tre glassaker att slå sönder så inte mycket möjlighet till omtagningar med andra ord. Men imorgon försöker vi igen med ny ammunition och då jävlar ska den perfekta bilden tas så jag äntligen kan få lite sinnesro.

Vad som behöver fixas är kortare exponeringstid för blixten (det är blixt från 80-talet så jag är inte helt hemma med den men den fungerar!), slagpunkt på flaskan (splittret måste träffa avtryckaren tidigare), en bättre backdrop (vetefan vart jag ska få det ifrån) samt att flytta tryckaren närmare flaskan.

Det är faktiskt riktigt intressant. Skönt att se att åtminstone någon är inspirerad och, inte minst, uppfinningsrik här på forumet. Tuffa foton och innovativa idéer! Keep going strong, bro! :D

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jeff-a-fa Dunham... Dot com!

Tyckte att jag lyckades rätt bra med bilderna med tanke på att det var en helt nedsläckt ishockeyarena, jag satt en bra bit ifrån scenen med ett 70-300-objektiv utan skakreducering.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...