Jump to content

"Vänteprocess" drar übermye...


AE_Dave
 Share

Recommended Posts

I taskmanagern står det att applikationen "Systemets Vänteprocess" drar mellan 70 - 99 % av CPU'n.

Det har icket varit så förut, och det är även så för 3 av mina kompisar och de har det KONSTANT...

Är det att hårddisken automatiskt ändrat filhanteringspryl eller vad den nu gör?

Eller att cpufläkten är för svag?

Eller att jag fått nån typ av virus?

Jag har hört att det finns virus som sätter sig ovanpå systemfiler som t.ex. svchost.exe eller Systemets Vänteprocess då, och att de utnyttjar CPUn ganska extremt.

Är detta sant?

Jag har i och för sig plockat ut en av mina fläktar ur datorn för att titta hur det går och det har funkat bra i nån månad eller 3 veckor nåt sånt nu, men nu börjar den leva om som sat*n och plus det där med cpuanvändningen, och även går den jäkligt segt ibland...

Finns det något sätt att fixa det här på?

Bör jag sätta in den gammla fläkten igen? Eller nåt? :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Haha, nej. Min idlar på 0-5%

AE_Dave: Scanna efter virus och kolla temperaturen ( http://ftp.sweclockers.com/index.php?actio...er=name&srt=yes )

Antagligen har du en förbannat slö dator. Systemets vänteprocess tar den kraft som inte används av datorn. Så 90+ är fullt normalt fall man inte spelar eller kör krävande program. Men du kanske sitter på en 300mhz:are med photoshop och doom 3 igång. Stackare.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen har du en förbannat slö dator. Systemets vänteprocess tar den kraft som inte används av datorn. Så 90+ är fullt normalt fall man inte spelar eller kör krävande program. Men du kanske sitter på en 300mhz:are med photoshop och doom 3 igång. Stackare.

Jag sitter på en

GeForce 4 4200ti 128 mb

512 mb ddr Ram

120 gb HD (C:a 60 gb kvar, 59.8 för att vara exakt.)

AMD Athlon xp 2700+

Jag har kunnat spela Half-Life 2 på medel-högsta grafikinställningar med 1024x768

och Doom 3 på låg-medel med 800x600 i upplösning, utan att det hackar och utan att datorn börjar hacka som sat*n. :D

Så jag tror inte det är fel på min dator i sig, :lol:

Är just nu de här två senaste dagarna jag börjat märka skillnad på hur datorn "mår". :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag sitter på en

GeForce 4 4200ti 128 mb

512 mb ddr Ram

120 gb HD (C:a 60 gb kvar, 59.8 för att vara exakt.)

AMD Athlon xp 2700+

Jag har kunnat spela Half-Life 2 på medel-högsta grafikinställningar med 1024x768

och Doom 3 på låg-medel med 800x600 i upplösning, utan att det hackar och utan att datorn börjar hacka som sat*n. :D

Så jag tror inte det är fel på min dator i sig, :lol:

Är just nu de här två senaste dagarna jag börjat märka skillnad på hur datorn "mår". :wub:

Skrev jag till dig eller? nejust det...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Antagligen har du en förbannat slö dator. Systemets vänteprocess tar den kraft som inte används av datorn. Så 90+ är fullt normalt fall man inte spelar eller kör krävande program. Men du kanske sitter på en 300mhz:are med photoshop och doom 3 igång. Stackare.

AMD Athlon XP Barton 2500+ @ 3200+, 512mb TwinMOS PC3200, Radeon 9600Pro :wub:

NawID: Inte direkt då, kolla den här posten.

Redigerad av Curly
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Skrev jag till dig eller? nejust det...

Jaja, ursäkta mig då.

Hur som helst, laddade hem ett program osm hette "CPUCooL" nånting sån't.

Det står,

Temp1: 42.0 - 43.0 *C

Temp2: 28.0 *C

Temp3: 28.0 *C

Temp Sens 0: 25.0 *C

% CPU-Time 1: 3.5 - 58.0

Comm rec: 0.00 %

Comm trans: 0.00 %

Comm CRC: 0 CRC

Comm tot rev: 0 kb/s

Comm tot: 0 kb/s

Mem. Avail.: 321.63 MB

Mem. Page: 20.94 MB

Disk Read: 0.062 kb/s

Disk Write: 0.000 kb/s

Server total: 0.000 mb/s

Client Total: 0.000 mb/s

Pager pag: 85 - 87 P/s

Current Freq.: 1143.8 MHz

Och eftersom jag är ganska sämst på att läsa sån't där så, är det där bra eller dåligt? Kan det bero på att fläktisarna är för dåliga? :wub:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AE_Dave = efter :wub:

Ne de va dumt.... :lol:

Systemets vänteprocess visar hur mycket processorn inte arbetar, med andra ord jobbar din processor mindre ju mer den processen används. Förväxla dock inte vänteprocessen med CPU-användning som är det rakt motsatta.
Redigerad av GiZmo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

AE_Dave = efter :wub:

Ne de va dumt.... :lol:

Jamen troligen, jag har ju inte haft det här problemet förut så blev ju nånting nytt. :D

Nåja virusscannar nu i vilket fall som, tittar lá tillbaka in hit imorrn igen och tittar om nån rolig person har skrivit något.

(Ovanstående är förstås solklart för alla men skrev bara nåt för att det inte skulle se ut som spam!) :">

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...