Jump to content

Skriv på mot....


Sir.Per
 Share

Recommended Posts

Vissa skatter bör man sänka skatten på, men inte olja/bensinskatten!

Om vi inte börjar snåla med soppan så kommer den inte räcka mer än 10 år till.

Mm... Snart så är det slut... =( Men nu så är det som för 50 år sedan... bara de rika har råd =(

Men Vad tror ni de kommer börja med när bensinen är slut?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Etanol är inte så dumt heller höjer effekten och vridmomentet i bilen. Om man har moppe ler mc så är det inte så svårt att konvertera till etanol. Fast det är värre om man har en mc med flera förgasare.

Jag måste bara fråga en sak... Vad är vridmoment i en bil? Jag vet att moment mäts i Nm och kan användas vid beräkning av motriktade krafter... då m1 = m2,

Men i en bil? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste bara fråga en sak... Vad är vridmoment i en bil? Jag vet att moment mäts i Nm och kan användas vid beräkning av motriktade krafter... då m1 = m2,

Men i en bil?  ;)

Ju mer vridmoment en bil har desto starkare är den, man kan tex köra på 5:ans växel och ändå när man trycker ner pedalen i botten så accelererar bilen fort.

Ex bilar med V12:or har ett jävligt bra vrid. Jämför med en gammal Volvo, det händer i stort sett ingenting när du trycker ner pedalen fullt då.

Ja ungefär nåtsånt här går vridmoment ut på.

Redigerad av Mr 7.2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Billar som har fler kusar varvar upp fortare, är alltså grymmt starka på högre varv. En bil med många hästar är bättre om man kör på en rak, plan väg. Men en bil med många nM är bättre än en bil med många hästar i kurvigt å uppförsbackar (man behöver t.ex inte växla ned efter en skarp kurva eller i en uppförsbacke).

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Billar som har fler kusar varvar upp fortare, är alltså grymmt starka på högre varv. En bil med många hästar är bättre om man kör på en rak, plan väg. Men en bil med många nM är bättre än en bil med många hästar i kurvigt å uppförsbackar (man behöver t.ex inte växla ned efter en skarp kurva eller i en uppförsbacke).

Här har vi en som kan bilar! Jävligt bra förklarat iaf, det borde väl reda ut begreppet Nm.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...