Jump to content

Antipiratbyrån


Steijer
 Share

Recommended Posts

  • Inlägg 108
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Också

Antipiratbyrån anmäls till Datainspektionen

Jens of Sweden och Bredband2 gör gemensam sak och anmäler Antipiratbyrån till Datainspektionen på grund av att organisationen använder datorprogram som registrerar tusentals svenska internetanvändare varje dygn och försöker koppla dem till brottsliga handlingar. Antipiratbyrån bedriver en privatspaning som står i direkt strid med personuppgiftslagen, menar Jens Nylander som är vd för Jens of Sweden och bredbandsleverantören Bredband2:s vd Jonas Birgersson.

I ett gemensamt pressmeddelande från de två företagen beskrivs Antipiratbyråns privatspaningsmetoder som Stasi-registrering och ett exempel på hur industrin tar lagen i egna händer. Förutom att Antipiratbyråns metoder att stävja spridningen av piratkopierat material via internet är starkt integritetskränkande, hotar de även tillväxten inom digitala medier, menar Nylander och Birgersson.

- När samhället digitaliseras och allt mera av vårt vardagsliv utförs över internet är ett starkt integritetsskydd nödvändigt för att trygga den lilla människan. Med vår bakgrund har vi tagit stort intryck av den seriösa inställning som Televerket hade kring rätt till ”telehemlighet”. En av nycklarna till det effektiva samhälle vi har är förtroendet för myndigheter och företag, samt principen om öppenhet för myndigheter och integritet för enskilda. Skall allt detta sättas ur spel av en lobbyorganisation som på egen hand, enligt sin egen pressinformation, jagar och registrerar tusentals svenskar varje dag? Dessutom tror vi att terror och förföljelse är helt fel metod. Varför inte lyfta fram och stödja de spännande svenska företag som tar fram unika digitala tjänster. Sluta jaga och börja stödja alternativen säger, Jonas Birgersson.

- Vi har alla förutsättningar för att få en explosiv tillväxt, billigare produkter och nya jobb inom digitala medier. Det kommer att ske när väl ett fåtal storbolag slutar försöka låsa fast konsumenterna vid sina produkter och priser med alldeles för kraftiga metoder. Antipiratbyråns sätt att spionera, registrera och hota människor kunde kanske uppmuntras i det gamla Östtyskland, men i dagens Sverige måste de förbjudas, säger Jens Nylander.

Jens of Sweden och Bredband2 kommer att lämna in sin anmälan till Datainspektionen inom en vecka.

//Uppsnappat

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag såg klippet från Tv4 nyheter... Där påstod antipiratbyrån att dom hade räknat på hur långt tid det skulle ta att spela upp alla mp3-filer det fanns och det då skulle ta 7 år...

Då undrar jag bara... Det är väl inte olagligt med mp3-filer än? Eller har jag fått det helt fel om bakfoten?

Hursomhelst tycker jag synd om Banhof som måste stängas ner för att dom driver ett företag... Dom får ju inte scanna igen deras servrar det skulle ju vara olagligt så vad ska dom göra?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Lagen som förbjuder olaga nerladdning av upphovsrättskyddat material skall komma första Juli i år, om jag inte minns helt fel.

Jo precis... Så varför håller dom på att slå sig på bröstet och tycka dom varit stolta när dom beslagtagit saker som är lagligt (utom något spel som dom pratade om i klippet)?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Efter dagens nyhet om vad som har hänt Bahnof Bredband AB så har jag tillsammans med några andra bestämt oss att anmäla Stockholms Tingsrätt och den aktuella Rådsmannen till Justititeombudsmannen för tjänstefel Jag tänkte vänta tills vi kommer över 1000 st innan vi lämnar in anmälan. Ska även då ta kontakt med Aftonbladet och IDG.

http://visionweb.se/jo/

Skriv under.

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Ärligt talat, vad är detta?

Antipiratbyråns anställda om några borde väl kunna lagen så till den grad att de inte ska lägga ut SR:s sändning utan tillstånd. Har en känsla av att diverse pirater kommer placera sig på "Plattan" och köra en liten demonstration snart. Någon som vet var APB håller till? (w00t)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...