Jump to content

Mobiltopicen!


Speeder
 Share

Recommended Posts

  • 5 months later...

Har funderat på att byta upp mig ett längre tag nu. Min S2 är gammal men den har fungerat rätt bra under årens lopp. På sistone börjar jag störa mig på hur långsam den är trots att jag försökt stänga av och avinstallera alla större grejer jag inte behöver, samt att kameran är rätt oduglig i vissa ljus.

Android is the way to go, men är S7 (ej Edge) overkill? Finns det något annat man borde kolla upp istället?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 months later...

Införskaffade mig en ny mobil idag. Den gamla telefonen gick inte att uppdatera längre eller hämta appar till, eftersom att jag raderat systemfiler för att ha plats till Spotify Offline-listor. Att kunna lyssna på musik oavsett situationen man befinner sig i är viktigare än att hålla sig trendig och up to date. Sen utöver problemen i mjukvaran så hade den sig även ett par år på nacken, så jag kände att det var hög tid att fixa ny.

Det blev en Samsung Galaxtelefon av modellen S7, med vad jag gissar är 32GB lagringsminne och 4GB RAM. Riktigt imponerande hertzmotorer för att vara en portabel liten mojäng. Framtiden är fantastisk.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2016-06-22 at 11:36, Henkibojj skrev:

Har funderat på att byta upp mig ett längre tag nu. Min S2 är gammal men den har fungerat rätt bra under årens lopp. På sistone börjar jag störa mig på hur långsam den är trots att jag försökt stänga av och avinstallera alla större grejer jag inte behöver, samt att kameran är rätt oduglig i vissa ljus.

Android is the way to go, men är S7 (ej Edge) overkill? Finns det något annat man borde kolla upp istället?

Jag skulle rekommendera dig att kika på Oneplus 3T som har fått mycket goda recensioner! Man ska enligt uppgift få extremt mycket telefon för pengarna (4300 kr), men har sett lite reklamblad om att det går att köpa S7:an för cirka 700 kr mer, så då blir valet lite svårare...

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 years later...
01/01/2017 at 17:17, Kebab skrev:

Jag skulle rekommendera dig att kika på Oneplus 3T som har fått mycket goda recensioner! Man ska enligt uppgift få extremt mycket telefon för pengarna (4300 kr), men har sett lite reklamblad om att det går att köpa S7:an för cirka 700 kr mer, så då blir valet lite svårare...

Tack för tipset - det blev en S7:a som jag tyckt om varenda minut av. Jag minns inte att det var någon kulturchock mellan S2 och S7. Det var något mörkerläge i webbläsaren jag saknade, annars var det vad jag vet bara idel förbättringar.

Nu har jag köpt en Xperia 1 IV efter att S7:an tappar den ena komponenten efter den andra, och kulturchocken är total och förlamande. Hur man kan bygga ett såhär korkat UI är bortom mitt förstånd. Att skärmen skulle vara extremt hög var jag beredd på, delvis iallafall, men enhandsläget ger inte en mindre skärm utan gör istället att de översta 30%en av skärmen är det enda som visas, och för att gå ur enhandsläget måste du trycka med ett finger i just den zon du inte når med en hand, så du är fucked hur du än gör. Skärmsplitfunktionen är smart i sin intention men vrålidiotisk i sitt utförande. Appskärmen är inte längre uppdelad i sidor som du själv får ändra på och indirekt kategorisera (vänster skärm har varit övrigt/nytta för mig, mittenskärmen essentiella telefonfunktioner som kontakter och sms, höger skärm mer åt nöjeshållet), utan allt är nu EN lista som är flera skärmar lång och visst får man dra apparna åt lite olika håll, men inget i stil med det forna Android.

Jag har förstått att man kan ändra vissa saker i operativsystemet men det har jag genom alla år trott varit något som kräver att man rootar telefonen. Genom lite fipplande har jag kommit underfund med att det finns så kallade Launchers, som byter ut hela det grundläggande UI:t mot något som förhoppningsvis går att anpassa till ens egna behov. Problemet just nu är att jag dels inte hittar någon som gör vad jag vill, och dels verkar vara rätt så fishy vad gäller den personliga integriteten och uppgiftsskyddet.

Varför måste allt nytt vara så mycket dummare? Teknologin peakade runt 2014. Därefter började allting bli tracking, ofärdiga spelreleaser med Day 1-patchar och product-as-a-service där man inte äger ett skit.

Har ni tips på nån bra launcher som får en Xperia att bete sig som en vanlig jäkla telefon vore jag glad.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2022-08-28 at 23:33, Henkibojj skrev:

Tack för tipset - det blev en S7:a som jag tyckt om varenda minut av. Jag minns inte att det var någon kulturchock mellan S2 och S7. Det var något mörkerläge i webbläsaren jag saknade, annars var det vad jag vet bara idel förbättringar.

Nu har jag köpt en Xperia 1 IV efter att S7:an tappar den ena komponenten efter den andra, och kulturchocken är total och förlamande. Hur man kan bygga ett såhär korkat UI är bortom mitt förstånd. Att skärmen skulle vara extremt hög var jag beredd på, delvis iallafall, men enhandsläget ger inte en mindre skärm utan gör istället att de översta 30%en av skärmen är det enda som visas, och för att gå ur enhandsläget måste du trycka med ett finger i just den zon du inte når med en hand, så du är fucked hur du än gör. Skärmsplitfunktionen är smart i sin intention men vrålidiotisk i sitt utförande. Appskärmen är inte längre uppdelad i sidor som du själv får ändra på och indirekt kategorisera (vänster skärm har varit övrigt/nytta för mig, mittenskärmen essentiella telefonfunktioner som kontakter och sms, höger skärm mer åt nöjeshållet), utan allt är nu EN lista som är flera skärmar lång och visst får man dra apparna åt lite olika håll, men inget i stil med det forna Android.

Jag har förstått att man kan ändra vissa saker i operativsystemet men det har jag genom alla år trott varit något som kräver att man rootar telefonen. Genom lite fipplande har jag kommit underfund med att det finns så kallade Launchers, som byter ut hela det grundläggande UI:t mot något som förhoppningsvis går att anpassa till ens egna behov. Problemet just nu är att jag dels inte hittar någon som gör vad jag vill, och dels verkar vara rätt så fishy vad gäller den personliga integriteten och uppgiftsskyddet.

Varför måste allt nytt vara så mycket dummare? Teknologin peakade runt 2014. Därefter började allting bli tracking, ofärdiga spelreleaser med Day 1-patchar och product-as-a-service där man inte äger ett skit.

Har ni tips på nån bra launcher som får en Xperia att bete sig som en vanlig jäkla telefon vore jag glad.

Nova Launcher använde jag när jag körde Android. Men använde det själv endast för att jag inte ville ha runda ikoner - vet inte om den gör det du ber om... Men värt att kolla upp då jag vill minnas att den har ganska mycket funktioner.

Det du beskriver är nog främsta anledningen till att jag kört mobiler med stock Android sedan min Galaxy S2. Det känns som att alla tillverkar vill göra sina egna funktioner för att sticka ut, men genomförandet blir halvdant och sedan påbörjas utvecklingen av nästa modell innan det blir någon förbättring av den gamla.

Själv bytte jag för övrigt till den andra sidan i början av året. Har sedan några år haft en iPhone på jobbet och en Pixel 3a privat. När min Pixel gav upp fick jag samtidigt en iPhone 13 på jobbet och bestämde mig för att köra båda SIM-korten i den.

Trodde väldigt länge att jag aldrig skulle gå över till iOS, men plötsligt kunde jag inte se någon fördel med Android oh insåg att jag inte ville släpa på två telefoner längre. Ångrar mig inte ett dugg. 

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Kebab skrev:

Nova Launcher använde jag när jag körde Android. Men använde det själv endast för att jag inte ville ha runda ikoner - vet inte om den gör det du ber om... Men värt att kolla upp då jag vill minnas att den har ganska mycket funktioner.

Det du beskriver är nog främsta anledningen till att jag kört mobiler med stock Android sedan min Galaxy S2. Det känns som att alla tillverkar vill göra sina egna funktioner för att sticka ut, men genomförandet blir halvdant och sedan påbörjas utvecklingen av nästa modell innan det blir någon förbättring av den gamla.

Själv bytte jag för övrigt till den andra sidan i början av året. Har sedan några år haft en iPhone på jobbet och en Pixel 3a privat. När min Pixel gav upp fick jag samtidigt en iPhone 13 på jobbet och bestämde mig för att köra båda SIM-korten i den.

Trodde väldigt länge att jag aldrig skulle gå över till iOS, men plötsligt kunde jag inte se någon fördel med Android oh insåg att jag inte ville släpa på två telefoner längre. Ångrar mig inte ett dugg. 

Nova Launcher såldes nyligen till ett data-insamlings-företag. Det behöver inte betyda att Nova kommer bli påverkat av börja samla in data om din användning till sin nya ägare, men det finns självklart en överhängande risk.

Jag valde själv att avinstallera Nova när nyheten kom ut. Inte för det spelar någon större roll, jag använder dagligen Google på mina datorer, och på många av dem Chrome. Jag har en Google Pixel 3a med Googles Android installerat, en smartklocka med Google Android installerat och två Google högtalare hemma. Så min data registreras garanterat redan. :D

Men jag hade ändå ett tag funderat på vad jag egentligen använde Nova till, mer än bara för att kunna installera egna ikoner. Jag kunde inte komma på något speciellt, och när jag läste genom Novas inställningar efter vilka funktioner Nova hade så insåg jag att jag egentligen inte använde någon alls.

Nu såhär i efterhand så inser jag två saker Nova gjorde som inte går med vanliga Android:

1. Ta bort Google-sök widgeten som ligger längst ned

2. Ställa in så att datum-väder-widgeten sträcker sig över hela skärmen, och en rad. Istället för en tredjedel av skärmen och två rader.

Men efter ett par dagar störde jag mig inte på någon av dessa saker så jag har inte brytt mig om att leta efter en ny launcher.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, eXotic skrev:

Nova Launcher såldes nyligen till ett data-insamlings-företag. Det behöver inte betyda att Nova kommer bli påverkat av börja samla in data om din användning till sin nya ägare, men det finns självklart en överhängande risk.

Nu såhär i efterhand så inser jag två saker Nova gjorde som inte går med vanliga Android:

1. Ta bort Google-sök widgeten som ligger längst ned

2. Ställa in så att datum-väder-widgeten sträcker sig över hela skärmen, och en rad. Istället för en tredjedel av skärmen och två rader.

Några vädergrejer använder jag inte, de ger alldeles för knapphändig information jämfört med tex SMHI:s fulla tabell så det gör inget. Googlewidgeten har jag alltid kunnat ta bort, eller rättare sagt har jag aldrig haft någon. På Xperia får jag välja om den ska vara där och till och med om det ska vara Google, Ecosia, DuckDuckGo eller något annat.

Har också förstått att Nova blivit sämre, och jag som just lärde mig att fenomenet finns över huvud taget :(

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

2022-08-31 at 23:15, Henkibojj skrev:

Några vädergrejer använder jag inte, de ger alldeles för knapphändig information jämfört med tex SMHI:s fulla tabell så det gör inget. Googlewidgeten har jag alltid kunnat ta bort, eller rättare sagt har jag aldrig haft någon. På Xperia får jag välja om den ska vara där och till och med om det ska vara Google, Ecosia, DuckDuckGo eller något annat.

Har också förstått att Nova blivit sämre, och jag som just lärde mig att fenomenet finns över huvud taget :(

Ah, jag kikade runt lite, för det fanns en uppsjö med inlägg på reddit, när nyheten om att Nova köpts upp, som handlade om alternativa launchers. Då jag inte vet hur Xperias UI ser ut, så hänger jag inte riktigt med när du förklarar vad du vill att telefonen ska göra. Men jag tänker att jag kan länka till de mest omnämnda apparna, eller till själva inläggen så får du läsa om varje launchers features och se om någon verkar passa!

En som jag ofta sett omnämnd, även på själva Novas subreddit, är Lawnchair. Och på listan över features nämns dessa två:

— Flexible Desktop, Dock, and Drawer.
— Drawer Categories (Tabs & Folders).

Hahaha! När jag läste i en av trådarna nedanför så läste jag att en av snubbarna som bidrar med kodning till Lawnchair snor sin kod från en annan launcher. :doh: Det är ju inget farligt för oss användare såklart, så frågan är om man vill bidra till en sådan app genom att ladda ned och använda den.

En annan launcher jag hört mycket om är Niagara Launcher

Jag har själv inte använt något annat än Nova men taget från huvudet så minns jag att dessa två ofta omnämns. Med det sagt så har jag lite länkar till inläggen som skapades runt nyheten om Nova. Där finns en hel del tips!

https://old.reddit.com/r/androidapps/comments/w3vakw/whats_a_good_nova_launcher_alternative_for/

https://old.reddit.com/r/AndroidQuestions/comments/w2rhhd/alternatives_to_nova_launcher/

https://old.reddit.com/r/fossdroid/comments/w2usgk/looking_for_nova_launcher_alternatives_please/

https://old.reddit.com/r/androidapps/comments/w2zdqp/with_nova_launcher_being_bought_by_a_sketchy/

https://old.reddit.com/r/androidapps/comments/azx93r/nova_launcher_alternative/

Två launchers jag ser ofta i överstående länkar är Total Launcher och Action Launcher

 

Lycka till!

  • Tack! 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 months later...

Börk.

Jag hade skjutit upp en uppdatering i tre månader och när jag väl föll till föga var det bortåt sju stycken som kommit under den tiden. Jag är ju inte så glad i automatiska uppdateringar, eller några som helst uppdateringar egentligen, eftersom de gör att allt ser annorlunda ut och funktioner man tyckte om försvinner medan andra mindre bra kommer till, eller att det bara blir buggar.

Men sällan är de så allvarliga som en som kom i senaste från Sony.

https://www.reddit.com/r/SonyXperia/comments/13v3ok6/comment/jm401gd/?utm_source=share&utm_medium=web2x&context=3

En timmes användning innan jag klivit ur sängen har lett till ett batteri på 74% vilket annars hade varit cirka 96%. Telefonen är varm hela tiden och innan dagen är halvvägs igenom har jag bara 20% kvar. Det på grund av någon bakgrundsprocess som slukar all processor och det finns inget program att döda för att göra något åt det. Det finns däremot möjligheten att inaktivera Google Play Store och starta om. Det hjälpte.

Nu gjorde jag som någon i liknande trådar sade och tömde både cache och data först, vilket jag inte skulle ha gjort. En av dem kanske, men inte båda, och jag vet inte vilken. Det är ju nämligen så att man i sin lista över appar bara kan välja Uppdatera inga, Uppdatera alla, eller Uppdatera alla med undantag. Det finns inget Uppdatera inga med undantag. Det är framförallt appar för betalning (Bankid etc) och tåg/buss jag alltid vill ha uppdaterade eftersom de annars vägrar starta precis när man har som mest bråttom vid biljettköp etc. Jag har alltså förr valt Uppdatera alla, och sedan manuellt kryssat ur alla 155 appar jag inte vill uppdatera och låtit krysset vara kvar i de 5 jag faktiskt vill ha up to date. Hela processen tar femton minuter av konstant tappande på rätt ställen helt monotont tills man är klar.

Eftersom jag nukeade Play Store fanns inte dessa inställningar jag gjort kvar längre så nu har en himla massa appar uppdaterats över natt och det känns som att någon renoverat köket åt mig fast jag inte bett om det. Appar som var reklamfria har nu en Google ads-banner längst upp, ikoner ser helt annorlunda ut i applistan/på hemskärmen och andra appar verkar ha blivit always-on, samt några med mer spionering till cloud och annat.

Jag får bara mer bevis för att if it ain't broke, don't fix it är ledstjärnan man ska gå efter. För mig blir produkter inte fullt fungerande förrän vid End of life då företagen slutat bry sig och man får ha sina grejer i fred.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...