Jump to content

Mobiltopicen!


Speeder
 Share

Recommended Posts

Har kört Android 5 Lollipop i ett par dagar nu. Det är nice. Alltid kul med något nytt, även ifall det inte är några större skillnader. Det som stör mig mest med Android är dock att det inte finns någon standard för hur ikonerna ska se ut. Alla har olika dimensioner och upplösning... Så jag kör alltid med Nova Launcher och något ikonpaket.

Hur som helst så är jag så jävla nöjd med min Nexus 5. Kan fortfarande rekommendera den, särskilt eftersom priset kryper nedåt 2500 nu.

Ja jag med, Nova Launcher och glasklart som ikonpaket, har fått det riktigt stilrent tycker jag!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det lutar åt att jag ska köpa en One Plus One nu. Polaren köpte den och han är hur nöjd som helst. Monster till telefon för 3k.

Verkligen intressant lur och nu verkar det inte vara svårt att få tag på invites längre. MEN smärtgränsen är faktiskt nådd för min del. Den är alldeles för stor.

Edit: Den kör ju Cyanogenmod, men jag har inte sett att menyerna skiljer sig nämnvärt från vanilla.

Redigerad av Kebab
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Har hört att One Plus One ska ha rätt mycket buggar och att supporten ska vara rätt kass. Men det kanske är det man får förvänta sig när man köper en monstertelefon för det priset.

Hm. Det märker vi väl. De vänner jag har som äger en verkar nöjda iaf, och den får även bra kritik i div. reviews. Men givetvis får jag väl vara beredd på att det kan finnas lite krångel. Det är okej, när jag betalar så lite. Det är ju även en klar förbättring från min gamla trötta SGSIII med sprucken display.

Android, absolut. Men är det små skillnader mellan HTC och Samsung t.ex. så borde det vara det till den med. Antagligen inget märkvärdigt, men jag som kört HTC i ett par år nu gillar inte sambons Samsung.

Jaha, ja. Jag gillar inte Samsungs Android så mycket heller, man fick med mycket bloatware och sådant. Jag hittade den här videon:

Det verkar helt okej.

2499 eller 2849 idag! Ingen invite krävs! excl_1183954_0.gifexcl_1183954_0.gifexcl_1183954_0.gifexcl_1183954_0.gifexcl_1183954_0.gif

https://oneplus.net/se/one

Beställt! :)

Körde på 16GB.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Tjena! Först och främst, jag ber om ursäkt för att jag först frågade i en status. Jag brukar inte hänga i den här tråden, så jag glömde helt bort dess existens. För det andra, detta är dilemmat:

Jag äger en HTC One (M8) som jag väldigt gärna vill installera CyanogenMod på istället för Androids vanliga OS. Först provade jag med eras egna installationsprogram, men min mobil är för ny så den stöds inte ännu, så jag tänkte försöka mig på en manuell instalation. Problemet är att jag är ungefär lika teknisk som en säck potatis, och efter att ha gått igenom otroligt många YouTube-videor samt Google-sidor (ja, även Cyanogens egna hemsida och deras instruktioner) så ser jag ut som ett frågetecken i ansiktet. Tekniska termer på svenska är svårt nog, släng då in i ekvationen att alla instruktioner jag finner är på engelska så blir allting ännu mer komplicerat.

De videor på YouTube som jag har sett visade själva processen, men alla sa något om att man måste roota telefonen innan, och som den tekniskt handikappade människa jag är, som även är väldigt ny till Android, så sitter jag ännu som ett frågetecken.

Så, jag undrar om någon vänlig själ skulle kunna ge mig en otroligt simpel step by step-förklaring på hur det hela går till. Jag vill installera CM samt Gapps (då jag förstått att det måste installeras om jag ska ha Googles egna appar, inklusive Google Play-butiken, som jag så klart vill ha). Ni får gärna skriva instruktionen så enkel så att jag praktiskt taget blir idiotförklarad, för jag är verkligen så pass oteknisk och dum att det behövs. Se det som att förklara trigonometri för en berusad bebis.

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

[...]

Började skriva en guide för manuell build till dig och ångrar nu inte att jag har en iPhone, maken till bök har jag aldrig tidigare skådat.

Hursomhelst verkar det finnas lite nightly builds för M8:an och om du gör följande bör det fungera. Om nedanstående verkar omöjligt så rekommenderar jag dig att inte ge dig in på det här, du kan kanske i värsta fall sitta med en brevvikt.

Installera Ubuntu på någon ledig hårddisk.

Öppna terminalen med Ctrl+Alt+T och kör följande:

sudo apt-get install android-tools-adb android-tools-fastboot
sedan:
1. Make sure your computer has working fastboot and adb. 2. Enable USB debugging on the device. 3. Connect the device to the computer through USB. 4. From a terminal on a computer, type the following to boot the device into fastboot mode:
adb reboot bootloader
5. Once the device is in fastboot mode, verify your PC sees the device by typing fastboot devices If you don't see your device serial number, and instead see "<waiting for device>", fastboot is not configured properly on your machine. See fastboot documentation for more info. If you see "no permissions fastboot", try running fastboot as root. 6. From the same terminal, type the following command to obtain your bootloader unlock token:
fastboot oem get_identifier_token
7. Visit the HTCDev Bootloader Unlock website and follow the instructions there to obtain your unlock key. If your device does not appear in the drop-down list, select All Other Supported Models. 8. If the device doesn't automatically reboot, reboot it from the menu. It should now be unlocked. Since the device resets completely, you will need to re-enable USB debugging on the device to continue.
Sedan:
1. Make sure your computer has working fastboot and adb. 2. Download recovery -- visit Unstable Apps Recovery Downloader to obtain the latest version of ClockworkMod recovery for your device. 3. Connect the One (M8) to the computer via USB. 4. Make sure the fastboot binary is in your PATH or that you place the recovery image in the same directory as fastboot. 5.Open a terminal on your PC and reboot the device into fastboot mode by typing:
adb reboot bootloader
or by using the hardware key combination for your device while it is powered off. 6. Once the device is in fastboot mode, verify your PC sees the device by typing:
fastboot devices
If you don't see your device serial number, and instead see "<waiting for device>", fastboot is not configured properly on your machine. See fastboot documentation for more info. If you see "no permissions fastboot", make sure your UDEV rules are setup correctly. 7. Flash recovery onto your device by entering the following command:
fastboot flash recovery your_recovery_image.img
where the latter part is the filename of the recovery image. 8. Once the flash completes successfully, reboot the device into recovery to verify the installation. Boot to recovery instructions: With the device powered down, hold the Volume Down and Power buttons until HBOOT appears, then release the buttons. Navigate using the volume keys and select RECOVERY using the Power key. Note: Some ROMs overwrite recovery at boot time so if you do not plan to immediately boot into recovery to install CyanogenMod, please be aware that this may overwrite your custom recovery with the stock one.
Sedan:
1. Make sure your computer has working adb. 2. Download the CyanogenMod package for your device that you'd like to install to your computer. Optional: Download 3rd party applications packages, like Google Apps which are necessary to download apps from Google Play. 3. Boot to recovery mode, and connect the phone to your computer through USB. With the device powered down, hold the Volume Down and Power buttons until HBOOT appears, then release the buttons. Navigate using the volume keys and select RECOVERY using the Power key. 4. In ClockworkMod Recovery, use the physical volume buttons to move up and down. On most devices, the power button is used to confirm a menu selection, but for some devices a physical home key acts as a selector. Some devices have touch enabled ClockworkMod Recovery, in which case you may be able to swipe to, or touch, menu selections. 5. Optional (Recommended): Select backup and restore to create a backup of your current ROM. 6. Select wipe data/factory reset. 7. You have two options for transferring and installing the installation packages. The sideload method is more universal across devices, whereas the push and install method is more commonly used: Sideload method: select install zip > install zip from sideload. Follow the on-screen notices to install the package. The installer does not necessarily display an "Install complete." message. You can tell the install is complete if there were no fatal error messages and you have regained control over the menu. Push and install method: Open a command prompt (or Terminal on Mac and Linux) and navigate to the directory holding the package(s) you would like to install. On the device, navigate to the mounts and storage menu. If you see /storage/sdcard0 or /sdcard as a mountable volume, go ahead and mount it. If you do not see one of these partitions, then instead mount the /data partition. Take note of which volume you mounted. Now, push the package(s) to your device (also, see tip below): - If you mounted /storage/sdcard0, then:
adb push update.zip /storage/sdcard0/
- If you mounted /sdcard or /data, then:
adb push update.zip /sdcard/
where update.zip should be replaced with the package filename. Go back to the main menu and select install zip. Choose to install from the same directory where you pushed the package(s). If you are installing multiple packages, install CyanogenMod first and then install any subsequent packages on top of it. (Tip: CyanogenMod 10.1 and newer have multi-user support (introduced in Android 4.2). If your device has storage on the /data partition, then Android actually looks in /data/media/0/ for the first user's /sdcard/ storage. ClockworkMod recovery symlinks /sdcard/ to /data/media/ though. So, if you are pushing files to internal storage in recovery and want them to be visible in Android, you should push them to /sdcard/0/ or /data/media/0/. Here's the most frequent scenarios: If you're coming from a ROM with Android 4.1 or older to CyanogenMod 10 or older:
adb push update.zip /sdcard/
If you're coming from a ROM with Android 4.1 or older to CyanogenMod 10.1 or newer:
adb shell "mkdir /sdcard/0/"
followed by
adb push update.zip /sdcard/0/
If you're coming from a ROM with Android 4.2 or newer to CyanogenMod 10.1 or newer:
adb push update.zip /sdcard/0/

)

8. Once installation has finished, return to the main menu and select reboot system now. The device will now boot into CyanogenMod.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Min One Plus One har skickats! H Y P E B O Y S w00t_1181130_0.gif

Nice! Min systers kille blev imponerad av specsen och beställde en efter en hel del påhejande från mig. Den kommer nog nästa vecka och jag har en känsla av att ha-begäret kommer infinna sig hos mig... Men än så länge står jag fast vid att jag tycker att den verkar vara för stor!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nice! Min systers kille blev imponerad av specsen och beställde en efter en hel del påhejande från mig. Den kommer nog nästa vecka och jag har en känsla av att ha-begäret kommer infinna sig hos mig... Men än så länge står jag fast vid att jag tycker att den verkar vara för stor!

Att kunna använda den med en hand är ju så gott som uteslutet nu, men om man kommer över det så kan det nog fungera. Min kollega har en och den är lite för stor för min smak men det känns inte farligt ändå. Smärtgränsen typ. Vilket är kul, för när jag köpte min SGSIII:a som är pytteliten i jämförelse, sa jag att dess storlek var på smärtgränsen. :P

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Att kunna använda den med en hand är ju så gott som uteslutet nu, men om man kommer över det så kan det nog fungera. Min kollega har en och den är lite för stor för min smak men det känns inte farligt ändå. Smärtgränsen typ.

:D :D :D :D :D

Det här ska jag ha som signatur i framtiden! :lol:

MVH

Ante, 15 år

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått den! DHL var satans snabba, den var framme på mindre än 24 timmar från London. Spontant tycker jag att den, TELEFONEN, inte är så stor ändå. Jag kan faktiskt använda vissa saker på TELEFONEN med en hand. SMS är väl inte så praktiskt kanske, men det var inte så effektivt på min SGSIII:a heller.

/Ante, byxmyndig

smile_av_GTA3_PLAYER_1226067_0.gif

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag fått den! DHL var satans snabba, den var framme på mindre än 24 timmar från London. Spontant tycker jag att den, TELEFONEN, inte är så stor ändå. Jag kan faktiskt använda vissa saker på TELEFONEN med en hand. SMS är väl inte så praktiskt kanske, men det var inte så effektivt på min SGSIII:a heller.

/Ante, byxmyndig

smile_av_GTA3_PLAYER_1226067_0.gif

:D :D :D :D :D

Jag har också pillat på en idag... Fan schysst alltså, otroligt mycket maskin för pengarna. Jag vande mig snabbt vid storleken och jag har ju trots allt rätt stora händer så det var inget problem att vara effektiv med den. Vill ha en själv nu efter att ha lekt med polarens!

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...