Jump to content

Screenshots!


Jacker
 Share

Recommended Posts

Jajamensan, som trådtiteln säger. Ladda upp screens här för GTAsajtarna att beskåda. ;)

**REGLER**

§ 1.1 - Dra inte ut för mycket på diskussionerna! Kom ihåg att detta först och främst är en bildtråd.

§ 1.2 - Skriv alltid vilket/vilka spel bilderna är ifrån, och eventuella expansioner/modifikationer/tillägg ni kör med.

§ 1.3 - Bilder som kan innehålla spoilers ska det länkas till och dessutom markeras med en spoilervarning.

§ 1.4 - Undvik att posta bilder i .png eller liknande stora format som tar lång tid att ladda. Länka hellre isåfall!

HÖR UPP!!

Försök att hålla hög kvalité i tråden! Använd gärna Grabby, Fraps eller någon annan screensaver för att ta screenshots. Lite synd att snygga bilder sabbas av en komprimering i Paint (screenshots sparade i Paint = skitfula). Man kan åtminstone spara bilderna i Photoshop.

Nybörjarguide - enklaste sättet att ta screenshot

1. Tryck på "PrintScreen"- knappen (den till höger om F12 och vänster om Scroll Lock) medans du spelar valfritt spel.

2. Tryck ALT+TAB/Windows eller avsluta spelet. Om du tryckte ALT+TAB/Windows så bör spelet fortfarande köras i "Aktivitetsfältet".

3. Starta Photoshop/Paint och tryck CTRL+V eller välj Redigera->Klistra in.

4. Om du är nöjd med din screen sparar du den. Spara bara i JPG-, PNG-, eller GIF- format då de är bäst för screens (du väljer format under fältet där du namnger bilden).

5. Avsluta Photoshop/Paint och fortsätt spela/gå in här.

6. För att bifoga en screen till en post här trycker du på "Bläddra..."- knappen och letar upp bilden. Markera den och tryck på "Öppna".

7. Klart, nu behöver du bara trycka på "Add Reply".

Guide till Grabby

Grabby är ett externt program som sparar alla bilder du tar med PrintScreen. Mycket praktiskt om man vill slippa ALT+TAB'a sig ur spelet så fort man tagit en bild man vill spara.

1. Ladda ned Grabby här (gratis och lagligt).

2. Starta Grabby.

3. Gå in på "Setup".

4. Ändra formatet Grabby sparar bilderna i till JPEG, då det är det enda vettiga formatet.

5. Bestäm vilken kvalité du vill att bilderna ska ha - desto högre kvalité desto större bild och desto lägre kvalité desto mindre bild (med mindre och större menar jag storlek i kB). Själv har jag kvalitén på nästan max; för mig blir storleken på bilderna 200 - 500kB, vilket är väldigt normalt för bilder i upplösningen 1280 x 1024 som jag spelar i. Alltså kan man utan problem dra upp kvalitén.

6. Med "Frequency" kan du bestämma hur långt mellanrum i millisek Grabby ska ta bilder då du håller in PrintScreen- knappen (t.ex. 250ms = 1/4 sek).

7. Med "Recycle" kan du bestämma hur många bilder Grabby ska ta innan det börjar om och sparar över existerande bilder. Själv rekommenderar jag att skriva in värdet "0", då kommer inte Grabby börja om och spara över existerande bilder.

8. Välj en lämplig mapp där Grabby sparar alla bilder du tar. Jag rekommenderar att skapa en ny, lätttillgänglig Grabby- mapp.

9. Kom ihåg att spara undan alla bilder du tar i en annan mapp. D.v.s. döpa om de bilder du vill ha och lägga i en annan map. Varför? För även om du stängt av "recycling" så kommer Grabby börja om och spara över gamla bilder när du stängt ned Grabby, och sen startar upp det igen. Och sen är det mycket mer praktiskt.

Rekommenderar att man skapar en speciell mapp för sina screens. Kom även ihåg att bilderna inte får ta större plats en 200kb på GTAsajten. Om dem är över 200kB kan man ladda upp dem på t.ex. ImageShack och länka bilderna hit.

Redigerad av Jacker
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

alla som har silent hieroes bör veta om dethär. men men.

han vart alldrig rigtigt bra på hoppa fallskärm ;P

jup,stackarn ;)

det som e så kul e att alla n00bs skjuter på'n så att det sprutar blod ;P

man måste nog skriva vilket spel bilderna tillhör,annars vet man inte vilket spel den tillhör ;P

Redigerad av Luger
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...