Jump to content

Seriemördar skräckisar...


Funnylin
 Share

Fimseriemördare nummer 1...  

50 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Halloween:

Har precis börjat titta igenom denna klassiska film serie, det jag har kommit fram till är-Michael Myers äger alla andra filmseriemördares stjärtar!

Det är iof 3 filmer i serien jag inte sett än 2:an, 3:an(Den verkar ändå inget bra, Michael är ju inte med.)och 6:an(Donald Pleascense sista film innan han dog samma år 1995).

Den enda filmen jag hittils tyckt illa om är väl den senaste Halloween: Resurrection, jag tycker nämligen att H20 var en värdig avslutning på filmserien.

Men ändock ser jag med spänd förväntan fram emot Hall9ween som det just i detta nu skrivs manus till.

- Michael Myers - Alla tiders absolut bästa mördare på film, en känslokall maskin kanske?

Visserligen så kan man ju se en tår falla när han är på väg att mörda sin systerdotter i kistan.

Han är tyst, han är effektiv och han har en kapten kirk mask, en av dom bästa maskerna som har använts i sådan här typ av film enligt min åsikt, Ghostface har en självklar andra plats.

Hans karriär inleddes vid 6 års ålder när han mördade sin syster, en karriär som aldrig verkar ta slut dock.

Fredagen den 13:e:

Har faktiskt aldrig sett en enda film ur den här serien, men jag tänker inhandla dom som finns att köpa på Discshop, men inte just nu.

Scream:

Älskar den här trilogin, det är nog den bästa skräckfilmsparodin som har gjorts någonsin.

Det finns så många skräckfilms referat och quotes i dom här filmerna så jag skulle bli yr om jag räknade upp dom alla.

För att bara nämna några exempel, I Början av Scream när Caseys föräldrar kommer hem och upptäcker att det har hänt något är dom på väg att ringa polisen, men det ända dom hör i telefonen är Caseys dödsstön(?)då säger Caseys pappa till hennes mamma någonting i stil med: Drive down to the McKensies, and call the polis.

I Halloween säger Laurie samma sak till Billy(Fast spring istället för åk).

Billy Loomis, en av mördarna från Scream, efternamnet är förstås en hyllning till Donald Pleasensce karaktär Samuel Lommis ifrån Halloween serien.

Och så något alla förmodligen känner till, När Randy sitter och kollar på Halloween och Michael smyger upp bakom Laurie(Jaime Lee Curtis)skriker Randy: Behind you Jaime samtidigt som Ghostface smyger förbi bakom Randy(Jaime Kennedy).

Älskar Scream, ledsamt att veta att det aldrig kommer någon mer film i serien.

Jag vet vad du gjorde förra sommaren:

Scream manusförfattaren Kevin Williamson(Fader till den orehört sugande serien Dawsons Creek)skrev även den här rullen.

Med en något mer komplicerad story än dom flesta filmer i sitt slag.

Ben Willis mördar ju såklart för att han vill ha död på dom som körde på honom, så långt är ju alla med, och kroppen som hittas är ju hans svärson som han mördade strax innan han blev påkörd.

Jag kan redan nu konstatera att det är krångligare än någon film i sitt slag, aja den är bra ändå.

Jag gillar inte riktigt ettan, men tvåan är riktigt bra.

Huvudrollsinnehavarna gillar jag inte, i första filmen kunde dom gärna fått byta plats med varandra så Sarah Michelle Gellar och Ryan Phillipe varit huvudrollerna i båda filmerna!

Uppdatering kommer...kanske...

P.S Var vänlig skriv film resp mördare om ni röstar annan!

P.S 2 Kommentera gärna ovanstående texter.

Redigerad av Funnylin
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 58
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

Michael Myers! Han får alla andra mördare att skita ner sig av skräck! Jason och Freddy är också underhållande, men de nya slasherfilmerna Scream och IKWYDLS är bara fåniga! Och nu, en genomgång för Michael Myers och Halloween! :wacko:

Halloween - Alla Helgons Blodiga Natt 1978

Handling: Pojken Michael Myers dödar sin syster i kallt blod med en stooor kökskniv och kastas omedelbart in i ett mentalsjukhus. (Brutalt!) Hans doktor Sam Loomis (Donald Pleasence) är den enda som förstår att pojken bär på ren ondska. Femton år senare ska Michael ställas inför rättvisan men rymmer tillbaka till hemstaden Haddonfield. Unge Laurie (Jamie Lee Curtis, tro det eller ej) och hennes två vänner förföljs av Michael och på Halloweennatten så börjar morden! Samtidigt försöker Dr. Loomis hitta Michael och filmen avslutas spännande och perfekt - men uppföljarna skulle rasa in... Jamie Lee Curtis' genombrott, hon skulle dock snart återvända till teenslasherfilmerna med Terror Train (Mörka natt, blodiga nyårsnatt som jag fortfarande letar efter) och en rad andra.

Betyg: 10/10

Halloween 2 - Alla Helgons Blodiga Natt 2 1981

Handling: Michael har blivit skjuten med sex skott men den rackaren kommer ändå undan. Loomis blir chockad och Laurie förs till sjukhuset; där Michael anländer och verkligen startar en massaker! Här blir det filmvåld för hela slanten - sprutor i ögon, folk blir dränkta i heta bad, hammare i skallar och skalpellviftande så man skulle undra om inte Michael skulle tänka på blodtrycket. Loomis och kompani kommer snart dit och filmen avslutas med en explosiv final - och då menar jag det. Men Michael är inte död - även om detta hade varit en perfekt avslutning...

Betyg: 9/10

(Jag skippar Halloween 3 eftersom den suger stor *hrm*)

Halloween 4 - The Return of Michael Myers - AHBN 4 Återkomsten 1988

Handling: Kassakon Michael dog såklart inte i tvåan utan har legat i koma i 10 år. Han ska förflyttas till ett annat sjukhus men han vaknar upp och rymmer tillbaka till Haddonfield där han jagar sin systerdotter Jamie Lloyd (Vad hette hon... ööh... Danielle Harris). Spännande och mörk med ett tvistat slut.

Betyg: 8/10

Halloween 5 - The Revenge of Michael Myers - AHBN 5 Förbannelsen (?) 1989

Seglivade Michael kan ju inte dö nu så han ramlar ihop hos en eremit där han vilar sig ett år (Han borde ha vanan inne med koma nu). Stackars Jamie har blivit stum och vårdas på ett barnsjukhus. Såklart återvänder Mikey och här börjar man se åt vilket håll våldet vänder. Lie och högaffel är bara några av de saker som Michael viftar med nu. En gestalt i svart hatt och rock introduceras nu och det är illa nog, men det skulle bli värre...

Betyg: 7,5/10

Halloween - The Curse of Michael Myers - AHBN Återkomsten (igen) 1995

Handling: Jamie (nu vuxen) är på något ställe där mannen i svart förvarar henne och Michael. Hon föder en baby (Jaså du Michael, din lilla hingst) och bestämmer sig för att rymma. Men Michael (Nu fet) förföljer henne och hennes liv slutar med att bli spetsad på taggar. Kara är i familjen Strode (Laurie's) och hon har en son som heter Danny och han ser mannen i svart som uppmanar honom att döda. Tommy (från ettan) hittar babyn och tar hand om den. Michael måste bara ha den babyn och hackar sig igenom hela släkten Strode. Till slut visar det sig att Michael är med i en kult - Thorn. Mannen i svart visar sig vara en av Loomis vänner. Han och Tommy anländer till stället där mannen i svart har fångat Kara, Danny och babyn, och Michael verkar vara pissed off! På mindre än tretti sekunder hackar han ihjäl ca 6 personer med en machete. You go my man! Men tyvärr så är denna film en besvikelse, särskilt slutet. Det finns en producers cut av den här som jag allt ska lägga vantarna på.

Betyg: 4/10

Halloween H2O - Twenty Years Later - AHBN Tjugo År Senare 1998

Handling: Laurie är tillbaka men under ett nytt namn - Keri Tate. Hon har nu flyttat till Kalifornien (Join Arnold) och har skaffat sig en son - John (Josh Harnett). Hon arbetar som rektor på en skola men minnena av Michael har inte bleknat. Michael återvänder också för ännu en natt av terror, men tyvärr så är det här en av de sämre i serien.

Betyg: 5/10

Halloween Resurrection 2001

Handling: Laurie sitter inne på mentalsjukhus efter vad hon gjorde i förra delen, men Michael söker upp henne och dödar henne. Men tillbaka till Haddonfield. Freddie Harris (Busta Rhymes) äger nöjesföretsget Dangertainment. Sex ungdomar ska klara av Halloweennatten i seriemördaren Michael Myers hus. Till en början går allt bra men Michael har återvänt för att städa upp! Nu går det uppåt igen!

Betyg: 8,5/10

Nu får man väl bara hoppas på en Halloween 9... :D

Halloweens officiella hemsida:

http://www.halloweenmovies.com

Som ni ser så är jag besatt i Halloween! (w00t)

En annan klassiker är ju Psycho! Och Funnylin har rätt när han menar att uppföljarna är onödiga - särskilt nyinspelningen från -98! Han som spelar Norman ser ju helt utvecklingsstörd ut! :wub:

Redigerad av Pico
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jason Voorhees har hockeymask i Fredagen den 13:e!

//Teenslasherkännaren Pico :D

jag vet, kom på de...men dom är ganska lika (w00t)

men michael är bättre...när han sätter skridskon i huvet :wub:

de är min favorit sen, jag tycker IKWYDLS är bra....men hör inte till klassikerna :lol:

fan va jag snackar om klassiker :wacko:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Halloween Resurrection 2001

Handling: Laurie sitter inne på mentalsjukhus efter vad hon gjorde i förra delen, men Michael söker upp henne och dödar henne. Men tillbaka till Haddonfield. Freddie Harris (Busta Rhymes) äger nöjesföretsget Dangertainment. Sex ungdomar ska klara av Halloweennatten i seriemördaren Michael Myers hus. Till en början går allt bra men Michael har återvänt för att städa upp! Nu går det uppåt igen!

Fan vad dåligt. :)

Han fick ju huvet avchoppat.

Arman: Håller med, den är nog den en av de läskigaste scräckfilmer jag har sett.

Kaiya: Det är väl i Fredagen den 13:e?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Men de nya slasherfilmerna Scream och IKWYDLS är bara fåniga!

Scream gjordes aldrig som en slasherfilm i den bemärkelsen, den gjordes som en parodi, men förstår man inte alla näst intill osynliga skämt så ter sig filmerna kanske som slasher(Står oftast thriller på baksidan iof).

Scream kommer alltid vara en av dom största filmerna, uppföljarna också...

Jag älskar Scream serien!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...