Jump to content

Svensk politik


The Dude
 Share

Recommended Posts

Fick hem Skånepartiets valsedel idag. Den var ganska lustig.

"STOPPA INVANDRINGEN!

Hjälp Skånepartiet göra Skåne självständigt, så stoppar vi åtminstone invandringen hit!

Skottland röstar om självständighet 18/9, Katalonien 9/11. Men 14/9 är Skåne först!

Endast ett fritt Skåne kan stoppa invandringen.

Förstörelse av naturen med denna pågående och tvingande invandring.

Kulturella motsättningar. Halalslakt. Kvinnoförtryck. Stopp för all exploatering av vår åkerjord.

Vi ska inte anpassa oss efter invandrares religiösa seder.

Vi äter fläsk och dricker brännvin i Skåne."

  • Gilla 3
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Det är väl självaste fan att man ska vara tvungen att rösta på Moderaterna eller Folkpartiet för en nykter åsikt kring utvecklad kärnkraft. Hur detta ens kan vara en fråga är perplext, men måste helt enkelt bottna i okunskap och naivitet.

Jag håller med dig, kärnkraft är bra. Det är väl dock lite att ta i att ha det som en huvudfråga när man röstar? Visst är det bra att tänka på miljön men det finns ju alternativ till kärnkraft som också är bra, därför borde det inte styra ens röst.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det är väl dock lite att ta i att ha det som en huvudfråga när man röstar?

Inte sagt att det är min huvudfråga, men energipolitik är åtminstone topp tre i det här valet. Först och främst står vi nu inför ett vägskäl inom basenergiförsörjning som vi inte har behövt ta ställning till sedan Gen II-byggena under 70- och 80-talet. Sedan är det i ett större globalt perspektiv det enda reella alternativet i en omvärld där energibehovet exponentiellt kommer att öka, och en växande omvärld som inom en snar framtid annars kommer att börja elda kol i allt större utsträckning. Då är det en mycket gynnsam bransch att bedriva svensk forskning och utveckling inom.

Visst är det bra att tänka på miljön men det finns ju alternativ till kärnkraft som också är bra, därför borde det inte styra ens röst.

Det beror på vad man menar med alternativ, givetvis ska vi använda alternativa och miljövänliga energikällor så effektivt som möjligt, men kruxet är att alla dessa idag är assisterande energikällor (annars miljöskadliga).

Efter att ha läst Miljöpartiets program i frågan förstår jag att de är fullkomligt oseriösa i det här sammanhanget, tyvärr. Namnet säger ju något annat.

  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte sagt att det är min huvudfråga, men energipolitik är åtminstone topp tre i det här valet. Först och främst står vi nu inför ett vägskäl inom basenergiförsörjning som vi inte har behövt ta ställning till sedan Gen II-byggena under 70- och 80-talet. Sedan är det i ett större globalt perspektiv det enda reella alternativet i en omvärld där energibehovet exponentiellt kommer att öka, och en växande omvärld som inom en snar framtid annars kommer att börja elda kol i allt större utsträckning. Då är det en mycket gynnsam bransch att bedriva svensk forskning och utveckling inom.

Det beror på vad man menar med alternativ, givetvis ska vi använda alternativa och miljövänliga energikällor så effektivt som möjligt, men kruxet är att alla dessa idag är assisterande energikällor (annars miljöskadliga).

Vad då? 2022 kommer väl Microwave Power i vilket fall? Eller så har jag spelat Simcity för mycket i min ungdom.

Jag blev väldigt imponerad av att resa i Tyskland i somras. Längs autobahn bredde gigantiska fält med solpaneler ut sig, och överallt stod det vindsnurror. Tyskarna verkar ha gett sig fan på att åtminstone försöka. Jag vet förstås inte hur mycket el det ger, och visst såg man bolmande kolkraftverk här och där också.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag blev väldigt imponerad av att resa i Tyskland i somras. Längs autobahn bredde gigantiska fält med solpaneler ut sig, och överallt stod det vindsnurror. Tyskarna verkar ha gett sig fan på att åtminstone försöka. Jag vet förstås inte hur mycket el det ger, och visst såg man bolmande kolkraftverk här och där också.

En investering på 100 miljarder Euro vilket resulterar i dubbla elpriser och Europas största (och stadigt ökande) CO2-utsläpp. Det är priset man får betala för en pseudogrön satsning.

Redigerad av mr_tobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

En investering på 100 miljarder Euro vilket resulterar i dubbla elpriser och Europas största (och stadigt ökande) CO2-utsläpp. Det är priset man får betala för en pseudogrön satsning.

Elpriserna hade väl gått upp även med nya kärnkraftverk? Det kräver ju också investeringar. Är det konstaterat redan nu att koldioxidutsläppen ökat?

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Inte sagt att det är min huvudfråga, men energipolitik är åtminstone topp tre i det här valet. Först och främst står vi nu inför ett vägskäl inom basenergiförsörjning som vi inte har behövt ta ställning till sedan Gen II-byggena under 70- och 80-talet. Sedan är det i ett större globalt perspektiv det enda reella alternativet i en omvärld där energibehovet exponentiellt kommer att öka, och en växande omvärld som inom en snar framtid annars kommer att börja elda kol i allt större utsträckning. Då är det en mycket gynnsam bransch att bedriva svensk forskning och utveckling inom.

Det beror på vad man menar med alternativ, givetvis ska vi använda alternativa och miljövänliga energikällor så effektivt som möjligt, men kruxet är att alla dessa idag är assisterande energikällor (annars miljöskadliga).

Efter att ha läst Miljöpartiets program i frågan förstår jag att de är fullkomligt oseriösa i det här sammanhanget, tyvärr. Namnet säger ju något annat.

Vad då? 2022 kommer väl Microwave Power i vilket fall? Eller så har jag spelat Simcity för mycket i min ungdom.

Jag blev väldigt imponerad av att resa i Tyskland i somras. Längs autobahn bredde gigantiska fält med solpaneler ut sig, och överallt stod det vindsnurror. Tyskarna verkar ha gett sig fan på att åtminstone försöka. Jag vet förstås inte hur mycket el det ger, och visst såg man bolmande kolkraftverk här och där också.

En investering på 100 miljarder Euro vilket resulterar i dubbla elpriser och Europas största (och stadigt ökande) CO2-utsläpp. Det är priset man får betala för en pseudogrön satsning.

Svarar på alla tre samtidigt. Bara förnyelsebar energi är inte en lösning. Energitillförseln av dessa källor är alldeles för osäker och någon annan källa måste finnas som backup. Dessutom i väldigt stor skala.

Det finns en jättebra artikelsom tar upp problemen med speciellt det tyskland gör just nu. Kan dock sammanfatta det:

Solen skiner bara på dagen och vår energiåtgång är som mest på morgonen, när dessa mesta delen av året inte alls producerar ström.

Vindkraften fungerar inte alltid, den värsta dagen i tyskland producerade man bara 0,08% av maxproduktionen på vindkraften för att det knapt blåse någonstans i hela tyskland.

Vattenkraften, i alla fall i sverige, kan producera ca 50% av vår energianvändning men klarar inte heller att pumpa ut hur mycket el som helst samtidigt.

Det krävs alltså något som kan prducera hälften av våran givna energiåtgång när de förnyelsebara energikällorna inte fungerar.

Att lagra energi är näst intill helt uteslutet.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Elpriserna hade väl gått upp även med nya kärnkraftverk? Det kräver ju också investeringar. Är det konstaterat redan nu att koldioxidutsläppen ökat?

Nej, tyskland var, liksom andra länder inte akut tvungen att stänga alla sina kärnreaktorer.

Tyskland ökade även kolanvändningen med 3% enheter bara under de första 6 månaderna 2013.

Redigerad av kobbe
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 7 months later...
  • 3 months later...

Från att ha gått på overkill fram till valet, så känns svensk politik väldigt loj för tillfället. Luften måste ha gått ur totalt. Det har hänt en hel del obehagliga saker under den här sommaren som jag i alla fall skulle önskat att högre politiker skulle kommenterat i större utsträckning. Det enda jag egentligen minns från de senaste månaderna är väl alla underliga uttalanden av Åsa Romson.

 

Nåja, ett visst parti, som i vissa mätningar varit större än M har ju förstås rönt en hel del uppmärksamhet och det är förvånande att övriga i stort sett lämnat walkover inför det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Från att ha gått på overkill fram till valet, så känns svensk politik väldigt loj för tillfället. Luften måste ha gått ur totalt. Det har hänt en hel del obehagliga saker under den här sommaren som jag i alla fall skulle önskat att högre politiker skulle kommenterat i större utsträckning. Det enda jag egentligen minns från de senaste månaderna är väl alla underliga uttalanden av Åsa Romson.

 

Nåja, ett visst parti, som i vissa mätningar varit större än M har ju förstås rönt en hel del uppmärksamhet och det är förvånande att övriga i stort sett lämnat walkover inför det.

Luften går väl alltid ur på sommaren p.g.a. semesterstängt?

Det lär ju ske förändringar snart på SD:s omåttliga framgång hos de andra partierna, nu när det är tydligt konstaterat att vilken strategi de nu har haft inte fungerar.

Av medierapporteringen att döma (vet inte om det stämmer statistiskt) har rasisterna i ökad grad börjat komma ur sina gömställen genom att exempelvis bränna kors och demonstrera på flyktingförläggningar. För några år sen kändes det som någorlunda ensamma galningar gjorde men nu mer som resultat av normaliseringen av vårt stora rasistiska riksdagsparti.

Jag är ändå positiv till att det kommer lösa sig i längden. Just nu mottar Europa de största flyktingströmmarna sen 2:a världsrkriget och det är klart att det kärvar. Våra problem med rasismen är ändå fullt hanterbara om man sätter det i perspektiv med Irak/Syrien/m.m. Vi har en buffert av intelligenta människor samt en avsaknad av ekonomisk kris och borde därför klara av många år till innan det går för långt. Förhoppningsvis är det nämnda kriget avslutat då. Rumänien lär väl styra upp rom-diskrimineringen av eget intresse förr eller senare, och vad finns det då kvar att klaga på som tilltalar fölket? 

Redigerad av The Dude
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Luften går väl alltid ur på sommaren p.g.a. semesterstängt?

Det lär ju ske förändringar snart på SD:s omåttliga framgång hos de andra partierna, nu när det är tydligt konstaterat att vilken strategi de nu har haft inte fungerar.

Av medierapporteringen att döma (vet inte om det stämmer statistiskt) har rasisterna i ökad grad börjat komma ur sina gömställen genom att exempelvis bränna kors och demonstrera på flyktingförläggningar. För några år sen kändes det som någorlunda ensamma galningar gjorde men nu mer som resultat av normaliseringen av vårt stora rasistiska riksdagsparti.

Jag är ändå positiv till att det kommer lösa sig i längden. Just nu mottar Europa de största flyktingströmmarna sen 2:a världsrkriget och det är klart att det kärvar. Våra problem med rasismen är ändå fullt hanterbara om man sätter det i perspektiv med Irak/Syrien/m.m. Vi har en buffert av intelligenta människor samt en avsaknad av ekonomisk kris och borde därför klara av många år till innan det går för långt. Förhoppningsvis är det nämnda kriget avslutat då. Rumänien lär väl styra upp rom-diskrimineringen av eget intresse förr eller senare, och vad finns det då kvar att klaga på som tilltalar fölket? 

PK-maffian, massinvandring, muslimer, mångkultur, feminism, miljöpartister och allt annat som högerpopulister stör sig på? Tror tyvärr inte det räcker med att få bukt på tiggeriet och Syrienkonflikten för att SD ska sluta vinna stöd.

Håller dock med om att det krävs både strategi- och taktikbyte i bemötandet av dem. Rivningen av annonskampanjen i Stockholm är ett bra exempel på vad man *inte* ska göra, inklusive polisanmälan om hets mot folkgrupp. Partiet vinner redan på att spela martyrkortet som det är.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...