Jump to content

Tråden om saker du alltid velat veta! v.2


Henkibojj
 Share

Recommended Posts

**************************************************************

~~ TROMS 2 ~~

**************************************************************

Mycket varmt välkommen till den nyöppnade Tråden om saker du alltid velat veta, även känd som TROMS! :innocent:

Denna andra upplaga av TROMS har lite fler regler än den förra men kommer säkert ändå kännas som en ganska avslappnad och trevlig tråd. Anledningen till att den gamla tråden låstes var att den till slut blev för omfattande; tråden var från början till för pinsamma frågor man inte tordes fråga andra i sin närhet om, sedan blev den till för små och triviala frågor, och till sist skrev man inte längre de triviala frågor man gått och grunnat på (såsom "vad händer om jag hoppar ner i ett hål tvärs igenom Jorden?"), utan frågor som inte alls hade där att göra. Speciellt när tråden fick beskrivningen "frågor som är för små för en egen topic". Då blev det Allmänt + Spel + D&T + Musik, Film och Grafik-forumen i en och samma tråd. En stor hink med frågor som definitivt hörde hemma i andra forum och trådar, för att man inte "orkade" göra rätt. Det blir väldigt rörigt och forumet utvecklas ingenting - det vill vi ändra på. Alltså är det dags för TROMS 2, med lite stramare tyglar men ändå en härlig stämning.

Nu till reglerna:

§1. Tråden är (nästan) bara till för frågor som antingen är för pinsamma för att man ska ha vågat fråga det förr, eller frågor som är för små/triviala för att man ska starta en egen tråd om det.
TROMS är alltså till för små frågor som kan besvaras med några få poster. Blir din fråga för stor och/eller kräver större diskussioner läser du vidare i §2:

§2. Skapa hellre en ny tråd om du tror att det finns diskussionsunderlag.
Tänk på att även triviala frågor kan bli diskussionsmaterial (första bästa
jag hittade), så starta gärna nya trådar om du tror att din fråga kan ge många svar eller att det kan bli diskussion av din fundering. Var inte rädd för att starta nya trådar, det finns inget tabu i det. (Speciellt inte när det kommer till teknikfrågor, läs vidare i §4.)

§3. Sök på
och
först!
TROMS 2 är
inte
till för att du ska få snabbt svar när du inte orkar ta reda på fakta själv. Även forumet har en hel del platser för dig där du kan få svar. Vill du veta något till läxor och annat skolarbete får du gärna fråga i
, vill du veta något om data/tevespel eller om någon konsol går du till
trådar. Kanske din fråga också redan är ställd i
?

§4.
ALLA
teknikfrågor är bannlysta från TROMS v.2 och ska istället postas i
.
Förr i tiden fanns en tråd som hette
, den blev för stor och rörig så till slut fick vi ett helt eget forum för datorfrågor. TROMS 2 ska inte bli nya Datorhjälpstråden nu när vi har ett helt eget forum, där nästan inga frågor är för små för en egen topic. Använd teknikforumet flitigt och starta gärna nya trådar!

Sammanfattningsvis nu, för att TROMS 2 inte ska bli för stor den också: Var inte rädd för att starta nya trådar, det finns inget fult i det!

Fråga på! :alien:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

§3. Sök på Google och Wikipedia först! TROMS 2 är inte till för att du ska få snabbt svar när du inte orkar ta reda på fakta själv. Även forumet har en hel del platser för dig där du kan få svar. Vill du veta något till läxor och annat skolarbete får du gärna fråga i Läxhjälpstråden, vill du veta något om data/tevespel eller om någon konsol går du till Spelforumets trådar. Kanske din fråga också redan är ställd i gamla TROMS?

Jag har en fråga: Vad är en amfibiebil? Vet att jag har hört namnet men jag vet ej vad det är. :innocent:

Edit: Trevligt att vara först förresten. :)

= Wikipedia = http://sv.wikipedia.org/wiki/Amfibiebil

Here we go.

laugh_1027177_0.gif

w0rd. :alien:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Please forgive me. Jag tänkte inte. :alien:

Alltså, det är ju inte dödsstraff, varningar, hybernatings och bans som är huvudsyftet med reglerna utan bara lite rättesnören för att man ska ha någorlunda ordning på tråden. Inte ens om jag hade tillåtelse skulle du få varning för det, men... tänk lite nästa gång, folks. :innocent:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Där ser man.

Tack. =)

Edit: Har en fråga till.

Skall till utlandet snart. Vart hittar man de nya vad-du-får-ta-med-dig-reglerna?

Vill inte bli tagen på flygplatsen och stämplad som terrorist.

På Arlanda.se finns massor med information och regler. 100 ml för flaskor med vätska i, du får alltså inte ta med dig en Coca Cola-flaska igenom säkerhetskontrollen, den slänger dom.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Med tanke på att förra TROMS landade på över 10 000 inlägg så antar jag att det finns en mening, ja.

Grejen med förra tråden var att den spårade ur efter första sidan och blev istället "tråden där du ställer frågor du är för lat för att googla svaret till".

Tror inte denna tråden som följer grundkonceptet fyller någon större funktion tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Grejen med förra tråden var att den spårade ur efter första sidan och blev istället "tråden där du ställer frågor du är för lat för att googla svaret till".

Tror inte denna tråden som följer grundkonceptet fyller någon större funktion tyvärr.

Men det är värt ett försök och en TROMS behöver vi, oavsett om den till slut kommer se ut som den förra eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...