Jump to content

ÖL!


Complex
 Share

Recommended Posts

Har nu smakat det färdiga resultatet och jag är nöjd. På Onsdag kommer nästa batch att sättas, efter det kommer jag nog ta ut svängarna mer. Är på konstant jakt efter en större kastrull (typ 20-30 L) och jakten har inte gått så bra än. Har inte råd just nu att punga upp 1000 spänn för en, men förhoppningsvis så kommer jag att hitta någon snart nog. Tanken är i alla fall att kunna brygga 15-20 liter i månaden.

Då hoppas jag på ett smakprov om jag kommer på besök nästa vecka!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Oj, 15-20 liter! Då kommer du börja följa recept istället va, och inte bara köra en färdigsats?

Precis! Det är det jag vill åt, mycket roligare att verkligen kunna hålla på med ingredienserna ordentligt och skapa egna recept och så när man väl har lärt sig lite mer.

Då hoppas jag på ett smakprov om jag kommer på besök nästa vecka!

Ameeeen suuure!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Jag kan rekommendera Black Isle Goldeneye Pale Ale. Mycket god. Synd bara att jag inte hittat den på ett lokalt system, bara lyckats inhandla den i Stockholm hittills.

BiuFIgBIMAAcShY_1257880_0.jpg

Och att den har samma namn som en av historiens bästa spelutvecklare gör inte det hela sämre.

Naeemennn! Den har jag gått förbi många gånger och trott att det är deras black lager, vilken jag tyckte var hemsk. Fanns 44 st på mitt Systembolag, får bli att kila förbi imorgon!

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

Har nu bryggt en sats i biltemas 25liters kastrull (479 kr) med Brew in a bag-metoden. Runt 58% pilsner, 29% vete, 9% karamell samt 3% av både choklad och svartmalt. 19 liter i hinken, og 1.055. Det verkar helt klart ekonomiskt i längden, speciellt om man bl.a. köper in malt i massantal (från tex. Vikingmalt), förutsatt att ölen blir drickbar. Jag har inte allt för stora förhoppningar (eller förväntningar) så på den fronten är jag nöjd om det blir drickbart, men för den kräsna kan man ju försöka följa ett klonrecept för sitt favoritöl(-sort).

Beräknade att min sats kostar 7.9 kr/liter, exklusive engångskostnader för material. Det går som sagt att få ner ännu mer om man köper i bulk, men då ska man vara säker på att man brygger upp det med. Varför man nu inte skulle göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öltråden eller något liknande skulle kanske passa bättre, man kan ju vilja skriva om ett öl som man inte är så förtjust i.

Det gör förvisso folk ändå så ett namnbyte kanske inte är så behövligt ändå.

Smakade Gulden Draak häromdagen. Fantastiskt god! Ganska söt i smaken och knappt någon bäska alls, arom från choklad och kaffe. 10,5% alkhoholhalt märker du inte.

Gulden-Draak_1258021_0.jpg

Redigerad av aikjonas12
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öltråden eller något liknande skulle kanske passa bättre, man kan ju vilja skriva om ett öl som man inte är så förtjust i.

Förvisso en beaktansvärd synpunkt! Skulle man rent av kanske bara döpa om tråden till "Öl", kort och gott? Det är ju själva summan av kardemumman. Tror baskemej jag ändrar, det är inget stort jobb att ändra tillbaka om någon saknar den gamla titeln.

  • Gilla 2
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Öltråden eller något liknande skulle kanske passa bättre, man kan ju vilja skriva om ett öl som man inte är så förtjust i.

Det gör förvisso folk ändå så ett namnbyte kanske inte är så behövligt ändå.

Smakade Gulden Draak häromdagen. Fantastiskt god! Ganska söt i smaken och knappt någon bäska alls, arom från choklad och kaffe. 10,5% alkhoholhalt märker du inte.

Det där låter inte gott. :ermm:

Det hade förvisso varit roligt att prova dett, men knappt någon bäska låter lite läskigt.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Blir man lynchad här om man sällan dricker något annat än Elk-brew?

Motiverar dock med att jag egentligen inte tycker någon öl är speciellt god, så när man väl dricker vill man ha så mycket effekt som möjligt och av de starkare är Elk överlägset mest lättdrucken! :P

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 weeks later...

-

Har nu druckit några stycken och ölen får helt klart godkänt. OG ~1.055 och FG ~1.010 ger en överslagsräknad alkoholhalt på 5.91%, vilket kanske är lite för högt fast knappast något att vara missnöjd över. Den har dock bara stått en vecka på kolsyrning, där hälften fick 6.5g/liter och andra hälften 8g/liter och det märks att vissa har lite för lite kolsyra för att vara acceptabelt. Det hoppas jag åtgärdas med tiden, utan att de som gavs högre sockerhalt visar sig vara för kolsyrade och snarare blir härliga fontäner!

Kan helt klart rekommendera att brygga sin egen öl för de som är intresserade, det är en jävla härlig känsla att kunna avnjuta sin egna (nåja, kornet är ju färdigmältat och köpt, humlen och jästen är odlade och köpta osv...) öl utan frågetecken och alkoholskatt. Ett steg mot självförsörjning på ölfronten är att ta tillvara på jästen och börja odla humle, även om 100% självförsörjning knappast är inom räckhåll.

Nästa öl blir med honung och sirap, de tyska renlighetslagarna får ursäkta den gången. Det ska bli spännande, då honung och förmodligen sirap jäser ut väldigt bra vilket medför att jag måste noga beräkna vatten kontra malt/honung/sirap för att inte stå med 10%-arn i hand. Eller...? :naughty:

Redigerad av dibel
  • Gilla 1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...