Jump to content

Så här installerar du ett fordon


GTA3 freak
 Share

Recommended Posts

Först och främst, kom ihåg att högerklicka på GTA SA/GTA3/VC mappen och kryssa av "skrivskydd" i egenskaper, annars går det inte att modda!

Du behöver IMG Tool 2.0, det kan du hitta här!

Tänkte göra en liten guide hur man installerar bilar eftersom det verkar vara många som undrar.

Glöm inte att göra backup först!

1. Öppna filen du har laddat ner. Det brukar vara zip eller rar filer. De öppnas bäst med Winzip eller WinRAR, Winrar rekomenderas eftersom det kan öppna både zip och rar filer. Skapa en ny mapp i t.ex SA/VC/GTA3 mappen som heter "Bilar", det blir inte heller så rörigt om du sätter in dff och txd filerna i undermappar för varje bil. Då går vi till baka till de zipade eller rar:ade filerna igen. Markera dff och txd filen, högerklicka och välj "extract" och extrahera dem till din bilmapp.

2.Byt namn på dff filerna och txd filerna, ibland behövs det inte eftersom dom redan heter som det fordonet dom ska ersätta. Om jag nu vill byta ut t.ex Sabre och filerna jag har laddat ner heter t.ex dodge.dff och dodge.txd så byter jag namn på dom till Sabre.dff och Sabre.txd, samma sak gäller på alla fordon men om du vill byta ut t.ex Banshee så ska inte filerna heta Sabre.txd och Sabre.dff utan Banshee.dff och Banshee.txd, Samma sak gäller alla fordon.

3.Ta bort skrivskyddet på GTA SA/VC/GTA3 mappen genom att högerklicka på mappen, kryssa ur rutan "Skrivskydd", tryck "Verkställ" och sedan "OK". Öpnna GTA3.img i GTA SA/VC/GTA3\models mappen med IMG Tool och välj Edit\Find eller tryck F2. Då får du upp en ruta där du kan söka i GTA3.img. Skriv in fordonsnamnet och .dff efter och tryck på "Sök Nästa" eller Enter. Nu ska du få t.ex Sabre.dff om du har sökt på det. Högerklicka på i det här fallet Sabre.dff och ta "Delete", gör samma sak på txd filen som ligger under dff filen i listan.

OBS! Om det bara följer med en dff fil så radera endast dff filen. Om du inte vill radera filerna så kan du döpa om dom till t.ex SabreORGINAL.dff/txd.

4.Så nu ska vi lägga in den nya bilen. Tryck på Commands\Add eller Ctrl+A. Då får du upp en lista där du ska välja vad du vill lägga till. Då väljer du först din dff eller txd fil(det spelar ingen roll vilken du tar först)som du har sparat i bilmappen och dubbleklickar på den, sen gör du samma sak med txd eller dff filen(beror på vilken du tog först).

Så nu ska det vara färdigt att spela!

Om du stöter på ett problem, posta då i tråden eller forumet, skicka inte PM till mig, jag kommer inte kunna svara på frågan

/ GTA3 freak

Hur gör jag då om jag ska ändra handlingen?

1. När du har fått ner den önskade modden eller liknande, öppnar du den med Winrar eller Winzip.

Där kommer du troligen hitta en readme.fil. Öppna med anteckningar.

2. Nu letar du upp din San Andreas mapp, oftast i C:/Program/Rockstar Games.

I den finns det en mapp som heter: Data, öppna den.

3. I den readme.filen du fick med modden, står där lite olika siffror och liknande.

Te.x

Handling.cfg Uranus 1400.0 3000.0 os.v

Öppna då först Handling.cfg i din Data mapp, den också med anteckningar.

Leta sedan upp namnet på fordonet eller liknande som du ska byta ut i readme.filen, kopiera först "Uranus 1400.0 3000.0" från readme.filen som kom med i modden, och klistra sedan över den gamla med den nya.

Detta var lite snabbt förklarat för dom som har svårt i att ändra Handling os.v

/ A.A

Redigerad av GTA3 freak
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • Inlägg 188
  • Ålder
  • Senaste inlägg

Toppbidragare

kan jag byta namn på dom filerna som finns för att göra en backup

ja om jag ska lägga till bil.dff och så finns det en fil som jag ska ersäta

som heter bil.dff (orginal) kan jag bara byta namn på bil.dff (orginal)

och om jag inte skulle bli nöjd med den nya bilen så är det bara att ta bort den och byta namn på den gamla. går det?

Redigerad av oooo
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 month later...

Har du wnidows XP?

I så fall högerklicka på VC mappen, klicka ur skrivskyddet, Verkställ och sedan ok. Har du gjort det?

ja, jag har tagit bort skrivskyddet -_-

EDIT:

Det funkade efter att jag lagt på skrivskyddet, och sen tagit bort det! (trots att dte var borta från början!) -_-

Redigerad av Gta_fan1
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share


×
×
  • Create New...