Jump to content

Hur gör du när du köper spel?


Henkibojj
 Share

Spelinköp  

51 röster

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Yes.

Jag satt och funderade en stund på vilka spel som släpps/har släppts till PS3 jag gärna skulle vilja ha, men insåg snart att jag varken har tid eller pengar till att spela så mycket. Alla som sett mig i Uncharted/PS3-trådarna vet väl om att Uncharted 2 är ett spel jag hemskt gärna skulle vilja ha, men eftersom det fortfarande kostar 500 kronor låter jag bli att köpa det. Alltså ligger Uncharted 2 och väntar på mig, och så har jag nyligen köpt Fallout 3 som jag inte alls kommit så långt i. Lägg därtill att GTA IV-episoderna The Lost and Damned samt The Ballad of Gay Tony släpps redan i mars i paketet Episodes From Liberty City, som fram tills förra veckan bara hade utannonserats till Xbox 360. Och så har vi ju Heavy Rain som är ett omåttligt fascinerande spel jag gärna sätter tänderna i nån dag.

Framför mig har jag alltså fem storspel jag styckvis skulle vilja spendera fyrtiotalet timmar med eller ännu mer, men det går ju bara inte.

Min strategi med spelinköp har så gott som alltid varit att vänta tills spelen finns begagnade för ~300-450 kronor hellre än att punga ut 600 kronor för på releasen. De enda spelen jag minns att jag förhandsbokat till fullpris är GTA IV, GTA VCS och kanske GH: Metallica. Resten har jag som oftast fått för under 400 kronor eftersom jag inte ser nåt problem i att varva de jag redan har.

Att tanka spel är aldrig nåt jag gjort i större utsträckning, eftersom jag gärna nöjer mig med ett fåtal spel och att de konsoler jag har (PS3, PSP) antingen inte stöder nedladdning, eller så är det hyfsat besvärligt.

Hur gör du?

VOTE:

Ett var tredje månad.

Ja, men inte om jag väntat på spelet

*Online på Spelbutiken, *Tradera/Blocket, *Specialaffärer (PSN)

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den första frågan passade inte mig så bra, de beror helt på vilka spel som släpps :unsure: Vissa år köper jag inga spel, tankar bara, andra år kan jag köpa flera stycken. Röstade på ett spel om året, då det passade bäst, antar jag. Andra frågan passade inte så bra heller, då ett "Ibland" hade varit mitt val, men de fick bli "Nej, jag brukar inte tänka så alls", även fast jag gör de, ibland.

Tredje frågan så.. Antingen köper jag av nån butik online, genom steam eller i butik. Även ganska nöjd med de spel jag har (CSS, CoD4,CoDWaW, MW2, X antal andra spel) så jag köper inte ofta, ibland tankar jag ner nått singleplayer spel ifall jag känner för att testa nått nytt. Multiplayer spel är i stort sett de enda jag köper, för onlineläget.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Den första frågan passade inte mig så bra, de beror helt på vilka spel som släpps :unsure: Vissa år köper jag inga spel, tankar bara, andra år kan jag köpa flera stycken. Röstade på ett spel om året, då det passade bäst, antar jag. Andra frågan passade inte så bra heller, då ett "Ibland" hade varit mitt val, men de fick bli "Nej, jag brukar inte tänka så alls", även fast jag gör de, ibland.

Tredje frågan så.. Antingen köper jag av nån butik online, genom steam eller i butik. Även ganska nöjd med de spel jag har (CSS, CoD4,CoDWaW, MW2, X antal andra spel) så jag köper inte ofta, ibland tankar jag ner nått singleplayer spel ifall jag känner för att testa nått nytt. Multiplayer spel är i stort sett de enda jag köper, för onlineläget.

Jomen en poll med "ibland" och "beror på" som alternativ hade ju inte varit skitspännande att titta på. :P

@Mordos: Därav "i genomsnitt". Vissa halvår har ju jag också köpt hur mycket spel som helst och så har det legat stilla året därpå. Räkna från att du började köpa spel någotsånär regelbundet och ta det på ett genomsnitt. :doh:

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jomen en poll med "ibland" och "beror på" som alternativ hade ju inte varit skitspännande att titta på.

Nu behöver vi inte vara så aggressiva! :unsure:

Vote:

ett varje halvår

Första alternativet där. Vad det nu va.

Online på Spelbutiken samt i fysisk butik

Edit:

Ett tag hade jag faktiskt lagt upp en plan för mitt spelköpande (precis när jag köpte PS3:an). Jag skulle spara 300kr varje månad som skulle gå till ett spel. Då skulle det bli 1 spel varannan månad :doh:

Dock gick den planen i kras när jag inte orkade laga mat :L

Redigerad av Plaisir
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Nu behöver vi inte vara så aggressiva! :doh:

Det var jag inte :doh: Lägger till en smiley :wub:

Första alternativet där. Vad det nu va.

Online på Spelbutiken samt i fysisk butik

Edit:

Ett tag hade jag faktiskt lagt upp en plan för mitt spelköpande (precis när jag köpte PS3:an). Jag skulle spara 300kr varje månad som skulle gå till ett spel. Då skulle det bli 1 spel varannan månad :P

Dock gick den planen i kras när jag inte orkade laga mat :L

"Billigt billigt" ;)

Hehe, jag har också räknat en del på hur mycket pengar jag lagt ned på PS3-spel och visst, det blir en summa, men 1: Vad skulle pengarna annars gå till? (:unsure:) och 2: Jag ser ju till att nöta mina gamla spel till Platinum och att skaffa spel billigt och att vänta tills långt efter release, så jag har inga skuldkänslor där. PSP-spelen undrar jag dock om de varit värda sina pengar trots samma strategi.

Jag har kollat lite vad man skulle kunna sälja av för spel och nja, det blir inte mycket för pengarna. Då kan jag lika gärna njuta av att kunna damma av dem när jag vill spela dem igen, och att kunna titta på ett fett spelbibliotek. Patapon måste vara mitt mest korkade spelköp nånsin; jag hade tankat en fullversion för att se om jag ville ha det, och jag gillade det. Jag köpte det för ~300 kanske, spelade en vecka och fastnade på en boss jag aldrig orkat ta mig förbi igen.

Ny fråga, utanför pollen: Säljer du av spel ibland?

Redigerad av Henkibojj
Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Det var jag inte :P Lägger till en smiley :doh:

"Billigt billigt" ;)

Hehe, jag har också räknat en del på hur mycket pengar jag lagt ned på PS3-spel och visst, det blir en summa, men 1: Vad skulle pengarna annars gå till? (:unsure:) och 2: Jag ser ju till att nöta mina gamla spel till Platinum och att skaffa spel billigt och att vänta tills långt efter release, så jag har inga skuldkänslor där. PSP-spelen undrar jag dock om de varit värda sina pengar trots samma strategi.

Jag har kollat lite vad man skulle kunna sälja av för spel och nja, det blir inte mycket för pengarna. Då kan jag lika gärna njuta av att kunna damma av dem när jag vill spela dem igen, och att kunna titta på ett fett spelbibliotek. Patapon måste vara mitt mest korkade spelköp nånsin; jag hade tankat en fullversion för att se om jag ville ha det, och jag gillade det. Jag köpte det för ~300 kanske, spelade en vecka och fastnade på en boss jag aldrig orkat ta mig förbi igen.

Ny fråga, utanför pollen: Säljer du av spel ibland?

Then billigt billigt it is :wub:

Angående tilläggsfrågan:

Jag har sålt "tillbaks" spel ibland för att få ett annat spel billigare. Men i större utsträckning än så säljer jag sällan spel. Tycker som du att det är trevligt att ha något slags spelbibliotek att kunna gå igenom när man har tråkigt :doh:

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Kom på ett till spel jag ångrar att jag köpte: Army of Two. Fiiisatan vilket dåligt spel det var. Som tur var sålde jag det för ungefär samma summa jag köpte det för, fast ett år senare. eXotic och jag skulle spela det tillsammans online och det gjorde vi några gånger, men ingen av oss tyckte det var särskilt märkvärdigt så vi sålde det båda två.

Det är för övrigt det enda spel jag nånsin köpt och sålt/lagt undan utan att ha klarat det först.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Avser perioden 2008-03-23 – 2010-02-01.

Skickade/hämtade ordrar:30

Postorder:29 Hämta i butik, Sundbyberg:0 Hämta i butik, Stockholm:0 Hämta i butik, Göteborg:0 Hämta i butik, Malmö:1

Genomsnittligt antal artiklar:1.2 Totalt antal artiklar:37

Genomsnittlig köpsumma:496 kr Total köpsumma:14899 kr

Allt köpt ifrån webhallen, spelen oftast vid realese

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

@Mordos: Därav "i genomsnitt". Vissa halvår har ju jag också köpt hur mycket spel som helst och så har det legat stilla året därpå. Räkna från att du började köpa spel någotsånär regelbundet och ta det på ett genomsnitt. :unsure:

Valde en sån kategori, så jag valde ett i månaden. Oftast mer än ett i månaden.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

WoW (PC) - 2005

WoW:TBC (PC) - 2007

WoW:WotLK (PC) - 2008

GTA:IV (PS3) - 2008

Det är alla köpta spel sen 2005.

Förhandsbokade Heroes of Newerth (2009) och kommer köpa Diablo III (troligtvis 2011) och WoW: Cataclysm (troligtvis 2010) när det kommer ut.

Så, ja.. 0-1 per år, om det kommer några exklusiva titlar, köper aldrig singelplayerspel.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker det här blev en rätt intressant tråd med intressanta resultat; det förvånar mig att så många faktist köper i fysisk butik. Ni som svarat så, köper ni från begagnat-backen, från ny-hyllan eller går ni fram till kassan och kvitterar ut er förhandsbokning?

Jag gick rätt ofta till spelbutiker förr men till slut tröttnade jag på att GAME aldrig sänkte sina priser, och affären intill som kämpade för överlevnad (Digistore, tidigare GameShop, va?) gick i konkurs för tredje eller fjärde gången. Sen flyttade jag och sen dess har jag aldrig köpt nåt i butik. Jag går alltid in i GAME när jag är i köpcentret men de har aldrig nåt vettigt att erbjuda.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köper spel ungefär var fjärde månad och då vanligtvis från cdon eller discshop, brukar bli ca 6 spel/år. Enda spelet jag köpt vid release under de senaste åren var GTA IV, i allmänhet brukar jag vänta. 80% av spelen jag köper är till 360, PC-spel köper jag bara om de är något riktigt bra och jag vill understöda utvecklaren. Det senaste pc-spelet som införskaffades var Anno 1404! :mellow:

Nästa spel jag köper blir Mass Effect 2 till 360 senare i vår.

Länk till kommentar
Dela på andra sidor

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Skriv inlägg...

×   Innehåll kopierat inklusive formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har expanderats till ett media-block.   Visa länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...